HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pathos Endorphin CD spelare, Erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/12 :  19:33:58  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Tjena,

Går i tankarna att byta CD spelare.

Har för tillfället en Meridian G06 samt en Yamaha CD-S2000 (nya retro modellen)

Har en Pathos Logos förstärkare, så tänkte skaffa en Pathos CD spelare. Har provat nya Digit, och den gillade jag skarpt, dock efter att jag hade bytt rören från originalets Elektro Harmonix till VALVO ca 1969.

Så Digit står nu högst upp på listan.

Mycket vill ha mer heter det, och kan tänka mig att Endorphin är steget vassare. Kan hoppeligen få Endorphin på hemlyssning i morgon eller fredag.

Finns det erfarenheter av Endorphin?
Har själv endast hört den i butik.

B&O Beolab 5, BeoSound 9000

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/03/12 :  19:44:19  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har sett en recension på hifi4all.dk, du kan ju kika där.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2008/03/12 :  20:05:49  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Som US importör så har jag ganska bra erfarenhet av båda spelarna, och visst är Endorphin bättre i all hänseenden, men är den mer än dubbelt så bra som Digit ? Det är frågan, här kostar den nu 9,500 dollar mot Digit 4,000 dollar.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/12 :  20:16:43  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Ska kolla hifi4all.dk om jag hittar. Tack.

I Finland är priset 3000e mot 7000e så som allt tillverkat i Europa är det dyrare här än i USA :)

Edited by - AndreasH on 2008/03/12 20:17:27
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/03/12 :  21:10:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
pederb: om den vore dubbelt så bra pga att den är dubbelt så dyr vore det nog en sensation minst sagt. CD-spelare blir inte dubbelt så bra pga dubbelt pris. Sen kan man ju undra vad som menas med "dubbelt så bra" , jag kommer inte ens försöka definiera detta !
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/13 :  10:04:28  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Snutten:

Det är sant, den kan inte vara "dubbelt" bättre, vet inte ens hur man kunde mäta det, det är ju så individuellt.

Digit var som sagt väldigt bra. Musikalisk och kraftfull spelare som verkligen engagerar lyssnaren. Endorphin är knappast sämre, men säkert en aning annorlunda.

Det med pris och utrustning, i mitt fall, är jag förutom ljudet beredd på att betala lite premium för statusen och designen.

Väntar ivrigt på att få provlyssna den hemma!

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/03/13 :  11:13:04  Show Profile Send Adagio a Private Message
Utan att ha hört vare sig den en eller andra så är mitt råd, välj den som du anser dig ha råd med, har du inte råd med den dyra är valet enkelt. Har du det och väl börjat fundera så kommer du aldrig vara säker på att du valt rätt om du väljer det "billiga" alternativet. Men min filosofi innebär också att man kritiskt överväger om man har råd och vad man skulle kunna göra för kul med mellanskilnaden. I det här fallet är det ju två bra spelare som du gillar och det är väl som vanligt med pris o prestanda i dyrare sammanhang.
"ingen har någonsin ångrat att han (eller hon) köpt det bästa alternativet" tror jag inte iaf, såvida man inte tar sig vatten över huvudet ekonomiskt. Jag säger: Go for it!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/13 :  14:12:48  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Valet är inte relaterat till pengar utan mera "valuta för pengarna".

Har nu Endorphin på provlyssning. Designen faller man ju pladask för direkt, så man borde ha ögonen stängda så man inte hör med ögonen så att säga.

Första ordet som kommer i tankarna när man lyssnar på spelaren är Vinyl.

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/03/13 :  15:11:26  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag har inte hört någon av dessa cd-spelare. Men, när Pederb antyder att skillnaden mellan dessa inte är så stooor, skulle jag lyssna på vad han säger! Pederb arbetar på ett mycket bra företag, som har väldigt fina prylar i sitt sortiment! Men visst skulle jag själv välja i slutändan. Men, jag skulle jmf mycket noga!!!!
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/13 :  16:40:26  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Första intrycket är att Endorphin, låter aningen vinyl aktigt.

Oerhört detaljerad spelare, samtidigt som den är varm i ljudet. Upplevs betydligt bättre än min Meridian och Yamaha, men det gjorde Digit också.

Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/20 :  16:01:14  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Då så, det blev ändå Digit nu, Endorphinen var såld. :(

Det var ett demoexemplar.

Kanske får en Endorphin i sommar. Håller tummarna.

Undertiden får Digit roa mig.
Som tidigare nämnt så är inte skillnaden enorm mellan dessa två spelare. Endorphin är överlägsen i kraft och dynamik.
Original rören (EH) byttes ut mot VALVO nos. Detta är i mitt tycke ett måste, eftersom jag inte riktigt tycker EH håller tillräcklig kvalitet.

Några bilder:

Edited by - AndreasH on 2008/03/20 16:01:58
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/03/20 :  16:19:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Snacka om urläcker spelare, saknar inte den "vanliga" designen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/03/20 :  19:06:58  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ser trevlig ut, lycka till.
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/21 :  10:01:25  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Det är ju lite B&O stuk i designen, ljudet är verkligen underbart.

Kan inte säga att den direkt är sämre än Endorphin, eftersom de är så olika. Digit är mer rytmisk. Inte den försiktigaste av spelare.

Är nöjd. För tillfället.

Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/09 :  19:18:56  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Såja, då var Digit ute och Endorphin inne. :D

Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2008/05/09 :  19:48:07  Show Profile Send jonasz a Private Message
Intryck tack!

Den är ju hur läcker som helst utan att vara prålig, men hur låter den?
Vad är intrycken av dina högtalare?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/10 :  16:49:43  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Tja,

Har inte hunnit lyssna så mycket änn, eftersom veckoslutet går åt till arbete, men ska komma med en liten rapport nästa vecka. Nöjd är jag iallafall.

Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2008/05/11 :  23:23:44  Show Profile Send Mindless a Private Message
Min avundsjuka har inga gränser just nu. Oerhört vacker spelare. Vi behöver intryck, nu!
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/21 :  11:11:48  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Såja, då har jag hunnit lyssna lite mer på spelaren, inte så värst mycket, har varit massa jobb + datorbyten m.m.

Nya rör är beställda och borde anlända idag. De som jag köpte är dessa på denna link: http://thetubestore.com/russian6h30pdr.html Borde vara de bästa 6H30 rören. Priset är per/st :)

Ska återkomma med en rapport om skillnaden mellan standard EH rör och dessa "supertubes".

Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2008/05/22 :  20:15:10  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Mycket interessant

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/26 :  16:46:49  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Rören är bytta nu, och första intrycket var att ljudbilden hoppade framåt ett par steg.

Älskar den här CD spelaren. Vilken design, vilket användargränssnitt!
Som ni säkert vet är det möjligt att fälla ner displayen så att den blir helt jämt med resten av skivan ovanpå. Då funkar heller inte fjärrkontrollen, eftersom ögat som tar emot signalen är just i denna display. Men det stör inte, mera analog känsla eftersom om man vill ha displayen nere, kanske man vill vara purist som möjligt?

Luckan. Den är som ett kastrull lock i gjutjärn. Otroligt fint gjord. Man måste vara lite försiktig då man lägger på den, eftersom den har rätt kraftig magnet, så att den inte i mistag går snett och lyckas skrapa kanterna.

Philips CDM2 CD-PRO laddar skivan extremt snabbt. Tar ett par sekunder. Snyggt och på så sätt borde det vara på alla CD spelare.

Ljudet då?

Spelaren låter fint direkt när man lägger på den, dock måste man vänta ca 1min efter amn knäppt på strömmen på att rören når sin spänning? antar jag. Lika på min Pathos Logos förstärkare, men där tar det endast ca 20sek.

Spelaren behöver nog en stund uppvärmning, så nu har jag knäppt på den och låtit en skiva snurra på till slut innan jag har börjat lyssna riktigt kritiskt.

Så har provat spelaren med både original rör och de super sällsynta sovjetiska rören som hela 6H30 rörtypen har uppkommit från. Använts inom militären och rymdorganet i Sovjet. Kommer inte att byta tillbaka till original Sovtek. Så klar förbättring var det.

Har även testat både RCA och XLR. Och till min egen förvåning tycker jag aningen bättre om det lite mer lössläppta ljudet RCA kabeln ger. XLR stramar åt nåt lite för mycket. Men här är det nog mer om personlig smak än teknik, eftersom de flesta anser väl ändå XLR tekniken betydligt bättre än RCA.

LJUDET DÅ?! -Hör jag någon fråga :)

Vet inte om detta råkar vara för mitt system a match made in heaven, men så upplever jag det. Denna CD spelare har precis det jag sökte.

Ljudet är inte riktigt lika extravagant som CD spelarens design, men däremot har ljudet en närvaro som jag inte haft tidigare. Mycket exakt, djup och framlyft ljudbild.
Basen är rapp, men har rörteknikens mjuka växlingar och värme, ingen direkt POMPA POMPA bas, som tur :) Djupt går den, lämnar inget att misstro högtalarnas spec. på 25hz.

Mellan registret, där skulle jag just nu placera mitt systems aboluta trumfkort. Lägger i en skiva med Johnny Cash, personal jesus, och du tror att Johnny står framför dig. Det kan inte beskrivas. Detta måste höras. Artisterna är just så raspiga som de kan vara, eller så klara som kristall.

Diskanten är kontrollerad, ett måste med mina högtalare. Diskanten är ju rent ut sagt överarbetad i ELAC 609 X-Pi. Den blir inte belastande. Öppen, med rikligt med rymd.

Kommer inte att byta CD spelare på en lång tid.

Edited by - AndreasH on 2008/05/26 16:48:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000