Author |
Topic  |
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 09:22:26
|
Kan man förbättra akustiken i ett rum på ett enkelt och prisvärt sätt? Jag tänkte mig en rejält tjock ullmatta med mattunderlägg framför stereon, typ 1.6 * 2.3 meter i storlek. Kanske komplettering med ett par tubetraps på varsin sida om stereon? Jag har redan nu en matta, 1.4 * 2 meter, men inte särskilt tjock.
En artikel jag läste varnade för att försöka få till akustiken med "en dutt här och en dutt där". Det skulle enligt artikeln krävas omfattande behandling av ett rum för att få det bra. Är det verkligen så hopplöst?
Jag har bytt lägenhet och samma stereo som förut låter nu ganska annorlunda. Det skulle kunna vara skillnad i kvalite på elsystemet men jag misstänker främst akustiken.
I förra lägenheten fick jag ett klarare ljud, rummet den stod i hade ungefär samma storlek men mer böcker och prylar. Det förra rummet had dock en otäck efterklang som jag tack och lov slipper nu. Visst, rummet har fortfarande efterklang men den är inte så elak längre. |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 09:39:32
|
quote: Originally posted by B Peter
Kan man förbättra akustiken i ett rum på ett enkelt och prisvärt sätt? Jag tänkte mig en rejält tjock ullmatta med mattunderlägg framför stereon, typ 1.6 * 2.3 meter i storlek. Kanske komplettering med ett par tubetraps på varsin sida om stereon? Jag har redan nu en matta, 1.4 * 2 meter, men inte särskilt tjock.
En artikel jag läste varnade för att försöka få till akustiken med "en dutt här och en dutt där". Det skulle enligt artikeln krävas omfattande behandling av ett rum för att få det bra. Är det verkligen så hopplöst?
Jag har bytt lägenhet och samma stereo som förut låter nu ganska annorlunda. Det skulle kunna vara skillnad i kvalite på elsystemet men jag misstänker främst akustiken.
I förra lägenheten fick jag ett klarare ljud, rummet den stod i hade ungefär samma storlek men mer böcker och prylar. Det förra rummet had dock en otäck efterklang som jag tack och lov slipper nu. Visst, rummet har fortfarande efterklang men den är inte så elak längre.
Messa Knoppen han hjälper säkert dig.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Lorden
Starting Member
1 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 10:09:38
|
Bokhyllor med mkt böcker i fungerar som absorbenter av en större mängd frekvenser än tex mattor. Mattor i kombination med andra material kan ge en bättre efterklangstid på ett flertal frekvenser. Om det inte görs tillräckligt så kan basen låta "boomy" dvs den studsar runt en massa och skapar stående vågor. Med enkla medel så kan man få bort i alla fall dom mekaniska vibrationerna med hjälp av gummiplattor eller dylikt under högtalarna. För att få bort dom höga frekvenserna krävs inte mkt heller, det är om man vill få bort/minska basen som det börjar kosta pengar. Men som sagt bokhyllor med böcker i funkar hyfsat. |
It´s a trick... get an axe |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 11:04:31
|
Och jag som hela tiden trott att bokhylla fylld med böcker fungerade som diffusor och inte som absorbent... tänk vad man kan missta sig... |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 11:38:58
|
En bokhylla har både absorberande och diffuserande egenskaper. Mer eller mindre beror förstås på vad man har i den och hur oregelnudet man placerat böckerna.
Det är t o m så att en diffusor som enbart är ägnad till diffusering, även har absorberande egenskaper, dock små och väsentligt mindre än en bokhylla. |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 12:01:46
|
Har man en massa bokklubbsskräp påverkas ljudet negativt :-) Jag har högt i tak, ung. 2,5m, hur det funkar att hänga upp ett eller två lakan i taket på, säg, ett par-tre dm avstånd? mvh
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2003/01/10 12:02:37 |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 12:28:04
|
Lp skivor borde fungera oxså, någon som kan svara på det. Jag har en hel del skivor ståendes i mitt rum. Jak kan plocka in flera om de har en positiv inverkan på ljudet. Har dämpat den bakre väggen med tyg ( se bilderna ). Jag tycker själv att ljudet blev bättre, specielt till filmljud Dolby digital 5.1 surround. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 12:29:31
|
Lakan har för lite strömningsmotstånd, så det fungerar knappt som resistiv absorbent. Man skulle kunna säga att det är nästan akustiskt "genomskinligt". Men exempelvis ullmattor har bättre anpassat strömningsmotstånd och är tjockare.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 13:02:11
|
"...Lakan har för lite strömningsmotstånd..." Grov, vävd duk, då, till oljemålningar etc? Vilka är de lättaste möjliga materialem med god/hög absorbtion? mvh |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 14:17:39
|
Köp glasullsskivor,100 mm tjocka,600x1200, snickra en träram att passa in dom i, klä det hela med tyg och häng upp dom på väggen bakom högtalarna där första reflexen är. Mineralullsskivor är inte dyrt, köp ett antal och pröva ut hur många du behöver och var man bäst bör placera dom innan du tillverkar bafflarna. Beror på övrig dämpning i rummet. För många kan döda ljudet eftersom man inte får en rak dämpning ända ner till basen.
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 14:37:00
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Köp glasullsskivor,100 mm tjocka,600x1200, snickra en träram att passa in dom i, klä det hela med tyg och häng upp dom på väggen bakom högtalarna där första reflexen är. Mineralullsskivor är inte dyrt, köp ett antal och pröva ut hur många du behöver och var man bäst bör placera dom innan du tillverkar bafflarna. Beror på övrig dämpning i rummet. För många kan döda ljudet eftersom man inte får en rak dämpning ända ner till basen.
Brukar funka finfint! |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 14:42:35
|
Lägg gärna en stuvbit av den tjockaste heltäckningsmatta du kan hitta (helst med porös gummibotten) under din ullmatta med underlägg! Så har jag gjort och det gör mycket stor skillnad för att dämpa golvreflexen. Så mycket som möjligt av golvet bör för övrigt vara täckt. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
Viktor
Member

210 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 14:56:37
|
Kan rekommendera en välfylld bokhylla. När vi möblerade om och ställde bokhyllan (ca 2m hög, 3m bred) bakom lyssningsplatsen försvan största delen av de störande basresonanser som rummet drogs med. Mellanregister och diskant blev både bättre i upplösning och 3D. Då jag har anläggningen i vardagsrummet och därför inte kan göra vilka akustikbefrämjande åtgärder som helst (W.A.F), blev bokhyllan en räddning eftersom min sambo är mer intresserad av böcker än av hifi.
Nästa steg blir att försöka få in bokhyllor i ett par hörn som ställer till en del resonansproblem |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 14:42:25
|
Här är en dålig bild på en klumpigt gjord dämpbaffel som jag vill visa bara för att det är så roligt att klistra in bilder. Om man engagerar sin bättre hälft i val av tyg och övrig utformning så behöver det inte leda till skilsmässa.

|
 |
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 20:02:04
|
Lite tjatigt kanske men Behringer Ultra Curve 2661kr på musik börsen så slipper du bygga om. |
Skeptiker |
 |
|
PelleW
Member

311 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:03:15
|
Var köper man mineralullsskivor i norra Sverige till ett vettigt pris? Gjorde en sökning på google, men hittade inget vettigt. Finns det något annat namn för mineralullsskivorna måntro?
MVH, Pelle |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:06:06
|
Mineralull: Rockwool Glasull: Gullfiber Det sistnämnda har marginellt bättre dämpegenskaper. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Michael Dupé
Member

154 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:09:53
|
quote: Originally posted by oliver
Lite tjatigt kanske men Behringer Ultra Curve 2661kr på musik börsen så slipper du bygga om.
Vad är detta? |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:12:24
|
Läs 'Rumskorrigering till lågpris' på nyhetsdelen...
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:16:26
|
Tack för bilden Björn-Ola! Det var nästan så att min sambo blev positivt inställd till dämpskivor. 
En equalizer typ Behringer är inte applicerbart för min del tror jag. Jag har nämligen bara 15 Watts förstärkare, det blir kanske inte så mycket kvar i vissa register med en equalizer.
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 22:06:30
|
Tänk på att en EQ är bara en kompromiss. Den korrigerar INTE i tidsdomänen vilket är det huvudsakliga problemet med rumstakustik. Sen en EQ som ett kompletterande verktyg till aktustik.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 22:15:24
|
quote: Originally posted by Thomas A
Tänk på att en EQ är bara en kompromiss. Den korrigerar INTE i tidsdomänen vilket är det huvudsakliga problemet med rumstakustik. Sen en EQ som ett kompletterande verktyg till aktustik.
T
Mineralulls skivor och dämpmaterial i hörnen låter lite väl chansartat och grov yxat ultra curven mäter i alla fall upp rummet och korrigerar det den kan, jag tror ändå att det gör mer för ljudet. |
Skeptiker |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 22:29:08
|
Tänk om det fanns en apparat som kunde ta bort oönskade reflexer och skapa de som behövs för en behaglig ljudbild... En ouppnådd dröm är jag rädd. Exempelvis är frekvenskorrigering bara en liten bit på vägen, och bara om man sitter på rätt ställe. (Bukar och noder, och sån't alltså.) Nej, behovet av bra rumsakustik kan man nog inte bortse från. Tyvärr. / K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
Edited by - Kajsa on 2003/01/12 22:30:01 |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 22:34:46
|
T
Kunde inte sagt det bättre själv! Man vill ju inte bara ha rätt nivå utan man vill ju också få ner efterklangen och då är man nog så illa tvungen att dämpa med akustiska åtgärder i rummet... Enligt mig kan alltså aldrig ren EQ bli lika bra som om man dämpar. |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 22:44:23
|
Oliver,
ja den korrigerar i frekvensdomänen. Men problemet ligger inte frekvensdomänen utan i tidsdomänen. Jag förordar dämpning + EQ för den lägsta basen. Varför ändra nåt som SKA vara där när man lyssnar?
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 22:49:28
|
quote: Originally posted by norman
T
Kunde inte sagt det bättre själv! Man vill ju inte bara ha rätt nivå utan man vill ju också få ner efterklangen och då är man nog så illa tvungen att dämpa med akustiska åtgärder i rummet... Enligt mig kan alltså aldrig ren EQ bli lika bra som om man dämpar.
Utomhus finns det ingen efterklang Ska man dämpa ett rum så bör man mäta upp att man dämpat rätt ett totalt dött rum kan inte vara kul att lyssna i.Tycker ändå att en grej som jämnar ut pucklar och dippar vid olika frekvenser helt automatisk via beräkningar i elektroniken på nåt sätt borde funka bättre än att hel dämpa ett rum på chans. |
Skeptiker |
 |
|
Topic  |
|