HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Entreq - Fysikaliska osanningar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/02/26 :  19:58:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det gäller inte Micke på något som helst sätt. Ursäkta för det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/02/26 :  20:18:57  Show Profile Send Andrén a Private Message
quote:
Jag anser att Entreqs teori är mycket vetenskaplig.
När ett fenomen upptäckts så gäller den teori som bäst förklarar fenomenet. Man behöver inte bevisa att den är sann.
Eftersom Entreq för närvarande är de enda som presenterat en teori, så får vi anse att det är den som gäller tills någon presenterat en bättre.


Jag citerar mig själv från faktiskt. Sen får du avgöra om det håller.

quote:
quote:
Det kanske fungerar, men pga andra faktorer än de som Entreq ger som förklaring?


De faktorer som finns har inga samband. De samband som finns är att variationer i kristallstruktur i ett stort gitter kan leda till att man får ett material med fler elektroner i ett visst energifördelaktigt spinn. Därav uppkommer dia/paramagnetism. (Extremt grovt förkortad teori om magnetism) eg mkt mkt mer komplext.

Eddy Current, används exempelvis vid materialprovning och där är aktuella frekvenser 10tal KHz, inte i närheten av 50Hz, och provning görs i regel på solid tjock metall för att söka defekter, inte tunna kablar.

Eddy Current pratas ibland om i högtalarspolen/magnet, då den får en högre impedans med ökad frekvens, just på grund av eddy current.
Diverse kopplingar i filter används ibland för att göra denna ökning mindre påverkande. Obs att i detta fallet är det just höga frekvenser som är nyckeln och nu också i ett fall då spolen är i ett mycket starkt magnetfält, ex antal Gauss.

Svante får gärna fylla i här =)


quote:
MEN: Det får inte uteslutas att det finns saker som fungerar fast vi inte idag vet varför!


Vi kan ju hoppas =) Men det har inte dykt upp så särkilt många nya fysikaliska konstanter i detta område de senaste 80åren iaf.
Men jag vill heller inte utesluta det, trots låg sannolikhet.

Till sist så kan man ju också kommentera den svårighet som finns i att mäta ev skillnader i kända parametrar på ett smidigt sätt. Det skulle bli en tämligen omfattande försöksrigg med många felkällor.

Detta är inte riktat rakt mot dig Strmbrg, men du ställde bra frågor som var bra att citera och vidareutveckla ifrån :)

Mvh Andrén



Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/26 :  20:45:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Jag anser att Entreqs teori är mycket vetenskaplig.
När ett fenomen upptäckts så gäller den teori som bäst förklarar fenomenet. Man behöver inte bevisa att den är sann.
Eftersom Entreq för närvarande är de enda som presenterat en teori, så får vi anse att det är den som gäller tills någon presenterat en bättre.

Bevisar man inget, kopplar man inte ihop teori och praktik är det inte vetenskapligt. Dessutom är deras teori i strid med ett otal observationer, så deras teori förklarar ingenting, mer ett stort förakt för vetenskapen, sina kunder eller bara vinningslystnad.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/02/26 :  21:48:00  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Bevisar man inget, kopplar man inte ihop teori och praktik är det inte vetenskapligt.


Det gjorde väl inte Einstein heller, han höll väl bara på med teorier och hade väl rätt i det mesta .

Vad som krävs är väl att Entreqs teorier motbevisas, vilket jag inte tror är så svårt, och då med praktiska försök, blindtest kan väl vara en väg att gå...

Är det någon här på forumet som har, wraps, wibbeaters eller något annat ur deras sortiment och vill låna ut så är jag gärna värd för ett test.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/02/26 :  21:55:00  Show Profile Send Andrén a Private Message
quote:
Vad som krävs är väl att Entreqs teorier motbevisas, vilket jag inte tror är så svårt, och då med praktiska försök, blindtest kan väl vara en väg att gå...


Motargument som bör slå hål på AC wraps i teorin har du ovanför.
Sedan huruvida det beter sig i praktiken, det får någon gärna testa

Akustikchef på Sounds of Science


Edited by - Andrén on 2009/02/26 21:55:27
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/02/26 :  22:00:08  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Att Entreq's teorier inte håller, enligt vetenskapen, håller jag med om men den borde även genomgå en praktisk skärseld.............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/02/26 :  22:17:08  Show Profile Send Andrén a Private Message
Instämmer

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/02/26 :  23:17:22  Show Profile Send linnar a Private Message
Han som inte kunde räkna ut vilken effekt steget lämnar kan ändå kanske konstruera
bra grejer. Jag har mött en del mycket duktiga yrkesmän som verkligen är skickliga
på sin sak. Men precis som konstnärer kan de ofta strikt de dom gör som i exemplet med
att konstruera förstärkare att just ta fram en förstärkare som låter bra men sen är det
stopp. Medan andra försöker räkna/mäta fram prestanda är killen sedan länge djupt försjunken
i nästa projekt. Det fina med den aktuella killen är att han erkänner att han inte vet just
det. Han kunde ju annars lagt fram en egen förklaring sockrat med lite kvantfysik och
avsluta med något himelskt väsen eller ungefär som det tråden handlar om.

EDIT:
Hopsan det fanns en sida till, här går det undan.
Mitt inlägg ser hopplöst förlorat ut när jag svarar på någo en sida bort...



Edited by - linnar on 2009/02/26 23:21:46
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/02/26 :  23:30:37  Show Profile Send linnar a Private Message
För ett tag sedan läste jag igenom i stort sett alla kabeltrådar
på forumet. Det som slår mig är att det är samma nick-name som försvarar
konstiga förklaringar där som också gör det överallt där någon form
av övernaturliga lösningar lär finnas tillhanda.
Inget ont om dessa personer, tvärt om, de behövs för att vi andra träskallar
skall lyfta blicken ibland för att se om det möjlitvis kan vara möjligt att...osv.
Å andra sidan så kan jag se att flera av oss andra förstockade träskallar
genast kommer till undsättning för att rädda den (låt säga: Nuvarande) fysikaliska
ordningen. dessa träskallar behövs åxå för att mota tillbaka de virrigaste idéerna.
Resultatet av allt detta blir en trevlig stund framför datorn. Alltså inte mycket
att hetsa upp sig för.


Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2009/02/26 :  23:32:32  Show Profile Send iroise a Private Message
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/02/27 :  00:15:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Jag anser att Entreqs teori är mycket vetenskaplig.
När ett fenomen upptäckts så gäller den teori som bäst förklarar fenomenet. Man behöver inte bevisa att den är sann.
Eftersom Entreq för närvarande är de enda som presenterat en teori, så får vi anse att det är den som gäller tills någon presenterat en bättre.


Men problemet här är att det inte ens är en teori, det är knappt det är en rent språkligt korrekt användning av de ingående termerna.

Det här är ett typexempel på hur en del företag(inte bara inom hifi) använder "förklaringar" som verkar vara ett gäng slumpmässigt utvalda termer som stoppats in i samma mening, de är inte mer "teorier" är de tekniska utläggningar Scotty gav Captain Kirk i första Star Trek; det kanske LÅTER "vetenskapligt" men det betyder inte att det är det.
Det är det som gör att de av oss som faktiskt använder dessa termer dagligen (har tillbringat större delen av dagen i ett möte där vi diskuterade effekten av "spin glass" i SiO2 i en del mätningar jag gjort nyligen) har så svårt att ta det på allvar.

Huruvida prylen i fråga fungerar har faktiskt inte med saken att göra, det kanske är ett jättebra tweak men det ändrar inte det faktum att "information" av detta slag är -medvetet eller omedvetet- en form av falsk marknadsföring.

Edited by - f95toli on 2009/02/27 00:16:48
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2009/02/27 :  00:44:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
falsk marknadsföring.

Det heter vilseledande marknadsföring!
Ledsen, men jag är rätt trött att se att 90% av alla som försöker använda termen inte vet vad det egentligen heter.
Förresten så råder omvänd bevisbörda vad gäller marknadsföring, dvs så är det i det här fallet Entreq som ska bevisa att deras påståenden är korrekta... Fast det förutsätter ju att de dras inför domstol.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/02/27 :  01:13:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Sant, det blev lite svengelska där (hade "false marketing" i huvudet när jag skrev det); den svenska termen är som sagt vilseledande reklam.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2009/02/27 :  08:03:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag skojar naturligtvis vilket jag hoppas alla förstår.

Jag gillar vad Nordost skriver om sina nätkablar:
"Vi har ingen aning om hur det här fungerar, men vi testade, och det lät bättre."
Det är ärligt.
Svammel som Entreq håller på med drar bara löjets skimmer över en produkt som faktiskt fungerar, vi vet bara inte hur.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/02/27 :  08:18:58  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det blir ju lite lättare att motivera utvecklingskostnaden med massa tekniska termer som kunder inte kan genomskåda. Men jag misstänker att Nordost har mer utveckling och test bakom sej (det är den uppfattning jag får av svamlet).
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/27 :  08:46:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Vilseledande marknadsföring enligt lagens ögon finns här:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=495&lngArticleId=1896

Citat:

"I paragrafen ges exempel på i vilka avseenden framställningar inte får vara vilseledande. Exemplen bygger på EU:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder. Därutöver nämns särskilt produktens inverkan på hälsa och miljö."

"Produktens förekomst, art, mängd, kvalitet och andra utmärkande egenskaper."

Bör väl falla inom ramen i detta fall?

Edit: La till lite text från Konsumentverket...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2009/02/27 08:48:05
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2009/02/27 :  08:51:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Den där länken var ju tämligen rumphuggen då lagstiftningen är betydligt mer utvecklad än så.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080486.HTM

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/27 :  08:57:20  Show Profile Send OcA a Private Message
ztenlund -> Det är en förenklad version, ja. Inte alla har tillräcklig kunskap i juridiksvenskan för att orka plöja igenom en hel lagtext...

Den länken jag presenterade tar upp det väsentliga på ett begripligt sätt för en person som inte har 180p juridik i bagaget.

Men den som orkar och kan bör läsa den mer omfattande varianten om man är intresserad av vad lagen säger.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/02/28 :  11:00:23  Show Profile Send softishman a Private Message
Fortfarande inget svar från entreq?!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/02/28 :  21:49:33  Show Profile Send esl a Private Message
Har stuckit ut hakan flera ggr här på forumet där jag tyckt mig "veta" att det försigår lurendrejjeri, och alltid är det någon som säger: -Har du lyssnat då?


Bruce Springsteen och jag satt och drack en bärs här i mitt kök i förmiddags och eftersom han också är HiFi freak och faktiskt läser här på HiFi forum (sant, hans farbror är svensk och dom har en stuga i värmland så han kan en del svenska), jo han kommenterade också denna tråden om lurendrejjeri men tyckte själv att han kunde höra skillnader om man hade säkerhetsnålar i gardinerna med ferritpärlor på!!

Kul att höra det från honom!!!
Bla bla..

SUCK!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2009/03/01 :  00:07:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Felet är att du utgår från att det är lurendrejeri utan att ha lyssnat. Då vädrar du bara fördomar.
Har du provat så vet du.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/03/01 :  01:28:00  Show Profile Send linnar a Private Message
Björn-Ola:

Man kan faktiskt inte höra på ljudet att Entreq har egna påhittade förklaringar
till varför det fungerar. Därför är det inte mycket idé att provlyssna om syftet
är att få deras förklaring bekräftad som vetenskaplig korrekt.

Björn-Ola du missar pointen! Det är inte grejerna som kritiseras i sig, det är
förklaringarna till HUR dom fungerar som denna tråd är kritisk till.

Sedan att en del säger att det är humbugg är en helt annan sak som inte heller
den är helt fel. Dessa grejer som skall bindas runt kontakterna har metaller
i sig som faktiskt KAN hindra läckfält även om effekten skulle bli större om
de jordades så att det blir en vanlig skärm, inget konstigt alls. Men att detta
skulle höras på ljudet på så sätt som testaren i Hifi&Musik skriver är faktiskt
inget annat än lögn.

"Då vädrar du bara fördomar."
- esl vädrar djup kunskap skulle jag vilja säga.

"Har du provat så vet du."
- esl kanske HAR provat vad vet jag! Men vad jag vet är att han
jobbat mycket med tekniklösningar inom hifi på både bredden, höjden
och djupet. Dvs han har pillat så mycket att han, och andra här på
forumet, bara genom att höra eller se en lösning kan avgöra om det
fungerar eller avgöra om det kan höras ur högtalarna.
Annars kan jag ju påstå att jag kan flyga till Månen med gåsfjädrar
placerade i ett särskilt mönster i fickan. Om någon säger att detta
är lögn svara jag bara: "Du vädrar du bara fördomar.
Har du provat så vet du." Som du förstår så behäver man inte testa detta för att
förstå att det är lögn, eller hur?


Om DU hör skillnad så respekterar jag det. Men om jag får ha en åsikt så slår jag
mig i backen på att det är placebo det är frågan om.

Fast jag tror nog att du skojar lite ibland för att få igång dököttet
på oss förstoockade tekniknördar...




Edited by - linnar on 2009/03/01 01:47:02
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/01 :  09:15:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ett flertal av av firmans produkter har som linnar påpekar ingen effekt eller en effekt som inte har med entreqs förklaringsmodeller att göra.
Några metallstavar i en tygpåse kan givetvis inte påverka elektronernas spinn i en kabel, data skickas asynkront i en USB-kabel och då spelarkabelns utförande ingen roll; det är go/nogo som gäller och muspåsen har ju lika stor effekt som en blomkruka ställd på högtalaren.
Min ganska liten kunskap i elektronik, kärnfysik och mekanik borde ju konstruktören förstå att hans prylar inte fungerar efter de principer han angett, och iofs borde seriösa HiFi-knuttar (med samma grundkunskaper) genomskåda argumenten och därmed höra en varningsklocka ringa.
Vad jag menar är att när produkt efter produkt inte kan fungera på det sätt säljaren/innovatören (sic!) anger har jag alla skäl att vara djupt skeptisk. När dessutom entreq tar själve Einstein som gisslan och tar ett lösryckt citat, "Det man kan mäta är inte viktigt och det viktiga kan inte mätas", visar man ganska tydligt ett djupt förakt för naturvetenskapen och för kunderna.

(Ingen av produkterna är speciellt billig heller med tanke på att det är några småsnuttar tyg och lite metallstavar.)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/03/01 :  09:33:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Bara för att den presenterade förklaringsmodellen går att ifrågasätta betyder inte det att produkten är verkningslös. Det betyder att det kanske behövs en annan förklaring, inget annat.

Att påstå att Entreq sysslar med lurendrejeri baserat på att deras förklaringsmodell går att ifrågasätta är väl starkt och väldigt fördomsfullt. Var är det kritiska tänkandet i det? Det låter mer som en lynchningsmobb...

Fram med bevisen för att deras produkter är verkningslösa annars är det som Björn-Ola redan påpekat, enbart fördommar som ni luftat.

Att fördömma något/någon baserat på en fördom är inte OK på HiFiForum. Det finns många andra ställen där det är OK, men här håller vi inte på med sådana dumheter.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/01 :  09:47:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tog väl i, men min ståndpunkt är densamma - det här är inte tillräckligt seriöst.
OM jag som producent vill förklara hur produkten fungerar, då måste min förklaring vara plausibel. I annat fall, speciellt om jag klistrar på "etiketter" av tvivelaktigt slag på flera av mina produkter bränner jag ju mitt förtroendekapital.


Tillägger: Det hade varit ärligare att skriva exakt vad produkterna gör, wrapsen som skärmar och musen som med sin extra tyngd bidrar till att högtalaren vibrerar något mindre.




(Jag vet idag att min fysikerutbildning är bortkastad, jag får inga jobb på den, men samtidigt har jag den i ryggen när jag argumenterar tvivelaktiga vetenskapliga rön.)

Edited by - soundbrigade on 2009/03/01 10:03:32
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000