HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Papprör bakom dipoler ger ingen effekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/02 :  12:09:08  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Nähe...

...jo, bakgrunden till denna rubrik är att jag länge funderat på vad som händer om man placerar ett betong-gjut-rör bakom en dipolhögatalare. Utöver att det ser knasigt ut, alltså.

Idén är att sprida bakåtljudet mer jämnt i olika riktningar innan det reflekteras i bak- och sidoväggar. Därmed borde man få bort mycket av interferenserna i snäva frekvensspann, dvs en jämnare frekvenskurva. Iväg till byggmarkanden och inhandla två papprör!
1200 långa och 200 i diameter.

Först provades det hos Per:
Han har ett "normalstort" vardagsrum med ganska kala väggar och väldigt få gardiner. MG 1.6:orna står mot långvägg och spelar med måttlig toe-in. Rören placerades först någon dryg dm bakom högtalaren och sedan på diverse längre avstånd.
MYCKET måttlig effekt! Jag gillar inte tweaks som man måste ANSTRÄNGA sej för att höra... När man ansträngde sej, så kunde man konstatera att ingenting blev bättre. Fick för mej att det blev lite luftigare med rören som spridare. Men när de togs bort var det lika luftigt fortfarande. Inbillning alltså.

Sen provade jag hos mej. Samma högtalarmodell, men väldigt annorlunda rum. Nähe, ganska meningslöst här också.

Jag tycker att INBILLNING är ett av de effektivaste tweaken man kan använda! Det behöver inte kosta något alls men kan bli hur dyrt som helst också.

Strmbrg, som hade fel igen!

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2009/01/02 12:11:17

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/01/02 :  12:22:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är dock effektivt att använda rören som basdämpare så som beskrivet i en tråd i akustikavdelningen, så släng dom inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/01/02 :  13:22:44  Show Profile Send Joda a Private Message
Cylindrar och sfärer etc har väl ganska liten förmåga att reflektera ljud om inte våglängden blir liten i förhållande till storleken?
Tex ett träd skyddar inte särskilt mycket mot blåst.
Kan ha fel dock.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/01/02 :  14:04:49  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Kul att läsa om något som inte fungerade och att man insåg detta alldeles själv.

Som fastslagit många gånger: desto högre pris desto högre inbillningseffekt. Tänk att det skall vara så dyrt att inbilla sig.

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/01/02 :  14:07:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Rör eller halvrör är förföriska i akustiska sammanhang men fungerar tyvärr inte så bra som ögat tror! Som Bernt skriver gör man nog bäst nytta med dom som helmholtzabsorbenter.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/02 :  14:09:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Cylindrar och sfärer etc har väl ganska liten förmåga att reflektera ljud om inte våglängden blir liten i förhållande till storleken?

Du har nog ganska rätt, i princip.
Jag hade aldrig trott på någon effekt om jag haft låd-högtalare (vanliga alltså). Nu ger ju dipoler snarare ifrån sej en ljud-lob även i basen. Det var därför jag tänkte mej att en sån här cylinder borde kunna påverka i princip hela frekvensområdet.

Kul att testa (knäppa) saker i alla fall. Särskilt om man slipper ruinera sej på kuppen.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000