HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bedrageri eller inte!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/07 :  16:20:00  Show Profile Send huzze a Private Message
Varför köper man en Ferrari i Sverige? För att kunna göra snabba omkörningar? För när den är uppe i 110 då kan man lägga i treans växel...

Ta en titt på cybwiz high-end-trådar. Det finns hur mycket som helst där ute som vi aldrig ens sett, även hemma-hos-bilder, så köpare med välfyllt läder finns överallt.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/05/07 :  16:20:32  Show Profile Send marens a Private Message
Jag vill nog mena att vill man verkligen leta kunskap om varför det hörs skillnader mellan kablar så hittar man nog den mesta av den kunskapen inom psykologin. Vissa grejjer kan man förklara med rent elektriska egenskaper hos kablarna/det man kopplar in till dem och hur vi uppfattar ljud men det mesta går lättast att förklara med hur vi inbillar oss själva på ren svenska. Inte så populärt kanske men om man ska vara realistisk...

Edited by - marens on 2008/05/07 16:21:49
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2008/05/07 :  16:23:02  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag tror inte alls att jag har någon info som du inte har.
Det är inte det som det handlar om, alls.

Låt mig citera än en gång.

quote:
Det är inget resonemang. Köper du en kabel för 200000kr+ så ska du höra ljudmässiga positiva egenskaper, annars köper du inte...end of story.
Du hittar ingen här i Sverige som köper en kabel för så mycket pengar bara för att "ha det bästa/coolaste".


Det är just uttalandet jag ifrågasätter i detta nu.
"Man ska höra ljudmässiga positiva egenskaper"?

Och "Du hittar ingen här i Sverige som köper en kabel för så mycket pengar bara för att "ha det bästa/coolaste".

Nähä, det är nog snarare du som har annan info än jag.

Det du säger är mer av ett påstående som eftersträvar fakta än ett förslag.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2008/05/07 :  16:31:55  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Och "Du hittar ingen här i Sverige som köper en kabel för så mycket pengar bara för att "ha det bästa/coolaste".

Nähä, det är nog snarare du som har annan info än jag.

Det du säger är mer av ett påstående som eftersträvar fakta än ett förslag.

Jag har ganska god insyn i branchen, men jag har aldrig träffat någon eller hört talas om någon som köpt kablar för 200k+ för att ha det "häftigaste/coolaste" utan att ha hört skillnaden den gör för anläggningen..har du?
Hade inte det varit ganska udda..

Men jag känner ju inte alla i landet utan du kanske vet någon? Eller ska vi kanske enas om att det nog inte inträffar särkillt ofta..

// Jonas

.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/05/07 :  17:18:14  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ganska naiv syn på vad som driver forskning och utveckling framåt och vilka värden man anser viktiga i ett samhälle...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2008/05/07 :  17:22:18  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Eftersom du har ganska god insyn i branschen så kanske du har hört talas om någon som har köpt kablar för 200k överhuvudtaget?

Och kan motivera den ljudmässiga fördelen.

I såfall, var god att delge oss(nåja, mig) andra som tycker det är underligt.

Jag är mycket väl medveten om att jag inte har rätt att kräva någonting överhuvudtaget ifråga om människors prioriteringar i deras ekonomiska fördelningar.

Nå, jag tycker fortfarande att det är puckat, nej, dubbelt puckat att lägga ner 200+ för ett par kablar.

Låt mig för en stund skriva ut detta. Tvåhunratusen svenska kronor för ett par kablar. För ett par kablaravsett för ........


Sedan vill jag bara inflika lite trött.

Det här med analogier har väl aldrig funkat särskilt bra, inte ens mina egna.

Bilindrustin, säg formel 1, ligger på toppen av vad en bil kan göra, för det mesta.
Det läggs ner tusentals timmar på att få fram ett fungerande bromssystem. Varje år. Dag ut och dag in.

Det kommer att såsmåningom komma biltillverkana tillgodo, och i ännu mindre del, dock bilköparna tillgodo. Fair deal. Vi får bättre bromsar.

Å en del får bätte kablar.


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2008/05/07 :  17:33:24  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Eftersom du har ganska god insyn i branschen så kanske du har hört talas om någon som har köpt kablar för 200k överhuvudtaget?

Och kan motivera den ljudmässiga fördelen.

I såfall, var god att delge oss(nåja, mig) andra som tycker det är underligt.

Jag är mycket väl medveten om att jag inte har rätt att kräva någonting överhuvudtaget ifråga om människors prioriteringar i deras ekonomiska fördelningar.

Nå, jag tycker fortfarande att det är puckat, nej, dubbelt puckat att lägga ner 200+ för ett par kablar.

Låt mig för en stund skriva ut detta. Tvåhunratusen svenska kronor för ett par kablar. För ett par kablaravsett för ........


Känns verkligen som jag vill lägga ner mig och försöka förklara för dig, din lille lurifax med dina insmickrande inlägg...

// Jonas

.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/05/07 :  17:54:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag läser inte tråden i sin helhet men vill bara berätta -apropå akktustakki:s fråga om det är någon som någonsin köpt kablar för 200+ överhuvudtaget - att jo, det händer

Några av dem är lokala kändisar som någon gång per år kan ses i något nyhetsinslag, andra har toppjobb inom industrin.

Gemensamt för dem alla är ett geniunt hifiintresse sedan 20 -30 år och naturligtvis en plånbok som tillåter inköpen.

Anläggningarna som dessa kablar sätts i är också såklart i miljonklassen och uppåt. De här killarna vill heller inte ha anläggningarna på hemsidan över "kunders hifisystem". De är tillräckligt gamla och erfarna för att fatta sina egna beslut och inte ett dugg känsliga för andras tyckande eller godkännande. De har sina anläggningar som helt privata njutnings- och avkopplingsoaser. Med andra ord så är det den ljudliga kvaliteten som avgör vid inköp.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2008/05/07 :  18:01:37  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Att det finns folk som är övertygade om att allt dyrt är bättre råder det ju ingen tvivel om, likaväl som att vissa är märkesfixerade och helt ointresserade av andra märken oavsett kvalitet/pris osv. Att köpa kabel för 200 000 av ej ljudmässiga aspekter lär vara sällsynt, däremot är det ju svårt att utesluta något ty är man mångmiljonär/miljardär och bara vill vara värst så finns det nog exempel som är än mer absurda än vad detta skulle vara i så fall.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/05/07 :  18:10:57  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Nu tycker jag att man verkligen ska läsa Arthur Salvatores sida, igen! Enkla blindtest med bypass kan göras med lampkabel, dyr kabel, sanslöst dyrt kabel och så vidare. Poängen i det han skriver är att det oftast inte finns ngn forskning eller materiell- och produktions kostnad som rättfärdigar dessa priser. Man kan resonera lite olika kring det här; köper man en mycket bra bil pga av den är snabb och bekväm vill man kanske göra den lite snabbare och bekvämare. Så byter man förgasare, luftintag och på olika sätt optimerar/maximerar bilens prestanda. Man gör sitt ytersta att göra den mer bekväm på olika sätt oxå. Men sedan börjar man med chrom, speceiella fälgar, kristal vindrutor. Prestanda ökar inte nämnvärt men... Sedan; Man har en bil som går 0 till 100 på 4,4 sec. Lägger en massa pengar och får den ner till 4,2 sec. Är det värt!? Ja för den som har gjort det, kanske. Men för mig som åker i bilen är det inga märkvärdiga skillnader i upplevelsen. Från 4,4 sec ner till 4,2 sec; det märker man inte ens.
Sedan köper man en bil som går 0 till 100 på 3,9

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/05/07 :  18:13:14  Show Profile Send Bland a Private Message
Vad var det trådskaparen skrev;

"Tycker själv att man ska läsa ordentligt igenom Arthur Salvatores hela hemsida För mig var det väldigt nyttig, måste jag erkänna! Särskilt de delarna där han beskriver aliansen mellan hi-fi tidskrifter, tillverkarna och försäljarna av High-End audio."

Något att tänka på när det nu finns folk som betalar 200, och över, för selleri!

Personligen tycker jag att Zombie träffar så rätt;

"Om man har råd att köpa en kabel för 300 000 är det snarare fel på resursfördelningen i samhället än något annat..."

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/05/07 :  18:22:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det är på gränsen till bedrägeri med dessa priser (tycker jag), men är folk dumma nog att betala så mkt så......
Det roliga är ju att det måste vara stört omöjligt att förklara vad som gör en kabel så dyr, tänk själv vad man kan få för säg 200kkr, och så får man 2x3 meter kabel i bästa fall för samma summa. Tillverkningskostnaden för kablar i denna prisklass är ju inte i närheten av dessa priser, även med alla omkostnade inräknade. Sen håller jag dock med om de som säger att det är skillnad på olika kablar, det har jag 100% upplevt själv. Men inte tusan ska det behöva kosta så mkt för att få verkligt bra kablar. Jag ifrågasätter Sladds omdöme som marknadsför en sådan kabel. Kan du Sladd rekommendera dina kunder att köpa denna och förklara varför det kostar som det gör?

Edited by - Snutten on 2008/05/07 18:34:36
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2008/05/07 :  19:09:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag ger fanken i diskussionen om huruvida en kabel är värd hundratusentals kronor men konstaterar samtidigt att Salvatores sida är en version av den verklighet han ser. Jag tycker den är bitter, bitvis osaklig och ger uttryck för ett missnöje från hans sida. Vissa delar ligger det säkert något i men att svälja alla hans påståenden med hull och hår är inte något jag gör i alla fall. I mitt tycke är det en tydlig partsinlaga. Det är ju dock upp till var och en att värdera de påståenden han gör.

[OffT]
Vad resursfördelningen i samhället har med saken att göra förstår jag inte alls. För sakens skull kan vi ju se vad som händer om någon köper en kabel för 300 kkr.
Till att börja med har personen troligen intjänat dessa pengar på något sätt och vi förutsätter att denne är laglydig. Då har minst 30 % dragits i kapitalskatt till samhällets gagn samtidigt som pengarna varit med och finansierat någon företagsverksamhet. Alternativt har de intjänats och då kan skattesatsen troligen ligga någonstans över 50% (+sociala avgifter!) då personen troligen tjänar mycket bra och vidare är 20% av priset moms. Sedan kommer diverse skatter som läggs på själva företaget som säljer och eventuella anställda. Jag tycker att man ska tänka till lite innan man gör kategoriska uttalande om att det måste vara fel på resursfördelningen, köpstarka krafter behövs i en marknadsekonomi. Om inget kapital finns så finns det inte heller något kapital som kan finansiera nya verksamheter och utan sådana kommer det gå mycket illa för samhället.

300 kkr + 60 kkr=360 kkr eller 90 kkr + 60 kkr=150 kkr och det är bara de tydligt synliga skatterna, dvs utan sociala avgifter mm. I det ena alternativet har långt mer skatt betalats än kabelns pris! Det kanske upplevs som negativt av de som tydligen anses förfördelade när de senare ska söka sjukvård eller liknande, vad vet jag... Att tänka till innan man gör vissa uttalanden skadar inte tycker jag som sagt.
[/OffT]

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/07 :  20:44:23  Show Profile Send Sundström a Private Message
En seriös hifi-butik bör ju se till att det inte finns någon annan svag länk i kundens hifianläggning innan köpet av en superdyr kabel görs. Även om kunden är miljonär så är det ju himla dålig marknadsföring av både de ingående dyrprodukterna och försäljaren om miljonärens anläggning blir betygsatt som lite obalanserad i bekantskapskretsen.

Jag förutsätter alltså att det görs mätningar och annan konsultation i samband med dyra inköp.

Men sen finns det ju kanske en miljonär med mitt sinnelag, som gärna vill lära sig göra mätningar och mixtra själv. Mixtrandet är ju också en del av hifi-hobbyn. Hmm, men då har han ju råd med alla sorters verktyg och mätningsmetoder för att göra sin egen kabel.

Det måste finnas konsultation med i bilden, annars får jag inte ihop det hela. Och då kan jag se ett trevligt möte mellan två hifiintresserade personer (köparen och säljaren) som lyssnar, mäter och diskuterar förbättringar och kanske äter en middag innan kvällen är slut. Något mervärde ska väl en dyr kabelstump ha. Och jag tycker inte att säljaren är omoralisk, om nu kunden vill ha det dyraste fastän säljaren visar upp en fin blå och en fin grön med mindre prislapp....

Och vad jag tycker om att dyrkablar finns...då blir det politik. Det viktiga är att vi med mindre pengar inte blir pålurade en 4 tusenkronorskabel utan att bli tillfrågad om akustik och elektronik. Försäljaren bör visa kunskap och hyfs fastän en 4 tkr-affär inte kan sänka försäljarens anseende. (Jaja, försäljaren visste inte bättre och krängde dyra grejer hej vilt. Tur att detta forum med kunskap finns för de som mot all förmodan råkar möta en krängare.)



Edited by - Sundström on 2008/05/07 20:54:53
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/05/07 :  21:08:37  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Klart det är konsult-ation med i bilden!

Ibland blir det en transparent 14-2 på rulle för 79:- per meter, ibland - men ytterst sällan - blir det en Reference MM för 240K.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/07 :  21:27:01  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Anläggningarna som dessa kablar sätts i är också såklart i miljonklassen och uppåt. De här killarna vill heller inte ha anläggningarna på hemsidan över "kunders hifisystem". De är tillräckligt gamla och erfarna för att fatta sina egna beslut och inte ett dugg känsliga för andras tyckande eller godkännande. De har sina anläggningar som helt privata njutnings- och avkopplingsoaser. Med andra ord så är det den ljudliga kvaliteten som avgör vid inköp.

Som Cabsse-reportaget. En anonym musikälskare.

quote:
Jag tycker den är bitter, bitvis osaklig och ger uttryck för ett missnöje från hans sida. Vissa delar ligger det säkert något i men att svälja alla hans påståenden med hull och hår är inte något jag gör i alla fall.
Enig, tänkte skriva det tidigare, men ville gå hem från jobbet...
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/05/07 :  22:10:51  Show Profile Send Eref a Private Message
Det är säkert utmärkta kablar. Och det är säkert utmärkta människor som köper och säljer dem.
Men för 200.000 kr drar de ett löjets skimmer både över branschen och hobbyn är jag rädd.

Jämför inte med Cabassehögtalarna. De är kanske lite väl dyra men här handlar det om konstverk.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/05/07 :  22:27:19  Show Profile Send tkr a Private Message
Jeg slutter aldri å undres over hvor mye engasjement, tid og følelser folk er villige til å bruke på diskutere kabler, og hvor mye mindre interessant det tydeligvis er å diskutere ting som virkelig betyr noe for lyden- f eks akustikk og høyttalere.
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/05/07 22:28:41
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/07 :  22:37:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jämför inte med Cabassehögtalarna. De är kanske lite väl dyra men här handlar det om konstverk.


Jag håller inte med där på ett par punkter, utseendet var redan bestämt från början att ett stooort koax element skulle monteras in i en stooor boll för att en boll som kabinett är super.

Utvecklingskostnaden är utan tvivel den stora posten i Cabasse fallet. Vad vet vi om hur Transparent jobbar ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2008/05/07 :  22:58:53  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag vill nog mena att vill man verkligen leta kunskap om varför det hörs skillnader mellan kablar så hittar man nog den mesta av den kunskapen inom psykologin. Vissa grejjer kan man förklara med rent elektriska egenskaper hos kablarna/det man kopplar in till dem och hur vi uppfattar ljud men det mesta går lättast att förklara med hur vi inbillar oss själva på ren svenska. Inte så populärt kanske men om man ska vara realistisk...

Visst är det oftast skillnader mellan kablar, långt ifrån alltid men ofta är det skillnader. Har testad en del och nästan alltid så handlar det om ren system matchning och dyrt är långt ifrån alltid bäst.
Tycker annars allmänt att det är okej att folk lägger stora pengar på kablar om de tycker att det blir bättre, men jag skulle aldrig lägga 200.000kr på ett par kablar oavsett hur mycket pengar jag hade på banken.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/05/08 :  00:01:12  Show Profile Send Eref a Private Message
Med konstverk menar jag kanske inte bara det rent designmässiga, utseendemässigt estetiska. Även om det blivit något väldigt snyggt och spännande i det avseendet också, medvetet eller inte. Men jag betraktar fint konstruerade högtalare överhuvudtaget som konstverk inom hifi.

OK, jag har väl fördomar mot kablar då. Jag tycker helt enkelt 200,000 för en kabel låter barockt på ett helt annat sätt än en miljon för ett par högtalare.
Jag blir inspirerad och kan drömma om fantastiska högtalare men knappast om kablar. Framförallt vill jag inte drömma om kablar.
Sån är jag. (Nu kommer jag nog att drömma kabelmardrömmar inatt bara för det.)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/08 :  00:11:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Med konstverk menar jag kanske inte bara det rent designmässiga, utseendemässigt estetiska. Även om det blivit något väldigt snyggt och spännande i det avseendet också, medvetet eller inte. Men jag betraktar fint konstruerade högtalare överhuvudtaget som konstverk inom hifi.


Jag förstod nästan det men var inte säker


quote:
OK, jag har väl fördomar mot kablar då. Jag tycker helt enkelt 200,000 för en kabel låter barockt på ett helt annat sätt än en miljon för ett par högtalare.
Jag blir inspirerad och kan drömma om fantastiska högtalare men knappast om kablar. Framförallt vill jag inte drömma om kablar.
Sån är jag. (Nu kommer jag nog att drömma kabelmardrömmar inatt bara för det.)


Dom flesta av oss tycker nog likadant
Sen är kablar ett hett ämne o det kommer förbli så !


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/05/08 :  07:12:08  Show Profile Send Vox a Private Message
Vad jag vet är det fri prissättning på produkter i Sverige så det är fritt fram att sätta vilka priser som helst.

Bedrägeri kan det bara bli tal om i de fall försäljaren lovar något som inte kan uppfyllas. I fallet med de aktuella kablarna kan i alla fall inte jag få det till bedrägeri.

Tänk på att det finns personer i Sverige som har en månadslön som vida överstiger det aktuella beloppet. För dem "kostar" det inte så mycket att investera i dessa kablar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/08 :  08:02:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Tänk på att det finns personer i Sverige som har en månadslön som vida överstiger det aktuella beloppet.


Det kan inte vara många i vårt land som tjänar mer än 200k/månad! Statsministern och några direktörer och idrottsstjärnor kanske?

Jag tycker för övrigt också att detta pris är ett stort skämt (men inte bedrägeri, skillnaden är stor!), men samma sak anser jag personligen om kablar som kostar en tiondel av detta, dvs 20k. Jag hör visserligen skillnader mellan kablar, men dessa är inte så stora att så stora summor blir prisvärt.

Mer än 10k totalt (signalkabel, högtalarkablar, strömkablar) hade jag nog inte lagt på kablar, men det är ju olika hur man prioriterar sina pengar. Jag köper nog hellre skivor och/eller akustikförbättrare (mattor, tavlor etc.) isåfall. Nu har jag redan ganska bra kablar rakt igenom och även om ljudet kanske kan förbättras något med andra (troligen dyrare) kablar tror jag inte att det blir värt pengarna. Man har ju flera andra intressen/hobbys som också kräver utgifter.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/05/08 08:11:16
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/05/08 :  08:11:59  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Det kan inte vara många i vårt land som tjänar mer än 200k/månad!


Det finns gott om folk som tjänar mer än 200kSEK/månad i Sverige. Inom finans, industri mfl. branscher är 200k inga ovanligheter.

Hur som helst är det endast en fråga om prioriteringar vad vi väljer att lägga våra pengar på.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000