Author |
Topic  |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 22:12:41
|
*Hmmmm* Det är inte lätt att vara ny här ,denna tråd ska ju vara här under HIFI...la den fel så den ligger under NYHETER också...SORRY.
--------------------------------------------------------------------- Hej alla igen.... 
Har lite frågor om Spectral´s utrustning....!!
Har läst en hel del om deras elektronik på nätet,deras pre-amp´s har ett mkt mkt gott rykte....speciellt deras Riaa-steg....men dom verkar vara lika extrema som dessa välkända trätomärken (Linn kontra Naim)dvs de ska helst köras mot sin egen elektronik för att prestera det de kan. Men så fungerar ju många High End produkter idag ifs.....fast i Spectrals fall så gäller bara garantin om man använder MIT´s kablage. Enligt Spectral själva så är det för att skydda slutsteget i första hand.....de är enligt skrift mycket snabba och holografiska mm mm
Nåväl,enligt allt jag läst på nätet så är det otroligt bra elektronik med en härlig filosofi bakom utvecklings-ideérna.
Har faktiskt lyckats få tag på ett Spectral försteg med riaa-del...har inte hunnit testa det så noga men kan väl bara säga att så här långt med en bra vinylsvarv in i mina Silver Night....det händer saker... ...och då har jag inte sagt för mkt.
Ngn som har lyssnat på ngt av deras produkter eller kanske en komplett uppsättning av pre/power mm.......alla tankar intryck känns intressanta att få ta del av....
Väntar med spänning... Peder
|
Våga vara *openminded* |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 22:23:43
|
Har aldrig hört Spectral. Det är inte så lätt att läsa något om deras grejor heller då de vägrar att låna ut någonting för recensioner
Absolute Sound hade fått låna ett slutsteg av en läsare men alltför kort tid för att göra en fullständig recension.
Taktik och PR kanske ligger bakom att vara lite udda |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 22:30:38
|
En liten komplettering....
Det finns ingen återförsäljare i Sverige,men de finns representerade i Tyskland och England bla....enligt uppgift,ägaren eller en av ägarna står även bakom *Referens recordings* och det känner nog många här till tror jag. Priserna på förstegen börjar på ca 65 000:- och uppåt.....
Nåväl som jag skrev tidigare.....tankar,vad har ni/du lyssnat på,kombinerat med (kablage,underlag osv.osv)
Så länge.. Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 22:44:31
|
Hej Mikael2 
Precis det du skriver om....de har en speciell hållning.
Fast deras pre-amp´s finns testade på/av en del tidnigar i bla USA (Stereophile bla). Enligt vad jag hört så finns det bara ca 20 st återförsäljare i HELA USA......och dom vill inte ha fler.
Lite som Ferrari mao.....det dom producerar är redan beställt....så ställ dig i kö ungefär......*hmmm*.
Hade velat höra en komplett uppsättning pre/power.
Peder
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 23:36:56
|
Jag själv drömmer om Spectral också och har frågat om deres produkter här tidigare - utan respons.
Engelska Hi-fi+ testade DMC-12 och DMA-100S i numret 4. Testen kan läsas online:
http://www.hifiplus.com/t-rev4-5.html
Hi-Fi+ skriver så här:
" The company's profile in the U.K was virtually non-existent, due to the fact that they chose not to have an agent here. Many have tried to import it, but Spectral, as I have since discovered, are not a company who supply their wares to just anyone. In the whole of the U.S for instance, they have only 20 dealers and each of those have had to satisfy Spectral of their understanding of their products, and their ability to demonstrate them to the very highest standards. Most, if not all, of these will have a room dedicated to Spectral equipment where the electronics will be demonstrated and sold, as a system, often through Avalon speakers, and always with matching speakers. Each of these dealers though, and they are among the most prestigious in the States, will tell you that Spectral make the best amplifiers on the planet."
När jag en gång skall till Nederland nästa år, så skall jag passa på att ta en tur till Utrech, till HiFi Studio Wilbert för att lyssna och titta och drömma vidare...
Kollade prisnivån i Nederland: DMC-15 försteget 7.700 EUR, DMA-100S sluttsteget 7.500 EUR. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
Edited by - markku on 2002/12/19 23:43:02 |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 00:19:51
|
Då är vi drömmare båda två 
Tack för att du bifogade testen (har läst den förrut) men kan vara intressant för andra att ta del av.
Direkt när du lyssnat på dom så förväntar jag mig ett mail 
Bifogar ett utdrag i slutet av testen......
---------------------------------------------------------------------- Since I first got interested in audio, more than 20 years ago, I have heard much superb Hi-Fi, but there have been only three or four products that have really changed my mind about what is actually possible from an audio system. Unlike the writers on Stereophile I have unfortunately been unable to find a new reference product every month, and when I do I inevitably end up buying it. To me this Spectral amplifier transcends arguments over things like tube versus solid-state. It combines the best of both of these, and other philosophies, into a single amplifier, and though this is something that designers have been claiming for years, the Spectral really does manage it. I have bought one, and having used it for the past few months I can find no down-side whatsoever.
I have tried it with many speakers, and played it to many friends, and I recognise the same blank look of astonishment on their faces as I had when I first heard it. I am not claiming it is cheap but, in the real world, when you look at the cost of other quality amplifier combinations, then include the really top quality cabling, I think it is remarkable value. It is, in fact, the best amplifier I have ever heard. What does the Spectral sound like? It is the sound of music ----------------------------------------------------------------------
Slutklämmen tycker jag om.......* It is the sound of music*
Denna test i HIFI + är från nr 4,december-99 alltså tre år sen,och utvecklingen har nog inte gått bakåt sedan dess [;9]
Kom igen nu.....!!! Någon måste väl ha hört en kombination pre/power + de övriga frågorna jag undrade över....!!!!
Waiting.... Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 09:49:24
|
Än så länge kan man ju bara drömma. =) Man får väl hoppas att dom kommer till sverige. /A |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2002/12/21 : 00:45:51
|
Hej hsivp.
Ja tyvärr , sitter ju med ett av deras försteg men vill höra en komplett uppsättning....men som du säger *än så länge kan man ju bara drömma*
Har läst flera tester av Spectral och de går i samma stil som den som *markku* bifogade. http://www.hifiplus.com/t-rev4-5.html
Men hallå alla ni där ute......ngn av alla *world travellers* måste väl ha stött på Spectral ngn gång......
Still waiting..... Peder
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 13:47:35
|
peder47>> vilket försteg är det du har hemma? |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 14:03:27
|
De är ju iaf otroligt fula! 

|
sound pollution |
 |
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 14:52:57
|
smaken är som baken verkar det som. |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 15:49:08
|
quote: Originally posted by celef
De är ju iaf otroligt fula! 

Säg något som är snyggt!
/Erik |
Blås på! |
 |
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 15:55:13
|
jag tycker att dom ser otroligt proffesionella ut. Ska se om jag får låna hem ett sådant set. |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 17:55:15
|
Hej hsivp 
Tycker som du...ser otroligt proffesionella ut,lite sterila kanske...men So what...!!
Kastar ut frågan igen,läs ovan....är Spectral så okänt i Sverige att ingen hört dom....   
Hsivp, jag mailar svar på din mail-adress.
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 22:20:37
|
Pratat en del med en amerikansk kille och han har jämfört Halcro dm58 med Spectral 150s Universal och tyckte att Spectral var överlägsen på alla parametrar. Om dom nu är så bra som dom säger "over there" så skulle det verkligen vara roligt att höra dom! =) /Adam |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 23:17:31
|
vad kostar det med tull och moms (%) när man beställer från usa? |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 10:21:56
|
Moms 25% oavsett om varan är ny eller begagnad. Tull minns jag inte, men inte så himla mycket jämfört med momsen i alla fall. Det finns en räknare på http://www.tullverket.se/ som hjälper till att räkna ut slutpriset.
Sedan kan man ju ha tur och slippa detta om varan 'slinker igenom', men man blir lätt besviken om man räknar med att klara sig. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 10:38:17
|
En Spectralkartong "slinker" väl knappast "igenom"...   Det är ju knappt att tre små SACDs gör det... |
 |
|
|
Topic  |
|