HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Låter detta som ett bra paket?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

erik123
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/12/18 :  09:32:27  Show Profile Send erik123 a Private Message
Jag ska köpa nya högtalare och en ny förstärkare, de ska mest användas för musik och lite för film. Mitt rum är bara 12 kvm. stort så jag behöver inga värstinggrejer. Jag har funderat på Audio Pro Black Diamond och en NAD C300. Låter det som en bra kombination? Det kanske blir en NAD C320BEE istället men den kostar 1000 kr mer. Låter högtalarna bra? jag tycker mest att utseendet är läckert på den, jag har också tittat på en Canton Le-107. Är den också bra?

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/12/18 :  11:05:46  Show Profile Send Jonas a Private Message
Tycker inte om Black Dimond så mycket, tyckte väl att de vara tråkiga och oengagerande när jag lyssnade på dem (dock en helt kort lyssning). Kolla istället på AE 109, eller eventuellt 109 SE. Dessa låter riktigt bra för pengarna!

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2002/12/18 :  11:22:29  Show Profile Send Rollo a Private Message
Black Diamond är nog för 'basiga' för ett 12m^2 rum; de går djupt (och spelar inte helt ren lågbas), så rumsförstärkningen kommer troligen att skapa en väldigt kraftig bas. Jag blev sittande med en massa svarta blanka Audioprohögtalare då jag flyttade ifrån TV och DVD och bytte mellan Black Diamond och Black Pearl till min NAD712 (25W, precis som C300). NADen var inte direkt någon flaskhals när det gällde att leverera kräm till högtalarna, men att lägga en tusenlapp på en starkare stärkare är nog väl investerade pengar.

Antar att Diamond skulle passa till film (om man med 'film' avser The Rock och annan sprängfilm), men Pearl skulle nog spela musik bättre.
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/18 :  11:55:22  Show Profile Send jajon a Private Message
Jag håller med Jonas, Audio Pro Black Diamond är av någon anledning ganska tråkiga
och oengagerande att lyssna på... Jag har lyssnat relativt mycket på de eftersom en
vän till mig köpte ett par. Han höll på att bli tokig eftersom han aldrig fick till
ljudet, trots åtskilliga byten av elektronik. Jag försökte också hjälpa honom men
det var kört :-)

Det slutade med att han köpte Linn Kan istället, en liten stativhögtalare som inte
alls går lika djupt i basen som Black Diamond, och inte heller har lika stort ljud,
men som är betydligt bättre på att presentera musiken. Kanske skulle en stativare
passa ditt rum bättre eftersom det är så litet?

Linn Kan kostar ungefär lika mycket som Black Diamond (tror jag), så det kanske vore
intressant för dig att lyssna.

Go to Top of Page

erik123
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/12/18 :  12:20:39  Show Profile Send erik123 a Private Message
Har ni några andra bra tips på bra musikhögtalare? Jag lyssnar mest på klassiskt och pop, jag behöver alltså inte speciellt mycket bas. De ska helst kosta mellan 2500 och 4500 kr. Är B&W 602s2 bra?
Go to Top of Page

erik123
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/12/18 :  12:53:12  Show Profile Send erik123 a Private Message
Vilka är bäst av Dali 370 Evidence och B&W 602s2? Och vilket märke är de där 109:orna från?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/18 :  13:10:09  Show Profile Send ekman a Private Message
Dali är bättre och acoustic energy
Go to Top of Page

erik123
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/12/18 :  13:12:37  Show Profile Send erik123 a Private Message
Canton LE103 då? De verkar i alla fall snygga och i rätt storlek.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/18 :  13:18:53  Show Profile Send ekman a Private Message
dali e fortfarande bättre =) canton är sämsta alternativet än så länge
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/12/18 :  13:24:26  Show Profile Send poppop a Private Message
Hur låter dom där blue diamond då? Den andra modellen?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/12/18 :  13:34:24  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ska du ha Canton ska du inte ha LE 107. Dom känns väldigt spretiga med ett ganska tomt mellanregister. Jag har lyssnat på dom bredvid storebror 109, vilket är ett otroligt mycket bättre alternativ, priskskillnaden till trots. Dock, behöver du inte jättebasen Allan tycker jag att du ska titta på på ergo200DC, något över din önskade budget, men jag har sett dom i butik för under 5kkr, detaljrikedom och balans som överglänser ovanstående.

AP BlackD tycker jag låter instängt, men smaken är ju som baken.

mvh/
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/12/18 :  14:16:45  Show Profile Send Jonas a Private Message
Kolla annars på Audiovector C1, en stativare för 4700:-
Spana på dem på http://www.ljudmakarn.se/
Har själv M1, alltså minstingen i den större serien och de låter kanon.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/18 :  14:31:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by jajon

Jag håller med Jonas, Audio Pro Black Diamond är av någon anledning ganska tråkiga
och oengagerande att lyssna på... Jag har lyssnat relativt mycket på de eftersom en
vän till mig köpte ett par. Han höll på att bli tokig eftersom han aldrig fick till
ljudet, trots åtskilliga byten av elektronik. Jag försökte också hjälpa honom men
det var kört :-)

Det slutade med att han köpte Linn Kan istället, en liten stativhögtalare som inte
alls går lika djupt i basen som Black Diamond, och inte heller har lika stort ljud,
men som är betydligt bättre på att presentera musiken. Kanske skulle en stativare
passa ditt rum bättre eftersom det är så litet?

Linn Kan kostar ungefär lika mycket som Black Diamond (tror jag), så det kanske vore
intressant för dig att lyssna.

Linn Kan: Vaaar é basen?

/Farbror Barbro
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2002/12/18 :  14:50:43  Show Profile Send Nothing a Private Message
[db]off topic[db]
ehh! med risk att låta som en gås, håll dig borta från HifiKlubben!
Nä kanske inte riktigt, men!
Gjorde ett besök till 'klubben' som ni säger(lol) förra veckan,.
Herrn som visade mig runt gick i rask takt till dali evidence 870(modell dyr) ushh! inte braíga tyckte jag., men men
B&W CM4 lät faktiskt rätt bra,, jaáa
[db]On topic[/db]

Köp Dynaudio audience 42 eller 52!

Go to Top of Page

mathiasl
Starting Member

25 Posts

Posted - 2002/12/18 :  18:43:08  Show Profile Send mathiasl a Private Message
OBS! NYA högtalare!
Audio Pro Ego 515 fick mycket bra omdöme i Hifi & Musik i år. 1990:-Körsbär = snygga!!!

www.fyndborsen.se

Begagnat & FYND Fullregisterhögtalare
AudioPro EGO515 körsbär Demoex
Högtalare med dubbla 6 1/2 element för bra bas. I nyskick och orginalkartong. Full garanti gäller.

Vårt pris:
1990:- / par
Kostar normalt 3500:-

Beställ: par

* Bas 1: 6 1/2"
* Bas 2: 6 1/2"
* Diskant: 1" Soft Dome
* 30-21.000 Hz
* 92 dB
* 8 ohm
* Skruvterminal
* Storlek: ( b x h x d ) 196 x 990 x 310 mm
* Färg : Körsbär

Test EGO

Musikalisk kultur
ITALIEN: AF Digitale nr 1, 2002

Sammanfattning
"Det nya Audio Pro systemet har ett av de bästa kvalité/pris förhållandet på marknaden och med en mycket god prestanda. Bland de små modellerna, är minin 212 och den aktiva subwoofern Sub+ mest uppseendeväckande. 212:an återger ljudet mer än tillfredsställande också vid mellan- och lågfrekvenserna. Subwoofern behövde dämpas för att undvika att den skulle bli en för stor stjärna. De stora 515 är också mycket bra och dom går ner till dom lägre frekvenserna utan svårighet. Center högtalaren lider lite av att kombineras med 515 på grund av dess lilla baselement. Men och andra sidan kan det bli en perfekt kombination med fyra 212:or kombinerade med centern 313 och sub+."

Ljudåtergivning: Neutral ljudåtergivning och djup kraftig bas.

Pris/kvalité: Det är svårt att hitta något bättre till samma pris, subwoofern är mycket behändig.

Design: Trots det billiga priset så har utsida och insida byggts med omsorg.

"When you assume, you make an ass out of u and me"
Go to Top of Page

mathiasl
Starting Member

25 Posts

Posted - 2002/12/18 :  18:48:42  Show Profile Send mathiasl a Private Message
http://www.audiopro.se/products/testreport_ego515.htm

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=970

AP ego 515 recensioner
Go to Top of Page

erik123
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/12/19 :  23:19:52  Show Profile Send erik123 a Private Message
Det blir nog Dali 2002 och en NAD C320BEE.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/20 :  01:43:09  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Knoppen!

Vore intressant att höra vad du tycker om en högtalare som Black Diamond (för det priset).

Det verkar som de flesta här INTE tycker om den, är det sant? Kanske den är för neutral???

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/02 :  20:49:18  Show Profile Send JoelH a Private Message
quote:
Köp Dynaudio audience 42 eller 52!

Jag var stenhårt inne på golvhögtalare, trodde att det skulle vara bättre än stativare på alla sätt. Det var fel. Jag är inte gammal i branschen, gjorde mitt första besök i en HiFi-butik idag. Först fick jag lyssna på nån Monitor Audio (ev Bronze 2?) för 3400. Då fick jag klart för mig att jag inte behöver ha några golvhögtalare. Sedan plockade han fram Dynaudio 42. Jag hade inte tänkt lägga så mycket pengar på högtalare från början, men nu är jag såld. Jag kan bara citera killen i affären och hålla med: "Med dom här får du riktigt klart ljud, men det är inte alltid en fördel. Nu kan du börja höra felen dom gjort när dom spelade in skivorna."
Kikade lite på Wharfedale 8.4 också, trivs med utseendet och serien har fått hyggligt bra kritik. Han sågade dem rätt av. Dynaudio för mig!
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/02 :  23:25:41  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag gillar Black Diamond och var nästan inne på att köpa dom för några år sedan. Har visserligen bara hört dom i butik (om det var Reference eller Bengtssons minns jag inte) men då lät dom som en helt OK återgivare.

Annars håller jag med om rekommendatioonen för Audiencerna. 12 kvadrat är inte mycket för en golvare att sjunga i.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2003/01/03 :  07:40:31  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Sikta in dig på ett par stativare. Dynaudio Audience 42 är ett bra alternativ, men kanske över budget. En högtalare som är allround och som man aldrig blir lyssningstrött på är Chario Syntar 100 eller 200 om du vill ha mer bas. Dessa kostar 2900:- respektive 3600:- har jag för mig.

Lycka till!

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:12:52  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag lyssnar mest på klassiskt och pop, jag behöver alltså inte speciellt mycket bas."

Jag trodde det var då man behövde mycket bas...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000