HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ny skiva från Depeche Mode på g ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2009/03/01 :  01:39:08  Show Profile Send DIESEL a Private Message
quote:
On January 15, 2009, the official Depeche Mode website announced that the new album would be called Sounds of the Universe.The album will be released internationally on April 20, 2009

"Wrong" is the first single from the album, released on April 6, 2009. The video is directed by Patrick Daughters.

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2009/03/01 :  02:11:03  Show Profile Send myskankan a Private Message
Här kan ni lyssna på den nya låten...

http://www.youtube.com/watch?v=L2GaCnAiuvo&feature=channel_page

Vi ses på Arvikafestivalen i sommar =)) Depeche på Vintergatan =))

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

mika.turpeinen
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/03/01 :  14:32:26  Show Profile Send mika.turpeinen a Private Message
Låter lovande inför nya skivan.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/03/01 :  22:45:53  Show Profile Send Roq a Private Message
Super! Tack Myskankan och Diesel!
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2009/03/01 :  23:42:59  Show Profile Send Melker a Private Message
Här kan man se den officiella videon i HD.

Lätt bizarr

Halmstad
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/03/02 :  21:28:24  Show Profile Send Roq a Private Message
den var bisarr ja...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/03/02 :  22:06:31  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Var? Ser ingen länk i Melkers inlägg!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2009/03/03 :  07:23:14  Show Profile Send DIESEL a Private Message
finns på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=5bsXOcK9_Cw

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/03/03 :  21:35:56  Show Profile Send Roq a Private Message
eller www.depechemode.com där det flyter på bättre än på youtube
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/03/04 :  11:52:49  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Funkar inte att titta på klippet från Sverige! Hur gör man för att kringgå detta?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/03/04 :  12:15:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
:(

Edit: HDklippet flöt på bra.
Känns ganska likt som det senare dM soundet.
Ett givet köp.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2009/03/04 12:18:04
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/03/04 :  23:12:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Äntligen är det dags, men det har varit känt länge att det skulle vara en ny skiva på gång.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2009/03/07 :  19:55:05  Show Profile Send garmen a Private Message
Hörde att det kommer troligen bli en spelning till i Sverige till vintern, inte bara den på arvika festivalen. Men den som lever får se, jag var så där imponerad av dom två senaste besöken i sverige. Göteborg, Scandinavium och Stadion i Stockholm...
Men man kommer säkert gå när det kommer kritan P

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/04/03 :  22:24:14  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har köpt nya skivan nu men gillar den inte alls. Trist musik helt enkelt, det händer för lite! Mer drag efterlyses.
BESVIKEN!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2009/04/10 :  11:18:05  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Streama i 128kbit ljud:
http://www.dhnet.be/dm/

Bättre kvalité än tidigare läckor

Depeche Mode - Corrupt (Studio Sessions, Live)
http://video.yahoo.com/watch/4684257/12518389?v=4684257

Depeche Mode - Wrong (Studio Sessions, Live)
http://video.yahoo.com/watch/4733457/12642856?v=4733457

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2009/04/10 13:48:19
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/04/10 :  14:02:52  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jävlar va ont i skallen jag fick när jag somnade och slog huvudet i tangentbordet.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/04/10 :  22:29:05  Show Profile Send Roq a Private Message
Håller med. Det var trist. Tyckte "Wrong" lät lovande men de andra gillar jag inte. Låter mest som Dave Gahans soloprojekt.
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2009/04/17 :  23:15:03  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Åja, så dålig var den inte. Hade det varit förstasläpp med vilken artist som helst hade man gillat det. Ajdå nu är det ju inte det.

Håller med om att det låter lite Dave Gahan solo, fast med låtar man inte tröttnar på direkt. Den växer faktiskt lite efterhand. Är dock för lite upptempo-låtar som sagt. Hade nog väntat mig fler fräcka ljud så som de själva hypat (heter så, eller?) det här med att Martin letat upp tusen gamla syntar, typ. Och alla fräcka ljud de själva skulle ha kommit på. Det är dock en skön ljudbild.

En kul grej var att när jag läste på omslaget och såg titeln Jezebel kunde jag på förhand räkna ut hur den skulle låta och vem som skulle sjunga :-)....han verkar bara vara tvungen.....

Ljudet på skivan tycker jag är bra och wrong är nog ett snäpp över de andra låtarna. Låt nr 10. perfect fick jag en magkänsla av att jag hört......aha D.A.F: kebabtraume i lite lägra bpm:-) eller?

Får väl nöta den ett tag till, det är ju ändå Depeche Mode.

MVH
Stefan

Ps. Brukar alltid vara någon som kör nya skivor i ett program för att se hur den är mastrad. Metallicas nya blev ju supersågad av att ha skitljud. Rent subjektivt verkar det vara bra ljud.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/04/18 :  00:06:07  Show Profile Send shifts a Private Message
Ok, det här bådar ju inte gott. Tyckte Wrong var riktigt riktigt svag
för att vara DM. Men nu är förväntningarna låga så då blir jag kanske
glatt överraskad.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/04/20 :  23:45:49  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tycker att detta var den jämnaste skivan sedan "Songs of Faith and Devotion", fram till den skivan hade gruppen ett makalöst flow och släppte skivor nästan helt utan dåliga spår, sedan blev det utför och jag har sovit mig igenom de flesta av släppen från "Ultra" och framåt. Nu glimtade de ju till med låten Precious på förra skivan och den nya skivan håller rakt igenom trevlig kvalitet.

De plockar på ett bra sätt melodraman från "Songs of Faith and Devotion" och kombinerar det med de tidiga analoga och mer asketiskt arrangerade synthljudlandskapen från tex "A Broken Frame". Synd att det är så himla komprimerat bara...

Den får fyra av fem i betyg av mig i alla fall... Me like.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/04/21 :  09:13:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Metallicas nya blev ju supersågad av att ha skitljud. Rent subjektivt verkar det vara bra ljud.

Beror ju på vad man menar med "bra ljud". Menar man distat och superhögt ljud helt utan dynamik är nog ljudet på DM "bra"...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2009/04/21 :  22:33:08  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Matte76: Jag ser att det blev ett syftningsfel i det jag skrev. Jag menade att DM:s nya platta verkade vara okej av vad gäller ljudet, inte Metallica.

Skulle dock vara intressant att se en undersökning av nya plattan med DM.

Efter flera dagars lyssning är jag fortfarande en smula kluven över helheten. Är några spår som man känner man kan hoppa över när man lyssnar och det känns inte bra. Tycker nog förra plattan kändes bättre. Kan hålla med om att Ultra och Exciter fortfarande är de svagaste korten. Men denna är lite lite sömning på sina håll, finns inte det där sista som gör låten intressant. Men som sagt gäller detta tre fyra spår. För en som icke lyssnat på DM innan så lär man ju inte fortsätta. Krävs nog en viss bakgrund.

På de flesta låtarna så känns dock "guy gadbois" beskrivning riktigt bra.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/04/22 :  02:19:20  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kan hålla med steffo efter ett par dagars lyssning, det finns några låtar man kan hoppa över, även om jag tycker att lägstanivån är rätt bra ändå med denna skiva. För mig blir den ändå en stark "comeback" av ett gammalt favoritband som inte rosat marknaden med jämna skivor senaste åren...

Komprimeringen är nog tyvärr ett faktum och om jag jämför med en annan skiva som jag nyligen köpte (och rescenserade här på forumet - My Dying Brides For Lies I Sire) som jag exempelvis i bilstereon kör på "17" i volyminställning så blir det ashögt och skrikigt redan på "13" på volymratten med Depeche Mode. Hög grundvolym är ett ofelbart tecken på dynamisk komprimering i "loudness wars". Depeche verkar ha hakat på trenden...

Vill ändå också tillägga att jag tycker att Gahan sjunger bättre än någonsin. Känns som att han här har fulländat "sin grej" och kontrollerar sin röst till fullo. En av rockvärldens bästa röster...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/22 :  08:20:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Sågad i Metro som skriver att ju längre tid en platta promotas, destu sämre är den. DM började med sina skivsläppsintervjuer i höstas ...
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2009/04/22 :  10:26:07  Show Profile Send Melker a Private Message
Då jag varit sängliggande ett par dagar med förkylning så var det först i dag som jag kunde ta mig till skivaffären. Vad hittar jag inte där, Dubbel vinyl 180g och CD med på köpet för ynka 299:- sista exet och allt. De hade visserligen bara tagit hem två men ändå. I skrivande stund är jag på spår två på första genomlyssningen så jag ber att få återkomma med mina synpunkter.

M

Halmstad

Edited by - Melker on 2009/04/22 10:26:27
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/04/22 :  11:06:56  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Är det bättre ljud på vinylen?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000