Author |
Topic  |
govinda
Med nytt namn

2290 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 13:43:47
|
Svar Nej!
Spontant undrar jag, Har posten vanskötts så till den milda grad att man måste ta till överdrivet hög lön för att åtgärda sina problem?
Är det nån som har kännedom om denna dramatiska utveckling hos posten??
Var har den förra vd misslyckats med?
Vad måste göras och varför tror man inte att en vanlig dödlig skulle klara av den tjänsten?
Mvh Anders.S
|
 |
|
Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 15:44:35
|
Volvochefen har tydligen det dubbla 1,8 miljoner i månaden det kallar jag för lön! |
Revoxarn Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 15:44:46
|
Svaret på frågan är nej! Jag skulle klara mig med hälften. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 17:58:08
|
Inte helt oväntat blev det direkt en vild ihopblandning av ekonomiska och moraliska aspekter.
Nu vill jag också be om att antingen läser ni inlägget ordentligt (jag vet att det är långt) och ger en seriös kommentar, som kan leda diskussionen framåt, eller så avstår ni från att kommentera just mitt inlägg. Att föra en diskussion baserat på ryggmärgsreaktioner av typen "sparka bakut" är jag ingalunda intresserad av. I sådant fall ägnar jag mig hellre åt vettigare och mer produktiva saker.
För att svara på själva trådrubriken: "Behöver man tjäna 900 000 i månaden????"
Nej, det är klart att "man" inte behöver. Det är mycket vi inte behöver, men nu sätts inte löner efter vad man behöver. Skulle de göra det skulle vi ha en annan typ av system i det här landet. Vilket det är kan ni själva räkna ut och diskussionen därom lämnar jag hän. Den hör inte forumet till.
quote: Ett exempel, OM han är "värd" den lönen så borde varenda läkare,sjuksköterska brandman,ambulansförare och polis ha flera miljoner i månadslön för de räddar LIV och det är lite viktigare än att vara VD på Posten... Ett annat exempel är storbanks chefernas bonusar och andra avtal som är motbjudande och det handlar inte om något annat än ren girighet.
Nu var det inte fråga om vad du eller någon annan tycker att han är värd eller inte värd moraliskt. Det var ett krasst ekonomiskt konstaterande. Lönen är ett pris som satts på att han ska tillhandahålla sina tjänster. Tydligen har marknaden i det här fallet kommit fram till att detta är det pris som ska gälla. Vi kan nog konstatera att utbudet av personer med den här typen av kompetens inte är särskilt stor på marknaden. Tycka vad man vill.
Vad gäller bankerna så är det samma visa där. Någonstans har ägarna som är ute efter stor avkastning trott att dessa ersättningar ska ge bolaget ett beteende som ger dem det de vill ha. Just bonusar är ett omdiskuterat område där det inte riktigt finns övertygande bevis för att det verkligen ger det beteende man tänkt sig. Bonus är dock inte samma sak som lön. Som jag nämnde är jag personligen mer intresserad av utformningen av ersättningen än beloppet i sig. Hur löjligt stort det än må vara. Hade personer i offentlig sektor, på myndigheter och verk börjat få den här typen av ersättningar hade jag däremot haft synpunker eftersom det då är kostnader som drabbar oss som medborgare direkt. Förvisso är de som har en position av den digniteten så pass få att det inte ger något större ekonomiskt utslag i det stora hela i alla fall.
Bernt: Det där tar jag inte ens som ett seriöst inlägg.
quote: Typiskt löjlig/barnslig kommentar som en del tar till när fantasi löner ska försvaras.
Jag ser inte riktigt något argument, bara en synnerligen trist smiley. Frågan jag ställer mig är på vilket sätt det drabbar dig att några få (de är verkligen få) har så pass hög lön?
En annan intressant fråga i sammanhanget tycker jag är att det aldrig blir den här typen av rabalder när "idrottsstjärnor" kasserar in fullständigt enorma belopp och där är regeln inte helt sällan är att det inte betalas någon svensk skatt (någon som hört talas om Monaco t ex?). Inte heller enorma lottovinster eller motsvarande är fel, detta har uppenbarligen förtjänats och ska gratuleras trots att prestationen är obefintlig. Varför? Jag tycker detta är avancerad dubbelmoral.
quote: 1. Man jobbar så extremt mycket, man uppoffrar så mycket mm.
Sanningen: Tydligen jobbar man inte mer än att man kan sitta i ett otal olika styrelser (ibland 10-15st), vara engagerad i en mängd olika uppdrag som alla är lika viktiga. Många människor i samhället lägger minst lika mycket tid på sina jobb.
Man ska nog ta det lugnt med att kalla något för sanningen.
Nu är det dessutom så att i det här fallet är det fråga om ett VD-uppdrag vilket inte alls är samma sak som ett styrelseuppdrag. Det senare är inte ett arbete som sker på daglig basis såsom ett VD-uppdrag. Han sitter för övrigt i 2 eller 3 styrelser, inte 10-15 stycken.
quote: 2. Man anser att man har ett så stort ansvar.
Sanningen: Man har inte större ansvar än att man oftast får väldigt fin utdelning på sin arbetsinsats även om man skulle misslyckas. Bonusar förmåner och "gratis luncher". Finns många exempel där stora företag har gått åt skogen men cheferna har kommit undan med feta bonusar och löner. Stort ansvar har även dom som jobbar inom sjukvård, tar hand om våra barn i skolan samt många, många andra.
Ja, som sagt är jag mer intresserad av utformningen hos ersättningarna. Bonussystem är troligen inte det bästa. Resultatbaserade kan ge ersättning från något som i själva verket är föregångarens dåd och när det ger ersättning vid usel lönsamhet har ägarna verkligen misslyckats. Det här med ansvar är en intressant fråga, jag tror nog att man får se det lite bredare än så. Hur många har egentligen kompetens för att leda ett stort multinationellt företag eller liknade? De är uppenbarligen inte så många i förhållande till efterfrågan om vi ska se till marknadspriset.
quote: 3. Man betalar mycket i skatt och konsumerar mycket vilket bidrar till ökat välstånd.
Sanningen: Det är just dessa personer som undandrar samhället mest skatt genom s.k skatteplanering samt flyttar våra pengar utomlands. Det är dessa personer som har råd med finansiella rådgivare.
Den här diskussionen ger jag mig inte in i mer än att tycka att det är fult att dra alla över en kam. Det förekommer flera varianter och att påstå att hela bunten fuskar är orättvist och helt felaktigt. En förutsättning för "fusk" är att det finns något att fuska med och moralen i det avseendet är troligtvis inte sämre än den genomsnittlige gemene man. Gemene man har dock inte samma förutsättningar i det hänseendet varför tanken inte ens behöver dyka upp. Vidare diskussioner driver väldigt lätt in på politiska diskussioner om skattesystem, specifika skatter och förhållanden mellan olika länder.
quote: 4. Folk är avundsjuka, visst är dom värda dessa löner.
Sanningen: Ingen kan vara värd så mycket i jämförelse till vad vanliga hederliga ansvarsmedvetna medborgare tjänar. Så här extremt höga löner skapar bara ett oengagerat samhälle. Den allmänna moralen sjunker: "Skall dom kunna tjäna så mycket och ändå skatteplanera varför skall då jag vara hederlig."
Återigen så kan "värd" i det här sammanhanget åsättas två olika betydelser och jag menar att det är viktigt att skilja på dessa, oavsett vad man har för moralisk åsikt i frågan. Jag ska ju inte påstå att ju inte tycker att beloppet i sig är uppseendeväckande. Vad gäller skatteplanering blir det bara en politisk diskussion om skattesystemets utformning. Jag lämnar således den kommentaren utan vidare diskussion.
linnar: Jag har träffat många personer av den graden också och att framställa det som att hela bunten är en hög inkompetenta ryggdunkade stollar (det finns säkert några sådana också och jag erkänner att nu övertolkade jag) som har för mycket betalt är inte rättvist. Hur har de kommit dit de har kommit? Det har garanterat inte hänt av sig självt. En väldigt viktig aspekt i affärer på "högre" nivå är en slags nätverkande, representation mm. Detta kan man såklart ha synpunkter på men eftersom människor är som människor är mest görs inte affärer enbart upp genom att fatta beslut enligt någon slags förenklad modell av den typ som tillämpas i grundläggande nationalekonomi (full information, alla beslut rationella osv).
OcA: Ditt inlägg går inte ens att kommentera eftersom du läser in saker i mitt inlägg, på skoj eller inte, som jag varken skrivit eller menat.
quote: Är det nån som har kännedom om denna dramatiska utveckling hos posten??
Var har den förra vd misslyckats med?
Vad måste göras och varför tror man inte att en vanlig dödlig skulle klara av den tjänsten?
Kännedom och kännedom. Uppenbarligen har en "förtroendeklyfta" uppstått mellan styrelsen och tidigare VD. Det är ju snarast en standardformulering i sammanhanget och exakt vad det betyder meddelas som vanligt inte.
Det som däremot är känt är att Posten planerar att fusionera med den danska motsvarigheten. Jag vill nog hävda att det inte är en helt enkel uppgift som kan ledas av vem som helst utan det krävs trots allt viss kunskap och främst erfarenhet. Av naturliga skäl är antalet personer med erfarenhet från mastodontfusioner begränsat.
Den nyrekryterade tillfälliga VD'n är dock en sådan (Nordbanken och Merita Bank). Bedömningen har uppenbarligen gjorts att han är mannen att leda arbetet till det vid det här laget välkända priset. Enligt uppgift från styrelsens ordförande är den totala kostnaden för den tillfällige VD'n inte högre än för den tidigare, bara det att nu är rubbet lagt på lön istället för fördelat ut på lön, framtida pension osv. Vederhäftigheten i det påståendet kan jag förstås inte ha någon synpunkt på åt varken det ena eller andra hållet. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
MullBenkt
Member

1276 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 20:11:47
|
Ztenlund quote: Jag ser inte riktigt något argument, bara en synnerligen trist smiley. Frågan jag ställer mig är på vilket sätt det drabbar dig att några få (de är verkligen få) har så pass hög lön?
Det får mig att ifrågasätta hur viktig och värdesatt min arbetsinsats är, om jag bara tjänar 1/40-del av denna lön. Jag anser att lön skall sättas efter arbetsinsats och ansvar. Men som jag ser det så borde jag inte behöva lyfta många fingrar för att åstadkomma en fyrtiondel av arbetsinsatsen och det lär inte krävs särskilt mycket ansvar. |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 21:10:01
|
Snorhöga löner och bonusar drabbar slutkonsumenten. Det är det som företaget säljer som de tjänar pengar på och det som ska betala kostnaderna. En av kostnaderna är löner och ju högre löner och bonusar som betalas ut, desto lägre blir den totala marginalen och då är det konsumenten som får betala med högre priser som följd, alternativt att anställda får gå/indragen julfest osv osv... Lite förenklat, men man behöver väl inte vara nationalekonom för att få ha en åsikt i tråden? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 21:35:25
|
Personligen tycker jag att det känns som att det man betalar för är ett namn, som förväntas inge respekt i styrelserummet, samt en "förtroendeingivande" meritlista. Rent tekniskt finns det säkert en hel del personer som har bättre teoretiska kunskaper om hur man skall driva ett storföretag. Men den kompetensen kan man ju skaffa i konsult eller medarbetar form ändå. Ett bra exempel på det är Apples vd Steve Jobs. Förvisso en av grundarna i tidernas begynnelse, men hans starka sidor är inte det tekniska, utan karisman, entusiasmen och förmågan att låta övertygande. Perfekt i den roll han är anställd i.
Erik ohlsson, och hans företrädare Grabe, hade nog inte det som krävdes i den roll som vd för posten innebär. Har den nya vdn det? Kanske. Är det värt 900.000:-/mån? Tveksamt.
Det intressanta hade dock varit att få en insider "titt" i styrelserummen på de större företagen, och höra resonemanget när det gäller lönesättning av höga chefer bla. Även vilken relation styrelseledamöter har till varandra, och till de "namn" som ofta figurerar i sammanhang med tillsättning av chefsposter vore intressant.
Det är onekligen lite av "hemliga klubben", och det blir väl inte bättre av att vägra kommentera (ibland förvisso dumma) frågor om ämnet, eller komma med ngn sorts kvasilogik, som ändå ingen förstår. |
- |
 |
|
secanbj
Member

641 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 21:39:22
|
1/40 av lönen.
Om man tänker så här,
Posten har mer än 30 000 anställda, 1/40 är 750 anställda. Som högste chef för posten så är man ansvarig alla 30 000, är du ansvarig för 750?
Posten omsätter 25 miljarder, 1/40 är 625 miljoner. Som högste chef för posten så är man ansvarig för den omsättningen, hur stor budget/omsättning är du ansvarig för?
Med det ansvaret så skulle jag i alla fall ha huvudvärk mest hela tiden och vilja ha betalt för det.
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 22:02:54
|
quote: Bernt: Det där tar jag inte ens som ett seriöst inlägg.
Varför inte? Jag spann ju bara vidare på ditt märkliga argument. 
Rent allmänt så tycker jag att en så hög lön kan vara motiverat om företaget tjänar på att anlita en person med mycket speciella kvaliteter. Däremot retar jag upp mig på bonusar som kan plockas ut trots att företag går med brakförlust. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
MullBenkt
Member

1276 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 23:04:21
|
secanbj, ok, vi resonerar på ditt sätt.
Jag ansvarar för ca 100 elever, så då borde vi dela min lön på 7,5, vilket blir i runda slängar 2500:-/månad. Då stämmer kalkylen. Rektorn är ansvarig för alla elever på skolan, runt 1000 elever, alltså 25000:- /månad.
Det kräver att Postens VD skall hålla reda på vad 30,000 människor har att göra för dagen, vad de måste göra innan morgondagen, lösa alla problem som kan tänkas komma upp. Det gör hans underchefer.
Han är alltså en övermänniska?
Ja då ska han helt klart ha knappt en miljon kr per månad. |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 00:03:37
|
ztenlund! Har inte tid att diskutera vidare kring detta nu,(eller lust)men jag kan efter snabb läsning av ditt sista inlägg konstatera att vi har helt skilda åsikter kring det mesta på detta området och jag instämmer med ca 90% av inläggen i denna tråden att det år långt ifrån rimliga löner som sk. toppchefer plockar ut nu för tiden. Och hur fanken kan chefer få bonusar när företagen går med brakförlust? |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 01:59:52
|
quote: Nu vill jag också be om att antingen läser ni inlägget ordentligt...
Vill du att andra skall läsa dina inlägg ordentligt är det väl ett minimikrav att du läser mitt ordentligt när du kommenterar det, eller hur ztenlund ? Kommentar 1. quote: Nu är det dessutom så att i det här fallet är det fråga om ett VD-uppdrag vilket inte alls är samma sak som ett styrelseuppdrag. Det senare är inte ett arbete som sker på daglig basis såsom ett VD-uppdrag. Han sitter för övrigt i 2 eller 3 styrelser, inte 10-15 stycken.
Vet självklart att ett Vd-uppdrag inte är samma som ett styrelseuppdrag. Jag ifrågasätter ( om du läser mitt inlägg sakta en gång till) att man försvarar sina höga löner med hög arbetsbelastning men ändå har man tid att engagera sig i så många andra uppdrag. Postens nya Vd, som du själv påpekar har tid att sitta i ett antal styrelser. Ibland finns det exempel på att man har 10-15 uppdrag vid sidan om sin välbetalda anställning. Säkerligen spelar han golf också vilket är en mycket tidskrävande hobby som är förunnat dom som har en väl tilltagen fritid. Det sista skrivet med  Kommentar 2 Ja, där är vi nog ganska överens och tokigt vore det väl annars. Att få oförskämt bra betalt för ett uselt jobb är väl ingen lämplig taktik. Att vara ett föredöme som ledare är nog så viktigt för att få de anställda (som är en viktig resurs) att gemensamt bidra till ett företags lönsamhet. Kommentar 3 quote: Den här diskussionen ger jag mig inte in i mer än att tycka att det är fult att dra alla över en kam. Det förekommer flera varianter och att påstå att hela bunten fuskar är orättvist och helt felaktigt
Visst generaliserade jag, visst kan det finnas undantag. Men som du påpekade själv, dom med skyhöga löner har möjligheterna och många gör det. Har själv träffat på många nolltaxerare som lever lyxliv i Sverige med alla sina tillgångar utomlands. En del flyttar ju också utomlands och återkommer när dom på ålderns höst behöver fri sjukvård. Kommentar 4 quote: Jag ska ju inte påstå att ju inte tycker att beloppet i sig är uppseendeväckande. Vad gäller skatteplanering blir det bara en politisk diskussion om skattesystemets utformning. Jag lämnar således den kommentaren utan vidare diskussion.
Att beloppet är uppseendeväckande är vi helt överens om. En politisk diskussion om skattesystemet skall vi undvika i vårt forum. Det är en komplex fråga och behöver större utrymme och en annan plats för att debatteras.
Extremt höga löner tror jag förövrigt är fel väg att gå för alla parter. Man blir inte mycket mer sporrad av 900.000 i månaden än av 600.000. Tror inte att personen ifråga blir lyckligare heller. Finns andra incitament som kan vara värdefullare i livet att fokusera på. Problemet är som jag nämnt tidigare att det sänder ut fel signaler till de anställda.
Saknar hängivenhet hos dagens ledare. Ledare med stora visioner som kan leda och motivera sina anställda. Idag verkar dom mest kämpa för sina egna syften, tyvärr 
|
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2008/11/21 02:02:25 |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 07:53:06
|
quote: Saknar hängivenhet hos dagens ledare. Ledare med stora visioner som kan leda och motivera sina anställda. Idag verkar dom mest kämpa för sina egna syften, tyvärr
hear hear !
Detta sagt utan koppling till det specifika diskussionsämnet, men jag tänker precis likadant själv.
Kanske lite extra nu i dessa tider och som VCC anställd. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 10:26:13
|
Apropå engagemang och entusiasm så kommer jag att tänka på tiden på Shell. Där hade vi en chef för Shells alla raffinaderier globalt, hon var helt otrolig. Så engagerande personer finns nog inte ens en handfull på miljonen tror jag. Här snackar vi ett snäpp högre löner ändå, personligt flygplan, egen stab osv.
Hon har bytt företag nu ser jag. http://people.forbes.com/profile/lynn-laverty-elsenhans/44740 |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Cyrus
Member

736 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 11:52:00
|
En annan intressant fråga i sammanhanget tycker jag är att det aldrig blir den här typen av rabalder när "idrottsstjärnor" kasserar in fullständigt enorma belopp och där är regeln inte helt sällan är att det inte betalas någon svensk skatt (någon som hört talas om Monaco t ex?). Inte heller enorma lottovinster eller motsvarande är fel, detta har uppenbarligen förtjänats och ska gratuleras trots att prestationen är obefintlig. Varför? Jag tycker detta är avancerad dubbelmoral.
Tycker nog inte att detta resonemang håller riktig då de flesta idrottsmän/kvinnor har en relativt kort karriär (jämfört med livslängd) och dessutom riskerar att skadas och på så sätt tvingas sluta i förtid.
Dessutom tror jag att dessa fenomen med fantasilöner inte är så utbredda i familjeföretag där man betalar med sin egna pengar. I de fall som varit uppe i tidningarna angående hög lön/bonus har det väl nästan uteslutande varit i företag där "någon annan" äger företaget.
Cyrus |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 12:27:14
|
"Tycker nog inte att detta resonemang håller riktig då de flesta idrottsmän/kvinnor har en relativt kort karriär (jämfört med livslängd) och dessutom riskerar att skadas och på så sätt tvingas sluta i förtid. "
Det där är ju rent och skär bullshit. Kolla vad en stjärna i NHL eller vad våra stora idrottstjärnor tjänar, så skall du nog se att det räcker för ett par generationer. Och varför skall man ha lägre skatt för att man har en kort karriär? De får väl försörja som alla andra! Svenska avundsjukan och jantelagen är verkligen helt fantastisk. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 12:44:06
|
Jag tycker så här: Visst är 900.000/månad en horribelt hög lön, han hade nog "klarat" sig bra med 90.000. Men visst, en del idrottsstjärnor i tex USA tjänar mycket mer. Det är ju bara ännu mer befängt, men så fungerar det idag. Det märkliga är att Posten har dålig ekonomi och drar in julbord för de anställda, samtidigt som de ger nya VD:n denna lön. Vilka signaler sänder det? Jo, att Posten är en usel arbetsgivare.
Jag tror inte att avundsjuka är grunden för de flesta klagomål på hans lön, utan snarare det vansinniga i det. Hade Posten varit en arbetsgivare där alla arbetare tjänar bra och får gott om förmåner hade det knappast blivit samma negativa uppmärksamhet. Hade jag velat ha hans lön? Givetvis, men inte på så stor bekostnad för mina arbetskamrater! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Jonasihm
Member

385 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 16:17:48
|
Det är styrelsen som anställer VD och bestämmer lönen skyll på dem istället. Är han värd sin lön så utvecklar han bolaget samt ökar vinsten till ägarna (staten) då är han värd sin lön. Men jag tycker statliga bolag borde föregå med gott exempel och ha en större del prestationbaserade löner. Som VD på posten är man säkert en av Sveriges mest hatade män, så lite för sveda och verk behöver han kanske |
NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40 |
 |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 16:55:04
|
Nej det behöver man inte! Slopa bonusar och pensionsavtal och låt dom sedan få en månadslön som styrelsen vill betala. Inte faan tackar jag nej till en hög lön som min arbetsgivare tycker är ok att betala,men då måste jag jobba för att göra ett bra jobb annars mister jag jobbet och den fina lönen. Bort med bonusar och pensionsavtal och in med lite piskor om de ska ha hög lön.
P |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 18:17:01
|
Det är dags att man i debatten skiljer på Bonus och Prestationsbaserad/Rörlig lön, det ljusårs skillnad, men tyvärr så klassas allt som "Bonus" vilket det inte är. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 18:30:38
|
Jag har läst det ni som svarat på mitt inlägg skrivit, men har inte tid just nu att lägga på ett seriöst svar på alltihop. Jag återkommer på lördag eftermiddag eller kväll med det.  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 19:16:12
|
Ja det är skillnad på det du beskriver, du glömde dock pensionsavsättningar mm quote: Det är dags att man i debatten skiljer på Bonus och Prestationsbaserad/Rörlig lön, det ljusårs skillnad, men tyvärr så klassas allt som "Bonus" vilket det inte är.
Men summan av kardemumman hamnar i plånboken förr eller senare.
Dessa stackars Glass och ballong gubbar och gummor har svårt att särskilja på det också , så det är bra att vi på Hifi Forum klarlägger det för dom..     MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2008/11/21 19:18:45 |
 |
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 23:57:19
|
Om man behöver tjäna 900 000? Nä, i det här landet tror jag inte att det är nädvändigt. Det kanske är kul att få lönebeskedet, men utöver den kicken så finns väl det inte något behov.
Om man inte har spelat bort nåra mille på casinot i Monaco, förlorat en mindre förmögenhet på sina, numera, värdelösa aktier, kraschat mercan på motorvägen och fått en läcka i lyxvillans 280m2 stora källare. Då kanske 900 000 inte ens räcker. Då kanske man t om måste åka till IKEA och äta korv för 5 kr för att få nåt i magen.
Undrar om man satsar på långkok och hembakat bröd om man tjänar nästan en mille i månaden? Sparar man eller slösar man? Svåra frågor för ett stackars fattigt fruntimmer.
|
Waf, Waf!
|
 |
|
Cyrus
Member

736 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 00:21:19
|
JonasY
Det där är ju rent och skär bullshit. Kolla vad en stjärna i NHL eller vad våra stora idrottstjärnor tjänar, så skall du nog se att det räcker för ett par generationer. Och varför skall man ha lägre skatt för att man har en kort karriär? De får väl försörja som alla andra! Svenska avundsjukan och jantelagen är verkligen helt fantastisk. Jag har ingenting sagt om lägre skatt. Dessutom lägger nog dessa idrottsmän/kvinnor ner mer tid på sitt "jobb" mer än vad du och jag någonsin gjort. Klockan fem går de flesta av oss hem, det gör inte dem. |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 03:38:41
|
Ej heller börs-VD'n, lita på det. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
 |
|
Topic  |