HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En tokig gubbe och två watt.........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/15 :  15:03:57  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Har i helgen fått besök av en man som har musik om hjärtat och inte bryr sig så mycket om kurvor o mätdata, för det är väl musik vi sysslar med?
Gubben är tokig i tårta så det blev en sockerbomb med tillhörande kaffe för att sedan kliva in i mitt lilla rum och ta reda på vad musik va för någe.
Mannen i fråga tyckte att Edison gjorde ett toppen jobb i min anläggning med dynamik och spelglägje men kunnde efter en stund komma fram till att röster och instrument i vissa komplexa stycken kunnde komma fram en bit till med mera luft och skärpa.

Vi kastade Edison åt sidan o kopplade upp en triod. Det va som att slå på en strömbrytare, vips så hängde rösterna liksom fritt i det blå med bättre närvaro. I de allra mest dynamiska sekvenser där Edison spruckit upp lite behöll trioden sitt lugn och spelade vidare obemärkt. Vart kommer all denna kraft ifrån, inte är det då spec pappret för förstärkaren för den levererar ju bara 2 fisiga små watt genom ett par glödlampor.....
4 timmar senare var vi nöjda med det vi sett o hört så vi avrundade och den tokiga gubben tog sin låda med glödlampor och åkte hem.

Om trionden är värd sina pengar? nja inte i förhållande till hur bra Edison spelar men att trioden spelade bättre råder det inget tvivel om, musiken fick mer liv i sig och nu vill det till att fundera på hur mycket jag vill ha en triod och vad plånboken säger om det för en triod blir det till slut ändå

Tusen tack Erik A för en kanon dag och att du bekantat mig med 2A3 i mitt lyssningsrum rum.



Ps. Har du vågat ställt dig på vågen ännu DS.

Daniel

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/09/15 :  17:19:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tack själv! Tårtan var jam-jam. Dina öppen baffel högtalare var inte dumma de heller. Vågen har jag ställt undan för länge sedan.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/15 :  18:04:49  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
För att inte tråden ska bli missvisande med tanke på hur jag upplever 2A3 så förklarar jag mig lite här:

Jag inbillar mig att för att man ska ha glädje av en så fin spelare som Eriks 2A3 burk så är det väldigt viktigt att ha bra högtalare och ett reglerat rum så all information kan höras på ett värdigt sätt. Min tveksamhet till värdet på trioden kontra Edison är just att Edison kan man hitta för runt 4k idag och den skämmer inte ut sig alls utan spelar grymt snyggt i en passande anläggning, så ligger man på en budget som inte tillåter stora utsvävningar så är det faktiskt i mitt tycke bättre att satsa på en Edison och lägga övriga pengar på en riktigt fin hötalare plus reglering av otäcka oljud i rummet för det 2A3 förstärkaren kan leverera kommer du nog aldrig höra ändå om du inte har koll på övriga parametrar som nämts ovan.

Hade jag haft pengar hade jag köpt 2A3:an direkt på plats för det den tillför i mitt system är det som saknas. Musiken förmedlas läskigt levande med en härlig glöd och känsla som Edison aldrig kommer upp i. Åter, sätter man allt i perspektiv och under ekonomisk lupp så föredrar jag Edison då den brilljerar i mina öron för den ringa summa den kostar idag.

Summering: 2A3 trioden slog liv i musiken som jag redan tyckte levde så en sådan här manik ska inhandlas men plånboken måste vårdas ömt innan det kan bli affär....

MvH

Daniel

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/09/15 :  18:06:50  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Trevligt ... Men kan du inte berätta lite mer vad var det för underverk ni lyssnade?
Alltså exakt benämning på förstärkaren. Var det vinyl eller cd, etc.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/09/15 :  18:15:01  Show Profile Send jonasz a Private Message
Vad är det för högtalare du har?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/09/15 :  18:16:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
knappast vinyl eller cd, efter en smaskig tårta bantades det med mp3:or

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/09/15 :  18:53:07  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nu är det så att den aktuella förstärkaren egentligen är två förstärkare i en. Audion Silver Night MK/2 är från början dimensionerad att arbeta med röret 300B upp till c:a 10 watts uteffekt. Efter byte an nättransformator samt en del andra åtgärder har den nu blivit enkelt omkopplingsbar till ett lågeffektsläge där röret 2A3 (eller 6A3) kan användas. Effekten blir då c:a 2 watt vilket tycker jag räcker för de flesta behov. Om nu förstärkaren konstrureras ENBART för 2A3 kunde den bantas ned betydligt med ett lägre pris som följd. Frågan är bara om den går att sälja i det skicket. Det har visat sig att många vill ha den där extra effekten som 300B röret möjliggör att använda vid ett ev. behov.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/09/15 18:59:20
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/15 :  19:05:25  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Hawthorne Audio Silver Iris 15" coax i Öppen Baffel. Googla!

Låter riktigt bra o kostar väldigt lite....

Vi lyssnade på musik via CD

MvH

Daniel

Edited by - Daniel_S on 2008/09/15 19:06:39
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/09/15 :  19:46:41  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Spännande Daniel! Låter kul att höra en av Erik A:s 2A3-förstärkare med Iris!

Vad kör du med för CD-spelare nuförtiden?

Johan
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/15 :  19:57:49  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Aldrig hört mer levande musik o det med en gammal gratis CD Sony 212 men Magils var här i helgen också med en Marantz och den lät bättre, speciellt i grötiga områden men den var också mer musikalisk o ren.

Känner också att Silver Iris lirar bättre o bättre

MvH

Daniel
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/09/15 :  20:19:28  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Det är alltid kul att läsa om någon som fått lyckorus av välljud.

Grattis!

Det är väl i o f s inte bara positivt kanske... Den strävan mot välljud man trodde man var klar med kanske måste återupptas.

Det bästa kanske är att aldrig lyssna på någon annans apparater än sina egna.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/16 :  09:08:31  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Eddie: Ingen överraskning för mig då jag rent teoretiskt vetat om att trioden kunnde låta vesäntligt bättre, att förstöra signalen med ett splitter rör och sedan försöka pussla ihop den igen ihop med en motkoppling kan aldrig vara riktigt optimalt inbillar jag mig så den biten visste jag redan om, frågan var om skillnaden var tillräckligt stor. Jag har även en cd som kostat ca: 1000kr får några år sedan så den håller inte heller nån jättte hög standard men då jag tror mig hittat ett par högtalare som håller måttet ganska bra så har jag en jätte bra grund att gå på nu. Gränsen kommer att vara nådd ganska snart är jag övertygad om då jag ej tror på kablar och föredrar att lyssna på musik och inte bryr mig om design och svin dyra apparater som knappast levererar för sina tunga prislappar.

Men visst var det kul med detta lyft i musiken, attans vilken känsla det vart och med ett fantastiskt flöde helt oansträngt och musikaliskt.

Mer triod åt folket....

MvH

Daniel

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/09/16 :  20:25:10  Show Profile Send Lech a Private Message
he he




MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/09/17 :  14:29:00  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Tänk att så få kan spela så mycket


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/09/17 :  20:32:34  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Helt enig med dig Daniel S!

Jag känner mig i mål och satsar numera pengarna på mera musik.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000