Author |
Topic  |
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 20:39:50
|
Posten´s nya VD har en fet lön. Dryga 5300:- i timman blir det.
Först då kritiserar regeringen bankerna för att de betalar ut för hög lön till sina chefer och sedan antäller de en själva en bankchef att leda posten och toppar hans senaste lön. Detta med våra skattepengar.
Så om detta är vanligt i bankvärlden så är det inte konstigt att det krisar.
Sanslöst.
// |
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 21:06:21
|
Undrar hur många brev som måste delas ut innan hans månadslön är intjänad.. |
- |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 21:18:09
|
Man blir så förbannad när man hör sånt!! Finns bannemej inte en människa i världen som är värd sådana summor.helt sjukt i min värld. inte konstigt att det finns skurkar och banditer i världen när orättvisorna styr. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 21:40:39
|
Vi behöver inte vara så hatiska... Det räcker med att han skulle få jobba inom långvården i ett par tre år. Vanlig undersköterska-lön. Tunga lyft. Jobbiga arbetstider mm.. |
 |
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 21:41:51
|
Visst är det ett rättvist systemskifte som genomförts! 
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 21:46:00
|
Visst är det girigt, men risken finns att det blir lite politiskt i den här tråden, speciellt när det är ett statligt företag är inblandat.
För övrigt kan jag bara hålla med .
Så ta det coolt.............
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:03:50
|
Ilskan bör riktas mot Postens styrelse som är de som håller i vad avtalet med VD'n ska innehålla...
Annars håller jag med, det är förbannat girigt och osmakligt!
Hade det varit 90.000 i månaden hade jag kunnat svälja det utan problem, men 900.000?! Det är inte rimligt på något sätt oavsett arbete.
Har man dock kämpat upp en egen verksamhet med blod och svett ser jag det med andra ögon, men att bara glida in på ett banaskal och casha in dessa pengar... Suck... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:25:07
|
Vad blir det för inkomstskatt på en sådan lön?  |
Artphotography |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:41:04
|
Dan 58% stryks direkt inklusive Värnskatt quote: Vad blir det för inkomstskatt på en sådan lön?
Inte mycket kvar ???
MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:50:27
|
Statens företag betalar ut lönen, sen dras skatt på den av statens företag utbetalade lönen. Varför inte bara ge karln 378.000 i månaden och låta udda vara jämnt istället? 
Såg att han bara hade en projektanställning på 6-9 månader... Då förstår jag att han vill ha en bra inkomst. Det ska jag framföra till alla mina kompisar som jobbar som lagerarbetare via bemanningsföretag. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 23:43:47
|
Skattebetalarna står inte för den lön som Posten AB:s VD får bara för att bolaget ägs av staten. Tror ni att vi betalar lönen för bl a alla Apotekets anställda, Vattenfalls anställda, delar av Telias anställda, Systembolaget osv osv via skattsedeln också? Så fungerar det inte, däremot betalar vi för anställda inom offentlig sektor vilket inte riktigt är samma sak. Att många sedan nyttjar nämnda bolags tjänster är en annan femma men det är som vilket bolag som helst i det avseendet.
Om vi säger att han nu kan förbättra Postens resultat med x hundratals miljoner (Posten AB's vinst var 1,56 miljarder 2007) eller förhindra att det blir betydligt sämre (jag säger inte att någondera kommer att hända, men troligen finns någon typ av förväntning) så kan ju det vara värt att betala detta pris i relation till detta, eventuella moraliska aspekter oaktade. Det glöms också ofta bort i den här typen av debatt att i många fall resulterar den här typen av ersättningar i förhållandevis stora skatteintäkter. Glöm inte heller bort att det är troligt att någon med denna typ av lön också konsumerar mycket vilket leder till arbetstillfällen och ytterligare skatteintäkter i flera plan. Han kanske lyxrenoverar hela huset och/eller bygger ett nytt. Detta kan i sig heltidssysselsätta en eller flera hantverkare! Jag tycker att man bör se till hela bilden och inte bara börja slå så hårt man kan på moraltrumman. Jag tycker nog att utformningen på ersättningen och hur den tillkommit är viktigare än själva nivån i sig. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 00:21:13
|
quote: Jag tycker att man bör se till hela bilden och inte bara börja slå så hårt man kan på moraltrumman
Håller inte med det minsta!! Utan moraltrumman ska det slås hårt på, och det finns inga vettiga (bort)förklaringar till sådana löner förutom just girighet ,har mycket, ska ha mer. Ett exempel, OM han är "värd" den lönen så borde varenda läkare,sjuksköterska brandman,ambulansförare och polis ha flera miljoner i månadslön för de räddar LIV och det är lite viktigare än att vara VD på Posten... Ett annat exempel är storbanks chefernas bonusar och andra avtal som är motbjudande och det handlar inte om något annat än ren girighet. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2008/11/20 00:34:17 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 00:32:38
|
Jag ska be Jorma lägga till en nolla på min månadslön.
Jag skulle ju också behöva ta mitt ansvar för samhället och skapa arbetstillfällen genom lite lyxrenovering. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2008/11/20 00:33:22 |
 |
|
Wiker
Member

104 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 00:34:19
|
Den svenska avundsjukan genomsyrar.....
"Behöver man tjäna 900 000 i månaden????"
Självklart.
|
This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical). |
 |
|
Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 00:40:42
|
Egosamhället breder ut sig. Någon som minns ordet; Solidaritet? |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 00:44:56
|
quote: Den svenska avundsjukan genomsyrar.....
Typiskt löjlig/barnslig kommentar som en del tar till när fantasi löner ska försvaras.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2008/11/20 00:47:12 |
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 01:57:00
|
quote: Behöver man tjäna 900 000 i månaden????
Nej, och man bör inte göra det.
Dessa fantasilöner som inte har någon verklighetsanknytning brukar försvaras med:
1. Man jobbar så extremt mycket, man uppoffrar så mycket mm.
Sanningen: Tydligen jobbar man inte mer än att man kan sitta i ett otal olika styrelser (ibland 10-15st), vara engagerad i en mängd olika uppdrag som alla är lika viktiga. Många människor i samhället lägger minst lika mycket tid på sina jobb.
2. Man anser att man har ett så stort ansvar.
Sanningen: Man har inte större ansvar än att man oftast får väldigt fin utdelning på sin arbetsinsats även om man skulle misslyckas. Bonusar förmåner och "gratis luncher". Finns många exempel där stora företag har gått åt skogen men cheferna har kommit undan med feta bonusar och löner. Stort ansvar har även dom som jobbar inom sjukvård, tar hand om våra barn i skolan samt många, många andra.
3. Man betalar mycket i skatt och konsumerar mycket vilket bidrar till ökat välstånd.
Sanningen: Det är just dessa personer som undandrar samhället mest skatt genom s.k skatteplanering samt flyttar våra pengar utomlands. Det är dessa personer som har råd med finansiella rådgivare.
4. Folk är avundsjuka, visst är dom värda dessa löner.
Sanningen: Ingen kan vara värd så mycket i jämförelse till vad vanliga hederliga ansvarsmedvetna medborgare tjänar. Så här extremt höga löner skapar bara ett oengagerat samhälle. Den allmänna moralen sjunker: "Skall dom kunna tjäna så mycket och ändå skatteplanera varför skall då jag vara hederlig."
Visst kan man få hög lön efter prestation och arbetsinsats. Men dessa extrema fantasilöner som existerar och har existerat är ju enbart löjeväckande och har inget som helst existensberättigande.
|
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2008/11/20 01:59:12 |
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 07:31:05
|
Håller med "hal" fullt ut!
Jag är engagerad där jag är anställd på så sätt att jag ofta har kontakt med folk som tjänar från 100.000 i måndaden och uppåt. Jag kan lova att det är mycket ryggdunk i den världen. Då jag hängt med dem på olika uppdrag är jag frustrerad över hur lite nytta jag gör den tiden. Det är mest resor, lyxig mat och skitprat hela tiden. Dom kallar det för "arbete", jag vet inte om jag kan hålla med....
Det sägs att dessa höga inkomsttagare också gör slut på en massa pengar och på så sätt bidrar till skatteintäkter. Ingenting kan vara mer fel! Om man delar ut 900.000 i månaden lika i lön till 45 personer så skulle de få en månadslön på 20.000. Det är inte mycket av 20.000 som blir över i månaden dvs de spennderar i stort sett allt på sådant som genererar skatteintäckter och detta utan att lägga pengar på lyxrenoveringar.
Svenska avunsjukan eller Jantelagen, som den också kallas, är inte alls Svensk. Den finns överallt och hos alla, dessutom är den nyttig. Egentligen är "avundsjuka" en nyttigt och nödvändig reaktion på orättvisor. Vissa tycker det är orättvist att grannen kan åka till Thailand 2ggr om året medan andra knappt har råd att åka till jobbet. Ett visst mått av frisk "avundsjuka" är det som kryddar solidariteten och empatin om andra människor.
900.000kr i månaden måste ses som ren och skär girighet! Maxlönen borde ligga på högst 2 eller kanske 3 basbelopp i månaden.
|
Edited by - linnar on 2008/11/20 07:32:53 |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 07:35:52
|
För att svara på frågan - NEJ
Jag anser att man ha skälig lön för det man uträttar och det ansvar man har, men 900000 i månaden...
Jag hade varit överlycklig om jag under mitt liv kommer upp till 1/20 del av detta, tänk en undersköterska som ligger någonstans runt 1/60, inte sjutton har de ett jobb som endast kräver 1/60 av ansvaret och insatsen av det jobbet som postens VD har... |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 09:02:26
|
quote: Vad blir det för inkomstskatt på en sådan lön?
Fullkomligt ointresant, det är inte pengar det handlar om utan principer.
Valde förmodligen fel smiley. Det var rääätt ironiskt menat. |
Artphotography |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 09:03:32
|
ztenlund -> = lite på skoj, ok?
Han skulle kunna lyxrenovera sitt hus med en månadslön på 90.000 likaväl. Dessutom finns det något som kallas banklån. Det är vad vanligt folk tar när de ska renovera... Att hantverkare skulle stå och falla på att en promille av befolkning en gång vart tioende år renoverar sina hus ser jag inte som en stor sannolikhet. Hantverkare lever i större utsträckning på att vanligt folk behöver hjälp med att bygga ett garage, renovera badrumet, bygga ut osv... Dessutom går ju hantverkarna som lyxrenoverar i konkurs när de lyxrenoverar, se bara på Zlatans kåk i Malmö. Mina hantverkare får iaf betalt... 
Att ha som försvar till sin höga lön att "det jag tjänar går tillbaka till samhället" känns lite märkligt tycker jag. Då skulle ju alla ha jättehöga löner eftersom det skulle främja samhällsekonomin i stort... Och då skulle allting bli jättedyrt och vi är tillbaka på ruta ett... (lite på skoj, igen)
hal -> Väl skrivet, jag håller med!
Tycker det är bra att det blir debatt om detta! Viktigt också att man börjar lyfta fram andra VD-löner som är helt uppåt väggarna, exempelvis Volvo... Varslar ett antal tusen pers, men VD'n har kvar sin lön. Nej, något är ruttet, men hur ska man göra något åt det?
Man kan ju knappast lagstifta mot höga löner och folk kommer antagligen att behöva skicka brev även i fortsättningen, så en bojkott är väl inte att tänka på? |
 |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 12:45:08
|
ryst -> Var ska jag skicka min spontan-ansökan?  |
 |
|
HiFiHåkan
Member

73 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 13:10:07
|
Mitt förslag till alla som känner att detta inte är en riktigt rimlig lönesättning: Skicka ett brev till Posten och berätta! Jag har skrivit till postens kundtjänst på deras hemsida. Om tillräckligt många hör av sig så kan vi påverka. |
 |
|
Topic  |
|