HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Platta på golvet och sten på förstärkaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2003/01/27 :  08:23:40  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Vad är dessa skumma saker jag ser på vissa bilder?

1. En platta som ligger framför hela uppställningen. Det brukar ligga tre brevid varandra. Kallas Bas-Plattor tror jag.

2. En liten stenbit som ligger ovanpå förstärkaren.

Vad är detta och vad har dom för något syfte?

MVH Patrik

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/01/27 :  08:40:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Sten ovanpå slutsteg dämpar lockets vibrationer när basen brummar = bättre ljud. Prova och knacka på locket till t. ex. ett Advantage slutsteg och du märker att lådan är precis som en trumma. Inte så bra. Trummor är bra i musik men inte så bra för elektronik.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/27 :  08:46:46  Show Profile Send Neon Park a Private Message
De baseplattor som jag tror du syftar till har för avsikt att filtrera bort vibrationer som annars skulle ha letat sej fram till elektroniken och gett sämre ljud sägs det,har själv inte provat dessa saker men jag äger en audiomagic platta som slutsteget står på och jag tyckt mej uppleva en bättre bas(stramare)bla.
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2003/01/27 :  08:48:49  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
OK tack! :)

Borde funkar med en blykloss eller liknande va?

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/01/27 :  09:37:57  Show Profile Send gurin a Private Message
Om du har dämpkuddar under elektroniken så är de avpassade efter en viss vikt. De dämpar bäst just vid den övre gränsen för vad de är avpassade för. Därför kan en vikt läggas på elektroniken för att önskad vikt skall uppstå.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/27 :  11:04:29  Show Profile Send Frux a Private Message
Måste passa på att fråga... Varför ser man bara dyra Shakti-stenar och liknande och inte vad som helst annat tungt?! För billigt och enkelt kanske? Om det nu gör nån skillnad.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/27 :  11:25:14  Show Profile Send Peder B a Private Message
Frux: Shakti stones är inte speciellt tunga och har inte med vibrationskontroll att göra. Shakti stones är avsedda för avstörning av radiofrekventa vågor och elektromagnetism.
mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000