HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advantage S1 - köpråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/01/02 :  23:29:53  Show Profile Send AA a Private Message
Jag vet att det skrivits många tusen tecken här på forumet om denna maskin och visst kan jag göra en sökning och gå igenom dom 14 sidor med 25 trådar på varje.....
Och visst skall man ta hem och lyssna det vet jag. Det skall jag göra med men lite intryck, synpunkter och åsikter mottages gärna.

Jag har väl inte varit så enormt intresserad av denna spelare innan men mest av brist på tillräckligt med pengar. Nu är det problemet löst.

Jag har hela hösten varit inne på en Musical Fidelity-spelare, A308 eller beggad Nuvista) och var så även i eftermiddags när jag ovetande klev in på Hificenter i Malmö och såg S1:an. Jag hade aldrig sett eller hört maskinen i verkligheten innan så jag visste inte speciellt mycket om den och jag vet inte mer nu mer än att den ser bättre ut i verkligheten än på bild. Har alltid tyckt att fronten sett lite plastig ut.

Nu till frågan.

Vad tycker ni om denna spelare?
Jag vill gärna höra det som är bra men framför allt det som ni uppfattar som mindre bra.
Vad rekommenderar ni för förstärkare till denna spelare tillsammans med ett par SF Electra Amator 2:or? Förstärkaren/slutsteget får kosta runt 20-30000:-. Hur är Advantage S150?

Tackar

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/03 :  00:04:23  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
S1 tillsammans med S 150 är ju nästan som gjorda för ett par electa amator!! De är dessutom gjorda för varandra!

Ett Krellsteg har mer pulver i den absoluta botten men det är ju inget som hörs i amatorna...

Annars är S1:an helt genomskinlig, uppgraderingsbar, svensktillverkad och låter gudomligt vad än dyrkare av exotiska randmärken eller generalagenter av dylika anser om den.... Hos mig har den spelat rent hus med ett antal ganska tjusiga konkurrenter. Nu är den dessutom utrustad med ett extra instickskort för att fungera som analogt försteg. Tog 3 minuter, min mamma skulle fixa att montera kortet. Det är läckert när proffs konstruerar....

Det enda som jag ser som mindre bra är designen av just fronten. Ser ut som ändan på en Renault Megane...

Fast det kanske man kan leva med med tanke på välljudet. Oslo Hificenter med Geir Tömmervik i spetsen kör den i stället för Krellspelare till en halvmiljonersanläggning eftersom den helt enkelt låter bättre.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/01/03 :  00:39:42  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Sladd,

vilka andra produkter har du testat den mot - förutom CD fixen...?

/robban

Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/01/03 :  00:43:32  Show Profile Send bubbas a Private Message

Visst kan man säga att många Advantage-prylar är bra, men på den här nivån kommer även andra aspekter in. Jag menar, en tvådimentionell diskussion -- bra eller dåligt-- blir otillräcklig. Så frågan är också vilket ljud man vill ha. Vilken karaktär man eftersträvar, och vilken kompromiss som är acceptabel.

För även med Advantage blir det kompromisser.

Jag vill inte säga att jag är en Advantagekännare, men de gånger jag lyssnat har jag uppskattat sakligheten. Mitt ideal ligger dock snarare åt det förföriska eller engagerande, musiken blir i mina öron lite avlägsen när Advantage förstärkt.
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/01/03 :  01:01:45  Show Profile Send AA a Private Message
Jag förstår precis vad du menar bubbas.
Man måste lyssna hemma för att veta om det passar ens ideal eller inte.
Jag tycker att det är bra att veta vad andra har noterat även om det inte i slutänden inte är det som avgör.

Jag har letat efter en beskrivning på S1:an på nätet men inte hittat någon.
Kanske någon vet var man kan hitta en? Kanske rent av en manual i .pdf-format.

Det ljudideal som dom flesta, skulle jag tro, letar efter är väl att varje gång man uppgraderar sin anläggning så skall det upplevas som man tog bort något istället för att något nytt sattes dit. Så letar jag i alla fall.

/AA

Edited by - AA on 2003/01/03 01:02:51
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/03 :  01:32:09  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tänker inte försöka beskriva hur neutralt och detaljrikt den låter. Om du köper den och senare vill sälja den till ett bra pris så köper jag den direkt. Det är min uppfattnign om spelaren. Om jag hade mer pengar så skulle jag köpa en direkt.

Stavfel

Edited by - Gebex on 2003/01/26 23:02:37
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/01/03 :  08:15:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man bör kanske tillägga att man bör ha balanserad överföring vilket talar för att man ska använda Advantage-slutsteg till den. Den går som sagt att använda som försteg med ett instickskort, men en kompis som har den anser att det blir ett klart lyft ljudmässigt med försteget S2 inkopplat istället.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/03 :  09:10:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Håller också med bubbas. För den stora hög med pengar vi nu talar om så finns det nog inget som låter dåligt. Även Advantage har sina kompromisser, jag beskrev en som i det aktuella systemet aldrig kommer att bli ett problem. För basnarkomaner duger den mycket gott också men Krells stora spelare och en del andra gräver med mer pondus i det lägsta registret. I kompromissens andra ända blir det desto roligare, diskantåtergivningen är korad - av en enig recensentkår - till det bästa som går att få. Norska Audio utropade den till "bästa diskanten" och spelaren blev årets produkt i sin kategori.

När det gäller något så svårt som "musikalisk närhet" så kan det vara svårare att beskriva. Jag har aldrig haft något hemma hos mig som presenterar musiken så levande och naket men allt måste ju ha ett sammanhang, utan rätt omgivning fås ju inte detta. I dina Electa Amator så lär det ju inte vara några problem med högtaleriet dock.

Manualen ligger möjligtvis på nätet men den säger väl inte så mycket?
Har du några konkreta frågor så ställ dem gärna här. Jag har möjlighet att ta fram de uppgifter du vill ha av både teknisk och konstruktionsfilosofisk natur.

-----------------------------------------------------

Undertecknad är på inga sätt i ekonomisk beroendeställning till någon del av den svenska hifibranchen men hjälper Hi Fi Consult och Audionord på mässor, med att skriva manualer och någon gång har jag också varit P-vakt på Arken (!)Mina lyssningserfarenheter och de råd jag ger är fullständigt kopplade till vad som i mina öron låter bra och i detta fallet även vad jag själv valt att ha för en spelare hemma. Ni bör undvika att tro på den ryktesspridning som ibland florerar att jag har betalt varje gång jag skriver något positivt om Advantage, QRS, Transparent eller för den delen Audionords sortiment (slår man ihop dessa två så blir det väl hälften av den svenska hifi-branchen...)Audio Physic, Sonus Faber, Magnepan, Wilson, Avalon, Tivoli Audio, Audio Research, Krell, Gamut, Nordost med flera med flera.

Båda dessa firmor klarar sig alldeles galant på egen hand. Skåda i stället de som sprider skiten lite, vad tjänar de på att misstänkliggöra?, har de någon koppling?, säljer de rent av något? Varför är det så viktigt för dem att misskreditera, att få synas, att sprida en massa desinformation? Vilka lik tror ni de går över, brutna avtal, spelad vänlighet?

Här får man uppleva det mesta, jag lovar, hififorum är nu den största 2-kanalsiten i Sverige och det kommer många PM och mail från både "motståndare" och vänner som berättar vad de hört...

Sorry denna skrivna klagosång, nu blir det hö till pållarna.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/03 :  09:58:01  Show Profile Send dole a Private Message
Ha fått förmånen att låna en inspelad S1:a av drgreen from söndag och en vecka framåt, för att jämföra med min Audionet. Är den bra så blir det nog en sådan. Och med bra menar jag att den faller mig i smaken. (Och att den tar alla skivor) Jag är mycket nyfiken på hur den kommer att låta i mitt system. Jag ska prova att köra både med S2:an som försteg och med S1:ans eget försteg.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:10:52  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det blir ju spännande! har du samma kaliber på kableriet när du kör med eller utan S2:an?

Nu blir det dynamiktest...

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:20:39  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Det blir ju spännande! har du samma kaliber på kableriet när du kör med eller utan S2:an?

Jag ska ordna det, om jag inte är felunderrättad så trivs S1:an bäst med balanceradekablar,jag har bara en uppsättning reference balancerat. Jag har en ultra rca men det blir väll inte lika bra, eller?
(Att ha mellan cd och försteg annars har drgreen en MIT kabel som jag kanske kan låna)

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:01:49  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by dole

quote:

Jag ska ordna det, om jag inte är felunderrättad så trivs S1:an bäst med balanceradekablar,jag har bara en uppsättning reference balancerat. Jag har en ultra rca men det blir väll inte lika bra, eller?
(Att ha mellan cd och försteg annars har drgreen en MIT kabel som jag kanske kan låna)

Nja nån MIT har jag inte men väl en silk mk2 kabel...
Jag håller med ngn som skrev här ovan att det kan bli bättere med försteg, jag provade med adv p1 och jag tyckte allt blev bättre nästan förutom möjligen lite transparens som gick förlorad. Ska bli roligt att få jämföra lite tillsammans med dole Jag tror även audionetten är en riktigt trevlig maskin
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:02:33  Show Profile Send AA a Private Message
quote:

Manualen ligger möjligtvis på nätet men den säger väl inte så mycket?
Har du några konkreta frågor så ställ dem gärna här. Jag har möjlighet att ta fram de uppgifter du vill ha av både teknisk och konstruktionsfilosofisk natur.

Det jag är intresserad av att veta är vilka funktioner förutom dom vanliga uppspelningsfunktionerna som finns.
Kan man ställa balansen i kanalerna?
Kan man släcka bägge displayerna helt?

Jag hade en CD1S ett tag och då hade jag den fjärren som följer med till S1:an och på den fjärren fanns en del funktioner som inte funkade på CD1S:en men dom borde funka på denna.

Att alla dom viktigaste funktionerna för njutning av musik finns förstår jag men dom där extra som man kanske aldrig använder framkallar ju ändå en form av tillfredställelse när man sitter i fotöljen och håller i ....fjärren

Jag tror jag åker in till Hificenter idag igen med lite skivor.

/AA

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:21:14  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

quote:
Originally posted by dole

quote:

Nja nån MIT har jag inte men väl en silk mk2 kabel...
Jag håller med ngn som skrev här ovan att det kan bli bättere med försteg, jag provade med adv p1 och jag tyckte allt blev bättre nästan förutom möjligen lite transparens som gick förlorad. Ska bli roligt att få jämföra lite tillsammans med dole Jag tror även audionetten är en riktigt trevlig maskin

MIT mittåt silk va de ju, de va ju Robin som hade MIT, fast i högtalarkabel
Det ingår ju helt klart ett obligatoriskt besök hemma hos mig Mr drgreen

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:28:34  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Bägge displayerna går att släcka ja... Balansen mellan kanalerna? Höger, vänster? Förstår inte riktigt din fråga.

Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:47:36  Show Profile Send AA a Private Message
quote:
Originally posted by Neodynium

Balansen mellan kanalerna? Höger, vänster? Förstår inte riktigt din fråga.

Precis som du tror så menar jag balansen mellan höger och vänster.
Det är av mindre betydelse om funktionen finns eller ej men vore intressant att veta ändå.

/AA

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/03 :  12:12:36  Show Profile Send Staffan a Private Message
Dole , jag håller också på och
letar cd/försteg och har testat
S1 ihop med mina S250 men jag
tycker att det saknas "slamm"
och det beror inte på slutstegen.
Jag har inte haft möjlighet att
prova ihop med S2 så jag är mkt
nyfiken på det resultatet för
annars låter S1 mkt bra.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/01/03 :  12:33:36  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
quote:

Nu till frågan.

Jag vill gärna höra det som är bra men framför allt det som ni uppfattar som mindre bra.
Vad rekommenderar ni för förstärkare till denna spelare tillsammans med ett par SF Electra Amator 2:or? Förstärkaren/slutsteget får kosta runt 20-30000:-. Hur är Advantage S150?

Tackar

Lyssnade på s1 med s150 monoblock och Martinlogan på Radiocentralen i umeå.
Tycker personligen att detta system lät väldigt tråkigt och platt. spelade några olika skivor, samma sak!.
Engangemanget? och spelglädjen hos musikerna var som bort-trollat!.

Det enda posetiva med detta system var att anslagen/ klangen på instrumenten/trummor lät bra, men tillsammans blev det en enda soppa!

lyssningsrummet var väll inte optimalt(glasvägg bakom lysningspositionen), men vem har perfekta lyssningsrum hemma??!

Om jag får rekomendera något så skulle jag säga tex Naim cd5, LINN Genki eller den dyrare men betyderligt bättre Linn IKEMI.

På tal om slutsteg, så måste du höra?? LINNs 2250, som låter otroligt bra.

mvh/
siffernisse

Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/01/03 :  13:13:12  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Tycker personligen att detta system lät väldigt tråkigt och platt. spelade några olika skivor, samma sak!.
mvh/
siffernisse

Hej Siffernisse!
Enligt min åsikt beskrev du just på ett ganska träffande sätt hur MartinLogan låter med "fel musik". För ML kan ju låta alldeles underbart med transparent och luftig musik, men grötigt och odynamiskt med viss annan musik.
Däremot tycker jag inte att du kom ens i närheten av att beskriva Advantage. Vilket förmodligen beror på att just högtalarna och rummet var den största begränsningen vid din provlyssning.
Mvh
/ K
(Som tycker stora ML är kanon, om man har "rätt musiksmak".)

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/03 :  13:37:35  Show Profile Send drgreen a Private Message
Det är inte första gången siffernisse berättar om sitt traumatiska lyssningstillfälle på hifiaffären...jag håller med staffan lite om att det kan saknas "slam(m?) men den kvalitén är ärligt talat ngt jag aldrig hört på levande musik (såsom om man t.ex lyssnar på ett krell eller dynamic slutsteg . Det blev dock mer "slam" när det kördes försteg (de flesta cd verkar ju bli tamare utan försteg....)
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/03 :  13:40:03  Show Profile Send daggen a Private Message
quote:
Originally posted by Siffernisse

quote:

Nu till frågan.

Tackar

Det enda posetiva med detta system var att anslagen/ klangen på instrumenten/trummor lät bra, men tillsammans blev det en enda soppa!

lyssningsrummet var väll inte optimalt(glasvägg bakom lysningspositionen), men vem har perfekta lyssningsrum hemma??!

Om jag får rekomendera något så skulle jag säga tex Naim cd5, LINN Genki eller den dyrare men betyderligt bättre Linn IKEMI.

På tal om slutsteg, så måste du höra?? LINNs 2250, som låter otroligt bra.

mvh/
siffernisse

lyssnade också på martin logan där, med thule elektronik iofs.
men det lät sämre än det mesta jag hört på, det fanns inget som var bra. Contour 1.8 mkII tillsammans med fixarna spelade skjortan av detta system, för att inte tala om Ninka aktivt tillsammans med 2250, LK140 och en Genki
Go to Top of Page

Mackanl
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/01/03 :  14:35:05  Show Profile Send Mackanl a Private Message
Till saken bör väl nämnas att lyssningsrummet på RC, där Martin Logan högtalarna står, är sämre än de flesta normala människors vardagsrum:-) Käkar upp allt vad bas heter och får alla grejer att låta dåligt... Lyssnade på S1 och S250 blocken tillsammans med ett par Quad högtalare i det mindre lyssningsrummet och det lät ruskigt bra.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/03 :  15:58:54  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
quote:
Originally posted by AA

Jag vet att det skrivits många tusen tecken här på forumet om denna maskin och visst kan jag göra en sökning och gå igenom dom 14 sidor med 25 trådar på varje.....
Och visst skall man ta hem och lyssna det vet jag. Det skall jag göra med men lite intryck, synpunkter och åsikter mottages gärna.

Jag har väl inte varit så enormt intresserad av denna spelare innan men mest av brist på tillräckligt med pengar. Nu är det problemet löst.

Jag har hela hösten varit inne på en Musical Fidelity-spelare, A308 eller beggad Nuvista) och var så även i eftermiddags när jag ovetande klev in på Hificenter i Malmö och såg S1:an. Jag hade aldrig sett eller hört maskinen i verkligheten innan så jag visste inte speciellt mycket om den och jag vet inte mer nu mer än att den ser bättre ut i verkligheten än på bild. Har alltid tyckt att fronten sett lite plastig ut.

Nu till frågan.

Tackar

/AA

Har en S1'a och tycker att det är en spelare för pengarna dvs man får vad man betalar för.

Fördelar: Väldigt bra upplösning,3D.
Uppgraderingsbar.
Allt i ett.

Nackdelar: Mycket småbuggar.
Uppgraderingsbar(det har ju inte kommit något kort av de
utlovade förutom analogt in på 1 år).
Finns mycket att önska på byggkvaliteten. Jämför med
Audionet tex
Känns som man är en beta-testare för 45 000

S-150 är väl också ett slutsteg för pengarna, men är en mycket större kompromiss som slutsteg än vad S1'an är som cd-spelare. Har jämfört med Accuphase anno 1979 och det var inget som S-150'an kunde bättre.
En klass A drivning är lu A.

Man får inte luras av den pro-Advantage propaganda som har dragit över Norden utan titta även på andra maskiner i samma prisklass. Du kan bli förvånad vad de kan jämförelsevis mot "världens bästa cd".

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/01/03 :  17:10:29  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej VR-8,

håller verkligen med dig i din uppmaning. Ge er förutsättningslöst ut på marknaden och prova, lyssna och välj bland allt det som finns där ute.

/robban

Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/01/03 :  17:21:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Självklart är Advantage bäst.
Det kommer jag benhårt hävda ända tills jag byter till någonting annat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/03 :  17:30:29  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Självklart är Advantage bäst.
Det kommer jag benhårt hävda ända tills jag byter till någonting annat.

Jag kan förstå att många tycker att det dom har är bäst.....

Det finns mycket att välja på.............

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000