Author |
Topic  |
|
jiha
Member

105 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 16:08:20
|
Sitter i ett projekt på jobbet som innefattar uträkningar och beräkningar runt hastighet(ljudets), jordens krökning, jordens rotation (ja, det gäller JAS, missiler osv. -skulle kunna berätta mer men då måste jag "fixa" er efteråt ).
Eftersom ljud och rörelserenergi båda handlar om att molekyler kan röra sig olika fort i olika temperaturer (dom rör sig fortare i högre temperatur p.g.a. mer energi (ljudets hastighet i luft: v = 331m/s + 0.6m/s/C * T)).
Nu till min fundering: Kan det vara så att temperaturen i omgivningen kan påverka ljudet i våra ljudsystem? Någon som provat? Om så...... Bättre eller sämre ljud vid värme/kyla?
Mvh // Jiha |
Edited by - jiha on 2008/12/11 16:23:35 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8450 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 16:14:41
|
Funderade faktiskt på precis samma sak igår då jag satt och lyssnade på musik i ett dåligt uppvärmt uthus. Kan man tänka sig att klangbalansen ändras med temperaturen om det skulle vara så att olika luftdensitet "bär" olika frekvenser olika bra? Påverkar luftfuktigheten ljudet? Har inga svar, bara fler frågor |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 16:20:33
|
Hastigheten e (tillrackligt) konstant for att inte paverkas. Daremot vore det intressant med formeln for ljuftens kapacitiva koppling och inverkan pa ljudet.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
jiha
Member

105 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 16:27:27
|
EngelholmAudio: Om man utgår i från ytterligheter då -100°/+100° skulle det göra skillnad enligt din tes?
// Jiha |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 16:46:03
|
Det som jag skulle gissa på som förändras är de olika material som finns i en högtalare trä vet vi att det expanderar vid hög luftfuktighet även papper gör så. hur påverkas kondensatorer och andra komponenter vid t.ex. kyla är det få som har tänkt på.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
jiha
Member

105 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 16:56:09
|
Efter att ha "googlat" lite så verkar det som att man i ett slutet utrymme med konstant tryck (gas eller vatten) kunnat bevisa att ljudet blir högre i samband med värme och omvänt, detta absolut inte applicerbart på ljudkvalitet, men dock intressant.
// Jim Edit: stava som en kråka.. |
Edited by - jiha on 2008/12/11 21:58:03 |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 17:46:45
|
Gasers allmänna tillståndslag, pV=nRT, säger ju just att trycket påverkas av temperaturen och det är helt rimligt att t ex ljudhastigheten förändras. Vad komponenter beträffar vet vi att halvledare är temperaturberoende liksom motstånd, sedan kan man ju räkna på vad några ppm temperaturkoefficint kan göra. Kondensatorer torde påverkas minimalt. En plastkonding är i sig mycket kompakt och en temperaturminskning skulle kunna innebära att den dels krympte lite till (och blev en gnutta mer stabil). Troligen skulle en oljekondensator påverkas mer då oljan blev mer trögflytande och då i en aning större mån kunde dämpa de mekaniska vibrationer som är typiska för denna typ av kondingar. Dessa vibrationerna ger stora klirrnivåer, vilka helt diskvalificerar t ex papper-i-olja som kondensatorer i audioapparater.
Klirr - uddatonsdistorion. |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 21:14:26
|
Ooooo! |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 21:59:38
|
Itressant...  |
You'll Never Walk Alone... |
Edited by - jonasz on 2008/12/11 22:07:11 |
 |
|
jiha
Member

105 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 22:07:39
|
PetterPersson:
Skön kille den här John "Zaph" Krutke!
"The bottom line: Car audio is a difficult proposition unless you live in a place where the climate does not change much. Even with the car's climate controls working to keep the driver warm/cool, car door speakers are close enough to the outside of the car that they are still affected by outside air.
This loss of climate control is one of the many reasons why I lost interest in car audio. There are so many tradeoffs required to reproduce music in a car that it will never be even remotely close to the high standards of home system. I still love music in a car, but I accept the default system in much the same way a teenager accepts the sound of an MP3 player to fill the void of empty silence."
Äe lite dåligt utrustad för ett verifieringstest, -var ute med min Tivoli radio i -3, hörde ingen skillnad
// Jiha
|
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 07:41:54
|
Om vi går från tivoli till lite större prylar så verkar det som att man har ägnat detta en och annan tanke.
Meyer soundlaboratories, http://www.meyersound.com/
En av de större stillverkarna av aktiva högtalare för proffsindustrin resonerar så här kring deras LD-3 Compensating Line Driver :
quote: Compensates for high frequency absorption of air based on temperature, relative humidity, altitude, and throw, enabling your system to work consistently under virtually any weather conditions

http://www.meyersound.com/products/processor_drive_systems/ld-3/
På produktsidan finner man även en del intressanta grafer över luftabsorbtion vid oilka temperaturer, här är två exempel :
Vid 10 grader C :

Vid 30 grader C :

Förvisso vid 100m, men frågan var om det påverkade, så svaret blir - japp. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 10:45:49
|
Det hörs ju tydlig skillnad på ljud utomhus när det är nollgradigt eller -20. När det blir kallare hörs ljud längre väg. Om jag kollar på ovanstående graf behöver luftfuktigheten också vara låg, men det är den ju alltid om det är -20.
Just den där vinterkänslan med kalla klara ljud sitter kanske i när jag sedan lyssnar inomhus. Är det kallt i lyssningsrummet blir det klara ljud med Mats Ronander, Timme noll utgiven av Polar. Är det varmt blir det dovare murrig Bob Marley.
Fjällfåglar borde spelas in kalla vinterdagar, undrar om de tänkte på det?
|
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 11:35:00
|
Är ofta ute och lyssnar och spelar in sjungande fåglar på sommaren. Det är stor skillnad på hur långt håll man kan höra en fågel på dagtid med kanske 20 grader varmt mot på natten med kanske 7 grader. Tex en kornknarr som hörs 50 meter på dagen kan höras flera hundra meter på natten. Har aldrig fått någon förklaring vad det kan bero på. Grundbruset från trafik och liknande är ju lägre på natten men det måste vara andra faktorer som spelar in. Det gäller lika på platser där det inte finns ett man made noise på miltals avstånd. Temp och luftfuktighet måste spela in på något sätt. |
S |
 |
|
Schulze
Member

102 Posts |
Posted - 2008/12/17 : 23:30:54
|
Jag har för mig att jag har hört att kristalloickuper är känsliga för temperaturväxlingar. Detta sagt som ett kuriosum, det är ingen som spelar med kristallpickuper längre. |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2008/12/18 : 08:11:23
|
"Detta sagt som ett kuriosum, det är ingen som spelar med kristallpickuper längre." Jaså? Finns inget som ens kommer i nätheten av en rätt inställd kristallpickup med 15 g nåltryck! |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2008/12/18 08:12:52 |
 |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts |
Posted - 2008/12/18 : 10:47:06
|
Man börjar känna sig gammal igen när man pratar om -37 Viggen "systemet" som jag jobbat med i ca 12 år i försvaret. Det hade många hemligheter typ CA 200 liknande kamera var installerad i "SR71 Black Bird" det fanns X-antal 37 viggen som kunde ta denna kapsel med den kameran och optiken som var mycket vad ska man säga krävande för att prestera optimalt hanteringen runt denna kapsel är inget man pratar om! Sedan ska vi inte prata om diverse motmedelskapslar radar och datalink överföring som fanns och fortfarande finns i Jas-39 systemet.
Jag föredrar att vara på jorden när jag lyssnar på musik och i en standard atmosfär då mår nog alla mäniskor som bäst eller? |
http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/ http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco |
 |
|
Schulze
Member

102 Posts |
Posted - 2008/12/18 : 16:59:32
|
"Jaså? Finns inget som ens kommer i nätheten av en rätt inställd kristallpickup med 15 g nåltryck!"
Nej, de låter otroligt livligt även om frekvensurvan är som bergstoppar åtskilda av dalar. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2008/12/18 : 22:09:17
|
Det finns ju andra faktorer än temperatur och lufttryck som har med ljudupplevelser att göra utomhus. Ljud kan ju fortplantas långt om det kan studsa mot skikt av luft med olika temperatur. |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2008/12/18 : 22:42:58
|
quote: Gasers allmänna tillståndslag, pV=nRT, säger ju just att trycket påverkas av temperaturen och det är helt rimligt att t ex ljudhastigheten förändras.
Gäller väl endast i en väl avgränsad miljö, typ flaska eller nåt sånt. Atmosfären håller kanske inte konstant volym direkt ... |
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2008/12/19 : 12:19:59
|
Här lite uppgifter jag hittat om ljudförändringar pga av temperaturförändringar:
Ljudets utbredningshastighet är ett mått på hur fort ljudet fortplantar sig i mediet. I luft med temperaturen +20°C och vid normalt atmosfärstryck är ljudhastigheten ca 340 meter per sekund (m/s). Vid -10ºC är utbredningshastigheten 325 m/s och vid +200ºC är den 435 m/s. Ljudhastigheten i vätskor och fasta material är betydligt högre än i luft och inte lika temperaturberoende som för gasformigt material (luft). Exempelvis är ljudutbredningshastigheten i stål 5 200 m/s, i vatten 1 450 m/s och i tegel 3 500 m/s.
Om det är varmast vid marken och temperaturen faller med höjden, vilket är normalfallet vid en högsommardag, kommer ljudhastigheten att avta med höjden. Ljudet böjs då bort från marken så att det blir tystare i omgivningen. Om det motsatta inträffar, så kallad temperaturinversion, vilket är vanligt under nätterna med molnfri himmel kommer ljudet att böjas av mot marken. Ljudet hörs då på större avstånd och även bakom skärmade föremål. Fenomenen bidrar till att man upplever ljud, exempelvis trafikbuller, starkare och på längre avstånd på natten. |
S |
 |
|
keso77
Member

220 Posts |
Posted - 2008/12/19 : 13:25:46
|
Intressant tråd.
Jag brukar vara uppe i norra Finland och fiska på somrarna och det brukar bli mycket nattfiske. De nätter som det är svalare i luften än i sjön, sådär så att en trollsk dimma ligger på vattenytan, brukar man kunna höra andra som fiskar prata i normal samtalston på långa avstånd. Ljudet färdas på något sätt längre. Ibland kan det vara så att man kan samtala med folk i en annan båt som ligger 50-100 meter bort.
Väder påverkar nog ljud rätt bra, fast man har väl sällan dimma inomhus hoppas jag (annat än efter en flaska whisky eller så). =) |
Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i |
 |
|
DMGbg
Member

301 Posts |
Posted - 2009/01/01 : 21:33:50
|
vid för stark kyla kan ljudbilden störas av ljudet från hackande tänder.
Följer med spänning fortsättningen i denna tråd. Hoppas att man kommer fram till att bästa ljudtemperatur ligger i i närheten av + 20 så man slipper sitta och fundera på hur bra ens anläggning låter i t ex -10. |
Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem. |
 |
|
|
Topic  |
|