HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 EKLK, behöver man egentligen mer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2008/05/18 :  01:07:13  Show Profile Send Mindless a Private Message
I brist på högtalarkablar (använt brorsans tills nu) så var jag tvungen att hitta någon form av tillfällig lösning på kabelproblemet. Vad fanns då att tillgå? Gamla äckliga kopparsnören i plastslang från ON/OFF plus diverse annan skrot. Men så kom jag ju på, varför inte helt enkelt ta lite installationskabel? EKLK bör ju leda ström lika bra som all annan koppar, kanske t.o.m. bättre.

Sagt och gjort, jag gick ut i garaget och plockade ner en rulle EKLK från vinden och kapade två kablar i lagom längd. Satte på ett par billiga Oehlbach banankontakter i ena änden (högtalaränden) och skalade bara av kabeln och skruvade fast den i förstärkaren.

Hur låter det då? Utöver förväntan. Man kan ju tänka sig att en kabel gjord i huvudsak för elinstallationer inte skulle lämpa sig för HiFi men så är inte fallet. Jag vill faktiskt tro att en EKLK är väldigt bra, står sig säkert bra mot kablar för en par tusenlappar. Har inte direkt jämfört med något men det spontana intrycket är väldigt gott. Återkommer med mer intryck under morgondagen.

Edited by - Mindless on 2008/05/18 01:10:18

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/05/18 :  08:42:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Funkar säkert fint sålänge inte resten av anläggningen är på relavtivt hög nivå. Men att ha kablar med lite mer påkostad konstruktion brukar ge ett lyft enligt min erfarenhet, dock behöver kablar inte kosta så blodigt mycket.
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2008/05/18 :  12:26:46  Show Profile Send Mindless a Private Message
quote:
Funkar säkert fint sålänge inte resten av anläggningen är på relavtivt hög nivå. Men att ha kablar med lite mer påkostad konstruktion brukar ge ett lyft enligt min erfarenhet, dock behöver kablar inte kosta så blodigt mycket.

Haha. Jo, är nog förmodligen så. Högst tillfällig lösning, är rätt svårt att ha råd med högtalarkabel som är förhållandevis dyrt mot slutet av månaden innan man fått lön.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/18 :  12:50:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har väl vad man kan kalla för en påkostad anläggning för X antal 100K
Jag har snörat ihop alla slutstegen/högtalare med XTZ:s Accurate Högtalarkabel 2x3.3 Pearl White för 25 kr metern
Givetvis sitter det WBT spadar på ändorna av kablarna med - retar alltid någon

På signalsidan är det en blandat kompott av Accuphase - XTZ - DIY

Nu undrar nog många om jag är riktigt klok i huvudet !?
Jag tror på kablar det handlar inte om det, men mina öron har sagt till mig att en kabel för tex 5000:- ger inte samma lyft som akustik prylar för samma pengar.
Så valet är Väldigt Enkelt för mig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/05/18 12:50:38
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/18 :  13:14:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
en kabel för tex 5000:- ger inte samma lyft som akustik prylar för samma pengar.

Det stämmer men när akustikprylarna är införskaffade kan man ju uppgradera kablarna!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/05/18 :  13:19:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nja.........

Visst kan man göra så men när jag är nöjd (som jag nu är) så slutar jakten på välljud
mycket tycker jag inte att kablar påverkar.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2008/05/18 :  13:31:35  Show Profile Send Mindless a Private Message
quote:
Jag tror på kablar det handlar inte om det, men mina öron har sagt till mig att en kabel för tex 5000:- ger inte samma lyft som akustik prylar för samma pengar.

Samma här. Vad använder du för signalkablar då? Är detta också billigare (25kr/m) kabel eller något dyrare?

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2008/05/18 :  13:32:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/05/18 :  13:34:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har bara en signalare från Xtz:a o det är den dyrare tror jag (?)
XTZ Audiokabel 2x1m - Pearl White
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=5901

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2008/05/18 :  13:39:29  Show Profile Send Mindless a Private Message
quote:

Jag har bara en signalare från Xtz:a o det är den dyrare tror jag (?)
XTZ Audiokabel 2x1m - Pearl White
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=5901

Oj, så dyr.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/05/18 :  13:56:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/05/18 :  15:25:18  Show Profile Send educk a Private Message
eklk funkar säkert bra. är de inte skärm på dem? funderar på samma sak fast aktivera skärmen då. mest overkill vettifan om man hör nån skillnad. dock kör jag med ftp kabel nu i trefläta funkar utmärkt!

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/05/18 :  15:54:31  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Jag har väl vad man kan kalla för en påkostad anläggning för X antal 100K
Jag har snörat ihop alla slutstegen/högtalare med XTZ:s Accurate Högtalarkabel 2x3.3 Pearl White för 25 kr metern
Givetvis sitter det WBT spadar på ändorna av kablarna med - retar alltid någon

Nu undrar nog många om jag är riktigt klok i huvudet !?

Tack för tipset Johan, alltid gott att få tips om välljudande OCH billiga saker till stereon

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/18 :  15:56:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Visst kan man göra så men när jag är nöjd (som jag nu är) så slutar jakten på välljud
Så mycket tycker jag inte att kablar påverkar.

Du borde ju verkligen testa. Ofta är det så att ju bättre anläggning desto större betydelse får kablarna.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/05/18 :  16:38:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har testat men som jag skrev innan så tycker jag inte att det är värt det lilla det ger plus att jag orkar inte jaga ett par millimetrar när jag sitter så nöjd som jag nu gör

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/18 :  16:38:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok!

Med vissa kablar ger det lite, med andra lite mer.

Edited by - matte76 on 2008/05/18 16:39:25
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/05/18 :  16:49:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Absolut !!
Men mitt filter ger mer justerings möjligheter än så

Förstå mig rätt Matte, jag tycker inte att det är lönt helt enkelt plus att det drar väldigt lätt iväg pengamässigt med.
10K är spotstyvrar när man kör med aktivtfilter och 3 register som ska drivas - 10K ger ett gäng MA moduler eller annat kul från Svanå

Så även om jag skulle sitta med ett rum som gav mig 110% akustiskt sett så hade jag inte lagt ner mer på kablar iaf. Den lilla förbättring jag tycker mig höra o vad det kostar lägger jag hellre på skivor eller i semesterkassan.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/19 :  15:51:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag har fått goda resultat med 5-kardelig EKK i olika system. Som alltid gäller det att matcha rätt med kablar och elektronik.

Funkar det bra spelar väl den investerade pengen ingen större roll tycker jag...

Testa gärna att låna hem lite olika märkeskablar att prova med. På med ögonbindel och låt polarna byta kablar fram och tillbaka medan du får ge utlåtanden. Riktigt vettigt sätt att testa på då man inte blir influerad av utseende, känsla osv. Bara musik!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/05/22 :  20:53:08  Show Profile Send acebowler a Private Message
EKLK är ju bra kabel, sen är den ju skärmad åxå (för dom som försspråkar det)...

Johan.b. tror vi tänker väldigt lika angående kablaget. Jag har dock inte så dyr anläggning bara..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2008/05/22 :  21:16:17  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Jag använder Van Damme 4x2.5mm Tour Grade Black Series. Hela 30kr/m, fast jag fick mina gratis.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2008/05/22 21:16:50
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2008/05/22 :  21:29:07  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
mitt filter ger mer justerings möjligheter än så

Nu skall väl inte kablar jämföras med filter.. Det är ju trots allt två skilda ting.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2008/05/23 :  08:09:53  Show Profile Send EmilH a Private Message
Nej, tror inte du behöver mer än så... för att svara på din fråga :-)
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/05/25 :  22:13:28  Show Profile Send Joacim a Private Message
Intressanta resonemang...

Jag körde med lampsladdar ikopplat för ett tag sedan, och det spelade rätt OK...
Men, om man har bra grejer i övrigt så varför inte balansera upp med kablage som både pris- och smakmässigt kan passa till ens anläggning?
Kablar ser jag lite som "kryddan" i systemet!?

Hade en tråd på forumet här för några år sedan, där alla fick vara med och rösta. Tror det "demokratiska" resultatet blev 5-10% av anläggningens totala kostnad på kablage?!
Det är väl någorlunda vettigt?!

EKLK är inte dum i övrigt... (har den som elkabel till vägguttaget) och den fyller sin funktion

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000