HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Requiem-tips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2008/03/28 :  22:38:36  Show Profile Send milesahead a Private Message
Jag har precis upptäckt Gabriel Faurés Requiem. Mästerligt! Har dessutom återupptäckt A L Webbers Requiem. Nu är jag sugen på mer. Någon som har några tips om bra verk?

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/28 :  23:00:35  Show Profile Send Mahler a Private Message
Requiem va de ja!! Tema död??

Giuseppe Verdis Requiem en solklar rekommendation som jag även sett på konsert ett gäng gånger både i Malmö och GBG.

Hector Berlioz Requiem.. Hujjjjj!!! Mäktigt och gripande!! Inte så känt verk av Berlioz direkt men ohyggligt gripande och mäktigt som sagt!!

Mozarts Requiem.. En klassiker som ofta spelas sönder (i mitt tycke). Men hitta Leonard Bernsteins tolkning som hyllning till sin avlidna fru... Hujjjjj igen!!

Inte heller ett Requiem men Gustav Mahlers Sjätte symfoni, "den tragiska" som den kallas!! Skrevs efter att flera av hans barn alla dött på kort tid i diverse sjukdomar!! Killen levde ett ganska tungt liv!! Hans bror begick självmord! Och som lök på laxen bonkade hans fru hans bästa vän!! Sicken usling!! Hursomhelst är den sjätte en REFERENS i den klassiska samligen. Skrämmande, hotfull, aggressiv, frustande tempo och helt sanslöst vacker i vissa stycken och ett verk som rört mig till tårar mången gång!! Gäller förvisso allt han skrivit!!

Sen på temat "körmusik", inte direkt Requiem, bör man ochså ha en kopia av John Elliot Gardiners tolkning av Beethovens - Missa Solemnis Minns inte orkesterns namn, en brittisk iallafall!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/28 23:05:04
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/28 :  23:51:11  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jätteintressant tråd milesahead, har också Faurés requiem och den spelas då och då och varje gång slås jag av hur skört vacker den är.... och det konstiga att man kan bli väl till mods av väldigt sorglig musik. Ska bli spännande om det dyker upp mer tips här...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/03/29 :  00:14:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Skriver under på det Mahler rekomenderar,några fler

Preisner Requim skrivet till regissören Kieslowski är ett fint modernt Requim.

Svenske Otto Olsons Requim är oxå värt en lyssning.

Gillar du Mozart Requim lyssna in C-moll mässan.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/03/29 :  05:46:23  Show Profile Send Mattias a Private Message

Musik med lite eftertänksamhet tycker jag hör till emellanåt.
Ni har radat upp lysnade exempel på detta. Kan lägga till ett som jag tycker är särskilt bra.
Pergolesi - Stabat Mater och speciellt satsen Quando corpus morietur gärna med sång av sopran och en alt. Snyftkanalerna mina har svårt att hålla tätt här...

/Mattias
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/03/29 :  10:53:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
Killing Jokes Requiem?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/03/29 :  15:25:23  Show Profile Send ILLY a Private Message
Mahlers sjätte är det enda verk jag känner till, som använder en slägga i slagverket. Sånt är ju alltid spännande!

http://www.youtube.com/watch?v=2J3BE30cVAI

Någon som känner till en bra audiofilutgåva av den, där släggans kraft förmedlas med naturtrogen dynamik?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/30 :  14:12:08  Show Profile Send Mahler a Private Message
HAHAHAHAA!!!

Det är MAHLER det!! Det var nog bland det coolast jag sett!!

Förutom Alpsymfonin av Richard Strauss på konserthuset i GBG..

Fråga!! Hur förmedlar man ett "Åskväder" med en symfoniorkester???

Jo man hänger upp ten enorm metall/plåtskiva på väggen bakom orkestern och placerar en slagverkare där lagom till "stormen".

Nämnda slagverkare greppar båda sidorna och RUSKAR om "plåten"..

S%&%¤ perkele vittu alltså!!!

Undrar om det inte gav utslag på Richterskalan alltså!!

Ståpäls en vecka efteråt!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/30 :  14:16:46  Show Profile Send Mahler a Private Message
Förresten på temat REQUIEM!!

Berlioz lät SPECIALTILLVERKA ett gäng kyrkklockor till premiären av sitt Requiem om jag inte minns helt tokigt!! För att få exakt rätt klang!! Ehrmm!! Hmmm!! Eller om det var Mahler ändå inför premiären av sin VÄÄÄLDIGA 8:a!!!

De "tusendes" symfoni!! Just det.. 858 sångar totalt. Uppdelade i tre körer + 1 barnkör. 2 sopraner, 2 tenorer 2 altar 2 basar och så förståss en dubbel symfoniorkester!! För Mahler var allt stort!!

Jäklar, nu har jag kommit igång!! Blir nog att sätta på en Mahler symfoni idag faktiskt!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/30 14:17:34
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2008/03/30 :  15:53:52  Show Profile Send milesahead a Private Message
Superbra tips! Man tackar!

Mozarts mässor är överlag mycket bra och c-mollsmässan gillar jag mycket. Föredrar generellt mässor framför t ex symfonier.

Ska bli mycket intressant att lyssna på några av de mer moderna kompositionerna. Och Mahler ska jag defenitivt lyssna på. (Underbart Youtubeklipp!)

Har flera gånger fått Berlioz rekomenderad för mig men ännu ej lyssnat på den. Ska göra ett nytt försök.

In paradisum delen i Faurés komposition är osedvanligt vackert. Mycket behaglig lyssnig!

Jag söker dessutom efter en modern fransk kompsitör som skrivit en mässa för dubbelkör eller nåt sånt. Nån som har någon idé?
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2008/03/31 :  10:48:47  Show Profile Send Gabe a Private Message
Vill slå ett slag för Brahms tyska rekviem - det mäktigaste av dem alla. Makalöst vackert!
hälsar
gabe
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:20:17  Show Profile Send short_cuts a Private Message
TACK Milesahead f tipset om Fauré
_För övrigt anser jag att Pachelbels Kanon i D-dur e det bästa som någonsin gjorts

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke

Edited by - short_cuts on 2008/04/05 16:20:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000