Author |
Topic  |
|
psyrico
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 21:52:49
|
Jag har en Vincent 233 som låter utmärkt. Jag har aldrig haft problem tidigare tills nu när jag flyttat in i en nybyggd lägenhet. nästan varje gång jag sätter på förstärkaren går proppen. Det är ett propp skåp "utan proppar" med switchar/spakar som slår från istället. Vet någon varför det funkat tidigare i vanliga gamla skåp som har betydligt lägre tröskel än dessa nya? Kan det ha varit något fel på stärkaren hela tiden men inte visat sig förrän nu eller har något hänt med stärkaren nu? Jag vet att "proppen" inte klarar mer än ett 30-tal ggr vilket jag snart är uppe i. Jag stänger aldrig av förstärkaren för att undvika att det skall hända igen men så kan man ju inte ha det;-) Vore super tacksam för svar. |
Edited by - psyrico on 2008/11/19 21:58:07 |
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 21:59:09
|
Automatsäkringar är känsligare än vanliga hederliga gamla proppar. De gamla är lite trögare. Jag hade problem med mitt hembioslutsteg i lägenheten innan (automatsäkringar) men sen vi flyttade till hus (gamla säkringar) så har det inte varit något problem.
Däremot tycker jag det är ett konstruktionsfel i förstärkarna att man ska behöva tänka på det här. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
 |
|
Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:04:40
|
Hur stora är dina nya säkringar? Och hur stora var de gamla? De nya automatsäkringarna kanske har snävare toleranser en dina gamla, som kanske var av "trög" modell dessutom? För att lösa ditt problem är du nog tvungen att öka säkringsstorleken, eller om det går att byta till lite trögare varianter.
Är väl inte helt ovanligt att slutsteg med stora kondensatorbankar kan vara besvärliga att starta upp om de inte har någon sk. mjukstartskrets. |
 |
|
psyrico
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:15:12
|
Tack för snabba svar. Jag är urkass på el men hitta följande värden Nominellström 25 A, nominellspänning 400 V och närkkortidsström Icv < 10 kA: Jag kan bara gissa vad det betyder. Den gamla proppen i förra lägenheten var på 12 a tror jag. Om det är ett konstruktionsfel , finns det ingen extern mjukstatrs krets man kan kopplaförstärkaren till först eller nått? |
 |
|
d.ma
Member

233 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:23:44
|
låter skumt att det funkade i tidigare lägenheten,, kolla att det e tröga 10A säkringar de har betäckning C10 snabba heter B10,, fast å andra sidan har det inte så stor betydelse borde funka med båda utan problem. Det e inte så att det e jordfelsbrytaren som slår ifrån, den e extremt känslig ,ibland loser den ut lite för lätt,, ibland utan att det igentligen är något större fel men tillräckligt ,,, kanske du inte hade någon sådan i gamla lgh? /// Daniel |
 |
|
psyrico
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:36:12
|
Kollade men det är inte jordfelsbrytaren som går. Den gamla lägenheten hade ett gammalt vanligt propp skåp med vanliga proppar. Däremot vet jag inte om det var tröga eller inte. |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:51:45
|
Hei, Jeg ville ikke mistet noe nattesøvn over problemet ditt. Jeg regner med at det er noen kondensatorer i forsterkeren din som trekker veldig mye strøm et kort øyeblikk. Jeg hadde en gang en stor hybridforsterker, en Conrad- Johnson Evolution 2000. Den trakk så mye strøm når man satte den på, at lysene blinket i hele underetasjen. Rettere sagt, det skjedde etter at jeg hadde satt en treg sikring på den kretsen som anlegget sto på. Før det sto det en hurtig sikring på den kretsen. For å skru på forsterkeren måtte jeg da a) Sette på forsterkeren. b) Slå den av igjen etter at sikringen hadde gått. c) Gå ut i sikringsskapet og slå på automatsikringen igjen. d) Slå på forsterkeren en gang til. e) Gå ut i sikringsskapet, slå på automatsikringen, og holde den på i noen sekunder. f)Gå inn til anlegget, og spille musikk Skaff deg en treg sikring på den kretsen som anlegget står på. Vanligvis er det alt som skal til. mvh
|
Musica, dona vobis pacem |
 |
|
psyrico
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 23:14:24
|
Hej trk! Exakt så var det i gamla lägenheten. Varje gång jag satte på stärkaren sjönk ljustyrkan i rummet ett ögonblick :-) Och här i den nya har jag fått springa fram o tillbaka och hålla fast den några sekunder. Men att byta till trög säkring går väl inte om det är automatsäkringsskåp eller? |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 23:55:42
|
Hei, Joda, det finnes trege automatsikringer. Snakk med en elektriker. Jeg har flyttet 2 ganger på 5 år, og hver gang jeg har flyttet, har jeg fått en elektriker til å sette inn en treg sikring (og samtidig trekke en egen, jordet krets bare til anlegget). mvh |
Musica, dona vobis pacem |
 |
|
McGyver
Member

1737 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 08:34:19
|
Egentligen är detta ett konstruktionsfel som jag tycket att man borde ta upp med tillverkaren/leverantören.
Är det en äldre sak där garantin inte längre gäller, så sätt i en mjukstart själv. Det går ju även att bygga en extern sådan om man inte vill in och rota i förstärkaren.
Sök på mjukstart eller soft start, så hittar du massor av exempel på hur detta kan göras!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 09:28:59
|
Det är inte så att du har många grejer på samma propp igång samtidigt? Kan du prova att stänga av allt i lägenheten och kolla ifall proppen fortfarande går när du har endast drar igång steget?
Själv kan jag tex på en viss säkring inte köra både diskmaskin och dammsuga samtidigt. Då drar det för mycket kräm och snabbsäkringen slår ifrån.
I värsta fall kanske en extern softstart kan lösa problemen någorlunda smidigt utan ingrepp på steget. Dra igång en tråd i lämpligt forum så hjälper vi till.
/M |
 |
|
Olofpräst
Member

60 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 11:03:49
|
Min Audio Analogue Maestro tar också säkringen om jag samtidigt har elelementet på :-) För mig hjälper det att stänga av elementet (och det behövs knappast när man poppar - det blir ju effektutveckling i rummet ändå, hehe!). Hoppas du hittar en lika enkel lösning!
Fridens liljor! /olof |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 17:51:28
|
Jag hade ett jätteproblem med detta i min gamla (nybyggda) lägenhet. Automatsäkringen gick VARJE gång jag satte på mitt Rotel 990 steg. Jag fick inte byta automatsäkringen till en kraftigare för hyresvärden, annars är ju det en lösning. Jag "löste" det genom att flippa på automatsäkringen så fort den gick 5-6 ggr i rad (med strömbrytaren på steget i läge "på"). Till slut "höll" säkringen och steget startade. Ingen bra lösning och säkert inte speciellt nyttigt för steget. Sålde sedemera Roteln. |
 |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2580 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 00:08:45
|
Lösningen ! !
Gör så här 1 Öppna apparaten 2 Löd in en Varistor i serie med sladden ELFA 60-291-77 Det funkar så här: När apparaten är avstängd är motståndet 25°C varmt och har då en resistans på 4 #8486;. När det går ström igenom värms det upp och resistansen blir ca 0,07 #8486; vid 8A vilket är max strömmen kontinuerligt. Så denna dämpar effektivt inrusningsströmmen men bara vid tillslag för att sedan "försvinna" och vara i stort sett helt passiv tills nästa gång du startar apparaten. Temperaturen på motståndet i drift är ca +150 °C. Så häll det lite fritt från PVC plast annars kan det lukta illa. Har i princip oändlig livslängd och kostar bara ynka 43 pix + Borg
Dessa funkar bra om du har en kompressor eller motor som blåser säkringar vid start också...
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
 |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2580 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 00:24:44
|
Köp ett transientskyddsmotstånd på Elfa 60-292-19
Det är ett NTC-motstånd som har negativ temperatur coefficient vilket innebär att när det är kallt så har det hög resistans och när det är varmt så sjunker resistansen. Detta motstånd heter SG210 och är på 7ohm när det är kallt och bara 0,2 #8486;, kör max 4 A kontinuerligt igenom det = 1000Watt och det spelar du inte kontinuerligt det lovar jag. 54,50 kronor + Borgskatten... OBS! Temperaturen på motståndet i drift är ca +150 °C så när du lödar in det på inkommande nätanslutning så se till att det inte ligger rakt emot nån PVC plast för då luktar det illa. NTC-motstånd för dämpning av inrusningsströmmar i t ex nätaggregat, elmotorer och lampor. Två eller flera motstånd kan seriekopplas för att uppnå önskat resultat.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
 |
|
Stormen
Member

1542 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 10:47:55
|
Det kan vara vettigt att åtgärda förstärkaren på denna punkt. Automatsäkringar kan slitas ut speciellt om man springer och drar idom flera ggr om dan. Inom industrin så monterar man ibland vanliga gamla säkringar just för att det är en annan driftsäkerhet. Detta är bara vad jag fick till svar när jag frågade på en nybyggd industri varför man monterat en blandning av automatsäkringar och gamla proppar, det är möjligt att det senaste åren blivit bättre.
|
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
Svante F
Member

180 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 12:37:47
|
Du är inte ensam om problemet. Min 10A automatsäkring har gått ett par gånger när jag slår på mitt M25. Det räckte att jag hade datorn och micron igång som ligger på samma säkring. För min egen del kanske detta skyndar på mina planer att anlita en elektriker och dra separat 2,5 kabel med egen 16A säkring och förhoppningsvis få lite bättre ljud på köpet. |
oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703 |
 |
|
geten
Member

320 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 12:55:23
|
Hade samma problem med min Vincent 233 i min gamla lägenhet. |
// Johan |
Edited by - geten on 2008/11/22 12:55:44 |
 |
|
TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 10:03:38
|
Har själv haft detta bekymmer och byggt slowstart. Man kan också prova att dra förlängningssladd från ett uttag som går på en annan säkring, säkringar har tolerans så man kan ha otur och koppla stereon till en "dålig". / mvh Tomas F. |
musikälskare
|
 |
|
psyrico
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 22:57:20
|
Tjenare alla! Har varit bortrest några dagar och inte tittat in här på några dagar. Blev glatt överaskad över alla bra tips och kommentarer. Bygga en extern softstart verkar vara den enklaste lösningen och kanske också billigast. Jag känner mig inte helt bekväm med att löda och greja i förstärkaren. Jag har testat att stänga av allt och sedan sätta på bara stärkaren men det hjälper inte. Jag skulle ju kunna byta uttag till en som går till en annan propp, har man tur så... Men om jag bygger extern så tar jag gärna hjälp av er ;-) |
Edited by - psyrico on 2008/11/23 22:59:47 |
 |
|
Supergregg
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/03/19 : 11:08:39
|
Finns det någon här som kan PMa mig en ritning på en enkel SoftStart för en förstärkare på upp emot 1kW. ?? |
 |
|
McGyver
Member

1737 Posts |
|
|
Topic  |
|