Igår när jag flyttade runt mina möbler för att skapa plats åt mina hornbasar så hände en lite olycka.
Jag kopplar ut högtalarkablarna ur en av högtalarkablarna och slänger iväg kabeln på mattan. Jag flyttar min möbel och känner plötsligt att det luktar brännt. Då har jag lyckats glömma att koppla ifrån monoblocket. Uppenbarligen så har någon sorts kortslutning skett. Det fungerar såklart inte nu, och jag har fotat innandömet. Kan ni kanske se något på bilderna, eller hur kört är det i dessa fall? Kan det lagas någorlunda billigt eller är det bara att använda drulleförsäkringen för detta?
Säkringen var bränd. Jag satte i en ny och den gick på en halvsekund. Jag tycker det känns som om doften kommer från effekttransistorerna, eller dess närområde.
Såna metallkapslade transistorer kan vara trasiga utan att man ser det när de sitter monterade. Vad står det för beteckning på transistorerna? Med lite tur finns de på Elfa eller dylikt.
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Min tes är att en eller båda sluttrissorna är kass samt eventuellt någon av drivtrissorna. Man kan mäta lite och det är att diod-mäta mellan kollektor och emitter. 0.000 V är torrdestillerad trissa. Basen brukar ofta ge >3 V eller vad ditt instrument visar om mest.
det kan vara smart att försöka få tag på ett schema.