HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Magnetbeställningar, Hififorums ribbondiskant.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/14 :  01:09:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Jodå det skall nog gå att ordna.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/14 :  01:12:00  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Undrar om vi sedan ska be dom sätta en Sticky på den och så diskuterar vi projektet i andra trådar bara.
Så vi håller den kort och enkel för dom som bara vill veta vad som är bestämt

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/14 :  01:21:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Låter som en ide tycker jag. Godnatt, återkommer i morgon.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/14 :  01:29:17  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Godnatt

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/14 :  09:29:43  Show Profile Send Xover a Private Message
Vad kostar magneterna och vad kostar metalldelarna
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/14 :  11:55:05  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
N36 magneter för 315kr/st +moms alltså: 787,50kr för 2/st inkl.moms!!! Det här gäller för beställning av 100st.
Och man behöver 2st per högtalare!

Metall bitarna vet vi inte än vad dom kommer kosta.
1000-1500kr kanske för båda (rätta mig någon om jag har fel).

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/14 :  13:04:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Metallarbetet har kostat mig en tusenlapp så här långt och det är bara några smådelar kvar. Dom blir nog i stort sett gratis. (Jag gör dom själv). Så fort jag får till ett band som fungerar bra så kommer jag att bjuda på banden till dom 25 första som skall bygga det här.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/14 :  13:07:44  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Du är en sann DIY-Hero Dahlberg!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/14 :  13:16:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Om vi verkligen blir 25 st så tar jag gärna smällen med banden men tack i alla fall.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/14 :  20:04:51  Show Profile Send Xover a Private Message
Hur många är vi på magneterna och hur många är vi på metalldelarna samt finns det ritningar på metalldelarna så att offert kan infordras.

Låter det bra och i vilken del av hifi världen befinner sig konstruktionen, high end, esoterisk hifi eller SOTA.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/14 :  23:44:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Vi är 7-8 st på magneterna så här långt . Kan tänka mig att det skulle kunna vara fler om resultaten var färdiga och alldeles lysande. 25 st känns lite avlägset just nu . Lite mer hjälp med tips på kugghjul och annat skulle göra mitt arbetet lättare. Kom igen nu.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/15 :  00:13:57  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja det låter som om det kommer att ta ett tag att få ihop ett gäng men jag tror att många vill ha metallbitarna oxå.

Kugghjul ??? va då för kugghjul vilken modul och vilken diameter samt bredd.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/15 :  09:39:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har kugghjul på 0,5 modul så allt mellan 1 och 2,5 och med diameterar från 30mm och uppåt är användbart. (Gärna lite större diametrar). Bredd helst 30mm eller mer men 20 går också att använda. Att det går att få vad som helst tillverkat vet jag, men det blir onödigt dyrt om det inte är lagervaror.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/15 :  09:51:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

25st, jag tror det blir svårt. man brukar vara rätt skeptisk. skulle
det gå att ta fram en prototyp som ser snygg ut, har bra värden, och
som kanske sätts i nån låda med ett fint element, ngåra lyssnar och
blir lyriska:) så skulle vi få ihop 25st tror jag.

man kan väl ragga folk i norge också, simba, jan i danmark intresserad?
osv.. eller gäller det bara sverige.

blir dock frakt o yl.

synd att magneterna är så jäkla dyra.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/15 :  11:01:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Skall kolla vad dom här vill ha för sina produkter.

http://www.ramstrom.se/pdf/Xh0106.pdf
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/15 :  11:08:04  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

25st, jag tror det blir svårt. man brukar vara rätt skeptisk. skulle
det gå att ta fram en prototyp som ser snygg ut, har bra värden, och
som kanske sätts i nån låda med ett fint element, ngåra lyssnar och
blir lyriska:) så skulle vi få ihop 25st tror jag.

man kan väl ragga folk i norge också, simba, jan i danmark intresserad?
osv.. eller gäller det bara sverige.

blir dock frakt o yl.

synd att magneterna är så jäkla dyra.

Du vill alltså ha en färdig Raven R3'a eller likvärdigt för 3 tusen. Naturligtvis vore det enklare om någon hade resurser för att göra det du säger. Jag har det för närvarande inte och att jag skulle köpa magneterna för dubbla priset och dessutom försvinna från intresselistan hjälper inte det här projektet framåt. Som det ser ut nu (tveksamma 7-8st intressenter)så lutar det snarare åt att jag sågar av stålet på mitten för att göra ett par kortare diskanter med billigare magneter och lägre verkningsgrad.

Edited by - n/a on 2003/02/15 13:08:42
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/15 :  14:26:13  Show Profile Send norman a Private Message
Själv tycker jag det är halva nöjet att själv kunna ändra och optimera när man bygger själv (och genom det förhoppningsvis lära sig nåt). Vill man ha en färdig lösning som funkar perfekt redan från början får man nog köpa färdiga saker..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/15 :  14:39:54  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by norman

Själv tycker jag det är halva nöjet att själv kunna ändra och optimera när man bygger själv (och genom det förhoppningsvis lära sig nåt). Vill man ha en färdig lösning som funkar perfekt redan från början får man nog köpa färdiga saker..

Håller med fullständigt.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/15 :  15:32:31  Show Profile Send Xover a Private Message
Om Dalhberg skulle sätta ihop sina och åka på ett så kallat blast där allehanda figurer sammanstrålar några lyssnar på elementen blir eld och lågor ja då är allt igång, då blir det något annat kanske, någon tar upp projektet och kör ett race med försäljning på delar till byggsats, iofs kan ju fler bygga då men priset blir nog lite dyrare, om någon ser att man kan göra en slant på projektet.

Å andra sidan så stannar förmodligen all utveckling av om det blir så "kitet" blir en statisk produkt bland andra liknande men hur?? skall man få igång hififorums projekt, kanske någon måste göra en ritning på metalldelarna och få någon verkstad att lämna pris, jag tror inte att det behöver bli så förtivlat dyrt, kanske man kan konstruera om metallbitarna så att det blir billigare att tillverka jag menar att man kanske bara behöver såga av metallbitar från standardstål och bygga upp med raka enkla bitar, ja jag vet inte, men på nått sätt tror jag att metallbitarna är det som hindrar folk att beställa magneter.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/15 :  15:43:01  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag kan kolla upp det med metalbitarna vi har en här på forumet som anmält intresse att göra dom, ritningar och tillverknings metoder har redan publicerats och diskuterats.
Den fråga som fortfarnade är ett frågetecken är vilken metall vi ska ha bitarna i!
Svårt att få ett pris innan vi vet det.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/15 :  17:05:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Om man vill ha en konstruktion som är enkel att göra så är det bara att kopiera Raven rakt av. Det går att göra med väldigt lite maskinbearbetning och vanlig kalldragen fyrkantstång i lämpliga dimensioner. Bakstycket i tre delar som bultas ihop och resten är ganska självklart.

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/16 :  09:59:34  Show Profile Send Xover a Private Message
Om man kollar denna konstruktion så ser man tydligt att man användt sig av det som fanns och var billigt, man köpte förmodligen detta på "the junkyard" här gäller det att tjäna pengar, om materialet som inte syns utåt i denna konstruktion försämrar resultatet så spelar det ingen roll dom har ju maskerat det hela med ett propert hölje.

Om vi skall göra något smart så måste det bli svensk standard, jag menar stål i någon form som är lättbearbetad och finns tillgängligt i sådan dimensioner att en amatör kan bearbeta det mesta själv, förutom kapning, detta kan man kanske göra hos någon som har en ordentlig metallsåg detta kostar inte mycket.

Är det någon som har grepp om vad som finns i standard järnprofiler.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/16 :  10:38:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har tibnors stålproduktkatalog i pdf-format, där finns allt som kan tänkas behövas med priser och allt. Just nu verkar det dock vara svårt att komma in på den sidan . Med lite förutseende så skall det kanske till och med gå att göra det här med en vinkelslip.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/16 :  10:44:12  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Xover
för info om projektet kan du titta i denna tråd http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6161
och http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5336

lycka till!

Dahlberg
Jag är intresserad av detta bygge, räkna med mej, magneter för 2 högtalare

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/02/16 10:53:55
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/16 :  10:57:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Se där ja, nu rör det på sig igen . Vi tar designfrågor i den andra tråden så att inte den här också växer till ogenomträngliga propotioner.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000