HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi-anläggning för 5000-6000 kr - synpunkter tack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/31 :  00:00:09  Show Profile Send Alarma a Private Message
Hej!
Jag har varit och lyssnat på diverse högtalare och några förstärkare. Någon kanske kommer ihåg att jag var ute efter en anläggning som kostade ca 5000-6000 kr. Jag har kommit fram till några saker:

1. Eftersom jag är tonåring så vill jag såklart ha bra bas (har ca 10-11 kvm stort rum). Men har upptäckt att om man vill ha bra stereobild för minsta möjliga pengar så måste man nog välja stativare och jag har dessutom ett rätt litet rum så det gäller att basen inte tar över allt för mycket ändå. Men jag vill ändå ha ganska djup bas och de stativare jag har lyssnat på går kanske inte så djupt som jag vill. Jag lyssnade på Tannoy MX1 som hade rätt schysst bas ändå, men ändå för lite (men en bra stereobild).

2. CD-spelare vill jag helst köpa nytt. Högtalare vill jag också helst köpa nytt men kollar även lite på begagnat. Förstärkare vill jag gärna köpa begagnat eftersom priserna sjunker så drastiskt (som t ex NAD-spelarna C300, C320, C300BEE och C350 som begagnade - max ett år gamla, är kanske en tusenlapp billigare beroende på modell och skick än om man köper nytt, fast C320 verkar ju inte säljas längre).

Jag är väldigt sugen på en NAD av någon av modellerna här ovanför. C350 har jag inte sett så många som ligger ute begagnat på försäljning men de som gör de har oftast ett bra pris. C300 skulle jag om jag köpte den nog köpa ny eftersom den ändå är så billig och jag inte har hittat några alls begagnade. Men är den tillräckligt stark för att driva två högtalare av golvmodell?

Andra förstärkare av intresse är Cambridge A300, Yamaha-modeller, Denon PMA-655R (har iofs inte lyssnat på denna) mm...

Högtalare då... Ja, Tannoy MX1 lät ju som sagt rätt bra om man tänker på själva stereobilden. Lyssnade på ett antal modeller hos Hifi Kit som t ex BBK1 eller vad den heter och Symphoni (eller Symfoni? ). Men tyckte inte de övertygade. Högtalaruppställningen hos Hifikit är för övrigt helt förskräcklig.
Jag lyssnade även på Proson Reality Pro 66 där och den tyckte jag var väldigt bra för de pengarna. Bara 1750 kr och med en bra bas.

Har någon lyssnat på Dynavoice Atmospehere? Har bara sett fakta om den men den ser ju rätt biffig ut ändå.

Så ett paket skulle kunna se ut så här (priser avser nyinköp):

Proson Reality Pro 66 - 1750 kr hos Hifi Kit
NAD C300 - 2295 kr hos apparat.se
En rätt billig Yamaha- eller Sony-cdspelare för ca 1000-1500 kr
Summa: 5045-5545
Eller att man tänker sig att man köper NAD C320BEE och lägger på en tusenlapp. Eller om man hittar en sådan C320BEE begagnat.

Jag blir förvirrad själv av all jag har skrivit men vad tycker ni om mina funderingar och så. Kom gärna med råd och tips och ni får gärna berätta om ni vet någon (eller du själv) som säljer en begagnat NAD-förstärkare.

Hälsningar
Erik Paulsson
ol_erik87@hotmail.com

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/12/31 :  00:18:19  Show Profile Send AKA a Private Message
För 6 papp:

Monitor Audio Bronze 2 3400:- (underbar, bra bas).
Begagnad Cambridge eller Arcam CD (finns en för 2000:- på hifimagasinet.com)
Förstärkare kan du ta & testa med NAD 300.

Nu blev det mer än 6 papp, men det är bättre att lägga lite mer och vara grymmt näjd efteråt, än halvnöjd med kompromisser.

Det är viktigt att inte snåla in på högtalarna. Köp inga Proson helst!
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2002/12/31 :  13:45:59  Show Profile Send masur a Private Message
Föreslår följande:
JM Labs Chorus 705 2295:- hos Apparat (toppbetyg av What HiFi)
Cambridge Audio A300 2398:- hos Ljudmakarn
Sony CDP-XE570 1690:- hos NetOnNet (toppbetyg av What HiFi)
AKA:s högtalarföslag kan rekomenderas men då spricker budgeten.
Rekomenderar inte Nad C300. Det verkar inte vara någon lyckad konstruktion. Det är däremot NAD C320BEE men då spricker budgeten.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/12/31 :  14:59:28  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Snåla inte på högtalarna är mitt tips. Lägg halva budgeten på ett par kompetenta stativare. I ett så litet rum är det näst intill omöjligt att tygla basen från en golvhögtalare. Lyssnar du på modern rock och pop så finns inte så mycket att hämta i djupbasen. Du vill ha en snabb och kontrollerad basåtergivning.

Resterade tusenlappar rekommenderas att du lägger merparten av på förstärkaren. Ett vanligt missförstånd är att större högtalare per automatik är svårare att driva. Det stämmer inte riktigt, ofta kan det vara det motsatta förhållandet. Högtalarnas specificerade känslighet och nominell (och lägsta om angivet) impedans kan ge en indikation på hur krävande last de utgör.

CD-spelare kan du köpa för under tusingen och du märker ingen skillnad från en som betingar det dubbla eller tredubbla. Inte på den här nivån.

Köper man så här billigt är inte kvaliteten den bästa och du gör klokt i att köpa med garanti (nytt m.a.o.). Då menar jag inte den extra grantin som många stormarknader vill prångla på dig till hutlös premie.
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/31 :  17:13:31  Show Profile Send Alarma a Private Message
Okej tack för alla tips!
Det verkar som om ni verkar tycka att jag ska satsa mer på högtalarna iaf. Hmm....

Jag lyssnar på det mesta utom klassisk och kanske inte heller jazz. Högtalarna ska passa bra till techno/trance/house och kanske även lite RnB.

Jag tar gärna emot fler förslag och då främst på högtalare.

/Erik P
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2003/01/01 :  16:41:42  Show Profile Send Alarma a Private Message
Kom igen då! Någon måste ju ha lite tips!

/Erik
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/01 :  19:15:42  Show Profile Send masur a Private Message
Ett nytt förslag:
Rotel RA 931 II 3000:- (HiFi Punkten i Skövde)
Wharfedale Diamond 8.2 2000:- (HiFi Punkten i Skövde)
CD-spelare: Marantz CD 4000 2300:- (HiFi Punkten i Skövde)
Du bör kunna förhandla till dig en viss paketrabatt så att priset hamnar under 7000;-. Frakten ingår.
Russinet i denna kombination är förstärkaren. Högtalarna har tack vare tillverkning i Kina ett attraktivt pris men är ändå den svaga länken (Monitor Audio Bronze 2 skulle sitta fint). CD-spelaren är tilltagen lite i överkant. Är själv inte så förtjust i Kenwood som är HiFi Punktens budgetval. Idén bakom det här paketet är att genom att köpa från samma ställe förhandla fram ett paketpris. Ring och tala med HiFi Punkten så kan de säkert komma med något passande förslag som passar din plånbok.

Edited by - masur on 2003/01/01 19:21:52
Go to Top of Page

gunnar
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/01/01 :  20:51:19  Show Profile Send gunnar a Private Message
quote:
Originally posted by Alarma

Kom igen då! Någon måste ju ha lite tips!

/Erik

God ide är att köpa beg! Kolla/lyssna på Carlsson-högtalare t ex OA12,OA14 - helst renoverade. Lycka till!
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2003/01/01 :  21:12:26  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:
Originally posted by masur

Ett nytt förslag:
Rotel RA 931 II 3000:- (HiFi Punkten i Skövde)
Wharfedale Diamond 8.2 2000:- (HiFi Punkten i Skövde)
CD-spelare: Marantz CD 4000 2300:- (HiFi Punkten i Skövde)
Du bör kunna förhandla till dig en viss paketrabatt så att priset hamnar under 7000;-. Frakten ingår.
Russinet i denna kombination är förstärkaren. Högtalarna har tack vare tillverkning i Kina ett attraktivt pris men är ändå den svaga länken (Monitor Audio Bronze 2 skulle sitta fint). CD-spelaren är tilltagen lite i överkant. Är själv inte så förtjust i Kenwood som är HiFi Punktens budgetval. Idén bakom det här paketet är att genom att köpa från samma ställe förhandla fram ett paketpris. Ring och tala med HiFi Punkten så kan de säkert komma med något passande förslag som passar din plånbok.

Okej, men vad menar du med "russinet i denna kombination"? Alltså det bästa?
Det verkar intressant. Får se hur jag gör...

Men jag tar gärna emot fler tips!

Hälsningar
Erik P
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/01 :  22:43:18  Show Profile Send masur a Private Message
Det bästa som du så riktigt gissar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000