HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 In Flames nya CD = dålig mastring *Inget mailsvar*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/05 :  12:09:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kolla hur två av låtarna från In Flames nya CD "A sense of purpose" ser ut (se nedan). Hemskt En ganska bra skiva musikaliskt annars...men vill skivbolagen verkligen att vi ska köpa dessa hopplöst odynamiska och dåligt mastrade skivor med för hög utnivå?

Ändrar sig inte de som mastrar skivor kommer INGEN att köpa dem; antingen laddar folk ner skivan i mp3 eller (de som vill köpa cd-skivor och bryr sig om ljudet, som jag t.e.x) så låter de bli att köpa skivan p.g.a ljudkvalitetsproblemet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/04/20 14:23:37

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/05 :  14:05:07  Show Profile Send Kmj a Private Message
Var det inte inflames som var så nöjda över ljudet på sin nya platta då den, enligt dem, skulle va inspelad utan en massa överdriven mastring och effekter? De sa väl nått i stil att det ska låta som i verkligheten?

Kasst av dem isåfall. Tanken var bra men de borde ju gått hela vägen isåfall.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Toerne
Member

54 Posts

Posted - 2008/04/05 :  15:33:45  Show Profile Send Toerne a Private Message
Nån borde testa vinylutgåvan då kanske? Men som jag har förstått det så brukar inte Nuclear Blast vara så duktiga på att mastra vinylsläppen speciellt bra.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/04/05 :  15:58:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Skivbranchen har onekligen skitit i det blå skåpet, prånglar ut skräpinspelningar som passar till Mp3 och bilradio. Sedan skriker de som feta grisar för att vi konsumenter inte köper dyngan. Inte undra på att hela branchen har kantrat.

Vad dom skulle gjort istället vore att.
1 Släppt braaa inspelade grejer
2 Gjort reklam att det är kul att köpa plattor
3 Lyssnat på oss konsumenter, har någon från branchen kollat här vad vi vill ha? Näpp!
4 Sänkt priset istället för att gapa om nerladdningspöket.

Så mångt o mycket får de skylla sig själva, det blir så när man skiter i konsumenterna och bara jagar profit.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/06 :  11:16:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med i allt du skriver svejk!

Jag skrev i gästboken på bandets hemsida (hittade inte mailadress till dem):

quote:
Nya skivan är bra musikaliskt, men tyvärr så förstörs den av den dåliga mastringen vilket har gett dålig ljudkvalitet. I en "riktig" stereoanläggning hörs att dynamik inte finns på CD-skivan. Detta beroende på allt för hög mastring/hög utnivå vilket ger dynamisk kompression. I en bilstereo låter skivan ok men inte i en hyfsad stereoanläggning. Detta gör att jag och många fler inte köper skivan. Tyvärr. Hoppas att en remastring av skivan kan göras där dynamisk kompression endast används till ett minimum.

Skrev dessutom ungefär samma innehåll i ett mail till deras skivbolag (tyskt så mailet skrevs på engelska) som gav ut skivan. Jag meddelar vilket svaret blir om jag nu får svar.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2008/04/06 11:18:57
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/06 :  11:24:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag vet inte jur skivan låter, men är musiken konstant utan större skiftningar så blir det gärna så här redan från början.
Många musikstilar handlar om skiftningar i volymen men dom flesta struntar i det tyvärr

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/06 :  11:27:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hittade en mailadress på hemsida så jag mailade även bandet angående detta:

quote:
Hej! Jag vill kontakta bandet angående den dåliga ljudkvaliteten på deras nya cd-skiva. Dynamisk kompression har använts till den höga grad att ingen dynamik finns på skivan. Mastringen är helt enkelt gjord alldeles för högt/med för hög utnivå. Detta är mycket märkligt, har man gjort skivan så att den ska låta bra i en bilstereo men värdelöst i en hyfsad stereoanläggning? En remastring borde göras med minimal dynamisk kompression!

/Mattias Jönsson

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/06 :  11:51:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bra !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/04/06 :  11:54:21  Show Profile Send B-200 a Private Message
Där ligger skälet till musiknedladdningen idag:

"Skivbranchen har onekligen skitit i det blå skåpet, prånglar ut skräpinspelningar som passar till Mp3 och bilradio. Sedan skriker de som feta grisar för att vi konsumenter inte köper dyngan. Inte undra på att hela branchen har kantrat"

Kunde inte hålla med mer !!

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/04/06 :  11:57:05  Show Profile Send svejk a Private Message
Braaa gjort. Har undrat över att skivbolagen inte fattar hur viktiga vi sk audiofiler är för deras verksamhet.

1. Vi är många bara forumen i Svedala har runt 10 tusen medlemmar plus säkerligen lika många till.
2. Vi är storkonsumenter med stora samlingar
3. Vi har detta som hobby/livstil mao trogna konsumenter som bränner stora summor på våran hobby

Det är synd att vi som grupp inte lyckats lobba bättre för våra krav om vettigt inspelade plattor. För vi är många och betyder nog mer än vi anar.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/06 :  14:05:40  Show Profile Send Kmj a Private Message
Gör en hemsida i stil med www.skivbranchenpajjarmusiken.se, samla in några tior från varje medlem här och på t.ex. minhembio.com, använd pengarna till att köpa några annonser i metro, .se, city, undvik allt audiofilt snack och håll det på lekmannanivå och vänta på resultat

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/06 :  14:39:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Handling är bättre än ord. Bra Matte!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/06 :  15:00:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ungefär samma sak gäller R.E.M:s nya skiva "Accelerate" som också är mastrad väldigt högt utan mkt dynamik. Jag funderar på att maila deras skivbolag också, blir nog svårt att få direktkontakt med bandet

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/06 :  15:02:43  Show Profile Send Mahler a Private Message
Matte goes ballistic!!!

Buss på dom bara!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/04/06 :  16:14:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det komiska i situationen, är att In Flames trummis pappa var delägare i en av landets mer anrika hifibutiker. Han har en gång givit mig en lång lektion i dynamik och inspelningsteknik, när jag var därinne i något helt annat ärende. Så man får väl anta att både kunskap och referenser i ämnet finns att tillgå.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/04/06 :  17:21:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Skivbranchen har onekligen skitit i det blå skåpet, prånglar ut skräpinspelningar som passar till Mp3 och bilradio. Sedan skriker de som feta grisar för att vi konsumenter inte köper dyngan. Inte undra på att hela branchen har kantrat.

Huvet på spiken, svejk!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/04/06 :  18:46:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Så man får väl anta att både kunskap och referenser i ämnet finns att tillgå.

Jo, men som konstaterats i andra trådar i ämnet så är det väl inte birst på kunskap som är problemet. Mastringen är sannloikt som dem är den pga att skivbolagen tror att det är så majoriteten av deras kunder vill att det ska låta.
Skivbolagen säljer en produkt, så länge de säljer skivor och går med vinst så bryr sig knappast deras aktieägare om ljudkvalitén på skivorna.
En skivbolagsdirektör som satte musikalisk kvalité före ekonomi skulle nog bli av med jobbet rätt kvickt.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/04/06 :  21:38:22  Show Profile Send Magoo a Private Message
Trots allt är det nog fler som lyssnar med billiga stereoanläggningar och med mp3 än de som lägger ner stora slantar i sin ljudanläggning.
Men jag tänker inte försvara dem som ger ut dåliga grejer bara för att det säljer till den stora massan. De borde ha någon form av självrespekt och inte ge ut dåliga inspelningar/mastringar.

comfortably numb
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/06 :  21:55:44  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Vad menar du med bra musikaliskt sett? Du menar att du alltså hör vad som finns på plattan ;)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/06 :  22:07:26  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Det är verkligen synd det där med ljudet, men det är en sak jag inte köper i erat resonemang, och det är att folk slutar köpa skivor pga detta. Skivor köper folk för att dom har respekt för musikerna, och ibland skivbolagen ifall dom är vettiga. Dom som tankar mp3 och inte köper skivan gör det i andra syften, och dom har alla möjliga anledningar "jag har inte pengar till det, bla bla bla". Jag hänger själv på DC hubbar så jag hör snacket ofta (jag tankar mp3 själv men det är i huvudsak för att förhandslyssna skivor, så jag är väl inget helgon heller). Men, det här med ljudet lär verkligen inte hjälpa skivbolagen på nåt sätt.

Ifall någon startar en namnlista för att skicka till bolag (rätt bolag det vill säga!) så är jag med på den. Jag kan inte själv sånt där med juridiska komplikationer ifall det skulle vara nåt problem med det dock.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2008/04/06 22:08:50
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/04/06 :  23:20:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
@Matte76: Jäkligt bra initiativ! Fortsätt så ni andra också, jag har gjort det flera gånger - även mejlat direkt till musikerna.
Jag har även mejlat bolagen om de har gjort ett bra jobb, det kan vara kul för dom att få lite positiv respons också!

En sak som verkar glömas bort i denna tråd:
Nuclear Blast (som allstå ger ut In Flames' skivor) är ett entusiastbolag och jämfört med tex. Universal ett pyttebolag.
De älskar "sin" musik, och tar förmodligen kritik på allvar.

Men varför det ofta blir på detta viset förstår jag inte...
Bandet och producenten lägger ner sina själar i en inspelning i typ ett halvår eller så, utrustningen är den bästa tänkbara - OCH SÅ LÅTER DET SKIT! Platt som en pannkaka...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/07 :  08:05:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Nuclear Blast (som allstå ger ut In Flames' skivor) är ett entusiastbolag och jämfört med tex. Universal ett pyttebolag.
De älskar "sin" musik, och tar förmodligen kritik på allvar.

Men varför det ofta blir på detta viset förstår jag inte...
Bandet och producenten lägger ner sina själar i en inspelning i typ ett halvår eller så, utrustningen är den bästa tänkbara - OCH SÅ LÅTER DET SKIT! Platt som en pannkaka...

Det är just detta som är så märkligt...ok att det platta ljudet inte hörs lika tydligt på billiga anläggningar, men de flesta njuter nog mer av musiken om även ljudet är bra.

Uppdatering: Ännu inget svar varken från skivbolag eller från bandet. Ingen kommenterade mitt gästboksinlägg på deras hemsida heller...

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2008/04/07 :  08:40:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag erbjöd mig att betala dubbelt för en omastrad version an Cristo (vander Plas) men jag fick inget svar där heller. Likadant var det med A pleasant shade of grey (Fates warning) med samma erbjudande.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/04/07 :  20:33:36  Show Profile Send ILLY a Private Message
Kanske är det hit man borde vända sig med sina frågor?
quote:
På Cutting Room finns Sveriges mest erfarna masteringtekniker. Vi spar inte någon möda för att du ska bli lycklig när du lyssnar på din färdiga skiva.

från www.cutting-room.se

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/04/07 :  20:40:56  Show Profile Send ILLY a Private Message
Kollade lite mer på cutting room och hajade till ganska rejält, när jag upptäckte att det är samma kille som mastrat In Flames och Kari Bremnes. Då är det kanske inte mastringsfolket man ska gnälla på. Killen verkar ju kunna sitt jobb trots allt.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2008/04/07 :  20:49:18  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
men det är en sak jag inte köper i erat resonemang, och det är att folk slutar köpa skivor pga detta.

Nja...möjligt att jag är ensam om att inte ha handlat p.g.a.usel ljudkvalitet men det har hänt några gånger.
Likaså har det hänt att jag köpt musik enbart därför att det lät bra,musik som jag i vanliga fall inte lyssnar på men man vidgar sina vyer ibland tack vare bra ljudtekniker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000