| Author |
Topic  |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 12:51:47
|
Även om vi förmodligen är en rätt marginell minoritet bland de hifiintresserade borde det ändå finnas några här inne som lyssnar på hiphop?
Vad har ni för tips? Själv tycker jag Capone'n'Noreaga, Onyx, DMX och Master P är grymt schyssta. LOX är några jag inte hört så mycket. Verkar lovande. Sedan kan man inte komma undan att "Still Dre" med Dr Dre är så fett tung att man nästan välter....
Dela med er av riktigt tunga tips!
//still got love for the streets... |
Ino Audio for life |
Edited by - DasKapital on 2002/12/20 12:52:26 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 13:11:38
|
Nelly, Juvenile är höjdare om man gillar bounce. Mycket elektrisk, "studsande", hiphop. Även om Nelly kanske inte är "riktig" bounce...
Scarface, Dr Dre, N.W.A, Ice Cube, Snoop, Xzibit, 2pac, Eminem(??), Dogg Pound är höjdare om man gillar west-coast gangsta. Mjukt gungande dansant hiphop. Även om Scarface är från södern så har hans musik rätt mycket gemsamt med de andras...
Jay-Z, Wu-Tang Clan (+ diverse soloprojekt från klanmedlemmar), Mobb Deep, Nas, Notorious BIG, DMX, Ruff Ryders, Foxy Brown är grymt bra arister från NY. Lite mer avskalat och kanske något hårdare än west-coast hiphopen, inte sammma gung.
Sen finns ju Erick Searmon, De La Soul, Gang Starr, Rakim, Missy Elliot, Timbaland som oxå är riktigt j--la bra...
Så det finns massor av bra hiphop... Fler tips mottages tacksamt.
/Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 13:19:11
|
Har hört lite låtar från Ruff Ryder-plattorna och det är läskigt bra! Kan va jäkligt skönt med lite mer aggressiv musik ibland... Hur är DMX tidigare plattor? Har hans senaste, "the great depression", och den är magisk! Lite trist ljud bara... |
Ino Audio for life |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 13:22:56
|
quote: Originally posted by DasKapital
Har hört lite låtar från Ruff Ryder-plattorna och det är läskigt bra! Kan va jäkligt skönt med lite mer aggressiv musik ibland... Hur är DMX tidigare plattor? Har hans senaste, "the great depression", och den är magisk! Lite trist ljud bara...
Jag gillar allt som han (DMX) har gjort, som jag har hört! Har tyvärr inte hans två senaste... Men det kommer Hur ljudet är har jag pinsamt nog ingen direkt koll på Jag brukar inte lyssna på hiphop på det viset. Får väl ta en genomlyssning till helgen och återkomma 
/Stefan |
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 13:25:04
|
Några sköna favvosar:
Svenskt: Loop Troop Timbuktu Sherlock (om man hittar några plattor med dom i beg. backen så är det russiaks gamla projekt, asbra!!)
Utrikes: The Roots (Things fall apart & liveskivan) Common Beatnuts Non Phixion (79 spänn på cdon just nu!) Roots Manuva Dead Prez (första skivan!) Mos Def Superscientifiku (kan vara svenska iofs, är inte säker)
/D
|
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 13:30:46
|
dekengren - det råkar inte vara så att du gillar jazz oxå?? Får en känsla av att de flesta av de som nu nämner spelar en rätt "jazzig" hiphop... 
/Stefan |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 13:41:52
|
| Vet ni några bra grupper som kör hiphop som låter väldigt "sydstatigt"? Släpigt och extremt laid back, ungefär som vissa låtar av Master P? |
Ino Audio for life |
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 14:26:21
|
| Soulman, jag är inte så insatt i jazz men gillar det lilla jag hört/har. Några av "tipsen" ovan är lite jazziga/mjuka, tex. Beatnuts, Common etc. men däremot Non Phixion, Roots Manuva, Dead Prez är ju lite hårdare hip hop tycker jag. |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 15:28:19
|
quote: Originally posted by DasKapital
Vet ni några bra grupper som kör hiphop som låter väldigt "sydstatigt"? Släpigt och extremt laid back, ungefär som vissa låtar av Master P?
Jag är personligen inget större fan av Master P... Men du borde ju kunna kolla upp de som ligger på No Limit (hans "label"). Tex C-Murder (hans brosa har jag för mig), Silkk The Shocker (en annan av hans brosor tror jag). De borde ju låta ungefär som honom... Kan ju frexten tilläggas att Snoop har släppt 3 skivor på No Limit...
/Stefan |
 |
|
|
Hijack
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 23:52:56
|
| Jag älskar hip hop, och Scarface är verkligen jävulskt bra. Annars Large Professor's nya skiva, väldigt sköna låtar. The Streets från England får vi inte heller glömma. Finns ju massvis med bra hiphop från 1978-2002, tusentals och återigen tusentals bra låtar. |
 |
|
|
crs
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 19:01:17
|
För att nämna några måsten i samlingen...
Beatnuts - Take It Or Squeeze It Blackmoon - Diggin' In Dah Vaults Swollen Members - Bad Dreams Afu-Ra - Body Of The Life Force
Grymt bra album! Listan kan göras mycket längre...
|
 |
|
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 12:49:20
|
du har en riktigt fin lista där soulman! min favorit hiphop kommer alltid att vara nwa's tidiga skivor med straight out of compton som den absoluta favoriten, enligt mig nåndde den här sorten av "tyngre" hiphop sin höjdpunkt här. när det gäller hiphop och jazz så är nog nwa en av de grupper som har samplat mest, möjligen undantaget beastie boys. mjuk och jazzig hiphop har gjorts av bla us3, greyboy allstars (ofta med saxofonisten karl denson som inte går av för hackor) och slide five |
 |
|
| |
Topic  |
|