Author |
Topic  |
|
svejk
NA addikt
    
3505 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 19:31:04
|
Fick en tankeställare när jag lirade lite Dylan igår. På de senaste plattorna finns det riktig djupbas, men inte på de äldre.
Funderade en stund och mitt minne säger mig att på äldre grejer finns ofta ingen djupbas men på nyare plattor finns den ofta med. Den äldsta jag kommer på är Selling England by the Pound som har riktigt låga HZ på någon låt.
Teorier eller är jag ute och cyklar? |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
Pac
200.000-klubben
    
22009 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 21:04:59
|
Det klingar en ringklocka långt bak i huvudet när jag läser det du skrivit. Jag har också för mig att äldre plattor har mindre lågbas. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Beat
Member
    
1505 Posts |
|
miaber
Member
    
1345 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 21:54:18
|
Hade det kanske med att pickupens spårning kunde bli ett problem? När var förr? I mitten av 70-talet fanns det plattor med bra bastryck, men det är klart, det kanske saknades några Hz i allra längst ned. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
 |
|
iroise
Member
    
1753 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 22:01:17
|
Beror på genre jazzen var det inget fel på ur bassynpunkt på 60-talet eller ens på 50-talet. Popen däremot lät väl ganska platt på 60-talet och först den tidiga 70-talsrocken innehöll bra bas. OBS! jag generaliserar. Så den tidens orginalplattor låter kass på många av dagens hifi-analys/högupplösta/prylar. Däremot tycker jag nog hifi-prylarna på denna tid hade en musikalitet i sig som gjorde skivorna mycket trevliga att lyssna på. Obs även detta är generaliserande. |
 |
|
guy gadbois
Member
    
2415 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 22:16:58
|
När jag spelade i ett band på 90-talet så spelade vi ofta in i diverse studior. Flera gånger noterade jag att det på alla kanaler "per automatik" skars bort i de lägsta frekvenserna. Jag frågade en ljudtekniker varför detta gjordes. Hans svar var att "det gör man alltid, de där frekvenserna under X hz (kommer ej ihåg vilken frekvens han sa...) vill ingen höra, de är bara jobbiga att lyssna på och ställer till problem i folks stereoapparater..."
Det var tydligen nåt som lärdes ut bland studiofolk på kurser var mitt intryck från samtal med ett par av de ljudtekniker vi kom i kontakt med.
Själv tycker jag i efterhand att de inspelningar vi gjorde "själva" - utan "proffshjälp" blev bäst då vi inte hade tillgång till kompressorer och gjorde speciellt mycket eq/mix i efterhand. Det som kom in i mikrofonerna var det som kom ut ur högtalarna. De inspelningarna låter riktigt bra faktiskt... förutom att vi som band var rätt kassa... 
Men om detta var sed och kultur bland mixare, ljudtekniker och producenter så tycker jag att det var alarmerande, finns det tänket fortfarande?  |
Min anläggningstråd |
 |
|
svejk
NA addikt
    
3505 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
    
1657 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 22:47:45
|
Men syntar har ju funnits länge nu. Det kanske bara har blivit mer på modet att ha med mer djupbas nu för tiden? |
J. Ullberg |
 |
|
opethic
Member
    
2890 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 23:26:38
|
Hmm, när var "förr" och vad menar man med "djupbas"? För egen del blir nog "förr" typ före CD-åldern och "djupbas" de lägsta tonerna från riktiga Rock-instrument typ elbas, bastrummor och kanske även en orgel...
Spontant kommer jag att tänka på Reggae, de Reggaeskivor jag har är förvisso på CD och de flesta är remastrade. Om det är någon musik som får mig att vilja skruva ner basen lite på Subban (12" Subwoofer från Cerwin Vega, delas vid ca 60Hz) så är det just Reagge, och särskilt de äldsta inspelningarna från 1968-72.
The Wailers, Toots & the Maytals, Ijahman, Burning Spear, Bunny Wailer, Peter Tosh, Culture...  |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2008/04/16 23:27:18 |
 |
|
Zombie
Member
    
2502 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 08:10:14
|
En del s k djupbas är ju nedtransponerad från den vanliga basen. Så att killarna med 10 15" i bagageluckan och baksätet (just, dom har inte femellersjuliv) får valuta för pengarna... Lägsta e på en elbas är väl 42 Hz å inte tusan är det mycket djupbas i en baskagge heller... Personligen bryr jag mig inte, är låten bra och saknar bas, lyfter jag upp den lite med tonkontrollen... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 08:54:30
|
Är inte svaret iaf liite logiskt ?
Se på vilka grejer dom använde på 60 o till viss del på 70 talet. Mindre anläggningar - allt i ett maskiner oftas mindre slutna lådor etc etc Jag tror att även volumen dom spelade på var lägre, se bara när Beatles spelade i Usa - fullstatt stadium o dom nyttjade Speakerns PA !! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben
    
7712 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 11:17:17
|
quote: Hans svar var att "det gör man alltid, de där frekvenserna under X hz (kommer ej ihåg vilken frekvens han sa...) vill ingen höra, de är bara jobbiga att lyssna på och ställer till problem i folks stereoapparater..."
Jag har hört exakt samma resonemang från två ljudtekniker jag med. Tragisk inställning.
Misstänker att det här kommer från vinylens dagar (för de väl slut? ) då djupbas kortade ner tillgänglig tid på skivan och blandade sig med rumblet som de flesta billiga skivspelare led av på den tiden.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
opethic
Member
    
2890 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 12:42:26
|
OK, kanske själva E-strängen ger 42Hz. Men det är ju så mycket mer som bidrar - rumsresonanser, basförstärkarinställningar osv. körde inte ganska många elbasister med bashorn på 70-talet? Den riktigt låga basen (runt 20-35Hz? undrar vilket register trådstartaren avser?) som hörs på moderna inspelningar är ju till stor del syntetisk (med ett fåtal undantag som tex. orgel).
Att många idag kör med 5 eller 6 strängar och sedan stämmer ner ett eller två tonsteg (eller vad det nu heter) är förvisso inte relevant i den här tråden, men det går nog att få en elbas ner till ca. 30Hz utan att ta hjälp av alltför mycket tekninsk apparatur.
Lyssnade nyligen på Bunny Wailer's "Blackheart Man" (1976) och jisses vilken bas, kan tänka mig att den går ner till ca 33-35Hz. Det är ingen remastrad skiva utan första CD-utgåvan - inte mycket digitalt pillrande där inte  |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
MullBenkt
Member
    
1276 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 15:56:39
|
Femsträngade basar når ned till kring 30hz, då lägsta tonen är ett B. A= 55hz 22,5hz. 22,5hz plus en helton borde ju inge bli mer än kring 30hz. Femsträngade basar fanns iaf på 70-talet. |
 |
|
gcs
Member
    
5273 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 16:00:43
|
Man kan nog säga att före 1980 var det brukligt att man kopplade in ett högpassfilter vid c:a 30Hz och ibland högre beroende på vilket instrument som spelade in. Man visste nog inte bättre eftersom studiohögtlarna i bästa fall inte gick lägre. Det man inte hörde saknade man inte. Sedan var det också så att låga frekvenser med stor amplitud tar större plats på en skiva och då är risken för att de graverade spåren ska skära in i varandra. Det var någon som nämnde Pink Floyd-Dark side ... På den skivan ligger den lägsta frekvenserna med hög nivå vid 25Hz. Det var ju så att den tidens analoga bandare hade en lägsta frekvens som låg vid 30Hz -3dB och i bästa fall ner mot 20Hz. Det är enligt mina erfarenheter definitivt så att skivor förr hade sämre bas men det berodde också på att man inte mickade upp lika mycket som man gör idag. Det kan också förekomma att äldre inspelningar har mera basinnehåll när dom släpps på CD. Det beror då troligen på att man filtrerat inspelningen. |
 |
|
bluemindboy
Member
    
380 Posts |
Posted - 2008/04/25 : 02:24:06
|
quote: Själv tycker jag i efterhand att de inspelningar vi gjorde "själva" - utan "proffshjälp" blev bäst då vi inte hade tillgång till kompressorer och gjorde speciellt mycket eq/mix i efterhand. Det som kom in i mikrofonerna var det som kom ut ur högtalarna. De inspelningarna låter riktigt bra faktiskt...
Kompressorer verkar inte vara så poppis bland hifinördar då de tror de pajar dynamiken i en inspelning.. lite roligt tycker jag. Anser själv att kompressorn är ett oumbärligt verktyg vid inspelning. Visst finns det dåliga kompressorer, och folk skruvar på dem helt tokigt imellanåt, men en riktig kvalitétskompressor kan göra riktiga underverk. Vill verkligen inte klaga på sättet ni spelade in, ibland kan det bli helt rätt att bara spela in "naket"
quote: Men om detta var sed och kultur bland mixare, ljudtekniker och producenter så tycker jag att det var alarmerande, finns det tänket fortfarande?
Det tror jag säkert. Jag själv kan visst skära brant med en eq i basen på instrument jag inte vill ha i låga frekvenser. Har man en inspelning med en massa kanaler, kan det lätt bli lite mycket i basen.. Man vill ju att "rätt" instrument ska få utrymmet helt enkelt.. |
 |
|
guy gadbois
Member
    
2415 Posts |
Posted - 2008/04/25 : 10:22:46
|
quote: Anser själv att kompressorn är ett oumbärligt verktyg vid inspelning. Visst finns det dåliga kompressorer, och folk skruvar på dem helt tokigt imellanåt, men en riktig kvalitétskompressor kan göra riktiga underverk.
Jo, det stämmer ju också, till exempel när sångaren inte är så skicklig - då låter det som om han har mer "koll" på det han gör om man lägger på lite kompressor
quote: Jag själv kan visst skära brant med en eq i basen på instrument jag inte vill ha i låga frekvenser. Har man en inspelning med en massa kanaler, kan det lätt bli lite mycket i basen.. Man vill ju att "rätt" instrument ska få utrymmet helt enkelt..
Håller med även här, men tror ändå man ska vara försiktig och inte ta bort alltför mycket. Verkar det grötigt och odistinkt i slutmixen är det väl bara att "skära" - men inte rakt av på alla kanaler som jag har sett ske.  |
Min anläggningstråd |
 |
|
|
Topic  |
|