HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lämplig förstärkare till Mordaunt-Short?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2009/03/06 :  17:01:00  Show Profile Send whyman a Private Message
Efter att ha fått idéer om att bygga hembio och raskt inköpt en beg. Pioneer A/V reciver modell stor (AX2i) så va allt fröjd och glädje tills det blev dags att köpa högtalare. Dock insåg jag snabbt att hembio tjafset inte va för mig. Det är ju en hel hög med kablar, högtalare, projektor osv som skall möbleras in i rummet.

Sagt och gjort så skrotades dem planerna och en rejäl hifi utrustning hägrar numera. Men nu är frågan vad man skall ha för elektronik till de nyligen införskaffade Mordaunt-Short Mezzo 6 högtalarna. De är inte helt lätt drivna märkte jag i affären. En H/K 990 tog dock hand om den biten, men ljudet va inte riktigt så mycket stampa takten som jag egentligen är ute efter. Sen finns det en annan lite märklig del att försöka ta in i beräkningen och det är ju att jag helst vill ha elektronik från Storbritannien. Nu när högtalarna är prydda med Union Jack så får man gå hela vägen ut :)

Så vad finns att rekommendera gällande kraven:
Kraft
Svängigt
Engelskt (detta är väl egentligen inte det viktigaste)

(förlåt om inlägget blev väldigt långt, men ibland kan det vara bra att delge lite bakgrundsfakta).

/Whyman

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484

Edited by - whyman on 2009/03/06 18:07:42

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/09 :  16:12:51  Show Profile Send OcA a Private Message
Arcam och Naim poppar upp som tänkbara kandidater... Vad får det kosta?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2009/03/12 :  02:02:14  Show Profile Send whyman a Private Message
Hur klarar sig supernaiten i förhållande till försteg / slutstegs kombo från naim?

Arcam har en design som jag inte gillar.

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/03/12 :  07:44:57  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Roksan Caspian M series är låter bra. Är stark. Och är engelsk.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2009/03/12 07:45:19
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/03/12 :  10:27:41  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Så tröga var dom ju inte, inte som äldre MS men dom är inte knepiga i lasten vad jag vet.
Så en Quad 909 bör fixa dom lätt.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2009/03/12 :  13:39:20  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Hur klarar sig supernaiten i förhållande till försteg / slutstegs kombo från naim?


Har lyssnat på dessa en del, även demo där man jämnför just SuperNait mot resten av Naims sortiment. SuperNait är sämre än NAC122x+NAP150x, dock är skillnaden inte extremt stor. Jämnför man med NAC202+NAP200 så är det ett mycket stort steg ner till SuperNait.

Tittar man på den DAC som sitter i SuperNait så är den helt ok. Lossless->SuperNait låter sämre än CD5i->SuperNait.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000