HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nyårsfundering om digitalkälla
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/01/01 :  15:40:47  Show Profile Send Quadophile a Private Message
Denna tråd (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72240) fick mig att åter börja ta upp en tanketråd som jag funderat mycket över under den sista tiden: Vad ska man egentligen välja för digitalkälla?

Jag har själv en Squeezebox sen ett drygt år. Den fick ersätta min Quad 67CD som jag haft i c:a 15 år. Den är inte klart bättre än Quaden. Quaden är mer dynamisk och livligare i mellanregistret men har en hårdhet i diskanten som kan vara störande och som inte finns i klämlådan.

Sen har jag hört Linn dema sina DS-spelare och jämföra med sina CD-spelare. Jag tyckte demon övertygade om att alla DS-spelare är bättre än CD-spelarna. T.o.m. den - förhållandevis - billiga Sneaky DS. Det var en viss skillnad mellan Sneaky (<13tkr), Akurate (50tkr) och Klimax DS (145tkr), men inte särskilt stor. Och prisskillnaden är därmed klart svårmotiverad.

Demon visade också på skillnader mellan de olika digitala formaten. Här var skillnaden betydligt större än mellan de olika spelarna. Att det är ett stort kliv mellan mp3 320kbps och flac 16bit/44,1KHz är väl inte så konstigt. Att sen gå upp från 16/44,1 till 24/96 var också en klar och tydlig förbättring.

Det optimala tycks därför vara en Linn Klimax DS med 24/96-ljudfiler. Fast priset är ju larvigt. Och så är det synd att det är så begränsat utbud av sådana filer. Givetvis säljer Linn Records dem.

Men frågan är vad som ger mest i mer överkomliga prislägen på kanske max 20tkr?

Jag ser följande alternativ:
1. Mediaspelare av bättre kvalitet, typ Linn Sneaky/Magic DS eller Logitech Transporter
2. PC med bättre ljudkort, t.ex. Lynx - Bernts val?
3. CD-spelare eller transport + DAC
4. SACD-spelare

Eller är det tillräckligt att sätta en bra DAC efter Squeezeboxen? Fast då får man ju glömma 24/96-filer.

Vad säger HiFiForums samlade expertis? Jag är mycket nyfiken på att höra andra tankar och synpunkter och erfarenheter av de olika alternativen.

Och varför är det så få som tillverkar mediaspelare av god kvalitet? Finns det några andra än Logitech och Linn?

Edit: Har skrivit Bernts namn rätt nu. Ursäkta!

Bra ljud är bättre än dåligt.

Edited by - Quadophile on 2009/01/01 18:11:48

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/01/01 :  15:56:29  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag tycker du skall prova att koppla in en kompetent DAC efter Squeezeboxen till att börja med. Med komponent DAC menar jag t.ex. en Benchmark utan något som lyfter ljudet betydligt bättre.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/01/01 :  16:38:59  Show Profile Send Porta a Private Message
Håller absolut med om att det är ide att testa en extern DAC. Kanske den nya DAC Magic från Cambridge för ett relativt billigt alternativ. Sedan finns det en hel del andra att välja på med förstås. För upp till 20 kkr så har jag mycket svårt att tänka mig ett bättre alternativ än en Squeezebox + bra digitalkabel + DAC. Skulle möjligen vara en Transporter då.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/01/01 :  16:51:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
PC-lösningen som nämns som "mitt val" är den överlägset mest flexibla i mitt tycke. Det kanske var därför jag valde det alternativet...

Lynx Two är inget billigt ljudkort men jag tycker det är värt varenda krona. Om man jämför med vad som skulle behövas för att få motsvarande i traditionella hifiburkar så är det rent av ett fynd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/01/01 :  18:00:07  Show Profile Send Quadophile a Private Message
Tack för era tips och kommentarer!

Jo, jag borde nog börja med en DAC för att se vad det ger och sen gå vidare.

Porta:
quote:
Skulle möjligen vara en Transporter då.

Jo, det är just det.
Eller en Sneaky DS som en del tycker slår Transportern. Och som är ordentligt billigare.

Bernt:
quote:
Om man jämför med vad som skulle behövas för att få motsvarande i traditionella hifiburkar så är det rent av ett fynd.

Bernt, har du jämfört även med mediaspelare+DAC eller endast "traditionella" spelare (CD, transport+DAC eller SACD)

Är det någon annan som har någon provlyssningserfarenhet att dela med sig av?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/01/01 :  19:05:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vi är ett gäng nu som har Lynx Two (finns folk på forumet som har L22 också) och vi har jämfört med diverse spelare och dacar. Lynx står sig bra mot allt vi jämfört med.

SACD är antagligen bättre om SACD spelaren är bra nog, det kan jag inte spela så vitt jag vet. Tror inte att driven i datorn kan läsa det.

En styrka är att man får sex kanaler ut med Lynx Two B, och man kan skicka valfri signal till valfri utgång. Det är ju bra om man kör biamping eller en sub. Med rätt mjukvara kan man köra aktiv digital delning, rumskorrigering, dipolkompensering, mm, mm.

Sen kan du spela in i 24bit/96kHz. Många skivor är inspelade med just det kortet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/01/01 19:08:55
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/01/01 :  19:44:51  Show Profile Send Quadophile a Private Message
Ja, Bernt, det låter ju som att det måste bli en Lynx L22 i alla fall. Det är ju inte första gången du försöker övertyga mig om det. Och den är ju billigare än både Benchmark-DAC-en och Sneaky DS.

Men det är ju det här med pc i vardagsrummet. Det är inte så aptitretande. Fast man kanske kan göra sig av med DVD-recordern samtidigt.

Inspelningsmöjligheten lockar lite också, måste jag erkänna.

Får väl börja leta efter ett snyggt och tyst HTPC-chassi då...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000