HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Behöver man tjäna 900 000 i månaden????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/22 :  08:55:31  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Visste ni att jantelagen är en dansk uppfinning?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/11/22 :  08:59:06  Show Profile Send huzze a Private Message
Lägger mig inte i debatten men Postens VD kommer att kommentera debatten om hans lön i Nyhetsmorgon på TV4 idag lördag.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/11/22 :  09:35:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Postens VD avstår nu från ALL ersättninge, både hittills intjänad fram tills hans uppdrag är slut.

Han gjorde ett mycket bra intryck och förklarade sig på ett bra sätt, fast jag tycker personligen att det är helt fel att han ska behöva försvara sig, det är ju trots allt styrelsen som satt hans lön.

Kontentan i den totala lönen är att den inkluderade allt. Istället för lön+bonus+pension+avgångsvederlag+tjänstebil+mobil etc, så fick han "bara" lön under sitt korttidsuppdrag med endast en månads uppsägning. Den kostnaden (900.000/mån) motsvarade samma totalkostnad som hans företrädare.

Tyckerdet är ett starkt beslut, men ändå synd att det ska behöva bli välgörenhetsarbete efter all kritik.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/11/22 :  09:48:56  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Kontentan i den totala lönen är att den inkluderade allt. Istället för lön+bonus+pension+avgångsvederlag+tjänstebil+mobil etc, så fick han "bara" lön under sitt korttidsuppdrag med endast en månads uppsägning. Den kostnaden (900.000/mån) motsvarade samma totalkostnad som hans företrädare.

Genast blev lönen mer "normal"
Men hur är det med pensionen från förra jobbet? Har han kvar den?
Får ju hoppas det, annars kan det vara svårt att få ihop ekonomin med mobiltelefon och bil + allt det där andra för den summan.

Nej, allvarligt talat, det finns väl ingen i hela Sverige som "behöver" tjäna 900 000 i månaden men sedan är det ju som sagt styrelsen som sätter lönen och därför tycker jag att det är styrelsen man borde skälla på.

Och personligen tycker jag det är skamligt av postens styrelse att sätta en sådan lön för en tillfällig VD när de gör så stora besparingar på andra ställen.

Dessutom är det knappast VD'n som styr upp allt på en koncern, då skulle de ju inte behöva den enorma staben av andra chefer och konsulter (som oxå kostar en hel del).

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/11/22 :  10:07:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Helt rätt beslut av honom!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/11/22 :  11:16:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Mkt stort av honom, jag vet inte om jag själv hade klarat av något sådant, förmodligen inte.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/11/22 :  11:55:58  Show Profile Send garmen a Private Message
ifall vi bortser från alla pengar han skulle tjänat eller va heter han, volvos vd leif johansson som också tjänar "rätt" ok med pengar. vem kan säga vad dom är värda eller inte värda. med tanke på deras ofentlighet, det är dom som får stå till svars i media och till dom anställda. jag vet inte ifall jag skulle vilja vara den som står till svars för volvos varsel även för dom 1.8 milj han får i månaden, sover man bättre eller har ett bättre samvete för det ?

vet inte ifall detta var något vettigt i debatten...menmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/11/22 :  12:12:36  Show Profile Send hal a Private Message
Heder åt Nordström som kunde ta åt sig av kritiken och fatta ett svårt beslut som på lång sikt är det rätta. Sänder rätt signaler till personal och förhoppningsvis till andra i ledande position. Vi måste alla inse att vi kan behöva ge avkall på en del för att kunna gemensamt gå igenom denna kris.

Förvånad att han avstod från allt från posten, även om han ju givetvis fortfarande har fina pensioner kvar. Så han behöver nog inte vända på ekonomin, men han kommer nog att sova gott om nätterna.

Ett klokt beslut av honom.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2008/11/22 12:13:34
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/11/22 :  14:14:25  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Mkt stort av honom, jag vet inte om jag själv hade klarat av något sådant, förmodligen inte.

Om Du menar att avstå från lönen.... Jag hade gladeligen avstått från lönen om jag samtidigt drog in 5 mille i pension

Förresten!! Jag hade nog begärt 49 000 i månadslön och sedan skänkt nettot till något bra

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2008/11/22 :  16:25:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Och personligen tycker jag det är skamligt av postens styrelse att sätta en sådan lön för en tillfällig VD när de gör så stora besparingar på andra ställen.

Det där tycker jag är pudelns kärna.
Eftersom det faktiskt bara var en tillfällig lösning så handlar det ju inte om att tillsätta någon som ska staka ut vägen för framtiden.
Varför då i herrans namn så mycket pengar?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/11/22 :  17:44:50  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Men hur är det med pensionen från förra jobbet? Har han kvar den?
Ja. Han förtydligade även det faktum att det är inte Nordea som betalar ut hans pension. Pensionavsättningar har gjorts under hans tid som VD i Nordea och redovisats i årsredovisningarna. Pengarna har avsatts till pensionsbolag och hans "pension från förra jobbet" kommer från Trygg-Hansa och Skandia.

Precis som för oss andra dödliga, fast andra summor. Om vi väljer att jobba efter 65 så kan vi ändå lyfta vår intjänade ITP.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2008/11/26 :  09:06:21  Show Profile Send rovis a Private Message
Nog påminner det här lite om en kabeldebatt?

Betala en kvarts miljon för en snyggt strumpad nätkabel som blivit doppad i tran av mentalpatienter i Guatemalas djungel? Är det värt det? Finns det belägg för att den här doppningen skulle vara så himla dyr att utföra? Varför kostar mentalpatienterna i Rumänien bara hälften så mycket, de doppar väl lika mycket de? Rumäner är väl inte sämre människor än Guatemaler? Är det ens äkta Guatemaler som sköter dyrdoppningen tänk om de fuskar med tranet? Hör vi någon skillnad?

Det finns inget sant värde för någonting (om vi inte talar ren överlevnad möjligtvis, men det är ingen som gör här) det enda som finns är frågan om någon är beredd att betala det begärda priset eller inte. Vad gäller Postens VD så fanns det uppenbarligen någon som ville betala.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2008/11/26 :  11:15:27  Show Profile Send mattiasa a Private Message

En spännande aspekt av detta, som jag inte kunde finna i något inlägg (kan ha missat detta) är väl marknaden som Posten arbetar på...

Jag menar, vad har de för konkurrens osv. Vad är det för exceptionella planer Posten måste ha för framtiden, som kräver en VD av dessa mått?

Lite samma sak som Systembolaget tycker jag.... Nu vet jag inte vad Fröken Steen får i lön eller vilka bonusar hon har, men vad "tävlar" dem emot?

Sedan kan man helt klart få vara förbannad, själv stör jag mig betydligt mer på Bankerna och deras höga risktagande för att höja sina egna bonusar, något som vi nu får betala för genom hjälppaket, högre amorteringsskrav samt höga räntor (även om Riksbanken sänker styrräntan!!!)....

Tror inte att jag hade avstått helt från en lön. Om jag skall jobba så skall jag ha betalt. jag är inte välgörenhet.

Tycker gott han kunde behålla 100 000 - 200 000:-/mån. Han måste ändå brinna för det han gör. Hur många skulle välja att jobba om de får 5 miljoner i pension???

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2008/11/30 :  14:55:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ledsen att jag inte svarat tidigare. Jag skrev ett svar men råkade stänga fönstret i webbläsaren så att rubbet försvann. Suck...

quote:
Det får mig att ifrågasätta hur viktig och värdesatt min arbetsinsats är, om jag bara tjänar 1/40-del av denna lön. Jag anser att lön skall sättas efter arbetsinsats och ansvar. Men som jag ser det så borde jag inte behöva lyfta många fingrar för att åstadkomma en fyrtiondel av arbetsinsatsen och det lär inte krävs särskilt mycket ansvar.

Det är ju riktigt att arbetsinsats och ansvar är två komponenter men de är som jag redan sagt inte de enda.
Att jämföra sig med den absoluta extremen är kanske inte så lyckat. Marknadspriset (oavsett "varutyp") ökar nästan alltid exponentiellt på marginalen.

quote:
Snorhöga löner och bonusar drabbar slutkonsumenten. Det är det som företaget säljer som de tjänar pengar på och det som ska betala kostnaderna. En av kostnaderna är löner och ju högre löner och bonusar som betalas ut, desto lägre blir den totala marginalen och då är det konsumenten som får betala med högre priser som följd, alternativt att anställda får gå/indragen julfest osv osv... Lite förenklat, men man behöver väl inte vara nationalekonom för att få ha en åsikt i tråden?

Vad jag vet har jag inte skrivit något om att man behöver vara nationalekonom.
Det är ju riktigt att priset alltid hamnar hos kunden men resonemanget haltar lite. Med samma ingångsvärde kan man hävda att all reklam får konsumenterna också betala, men det förhåller sig ofta så att volymen går upp och därför går priset ner. Alternativt kan varan inte säljas alls om ingen reklam görs. Vidare så är den här lönen kaffepengar i sammanhanget, men jag håller helt klart med om att julbordshistorien ser illa ut även om jag personligen nästan sett avsaknad av julbord som en pluspoäng. Tycker julmaten sprutar ut öronen ändå framåt nyår. Det är dock knappast troligt att vd och julbord hör hemma på samma kostnadsställe...

quote:
Varför inte? Jag spann ju bara vidare på ditt märkliga argument.

Rent allmänt så tycker jag att en så hög lön kan vara motiverat om företaget tjänar på att anlita en person med mycket speciella kvaliteter. Däremot retar jag upp mig på bonusar som kan plockas ut trots att företag går med brakförlust.

För att det rycktes ur sitt sammanhang och användes ensamt till något det inte var menat som.
Att ersättningarnas utformning är ett problem på en del ställen håller jag med om och det är riktigt uselt.

FBK: Vi delar inte åsikt men framförallt betraktar vi saken på två helt skilda sätt. Inget fel med det.

quote:
Vill du att andra skall läsa dina inlägg ordentligt är det väl ett minimikrav att du läser mitt ordentligt när du kommenterar det, eller hur ztenlund ?
Kommentar 1.

Det berodde inte på att jag inte läste det ordentligt utan på att jag missförstod ditt inlägg. Det ber jag såklart om ursäkt för.

quote:
Vet självklart att ett Vd-uppdrag inte är samma som ett styrelseuppdrag. Jag ifrågasätter ( om du läser mitt inlägg sakta en gång till) att man försvarar sina höga löner med hög arbetsbelastning men ändå har man tid att engagera sig i så många andra uppdrag. Postens nya Vd, som du själv påpekar har tid att sitta i ett antal styrelser.
Ibland finns det exempel på att man har 10-15 uppdrag vid sidan om sin välbetalda anställning.
Säkerligen spelar han golf också vilket är en mycket tidskrävande hobby som är förunnat dom som har en väl tilltagen fritid.
Det sista skrivet med

Nej, 10-15 styrelser är självklart inte rimligt om det uteslutande handlar om börsbolag eller annat av motsvarande dignitet.
Vad gäller golf trodde jag att det var något man straffkommenderade folk till.

quote:
Visst generaliserade jag, visst kan det finnas undantag. Men som du påpekade själv, dom med skyhöga löner har möjligheterna och många gör det. Har själv träffat på många nolltaxerare som lever lyxliv i Sverige med alla sina tillgångar utomlands. En del flyttar ju också utomlands och återkommer när dom på ålderns höst behöver fri sjukvård.

Jag ogillar starkt detta generaliserande som sagt. Påståendet att en börs-vd eller liknande som har 900000:- i månaden skulle nolltaxera eller flytta tillbaka till Sverige för fri sjukvård ger jag inte mycket för. Jag tror nog en sådan hellre stannar utomlands (om så är fallet) och själv betalar för eventuell sjukvård. Att det finns den här typen av personer råder det ingen tvekan om, men att det utmärkande skulle vara massiva vd-löner håller jag inte med om.

quote:
Extremt höga löner tror jag förövrigt är fel väg att gå för alla parter. Man blir inte mycket mer sporrad av 900.000 i månaden än av 600.000. Tror inte att personen ifråga blir lyckligare heller. Finns andra incitament som kan vara värdefullare i livet att fokusera på. Problemet är som jag nämnt tidigare att det sänder ut fel signaler till de anställda.

Saknar hängivenhet hos dagens ledare. Ledare med stora visioner som kan leda och motivera sina anställda. Idag verkar dom mest kämpa för sina egna syften, tyvärr

En eventuell brist på hängivenhet sitter nog ibland på helt annat håll än hos ledarna själva. Det är nog snarare kortsiktiga ägare och liknande som orsakar det. Hur hängiven blir man ett företag om man får byta sådant vartannat kvartal... Det är lite som hos vissa idrottsklubbar, gör spelarna inte bra ifrån sig får tränaren sparken oavsett om det ens fanns ett mål på andra sidan planen eller inte.

Att alla ledare skulle sakna entusiasm och visioner tror jag inte heller på, men självklart finns det sådana. Argumentet låter lite som "det var bättre förr och ju förr dess bättre".

quote:
Tycker nog inte att detta resonemang håller riktig då de flesta idrottsmän/kvinnor har en relativt kort karriär (jämfört med livslängd) och dessutom riskerar att skadas och på så sätt tvingas sluta i förtid.

Som redan sagts har det här inte mycket med verkligheten att göra. De som spelar sina kort rätt kan dra in enorma summor långt efter att idrottskarriären är över. Dessutom är det väl ingen som tror att börs-vd'er som har så här bra betalt gick ut gymnasiet och snabbt blev börs-vd och fick 900000:- i månaden. Argumentationen håller inte alls.

quote:
Nej det behöver man inte!
Slopa bonusar och pensionsavtal och låt dom sedan få en månadslön som styrelsen vill betala.
Inte faan tackar jag nej till en hög lön som min arbetsgivare tycker är ok att betala,men då måste jag jobba för att göra ett bra jobb annars mister jag jobbet och den fina lönen.
Bort med bonusar och pensionsavtal och in med lite piskor om de ska ha hög lön.

Ja och nej. Rimliga pensionsavtal av normal typ (inbetalda) om än med högre summor är inget konstigt. Många vanliga anställda har också en pension utöver folkpensionen som betalas in separat av arbetsgivaren. Det kanske är många som inte tänker så mycket på det.

quote:
Postens VD avstår nu från ALL ersättninge, både hittills intjänad fram tills hans uppdrag är slut.

Han gjorde ett mycket bra intryck och förklarade sig på ett bra sätt, fast jag tycker personligen att det är helt fel att han ska behöva försvara sig, det är ju trots allt styrelsen som satt hans lön.

Tyckerdet är ett starkt beslut, men ändå synd att det ska behöva bli välgörenhetsarbete efter all kritik.

Han var visst inte så girig som många ville ha det till...
I övrigt så håller jag med i det huzze skriver.

quote:
En spännande aspekt av detta, som jag inte kunde finna i något inlägg (kan ha missat detta) är väl marknaden som Posten arbetar på...

Jag menar, vad har de för konkurrens osv. Vad är det för exceptionella planer Posten måste ha för framtiden, som kräver en VD av dessa mått?

Lite samma sak som Systembolaget tycker jag.... Nu vet jag inte vad Fröken Steen får i lön eller vilka bonusar hon har, men vad "tävlar" dem emot?

Sedan kan man helt klart få vara förbannad, själv stör jag mig betydligt mer på Bankerna och deras höga risktagande för att höja sina egna bonusar, något som vi nu får betala för genom hjälppaket, högre amorteringsskrav samt höga räntor (även om Riksbanken sänker styrräntan!!!)....

Tror inte att jag hade avstått helt från en lön. Om jag skall jobba så skall jag ha betalt. jag är inte välgörenhet.

Tycker gott han kunde behålla 100 000 - 200 000:-/mån. Han måste ändå brinna för det han gör. Hur många skulle välja att jobba om de får 5 miljoner i pension???

Nej, det är inte alls samma sak som Systembolaget.

Fortfarande så är det så att den svenska Posten ska slås ihop med den danska om allting går i lås.

Att påstå att Posten saknar konkurrenter är ju helt vilseledande. Det är riktigt att konkurrensen på många ställen i landet vad gäller "vanlig" post är obefintlig men det beror nog snarast på att det inte är lönsamt. Posten är ålagd att tillhandahålla rikstäckande postbefordran till skillnad fråns andra postföretag. Privatposten minskar så ingen ser väl det som en framtidbransch direkt...

Det är paket och direktreklam mm och där finns ingenting som hindrar några konkurrenter. Konkurrenterna finns dock främst i tätort men det förklaras ju av att det är där det finns någon vinstpotential.

Vad gäller det sista. Precis, och han är faktiskt över 65 så han är som vilken pensionär som helst i den meningen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000