| Author |
Topic  |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2002/12/21 : 01:36:58
|
Kan någon haspla ur sig något vettigt saxsolo, ickesolo, ja, vad som helst med saxofon! Har bara ynka snuttar men jag blir alltid lika glad när den drar igång  |
|
|
Comus
Member

321 Posts |
Posted - 2002/12/21 : 11:10:45
|
God jul på dig själv Tank! Från vårt kära grannland Suomi kom det ett band som hette Piirpauke, de spelade en blandning av flummig jazz och folkmusik med lite världsmusikinslag. Kan speciellt rekommendera skivan "Live in der Balver Höhle" som är ruggigt bra (kom ut i början av 80-talet om jag minns rätt). Även deras andra skivor är bra.
mvh / |
Comus |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2002/12/21 : 15:05:49
|
| Jan Garbareck är onekligen en fin saxofonlirare, Visible Vorld, Rites är bara några av de kanon plattor han gjort på mycket väljudande ECM |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 22:43:15
|
David Sandborn är exempel på en annann duktig kille.
/Mattias |
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 22:49:32
|
Ernie Watts, en del producerade av Quincy Jones, Kenny G, David Sanborn, Clarence Clemmons.
|
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 22:52:46
|
Kom på att jag har ett dåligt exempel oxå. Rydell och Kvick... hur det nu kan tänkas stava. Bland de sämre jag hört, detta var vid ett festtillfälle (live) måste väl nämnas. Man hade riggat upp en extrem PA-anläggning utomhus som gerererade en grym basmatta mot publiken. Lät hemskt!! och det lilla musikaliska från Saxen dränkes av allt annat. Tur det föressten. Tjejen (sexig sådan) spelde inte värst bra. Hon var bara snygg. Det gick hur som helst hem hos publiken..... mig överlistade dock inte hon musikaliskt.... utseendemässigt på sin höjd 
/Mattias |
 |
|
|
Jalk
Member

85 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 23:56:18
|
Saxsolo eller så var det. Jag beställde just filmmusiken från Breaking Glass med Hazel O'Connor (49:- hos CDON), på den skivan finns det en låt som heter "Will You" med ett i mitt tycke ruggigt bra saxsolo som man får gåshud utav. VM-Holdet med RE-SEP-TEN (har jag för mig att låten heter), iallafall Danska fotbolls VM-låten (Vi e' röde, vi e hvide)från 198?, hur som helst b-sidan på maxin är instrumental av låten och innehåller också sån där saxofon som man får gåshud av.
/Janne
|
"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..." |
 |
|
|
nalle
Member

686 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 03:03:51
|
Rolan Kirk har gjort flera otroliga saxsolon men ett av de vassaste är på låten old rugged cross, där han använder andningsteknik som gör att han kan spela ett cirka två till tre minuter långt solo utan att avbrott för att andas in genom munnen. Det är nu inte bara teknisk elegans utan också det bästa saxsolo jag hört.  |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
 |
|
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 20:06:21
|
Här kommer kungen av alla tips vad gäller saxofon, och dessutom bra musik 
Morphine
Köp allt de har gjort och känn dig nöjd. Musik du definitivt blir glad av för det svänger som tusan. Sättningen är en trummis, en saxofon (olika varianter) och en tvåsträngad slidebas, basisten sjunger också. Tyvärr dog basisten/sångaren/låtskrivaren i hjärtattack på scenen för något år sedan så bandet finns inte kvar längre 
/Jonas |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 20:52:47
|
| Många tack! |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 23:15:33
|
quote: Originally posted by Tank
Kan någon haspla ur sig något vettigt saxsolo, ickesolo, ja, vad som helst med saxofon! Har bara ynka snuttar men jag blir alltid lika glad när den drar igång 
God jul Tank, en kanonplatta är Gunnar Bergsten - The good life, kan vara lite svår att få tag på, men skivhugget har den än så länge, här har du en del maffiga solon
Mvh Lars |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2002/12/24 : 11:15:23
|
| Johan Stengård är en svensk bra saxspelare. |
 |
|
|
jari
RödaTråden vinnare

4551 Posts |
Posted - 2002/12/25 : 16:12:36
|
Edgar Winter är en fena på saxen,"Easy street blues" ett ståpälsframkallande nummer.
Mvh Jari. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta med KLEI Classic Harmony rca-kontakter signalkabel,Diy silver sexfläta + Audioquest typ 4 utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 16:06:10
|
| I sista låten ("West of Hollywood") på Steely Dans album "Two against nature" finns det ett riktigt skönt, långt saxsolo. Malande meditativt ös. Det är en bra låt för övrigt också. |
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 16:10:04
|
quote: Originally posted by kungpingvin
Här kommer kungen av alla tips vad gäller saxofon, och dessutom bra musik 
Morphine
Köp allt de har gjort och känn dig nöjd. Musik du definitivt blir glad av för det svänger som tusan. Sättningen är en trummis, en saxofon (olika varianter) och en tvåsträngad slidebas, basisten sjunger också. Tyvärr dog basisten/sångaren/låtskrivaren i hjärtattack på scenen för något år sedan så bandet finns inte kvar längre 
/Jonas
Morphine har jag hört, det är väl lite dyster suggestiv musik, eller hur? Jag kommer ihåg att låten "Rope on fire" var bra. Men glad? Blir man verkligen det av Morphine? |
 |
|
| |
Topic  |
|