HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 för färska prylar på mässor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/14 :  15:04:08  Show Profile Send educk a Private Message
oj andra inlägget om mässor

jag vet att man inte ska ta allt för hårt på ljudet på mässor men går de ha lite mer inspelade högtalare att visa upp på mässorna? många rum hade väldigt ilskna diskanter bla. å så har det varit på samtliga mässor jag varit på. undviker att gå på mässor första dagen de är men oftast hinner inte allt bli inspelat ändå. finns säkert massor med folk som skulle gladeligen spela in lite högtalare eller elektronik inför mässorna. jag kan förstå pinnfärska produkter men många gånger så har sakerna varait ett tag på marknaden. för mig så är mässorna knaske enda gången jag kommer i kontakt med produkten å kanske fäller ett avgörande om de är intressant att ta sig tid att åka långt för att i bättre miljö ge dessa en chans. som sagt efterklang basmummel har jag tolerans till jag kan fortfarande få en bedömning av klang men jag vill ju slippa att det skär i öronen som endel anläggningar gör.

måste tilläga att jag tackar alla för årets mässa fick höra många intressanta produkter och är impad av vissa. men som sagt lite tråkigt att man inte orkar stanna nått hos vissa rum

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/09/14 :  18:03:27  Show Profile Send edison a Private Message
Kanske kan "o-inspelade" demoprylar orsaka din irritation över "vasst" ljud, eller så är det annat.
De "vassa" prylarna kanske låter vasst "på riktigt", hur veta vad som är en egenskap, och vad som beror på "o-inspelning"?

En omgivning med massor av andra (o)ljud, och då menara jag inte bara resonanser i rummet man just sitter och lyssnar i, gör det, som jag ser det, knappast troligt att just o-inspelning skulle vara den stora (största) boven om ljudet upplevs "vasst"...men inte *vet* jag, jag bara luftar mina tvivel...


Varför skulle inte "för mjukt" ljud också kunna bero på o-inspelning tex?
Blir det "alltid" softare ljud efter en tids spelning, räknat från "första spelminut efter uppackning av fabriksny pryl"?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/09/14 18:05:24
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/14 :  18:34:11  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Mycket på mässor låter nog dåligt för att det är just vad det är.
Tror det finns många aktörer som säljer Hifi och sedan själv ger sig in i byggandet, såväl svenska som utländska som pillar ihop DIY som dom senare försöker marknadsföra som High-End.

Nej bojkotta all överprisatt skit helt enkelt

Det va få ställen som höll toppklass men dom fanns.

Tannoy med sina stora högtalare i minsta rummet briljerade, Audio Pro som lät bättre än mycket High-End osv.

Något annat jag tänkte på va att folk som demade drog upp till nivåer som helt enkelt inte grejorna pallade.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/14 :  18:46:16  Show Profile Send educk a Private Message
oftast när man fråga folk hur länge de har spelat på grejerna så säger de att de var nytt när de packade upp de. visserligen orkade jag bara fråga en gång denna mässa men tidigare mässor så har detta vara svaret. frågade i martin logan rummet när de spelade på spire å snubben svara 10 minuter tror han missuppfattade mig. men sedan vet man ju inte om de är dålig matchning men de tycker jag att de borde spelat med komon innan å listat ut.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/14 :  21:54:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, så om man dagen innan fått hem sin nya produkt, ska man helt enkelt skita i att visa den på mässan??? Jag tycker det är bättre att man visar det nya man har ändå. Jag tror att de flesta förstår att det inte låter 100% på mässor ändå. Utställarna gör så gott de kan, de är där för att sälja sina grejor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/14 :  23:27:52  Show Profile Send educk a Private Message
inte riktigt så jag menade. jag skrev att jag antog att de flesta får åtminstone sina prylar en vecka innan. just precis så är de där för att sälja alltså vill man ju ge sina prylar så stor chans som möjligt bland besökarna. många prylar har haft sverige premiär sedan länge så att ha ett visnings ex som är inspelat borde inte vart svårt.

men givet vis om en produkt är så färsk att den kom på torsdagen så är det inte mycket att göra åt. dock tror jag inte att allt som var där var så pinnfärskt.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/09/15 :  10:18:50  Show Profile Send sopwith a Private Message
På hifimässor är det inte mycket lönt till att finlyssna med dom förutsättningarna, möjligtvis kan man få en hum om hur ljudkaraktären är, mörk,ljus.
Att överdriva diskanten är ett vanligt knep att ta till, till en början tycker man det låter otroligt fint och luftigt, ända tills man tröttnar rätt fort med ringande öron, ta bara Arcam/Audiovector som brukar framföras på en för den kombinationen alldeles för hög volym, rent smärtsamt och dåligt.
Använd mässan till att kolla på nya prylar istället för att ta till finöronen, man köper ju även med ögonen.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/15 :  10:31:49  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Att handla med ögonen är ju väldigt fel, tycker dock att många av rummen osv är bättre än mitt eget på Arken.

Nej jag tror helt enkelt att det är mycket som faktiskt är ren skit ute på marknaden, bara det att den packas in i ett vackert yttre. Dom tillfällen diskanten skar som knivar i öronen va ju ändå i normaldämpade rum och ofta långt till förstareflex osv.

Många gånger satt jag och längtade hem till min egen rigg, och den ligger i en helt annan prisklass.
Go to Top of Page

KarlXII
Starting Member

34 Posts

Posted - 2008/09/15 :  11:16:44  Show Profile Send KarlXII a Private Message
Hellre nya saker än att strunta i dem, som Bernt sade.
Ett exempel var ju Dynaudio Sapphire, som tydligen lät riktigt vasst och elakt på Fredagen.
När jag lyssnade på den på Söndag eftermiddag lät den ljuvligt. Kul att få ha hört den.

Hur var det med Audio Pro Wigo? Var de nya? När jag lyssnade på lördagen var de otäckt vassa, tyckte jag.
(Men väldigt imponerande bas och mellanregister...!)
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/15 :  11:53:51  Show Profile Send educk a Private Message
dynaudio saphire fanns ju redan förra året. lyssnade på dem i horten. alltså borde de kunnat fått dit ett inspelat par då dessa inte hade premiär. som sagt jag har inte sagt att man ska strunta i dem jag menar på att de borde gå att få dit inspelade högtalare. vet man med sig att man har element som kräver lång inspelning så kan man ju spela in dem då. det är många som kanske inte kommer i kontakt med märkena mer än på mässor som bildar en uppfattning om hur det låter. även om många menar på att man inte ska göra de så är det väldigt lätt hänt. jag har alltid trott att martin logan hade väldigt liten sweet spot. men efter att ha lyssnat å köpt ett par vista så inser jag att detta inte är fallet. som sagt väldigt lätt att bilda sig en uppfatning även om man vill eller inte. låter nått bra på mässan kanske de gör att jag åker ända från norge till skåne för att lyssna mer detaljerat på just det märket

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/09/15 :  13:09:48  Show Profile Send sopwith a Private Message
Bara för att något inte passar den ena så passar det säkert någon annan, ren skit förekommer knappast i de produkter som förevisades på mässan.
Klart att man köper med ögonen oxå, eller kör du samma stil rakt över, bil, hus, kläder.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/15 :  16:54:39  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Ren skit förekommer garanterat på mässan, finns mycket som är otroligt överprisatt över lag.
Dyra komponenter och dyr förpackning men inte låter det bättre för det.

Under dom förutsättningar som fanns i rummen (dom flesta) såg jag ingen anledning till vass diskant.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/15 :  19:41:17  Show Profile Send educk a Private Message
tror inte heller man kan skylla de på rummen då de är rätt lika ett vanligt rum som de flesta har. förutom den bumliga basen som fanns ibland men de har jag överseende med.

smaken är som baken som någon nämde. brukar gilla anlägningar åt de ljusa hållet. tror även min nuvarande anläggning är rätt ljus.

andra mässor då jag varit där fler dagar så brukar anlägningarna låta bäst sista dagen. skulle inte förvåna mig om de var mindre vasst på söndagen. kommer ihåg stockholms mässan ett år lyssnade på jamo R909 på lördagen. lät vasst å slappt. för att sedan på söndagen låta behagligt och den högtalaren är nått jag minns att den var väldigt kul att lyssna på med gott tryck i basen och någorlunda torr med tanke på det lilla rummet den spelade i.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/09/16 :  07:32:42  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag tycker det mesta lät ganska pra. En del lite ljust en del lite mörkt och andra
en blanding av de två. Konstruktörerna har olika syn på hur det skall låta helt
enkelt. En del högtalarnamn har också en inbyggd ljudkultur att förvalta osv.

Det jag hänger upp mig på är de extremt överprissatta produkter som finns.
Högtalare som jag, mellan tummen och pekfingret, gissade att de kostar runt
30-50 tusen kostade en kvarts mille. Delar man ljudet med priset kommer "bäst
ljudlistan" att se helt annorlunda ut än när man inte bryr sig om priset.

En av de bättre högtalarna var AudioPro. Man skulle kunna köpa mängder av
par av dem om man jämför med någon av dyrgriparna som bara hade måttligt bättre
ljud.

Till viss del kan man försvara det högre priset med att dom är handbyggda med
otroligt fint hantverk med dyra ingående detaljer. Det påstämplade namnets
har sitt affektionvärdet osv. Men tom då tycker jag att en prisskillnad
på 10ggr mellan två produkter som ger sin ägare nästan lika bra ljud är bara för mycket.

Jag hittade några skinnpåsar med sand i. Det måste vara den mest onödigaste
produkt jag skådat och då skall vi inte prata om priset... Jag köpte 1 ton sand i
våras för 200kr. Det tycker jag lät rimligt för den mängden.


Edited by - linnar on 2008/09/16 07:35:36
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/16 :  09:05:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker att Linnar hittat helt rätt. Det är ju endast du själv som ska besluta om ifall produkten låter som man önskat.

Det är för många anser jag som inponeras av höga priser framför hur det verkligen låter. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/09/16 09:06:35
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/16 :  19:17:10  Show Profile Send educk a Private Message
förra året på horten mässan kom jag in i ett rum med en rigg med montana kas2 högtalare. inga billiga pjäser precis. men de var inget märkvärdigt med rummet, det spelades på långsida mot långsida. detta var jag impad över, kände verkligen att hade jag råd så jädrar. det spelade med sådan rymd och tryck i alla register utan att vara ett dugg ansträngt och de spelades högt men de var otroligt rent. har aldrig gått ut ur ett mässrum med ett sådant leende på läpparna. får tillägga att detta var sista dagen på mässan.

jag gillade faktist revel rummet här på arken. men jag kan hålla med om att det fanns många billigare högtalare som lät riktigt bra. tycker dynaudio xcite verkar vara värd sitt pris visserligen spelades de på väldigt grym elektronik kanske dubbla prisklassen men ändå.

vill tillägga att jag tycker denna mässa generellt var bättre ljud än vad de brukar kunna vara. ni får inte missförstå att jag inte tyckte om mässan. tycker bara de är synd att de ska demas med helt nya element

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/09/16 :  22:09:09  Show Profile Send dwain a Private Message
quote:

Ren skit förekommer garanterat på mässan, finns mycket som är otroligt överprisatt över lag.
Dyra komponenter och dyr förpackning men inte låter det bättre för det.


Det var en väldans så tråkig inställning. Jag tror knappast folk hade köpt prylarna om det var skit. Finns hur mkt folk som helst runt i världen som sitter med dessa grejer och gillar det. Så skit är det säkert inte då är det bättre att säga att det kanske inte passar din plånbok eller att du tycker det är icke prisvärda enligt dig.

Jag tycker där fanns mkt rum med bra ljud. Och det där med att inte skylla rummet. Nja jag vet hur svårt det är jag vet hur mkt dom kämpat med att få det okej i rummen. Jag har hört mkt av grejerna i bättre rumt dock fortfarande inte bra och då ändras karaktären drastiskt.

Man får försöka ha mer förståelse för utställarna. Det är mkt jobb för dom att fixa med olika mässor och utställningar så att vi vanliga dödliga ska kunna få lyssna på grejer vi normalt sett bara kan drömma om. Jag tycker det är samma visa varje år gnäll över hur det låter gnäll över hur och vida sakerna är prisvärda gnäll över att man tycker dom skulle kånkat med inspelade grejer. Jag är glad bara man får komma iväg på en mässa betala endast runt 100lappen och sen få lyssna på massvis med olika grejer och få en heldag i mysig stämmning
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/17 :  14:08:36  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Det finns massor av välljudande grejor på mässorna, sen finns det mindre välljudande som faktiskt får pisk av sådant som kostar en spottstyver. Även då dom ställs i samma rum.

Visst är det lysande att man kan gå på mässor, men det finns faktiskt producenter som vill sälja sin produkt även om den kanske inte nådde upp till förväntningarna ens hos dom själva. Detta kan ha olika skäl, t.ex att deras pengar tog slut innan produkten hann utvecklas dit det va tänkt. Då måste dom ju få in pengar igen, hur gör dom då¨tror du?

Du inbillar dej lite att företagen bakom endast gjort sina högtalare för att du skall få njutning. Hur lång tid tror du det tar innan många tillverkare faller över och vill tjäna pengar, stora pengar? Nej du! Om du tror dom producerar högtalare som en tjänst till dej och mej misstar du dej nog i dom flesta fall.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/09/17 :  14:37:27  Show Profile Send dwain a Private Message
Jo visst vill dom tjäna pengar men tror du dom gör det utan att grejorna är bra? Det gör dom inte. Och visst var där mindre grejor som imponerade starkt och stora grejor som imponerade mindre. Men å andra sidan är det inte helt lätt att få till det bra. Jag är glad jag inte är utställare då det är ett väldigt stort ansvar och jobb.

Men ren skit är nog väldigt hårt att säga. Men visst det ligger klart i betraktarens öga
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/17 :  15:28:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Man får ju ta mässor för vad dom är, tycker man att produkt X verkar kul så går man ju vidare. Jag har aldrig tagit en produkts återgivning på så stort allvar när det handlar om mässor utav den anledningen.

Sen får man ju inte glömma att många importörer inte besitter den där ultimata kunskapen om hur grejer ska ställas upp för att prestera sitt bästa.
Kolla hur tex Respons eller EA:s monter såg ut.

Hur som helst så får man ju iaf titta o klämma på prylarna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000