HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 In Flames nya CD = dålig mastring *Inget mailsvar*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/04/07 :  20:54:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Kollade lite mer på cutting room och hajade till ganska rejält, när jag upptäckte att det är samma kille som mastrat In Flames och Kari Bremnes. Då är det kanske inte mastringsfolket man ska gnälla på. Killen verkar ju kunna sitt jobb trots allt.

Jo, men återigen: Är det verkligen någon som tror att det är brist på skicklighet/kunskap det beror på att det mastras som det gör?
Jag tror man är lite väl naiv om man tror att "the loudness race" beror på att skivbolagen inte lyckats hitta kompenent folk.
Det är nog snarare så att de som mastrar också har familj, hund och lån som ska betalas, dvs. de utför det jobb de ombeds göra och så länge skivbolagen tror att de tjänar mer pengar på "högljudda" skivor så är det så det kommer mastras. Det är ju knappast killen/tjejen som mastrar som har sista ordet om hur skivan ska låta.

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/04/07 :  20:58:17  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det har du med all sannolikhet helt rätt i. Så, vem gör då skivbolagen detta för? Uppenbarligen inte oss konsumenter. Eller? Är det såhär den genomsnittlige hårdrockaren vill att det ska låta? Borde undersökas närmre.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/04/07 :  21:24:58  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Så, vem gör då skivbolagen detta för? Uppenbarligen inte oss konsumenter.

Nej. Inte för OSS konsumenter. Bara för den stora massan konsumenter.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/04/07 :  21:41:49  Show Profile Send govinda a Private Message
Hörde en radiointervju för ett tag sedan där dom diskuterade ljudet från senaste skivan! Jag fick intrycket att dom skulle ha lyckats riktigt bra med ljudet bättre än vad som är brukligt i genren.

Kunde inte hitta intervjun men den skall finnas i SR-Arkivet.

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/07 :  22:10:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Inte för OSS konsumenter. Bara för den stora massan konsumenter.

Vill de flesta verkligen ha dåligt ljud? Eller låter dynamiskt komprimerade skivor bra i sämre anläggningar/MP3-spelare/bilstereo?

quote:
Jag fick intrycket att dom skulle ha lyckats riktigt bra med ljudet bättre än vad som är brukligt i genren.

Så blev det tyvärr inte...verkar som att skivbolaget fick som de ville som vanligt

Uppdaterat: Fortfarande inget svar varken från bandet eller från skivbolaget...och skivan tänker jag inte köpa tack vare den dåliga mastringen. Där tappade de en potentiell CD-köpare!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/04/07 22:12:17
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/04/08 :  09:01:18  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag lyssnade på ett inspelat radioprogram från tidigt åttiotal på min rullbandspelare för något år sedan. Då tänkte jag, vilken härlig tid det var! LP-skivor rakt ut i etern. Jag tror jag ska ringa eller maila SR och lobba för att de ska börja sända gamla bandade radioprogram.

Lite konkurrens från LP är kanske vad som behövs för att skivbolagen ska sluta komprimera.

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2008/04/08 :  10:38:25  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Sällan mastringsteknikerns fel. De är oftast kunniga och har en sund inställning till lagom kompression. Jag har en bekant som jobbar inom området med bland annat pop, rock och visor. Han berättar att han får bakläxa av skivbolaget när han presenterar vad han tycker är nog upptryckt. Höj! säger då skivbolaget. men, det.... -"HÖJ! Vill du ha fler jobb hoss oss?"... Vad skall man säga.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/08 :  12:46:24  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Skivor köper folk för att dom har respekt för musikerna, och ibland skivbolagen ifall dom är vettiga.

Jasså? Inte jag iallafall, jag bryr mig om att musiken är bra. Men även om musiken är bra så vill jag ju inte betala runt 170:- för bra musik som låter kasst.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/08 :  12:48:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag kan också tillägga att jag tycker många av de artister/grupper jag lyssnar på är en packe idioter men men deras skivor köper jag fortfarande (förutsatt att de är bra och låter bra )

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/08 :  17:01:01  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jaha, men om du bara vill ha musiken så går den ju tanka jättebilligt :-P

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/04/08 :  17:29:23  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Vill de flesta verkligen ha dåligt ljud? Eller låter dynamiskt komprimerade skivor bra i sämre anläggningar/MP3-spelare/bilstereo?

Frånsett filstorlek, så finns det faktiskt en poäng med komprimering som jag tror att stora massan uppskattar.
I bullriga miljöer, exempelvis MP-lyssning på stan, i bilen, bakgrundslyssning, etc. Där passar komprimeringen bra, även om jag hellre tagit nackdelarna med större dynamik även i dessa miljöer.
Tittar man på hur lyssnarstrukturen ser ut, tror jag flertalet (stora massan) sitter med något enklare ljudutrustning samt ett något fattigare ljudideal än större delen av forumets medlemmar. Högt=bra.

Kan inte låta bli att kommentera upplevelsen igår, där jag suttit och lyssnat på NW "dark passion play", total sönderkomprimerad, på en nivå av ca 80 dB. Efter detta lägger jag i en Rosie Vela från -86, sätter mig behagfullt i lyssningfåtöljen och musiken som strömmar ut hamnar runt 65 dB. Trots att detta då inte är en speciellt dynamisk platta. Vissa saker var bättre förr.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2008/04/08 :  17:53:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har kopierat över en del av mina vinylplattor på CDR.
Faktum är att när jag sedan köpt samma skivor på CD, så har jag upptäckt att jag ändå föredrar mina CDR-skivor.
De fördelar med ljudet som jag upplevt med vinyl bevaras faktiskt på mina cdr-skivor. Det har fått mig att inse att det som jag upplevt som en fördel med analog kontra digitaltekniken inte har med formaten att göra, utan cd-skivorna är helt enkelt mastrade på ett annat sätt, vilket får dem att låta bedövande och jobbiga att lyssna på.
Det genom den dynamiska komprimeringen som helt enkelt inte förekom i vinyl-epoken.
Det är tragiskt att mina överföringar från vinyl till cd via en taskig skivspelare och tveksam AD-omvandlare låter bättre än det proffsen kan åstadkomma med all sin dyra utrustning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/08 :  18:07:49  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Jaha, men om du bara vill ha musiken så går den ju tanka jättebilligt :-P

Tanka är olagligt och om man nu gör det (helt hypotetiskt nu) så sa jag bra musik som låter bra. Blir en platta med kasst ljud bättre av att den är gratis? Nej.

Det jag menade var att min inställning till artisten inte påverkar om jag köper skivan eller ej. Jag köper helt inte en skiva med bra låtar och kasst ljud, inte heller kass musik med bra ljud. Jag vill ha båda och då betalar jag gärna vad det kostar men det ena utan det andra klarar jag mig ofta utan.

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/04/09 :  19:26:01  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
quote:
men det är en sak jag inte köper i erat resonemang, och det är att folk slutar köpa skivor pga detta.

Nja...möjligt att jag är ensam om att inte ha handlat p.g.a.usel ljudkvalitet men det har hänt några gånger.
Nej. Jag köper inte heller skivor med dålig kvalitet.
Jag tankar ner mp3-musik från DirectConnect för att jag vill veta vad det är, och för att se om jag gillar det. Om jag ändå inte kan få bättre kvalitet på skivan om jag sedan köper den på CD, varför skulle jag då slänga bort en massa pengar på det?

Jag håller med Svejk. Prånglar bolagen ut skräp få de ta-mig-fan skylla sig själva om folk bara bryr sig om att ful-ladda mp3.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/09 :  20:16:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Nej. Jag köper inte heller skivor med dålig kvalitet.
Jag tankar ner mp3-musik från DirectConnect för att jag vill veta vad det är, och för att se om jag gillar det. Om jag ändå inte kan få bättre kvalitet på skivan om jag sedan köper den på CD, varför skulle jag då slänga bort en massa pengar på det?

Jag håller med Svejk. Prånglar bolagen ut skräp få de ta-mig-fan skylla sig själva om folk bara bryr sig om att ful-ladda mp3.

Kunde inte sagt det bättre själv, håller med till 110 %.

Uppdatering: Fortfarande inget svar, skickade mailen i lördags tror jag det var. Dåligt! "There´s no point in asking you get no reply"...

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/04/09 :  23:18:46  Show Profile Send Zombie a Private Message
Bara att bomba på. Jag skriver alltid när jag inte är nöjd. Det gäller att inte ge upp.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/20 :  14:23:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nej, något svar kom aldrig, varken från skivbolaget eller från bandet själva. Tråkigt!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000