Author |
Topic  |
|
pwrdesign
Member

200 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 08:23:40
|
Vad är dessa skumma saker jag ser på vissa bilder?
1. En platta som ligger framför hela uppställningen. Det brukar ligga tre brevid varandra. Kallas Bas-Plattor tror jag.
2. En liten stenbit som ligger ovanpå förstärkaren.
Vad är detta och vad har dom för något syfte?
MVH Patrik |
Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 08:40:28
|
Sten ovanpå slutsteg dämpar lockets vibrationer när basen brummar = bättre ljud. Prova och knacka på locket till t. ex. ett Advantage slutsteg och du märker att lådan är precis som en trumma. Inte så bra. Trummor är bra i musik men inte så bra för elektronik.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 08:46:46
|
De baseplattor som jag tror du syftar till har för avsikt att filtrera bort vibrationer som annars skulle ha letat sej fram till elektroniken och gett sämre ljud sägs det,har själv inte provat dessa saker men jag äger en audiomagic platta som slutsteget står på och jag tyckt mej uppleva en bättre bas(stramare)bla. |
 |
|
pwrdesign
Member

200 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 08:48:49
|
OK tack! :)
Borde funkar med en blykloss eller liknande va?
|
Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik |
 |
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 09:37:57
|
Om du har dämpkuddar under elektroniken så är de avpassade efter en viss vikt. De dämpar bäst just vid den övre gränsen för vad de är avpassade för. Därför kan en vikt läggas på elektroniken för att önskad vikt skall uppstå.
Mvh/Gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 11:04:29
|
Måste passa på att fråga... Varför ser man bara dyra Shakti-stenar och liknande och inte vad som helst annat tungt?! För billigt och enkelt kanske? Om det nu gör nån skillnad. |
 |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 11:25:14
|
Frux: Shakti stones är inte speciellt tunga och har inte med vibrationskontroll att göra. Shakti stones är avsedda för avstörning av radiofrekventa vågor och elektromagnetism. mvh // Peder B

|
"A man got to now his limitations" |
 |
|
|
Topic  |
|