HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dämpa CD utsignal?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/02/20 :  20:07:42  Show Profile Send Thzar a Private Message
Halloj.
Frågar man inte, får man inget veta.

Nu är det såhär att jag kopplat en CDspelare till min finfina stereo "lm3886", gain 24.5grr (Vdd:+-30V) och har en 10k linjär pot (passivt)som "ingångsimpedans" ( dvs ingen fast resistor från + till minus.)
Cdns utimpedans okänd.

Problemet.
Ljudet är platt som en pankaka, högt och har ett distat ljud.
Impedanskrock?

Hur göra?
Sänka gain på "lm3886" för CD källa till ca 14-15grr? Så gain X signal från CD håller sig inom spänningenförsörjningens ramar.
Med nuvarande förstärkning på 24.5 överstiger "gain"x "cd-insignal (2Volt)" matningsspänningen grovt, därav dist ljudet!?
Men volymkontrollens uppgift?

Edited by - Thzar on 2009/02/21 00:31:17

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/02/21 :  00:49:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Borde funka. Har du kopplat poten rätt?
In i ena änden, jord i andra änden och ut på mitten?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/02/21 :  02:15:33  Show Profile Send Thzar a Private Message
Jodå, potten är rätt kopplad.
Kört med andra källor innan med valbar styrka på utsignalen. Inte distat eller så för fem öre.
Men det som ger min huvudbry är just att det låter "platt som en pankaka, högt, hårt och har ett distat ljud" när jag kör CD. Visst att den ger ut maxsignal som kan vara 2 Vrms men det borde väl inte spela nån roll när du dämpar dess utsignalen med volymkontrollen i lm3886 bygget?!
Men det ligger på distnivå oavsett.
Kan ju vara kass CDspelare..
Funderingarna gällde mer om man kunde sänka CDns utsignal så den höll sig i nivå med 1 Volt, som är de flesta apparaters ingångskänslighet.

mvh

PS
CD spelaren funkar fint med mina andra kommersiella apparater. Mjukt och sådär vanligt ljud.

Kan det vara helt enkelt impedanskrock då jag endast sitter med en pot i lm3886bygget. Impedansen är ju inte många 100 tals ohm vid mycket lågt lyssnande. ?

Edited by - Thzar on 2009/02/21 02:19:41
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/21 :  08:28:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du kunde ju kanske pröva att lägga ett motstånd mellan CD-spelarens ingång till poten. Börja med 10K och öka/minska efter behag.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/02/21 :  09:05:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ytterst märkligt att volymen blir hög, trots en rätt kopplad volympot på ingången!

Linjär pot är iofs inte optimalt heller, då får man en "ketchupeffekt" där all
volymjustering kommer i ett jättelitet område. Logaritmisk är ju det vanliga.

Är det hög volym i båda kanalerna?
Det är väl inte fel på poten så att det blir avbrott mot jord...?
Får jordanslutningen ordentlig kontakt? Mät från in mot jord på ingången på förstärkaren.
Är kablarna hela? Mät upp både signal och jord.

Dum fråga kanske, men det är väl inte något avbrott
i feedbackslingan så du får max gain?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2009/02/21 09:06:59
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:20:44  Show Profile Send Thzar a Private Message
Mätt CDn utgångarna mellan plus och minus = 100k/each
Gainclone med endast 10k volympot mellan plus och minus.
Det blir inte många ohm vid normal lyssningsnivå.
Definitivt impedanskrock! eller?

Edited by - Thzar on 2009/03/05 01:17:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/03/04 :  22:02:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Exakt hur mätte du upp utgångsimpedansen på CDn?
100k är ett fullständigt orimligt värde!

Mäter det 10k mellan plus och minus på förstegets ingång?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/03/04 :  23:40:55  Show Profile Send Thzar a Private Message
Det är ingen 100.000:- cd spelare vi talar om ;)
TARGA is the name =)

Mellan plus och minus på utgångarna på CDn, visades 100K.
Gainclone visar ca 10K Ohm.

Helt uppåt väggarna felmätt eller ?

Efter lite testande så ligger utgångsvärdet på cd på 900Ohm nu..efter parallell kopplat några resistorer.
låter pannkaka...

Edited by - Thzar on 2009/03/04 23:51:38
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2009/03/05 :  00:07:38  Show Profile Send TomasF a Private Message
Slutsteget verkar ha symmterisk matning (+-30V) skriver du. Jord är isåfall inte samma som minus. Och du skriver att poten ligger mellan plus och minus. Menar du mellan plus och minus på matningen???? Isåfall är det helt fel.

Eller menar du att poten är inkopplad med en pinne åt CDn, och mittpinnen åt slutsteget och ingenting inkopplat på potens andra sida, isåfall blir det ingen vettig dämpning av signalen.

Koppla signalkabelns signalförande ledare till potens ena sida, koppla signalkabelns jord (mantel, kontaktens yttre del) till slutstegets jord, koppla potens andra sida till slutstegets jord och potens mittpinne leds vidare till slutstegets ingångssteg.

/ mvh Tomas F. (kanske jag missförstod dig alldeles)

musikälskare
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/03/05 :  01:10:29  Show Profile Send Thzar a Private Message
TomasF:
Alltå... V.potten är rätt inkopplad.
Förtydligande. mätt mellan Ingångskontakternas "mittpinne" och "ytterhölje"

Angående mätningen på gainclonen´s ingångsimpedans. Så borde det bli några få 100 ohm på Opampens ingång (vid normal lyssningsnivå) då den befinner sig "bakom" volymkontrollen. Är ni med? Är jag med?

Edited by - Thzar on 2009/03/05 01:21:43
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/03/05 :  06:56:09  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Du skrev i en annan tråd att du hade något problem med din Gain Clone - är dessa lösta, så felet inte ligger där?

Har du provat med någon annan signalkälla - är det samma beteende?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/03/05 :  08:37:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det är ingen 100.000:- cd spelare vi talar om ;)
TARGA is the name =)

Mellan plus och minus på utgångarna på CDn, visades 100K.

Hmmm, för att mäta utimpedansen på CDn behövs att den levererar sinusutsignal, sedan mäter du spänningen över ett par olika motstånd för att få fram utimpedansen. Man kan inte mäta mellan plus och minus på utgången bara. Det du mäter då är motståndet över utgångskontakten. Apparaten är troligen försedd med utgångskonding och du har mätt hur stort motstånd man satt för att tömma kondingen.
En CD brukar ha en snorbillig OP-Amputgång och där är utgångsimpedansen jättelåg. Den ska kunna driva 10k utan minsta bekymmer.
quote:
Gainclone visar ca 10K Ohm.
OK. Ändrar den sig när du ändrar volymen?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/03/05 :  13:19:26  Show Profile Send Thzar a Private Message
McGyver: Tack för omtanken, men detta är ett helt annat bygge. Felet är avhjälpt i förra, orsakat av "skyddsjorden" varför ingen aning.

Alla:
Detta bygge funkar alldeles utmärkt med andra källor, ljudkortet.
Mjukt och varmt ljud. Perfekt.

Bernt:
Nä..Ohm antalet ändras inte på in-kontakterna när jag rattar på volymkontrollen.

FELmätt av mig. Då beror det helt enkelt på att signalen ut från CDn är platt, distad och hög redan från vad dom nu kallar opampar.

Men vad är felet då? Mina öron?

Edited by - Thzar on 2009/03/05 13:28:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/03/05 :  14:26:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ohm antalet ändras inte på in-kontakterna när jag rattar på volymkontrollen.
Bra.

Jag går bet på vad detta är för fel.
Eftersom du är säker på att volymen är rätt kopplad så har jag inga
fler idéer. Du borde dock ha en riktig logaritmisk pot annars har
du full volym ner till det sista lilla på volymratten. Men det har
ju redan varit uppe här i tråden.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/03/05 :  15:52:49  Show Profile Send Thzar a Private Message
Tack för er delaktighet i mtt problem.

Ang det fina ljudet från ljudkortet så har den en utimpedans på 600 Ohm. (CMI8738)
Även vid fullt påslag i volymkontrollen i WinXP. Tror kortet kan leverera 2 Volt ut på "frontout".
Dålig CD spelare helt enkelt.
Targa CDP92, tror den kostade 500:- när den kom ut =)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000