HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Sax!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/21 :  01:36:58  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Kan någon haspla ur sig något vettigt saxsolo, ickesolo, ja, vad som helst med saxofon! Har bara ynka snuttar men jag blir alltid lika glad när den drar igång

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/12/21 :  11:10:45  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
God jul på dig själv Tank!
Från vårt kära grannland Suomi kom det ett band som hette Piirpauke, de spelade en blandning av flummig jazz och folkmusik med lite
världsmusikinslag.
Kan speciellt rekommendera skivan "Live in der Balver Höhle" som är ruggigt bra (kom ut i början av 80-talet om jag minns rätt).
Även deras andra skivor är bra.

mvh /

Comus
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/12/21 :  15:05:49  Show Profile Send svejk a Private Message
Jan Garbareck är onekligen en fin saxofonlirare, Visible Vorld, Rites är bara några av de kanon plattor han gjort på mycket väljudande ECM

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/12/22 :  22:43:15  Show Profile Send Mattias a Private Message
David Sandborn är exempel på en annann duktig kille.

/Mattias
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/12/22 :  22:49:32  Show Profile Send arcam a Private Message
Ernie Watts, en del producerade av Quincy Jones,
Kenny G, David Sanborn, Clarence Clemmons.

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/12/22 :  22:52:46  Show Profile Send Mattias a Private Message
Kom på att jag har ett dåligt exempel oxå.
Rydell och Kvick... hur det nu kan tänkas stava.
Bland de sämre jag hört, detta var vid ett festtillfälle (live) måste väl nämnas. Man hade riggat upp en extrem PA-anläggning utomhus som gerererade en grym basmatta mot publiken. Lät hemskt!! och det lilla musikaliska från Saxen dränkes av allt annat. Tur det föressten. Tjejen (sexig sådan) spelde inte värst bra. Hon var bara snygg. Det gick hur som helst hem hos publiken..... mig överlistade dock inte hon musikaliskt.... utseendemässigt på sin höjd

/Mattias
Go to Top of Page

Jalk
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/22 :  23:56:18  Show Profile Send Jalk a Private Message
Saxsolo eller så var det.
Jag beställde just filmmusiken från Breaking Glass
med Hazel O'Connor (49:- hos CDON), på den skivan finns det en låt
som heter "Will You" med ett i mitt tycke ruggigt bra
saxsolo som man får gåshud utav.
VM-Holdet med RE-SEP-TEN (har jag för mig att låten heter), iallafall Danska fotbolls VM-låten (Vi e' röde, vi e hvide)från 198?, hur som helst b-sidan på maxin är instrumental av låten och innehåller också sån där saxofon som man
får gåshud av.

/Janne

"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..."
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/23 :  03:03:51  Show Profile Send nalle a Private Message
Rolan Kirk har gjort flera otroliga saxsolon men ett av de vassaste är på låten old rugged cross, där han använder andningsteknik som gör att han kan spela ett cirka två till tre minuter långt solo utan att avbrott för att andas in genom munnen.
Det är nu inte bara teknisk elegans utan också det bästa saxsolo jag hört.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/12/23 :  20:06:21  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Här kommer kungen av alla tips vad gäller saxofon, och dessutom bra musik

Morphine

Köp allt de har gjort och känn dig nöjd. Musik du definitivt blir glad av för det svänger som tusan.
Sättningen är en trummis, en saxofon (olika varianter) och en tvåsträngad slidebas, basisten sjunger också. Tyvärr dog basisten/sångaren/låtskrivaren i hjärtattack på scenen för något år sedan så bandet finns inte kvar längre

/Jonas
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/23 :  20:52:47  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Många tack!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/12/23 :  23:15:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Tank

Kan någon haspla ur sig något vettigt saxsolo, ickesolo, ja, vad som helst med saxofon! Har bara ynka snuttar men jag blir alltid lika glad när den drar igång

God jul Tank, en kanonplatta är Gunnar Bergsten - The good life, kan vara lite svår att få tag på, men skivhugget har den än så länge, här har du en del maffiga solon

Mvh
Lars

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/12/24 :  11:15:23  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Johan Stengård är en svensk bra saxspelare.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4551 Posts

Posted - 2002/12/25 :  16:12:36  Show Profile Send jari a Private Message
Edgar Winter är en fena på saxen,"Easy street blues" ett
ståpälsframkallande nummer.
Mvh Jari.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta med KLEI Classic Harmony rca-kontakter signalkabel,Diy silver sexfläta + Audioquest typ 4 utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/12/27 :  16:06:10  Show Profile Send lindvall a Private Message
I sista låten ("West of Hollywood") på Steely Dans album "Two against nature" finns det ett riktigt skönt, långt saxsolo. Malande meditativt ös. Det är en bra låt för övrigt också.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/12/27 :  16:10:04  Show Profile Send lindvall a Private Message
quote:
Originally posted by kungpingvin

Här kommer kungen av alla tips vad gäller saxofon, och dessutom bra musik

Morphine

Köp allt de har gjort och känn dig nöjd. Musik du definitivt blir glad av för det svänger som tusan.
Sättningen är en trummis, en saxofon (olika varianter) och en tvåsträngad slidebas, basisten sjunger också. Tyvärr dog basisten/sångaren/låtskrivaren i hjärtattack på scenen för något år sedan så bandet finns inte kvar längre

/Jonas

Morphine har jag hört, det är väl lite dyster suggestiv musik, eller hur? Jag kommer ihåg att låten "Rope on fire" var bra. Men glad? Blir man verkligen det av Morphine?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000