Author |
Topic  |
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 13:05:47
|
Jag har fått ett erbjudande att i inbyte få Naim Credo samt Nap 90/3 (slutsteg) vet egentligen inte mycket om dessa Naimsaker mer än det som går att läsa i manualer och dylikt. Någon som vet något om dessa ?? Tacksam för alla svar
  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 14:19:56
|
Slutsteget var Naims minsta innan nya serien kom. Det har alla trevligheter som förknippas med Naim men är inget muskelmonster. Skall man ha ett slutsteg från Naim bör försteget vara av samma märke. Högtalarna är mycket bra. De kräver noggranuppställning, annars kan de låta påträngande. Alla saker kräver rätt uppställning men i det här fallet är det väldigt tydligt om det inte blir rätt. Är priset det rätta och du har ett försteg så finns det mycket välljud att hämta.
 Efterföljaren till Credo heter allae och är lite snyggare och ganska mycket dyrare.
/Erik
|
Blås på! |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 15:28:56
|
Hej! Och så var det nätdelar och din-kontakter men det är väl fixat. Nap 90 är väl en nait 3 som är delad i för o slutsteg. Och slutsteget har sin egen nätdel. Ok. Eftersom jag är Linndiggare så borde Naim passa mig men tyvärr är närmaste naimhandlare 60 mil bort. Naims högtalare är väldigt retro-snygga och trivs nära vägg = väldigt bra.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 19:46:52
|
quote: Originally posted by brumel
Hej! Och så var det nätdelar och din-kontakter men det är väl fixat. Nap 90 är väl en nait 3 som är delad i för o slutsteg. Och slutsteget har sin egen nätdel. Ok. Eftersom jag är Linndiggare så borde Naim passa mig men tyvärr är närmaste naimhandlare 60 mil bort. Naims högtalare är väldigt retro-snygga och trivs nära vägg = väldigt bra.
mvh Johan
Sladdar till slutsteget ingår i så fall, försteg kan nog också fixas till en rimlig peng, men hur är det ?? måste man använda Naims högtalarkablar ??? sedan är det där med cd-spelare ?? Det enda jag har hört om Naim är att de är väldigt musikaliska men har ingen direkt erfafrenhet av dem
 |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 20:45:58
|
quote: Originally posted by Larsho
mvh Johan
Sladdar till slutsteget ingår i så fall, försteg kan nog också fixas till en rimlig peng, men hur är det ?? måste man använda Naims högtalarkablar ??? sedan är det där med cd-spelare ?? Det enda jag har hört om Naim är att de är väldigt musikaliska men har ingen direkt erfafrenhet av dem

Vad jag vet bör man använda Naim högtalarkabel eftersom slutstegen är anpassade till dessa men jag vet inte om det mest är försäljningssnack. Vet dock att i H&M skrev man en gång att slutsteget började självsvänga vid högt effektuttag så kanske bäst med Naimkablar |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 21:13:30
|
quote: Originally posted by Snutten
quote: Originally posted by Larsho
mvh Johan

Vad jag vet bör man använda Naim högtalarkabel eftersom slutstegen är anpassade till dessa men jag vet inte om det mest är försäljningssnack. Vet dock att i H&M skrev man en gång att slutsteget började självsvänga vid högt effektuttag så kanske bäst med Naimkablar
JO jag är väl rädd för det, men frågan är ju hur kvaliteten är på dem. De är ju i alla fall billiga 125 kr/m
 |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 21:28:59
|
Man måste inte ha deras högtalarkablar , men det brukar fungera bäst. En del av stabiliteten i utgången bygger med högtalarkabelns impedans medtagen i beräkningen. Bli inte avskräckt bara för att de är billiga. Kablarna i min anläggning kostar delar av en % och det räcker.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 22:12:14
|
quote: Originally posted by erik
Man måste inte ha deras högtalarkablar , men det brukar fungera bäst. En del av stabiliteten i utgången bygger med högtalarkabelns impedans medtagen i beräkningen. Bli inte avskräckt bara för att de är billiga. Kablarna i min anläggning kostar delar av en % och det räcker.
/Erik
Så sant så, det viktiga är ju ljudet
 |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 00:13:38
|
Naims högtalarkablar är mycket bra speciellt i konfiguration med Naim högtalare och Naim slutsteg. jag är också linnanhängare men om jag skulle börja bygga system idag så vet jag inte om jag skulle välja Linn eller Naim båda är mycket bra.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 00:27:09
|
quote: Originally posted by Hepcat
Naims högtalarkablar är mycket bra speciellt i konfiguration med Naim högtalare och Naim slutsteg. jag är också linnanhängare men om jag skulle börja bygga system idag så vet jag inte om jag skulle välja Linn eller Naim båda är mycket bra.
Mikael
Det stämmer säkert eller som Hifi Art sa idag till mig Linn är hifi Naim är musik
Vad han nu menar med det ??  |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 00:30:49
|
Jag har hört att Naim (och Linn) inte tål högtalarkabel med hög kapacitans. Det är då de kan kan börja självsvänga. Borde gå bra att haka på vilken kabel som helst så länge den har tillräckligt låg kapacitans. |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 00:34:34
|
quote: Originally posted by DHT
Jag har hört att Naim (och Linn) inte tål högtalarkabel med hög kapacitans. Det är då de kan kan börja självsvänga. Borde gå bra att haka på vilken kabel som helst så länge den har tillräckligt låg kapacitans.
OK vet hur det är med Audioquest Caldera som jag har, kanske inte funkar ??? |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 00:38:38
|
quote: Det stämmer säkert eller som Hifi Art sa idag till mig Linn är hifi Naim är musik
Vad han nu menar med det ??
Ja vad han menar med det är en bra fråga, jag tycker båda kan förmedla musik på ett trovärdigt sätt men linn har skaffat mer så kallade hifi kvalliteter med lite mer luftighet, soundstage och sådant på de nyare produkterna medan naim har kvar sitt kasta på lyssnaren musiken känsla eller vad man nu skall kalla det.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 00:43:23
|
quote: Det stämmer säkert eller som Hifi Art sa idag till mig Linn är hifi Naim är musik
Vad han nu menar med det ??
Ja vad han menar med det är en bra fråga, jag tycker båda kan förmedla musik på ett trovärdigt sätt men linn har skaffat mer så kallade hifi kvalliteter med lite mer luftighet, soundstage och sådant på de nyare produkterna medan naim har kvar sitt kasta på lyssnaren musiken känsla eller vad man nu skall kalla det.
Mikael
Du menar kanske lite mer "livekänsla" ????? Hur som helst är de bra båda två och det är ju entusiaster som dras till dessa märken !!   Det var ett tag sedan jag lyssnade på båda men så mkt har väl inte hänt med karaktären ??
|
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 00:45:03
|
Larsho: ingen aning, men AQ borde kunna ge dig uppgifter på kapacitans per meter för kabeln och Naim borde kunna svara på hur hög kapacitans man kan lasta på deras utgångar utan att riskera oscillation. |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 00:57:40
|
Livekänsla är nog ett bra ord men linnarna är lite mera laidback idag (rättare sagt de har mera kontroll)än var de hade förut men tydligare i musiken och med mer detaljer medan naimarna har blivit tydligare men behållit sin lite gåpåiga "livekänsla" som jag ibland saknar med nyare linn grejor. som sagt båda är bra och jag måste nog kalla mig linn entusiast trots allt. fast jag gärna skulle ha ett Naimsystem åxå. men det e ju pengar och plats som saknas skulle även vilja ha direktupphettde triodslutsteg men det e en annan historia.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 01:33:12
|
Livekänsla är nog ett bra ord men linnarna är lite mera laidback idag (rättare sagt de har mera kontroll)än var de hade förut men tydligare i musiken och med mer detaljer medan naimarna har blivit tydligare men behållit sin lite gåpåiga "livekänsla" som jag ibland saknar med nyare linn grejor. som sagt båda är bra och jag måste nog kalla mig linn entusiast trots allt. fast jag gärna skulle ha ett Naimsystem åxå. men det e ju pengar och plats som saknas skulle även vilja ha direktupphettde triodslutsteg men det e en annan historia.
Mikael
Så sant men jag har en Edison 60 idag, och den tänker jag inte göra mig av med i första taget, det är det absolut sista tillverkade exet av Erik Andersson himself
 |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 01:38:27
|
HE HE det förstår jag men jag håller på om jag blir klar någon gång med ett single end direktupphettat triodsteg det som fattas är rören och en låda att bygga in grejorna i. skall bli spännande att se om jag blir klar någongång och hur resultatet blir.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 01:47:36
|
HE HE det förstår jag men jag håller på om jag blir klar någon gång med ett single end direktupphettat triodsteg det som fattas är rören och en låda att bygga in grejorna i. skall bli spännande att se om jag blir klar någongång och hur resultatet blir.
Mikael
Låter spännande !!!  |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 02:07:25
|
Det där med kapacitansen och självsvängning borde gälla förstärkare som inte klarar låga impedanser i särskilt inte i kombination med reaktiva laster, alltså det mesta. Kapacitansen hos en kabel märks väl först från förstärkaren sett när högtalaren dippar i impedans. Alla kablar med två ledare tätt intill varandra har väl förhållandevis hög kapacitans. Det gäller väl också Naca kabeln som Naim använder. Fast då är ju Naim-högtalarna ganska snäll last. Eller har jag fel? |
Hifiarkeologen |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 09:53:51
|
Det där med kapacitansen och självsvängning borde gälla förstärkare som inte klarar låga impedanser i särskilt inte i kombination med reaktiva laster, alltså det mesta. Kapacitansen hos en kabel märks väl först från förstärkaren sett när högtalaren dippar i impedans. Alla kablar med två ledare tätt intill varandra har väl förhållandevis hög kapacitans. Det gäller väl också Naca kabeln som Naim använder. Fast då är ju Naim-högtalarna ganska snäll last. Eller har jag fel?
Det tycker jag låter rimligt men det verkar ju inte vara så ?? Får väl kolla upp det hela, verkar tyvärr som att det följer med en massa byten om man skall gå över till Naim men det skall kanske inte avskräcke en ???
 |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 10:10:08
|
quote: verkar tyvärr som att det följer med en massa byten om man skall gå över till Naim men det skall kanske inte avskräcke en ???
Nej det bör inte avskräcka det tycker jag inte
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 10:23:21
|
quote: verkar tyvärr som att det följer med en massa byten om man skall gå över till Naim men det skall kanske inte avskräcke en ???
Nej det bör inte avskräcka det tycker jag inte
Mikael
OK men problemet är ju att närmaste Naimhandlare är 30 mil iväg, men det går ju att skicka saker, vill man vara fin får man lida pin !!
 |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 10:27:04
|
mvh Johan
Om de vill stå nära vägg är det inga problem !! allltid värre när de måste stå typ 2 m ut från vägg för att låta bra, då får man möblera om
 |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 10:49:11
|
Visst är Naim-högtalarna ganska snälla laster även om vissa modeller har låg verkningsgrad. Att spela ett par gamla IBL kräver minst en NAP 250 för att få skjuts. Däremot har jag provat Naims förstärkare på ett otal högtalare och även ytterst besvärliga klaras av utan problem.
Hepcat, lyssna på den nya Naim-serien så tror jag att du får ett annat intryck av ljudet. Fortfarande alla musikaliska saker kvar men dessutom mer av "round earth". Trevligt så länge man inte försakar musiken.
Larsho, vart bor du?
/Erik |
Blås på! |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 11:02:38
|
quote: Originally posted by erik
Visst är Naim-högtalarna ganska snälla laster även om vissa modeller har låg verkningsgrad. Att spela ett par gamla IBL kräver minst en NAP 250 för att få skjuts. Däremot har jag provat Naims förstärkare på ett otal högtalare och även ytterst besvärliga klaras av utan problem.
Hepcat, lyssna på den nya Naim-serien så tror jag att du får ett annat intryck av ljudet. Fortfarande alla musikaliska saker kvar men dessutom mer av "round earth". Trevligt så länge man inte försakar musiken.
Jag bor i NV Skåne, och du ??? är det stor skillnad mellan lite äldre och dagens Naim ??? Nap 90/3 har ju några år på nacken !! men det kan väl inte vara milsskillnader, då kan man ju lika gärna köpa Nait 5 känns det som var bor du Erik??
Larsho, vart bor du?
/Erik
|
 |
|
Topic  |
|