Author |
Topic  |
Maruder
Member

240 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 19:31:17
|
CarlssonH: Men är det musik som inte spelas på radion som gäller, så kan man ju lika gärna säga att Dia Psalma, Black Sabbath och liknande också är bortglömt, då det inte spelas på radion? ;) |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
|
CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 19:40:34
|
Maruder/ Jag förstår vad du menar, men... quote: Kan vi lista lite glömda namn som är värda att minnas (och som tidigare hördes ofta på radion, blir så många namn annars)?
Och det är precis som första meningen i tråden.
MMEB spelades för fullt under större delen av 70-talet (och en bit in på 80-talet), likaså BTO.
Och sedan hördes ju Camel och Vaya Con Dios en hel del på 80-talet. Delbert däremot spelades tyvärr alldeles för sällan i svensk radio. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
 |
|
Maruder
Member

240 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 19:46:01
|
Ja, jag är med helt på ditt resonemang, och även trådskaparens. Men man får väl gallra lite :)
BTO hörde jag faktiskt så sent som igår på radion dessutom, lika bra nu som alltid.
Jag skulle dock vilja säga Vildsvin, det är en bortglömd grupp. Svensk punk från tidigt 90tal som faktiskt spelades en del i radio, bland annat "Saga utan lyckligt slut". |
 |
|
Gothmog II
Member

435 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 20:10:24
|
Några helt bortglömda band som för övrigt tillhör mina absoluta favoriter är :
Hothouse flowers (måste vara ett av jordens bästa band, någonsin) Laid Back (vem kommer inte ihåg "Bakerman" ) Suzzies orkester (jag säger bara Sussie Tapper) Adolfsson & Falk (Med Greg Fitzpatrick på syntar, vilken hjälte) Freda (Deras låtar har man poppat många gånger på 80 talet)
För övrigt tycker jag att det inte finns en enda radiokanal som spelar musik som man står ut med. 
Tommy
|
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 20:21:35
|
Gothmog - HotHouse Flowers är himla bra och himla bra att läka en blödande själ (jag vet), men ack vad skivorna låter illa. Mina betongväggare är mer modulerade än skivornas ljudväggar.
Cat Stevens efterlyses. Och massa gamla goda psykedeliska band från SF: HP Lovecraft, Pearls Before Swine, Jefferson Airplane ... |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 20:25:56
|
Laid Back hörde jag faktiskt på radion för någon månad sedan. Jag ångrar att jag inte köpte deras skiva. Har bara hört Bakerman, men minns att hela skivan skulle vara bra enligt en kompis. |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 20:56:02
|
Ja Adolfsson & Falk kan jag lyssna på då och då för att varje gång slås av hur bra det egentligen är. 
Men när jag läste tråden kom jag att tänka på att jag för ca ett år sedan bara, helt plötsligt, mindes gruppen JFK och låten "dansa dansa", en sommarplåga nåt år under 80-talet, minns inte riktigt när.
Jag sökte rätt på en mp3-version och njöt lite i tidsmaskinen. 
|
Edited by - Mickel-mackel on 2009/01/28 20:56:38 |
 |
|
Io
Member

473 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 22:55:01
|
Talking Heads. De skivor som Eno producerade håller ännu. Och filmen Stop Making Sense är 25 år senare fortfarande en oöverträffad koncertfilm. |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
 |
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 23:49:00
|
The Band
/Kurt |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 07:56:46
|
T´pau Love & Rockets The Jesus And Mary Chain Jane´s Addiction The Cramps Sparks mm. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 08:30:45
|
Räven: T´pau hade ju några bra låtar, en sångerka med stark röst, men ganska mainstream va. Då nämner jag även Jennifer Rush, Sheena Easton, Ruby Turner...oj, hur många amerikanskor finns det inte som sjungit hits på radion. Men alla kan ju bli kär 
Edit: Och nu kom jag på en till, Brenda Russel (Låtskrivare också) och en till Vonda Shepard (en till låtskrivare och sångare) Kommer inte ihåg advokatserien som hon skrev musik för just nu. |
Edited by - Sundström on 2009/01/29 10:33:07 |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 22:39:32
|
Billy Ocean |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 09:55:01
|
Björn-Ola:
Det finns en ganska bra greatest hits med Kai-Martin och stick på CD. Hittade dessutom en singel med bandet Viva la stick/Regnperioden som består av folk från Viva och K-M&S
Annars: A certain Ratio Material All that jazz BoDeans Brända Barn The Cross Dolkows Colin James Men Without hats Niagara Ratata Shriekback Then Jerico Just D Was (Not was) Danielsson & Pekkanini Ensamma Hjärtan |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
|
Musik Hemma
Member

191 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 19:29:31
|
Ahhh... härliga tider. Jag tar lite Svenskt material.
Det jag kommer på så här rent spontant är:
Jakob Hellman, en Umegrabb som gjorde något av det bästa popSverige någonsin hört. Millas Mirakel. Lasse Lindbom Band. Lisa Ekdahl.
Å bara för att, Midnight Oil. |
" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort". Sebastian Horsley. |
Edited by - Musik Hemma on 2009/01/30 19:30:10 |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 21:14:07
|
220 Volt D.A.D Michael Oldfield Ebba Grön Harpo Cyndi Lauper
|
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 23:46:14
|
Nina Hagen Kate Bush Amii Stewart The Who Supertramp (Dök däremot upp ett tag via TV-reklam ) Trance dance - You gonna get it ...  Dr Alban Saga
Tja, det finns mycket bra som har kommit i skymundan.
Hur mycket mina förslag spelades i radion är jag dock inte säker på (förutom Trance dance's sommarplåga och DrA'ns no coke, som definitivt drog in en del stim-pengar) men stora artister på sin tid, med god skivförsäljning var dom nog iaf. |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 23:49:03
|
quote: Jakob Hellman, en Umegrabb som gjorde...
Hmmm, Vuollerim-grabb skulle jag vilja säga ...
Kanske bara för att Vuollerim är betydligt närmare min uppväxtstad än Umeå ....  |
Edited by - Mickel-mackel on 2009/01/30 23:50:31 |
 |
|
Dartman
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2009/01/31 : 00:33:20
|
City Boy....Word! Trodde ingen annan lyssnade på dom!
Men j-r vad bra det är bitvis (när dom inte ramlar över den fina gränsen till pekoral, vilket ju händer). The Day the Earth Caught Fire rekommenderas till alla! Kan hittas på vinyl för en eller ett par tior och har dessutom ett rejält coolt ( ) omslag!
/Jonas |
The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit. |
 |
|
Dartman
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2009/01/31 : 00:34:09
|
TT Reuter!
/Jonas |
 |
|
Dartman
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2009/01/31 : 01:15:36
|
Jag skulle dock vilja säga Vildsvin, det är en bortglömd grupp. Svensk punk från tidigt 90tal som faktiskt spelades en del i radio, bland annat "Saga utan lyckligt slut". (- Citat)
Såg jag som förband till ZZ Top på Finspångs Rockslott i mitten på det ljuva 90-talet. En sällsamt misslyckad kombination. Första pris till den som hittar gemensam nämnare utom det att båda banden är trios
Fan - hur citerar man tidigare inlägg så att det syns att det är ett citat???
/Jonas
Edit - missat mellanslag |
Edited by - Dartman on 2009/01/31 01:17:52 |
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2009/01/31 : 13:57:03
|
Zzzang tumb Paul Rein Visage Strasse
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
|
Topic  |
|