Author |
Topic  |
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19763 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 21:42:33
|
quote: En sak man kanske borde tänka på som ingen tagit upp är att ett filter är en del (ofta den största delen) av högtalarkonstruktion. Om en tillvekrare har lagt massor med timmar på utveckling av ett passivt filter har jag svårt att se att man med ett billigt Behringer-filter sådär rakt av ska överträffa det.
Jag har tänkt lite i samma banor men inte kommit på något vettigt sätt att formulera det på. Jag tänker specifikt på Magneplanar 3.6 och de mätningar som publicerades i Stereophile.

(Bilden är från http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/303/index6.html )
Se på basens respons. Det är en närfältsmätning som syns på bilden och Magneplanar är ju dipoler och därför ska det se ut så där i basen. Man kan ju fråga sig hur mycket av det som är gjort i filtret. Här är många variabler.
Jag har själv försökt få till aktiv delning vid olika tillfällen och det är sannerligen inte särskilt enkelt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/03/05 21:44:12 |
 |
|
ThinMan
Member
    
215 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 22:32:03
|
Så vad du säger Bernt, är att om man vill pröva aktiv delning och det ska låta bra, ska man helst ha ett specialdesignat filter, som passar till just de högtalarna? |
Bop til you drop |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19763 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 22:39:02
|
Du kan experimentera, men se alltid till att du hittar tillbaka. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
jonny99
Member
    
432 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 10:18:10
|
Efter en snabb googling hittade jag manualen till MG 3.6 där står: "The MG3.6/R is arranged conveniently for bi-amplification. By adding an additional stereo amplifier and a crossover, you can enjoy the benefits of increased dynamic range and lower distortion. 1. Set your electronic crossover at the following points and slopes: Low Pass: 18dB per octave at 250Hz High Pass: 6dB per octave at 200Hz"
Det är alltså klart vad man behöver. Att ordna ett första ordningens högpassfilter är inte så svårt, man sätter helt enkelt en kondensator i serie med ingången till effektförstärkaren. Nån elektronikkunnig person i din närhet borde kunna hjälpa dig. Fördelen är att det borde färga ljudet mindre än till och med ett dyrt elektroniskt delningsfilter och kosta under en tusenlapp inklusive en flaska vin till din lödarkompis. Återstår då lågpassfiltret, ett enkelt elektroniskt delningsfilter borde kunna räcka ganska långt här eftersom de billiga ICs som sådana innehåller främst kan låta illa i diskanten. |
 |
|
gcs
Member
    
5273 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 11:30:23
|
Jag tycker att det verkar finnas en hel del fördomar kring elektroniska delningsfilter. Undertiden som ni fortsätter med dom. Kan vi andra som redan delar aktivt njuta av fördelarna och lyssna på musik. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19763 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 13:02:17
|
Mina fördomar baserar sig på misslyckade försök att få det att spela musik på ett som jag tycker riktigt sätt med driverackfilter, analoga aktiva filter med opampar, analoga aktiva filter med rör och även digital delning i dator. Jag tycker inte det är enkelt, tvärtom så tycker jag detta är skitsvårt att få till. Andra kan naturligtvis lyckas bättre och dessa vill jag gärna ge mina gratulationer. 
OK, men där finns ju det som behövs i manualen, bara att testa! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
martinsson
100.000-klubben
    
3311 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 15:33:32
|
Det som jag känner är givande med aktiv delning är att man under resans gång lär sig en hel del.
Exempelivs :
Hur påtaglig en viss fasförskjutning kan vara i grader eller delay i ms. Hur olika filtertyper låter (BW, LR etc).
Vilken påverkan gainen av ett passband har för delningsfrekvenserna till de angränsande banden (rider på flankerna).
Hur små skillnader i gain man kan uppfatta.
I vilka register man är känsligast för avvikelser.
Hur olika delningsbrantheter och fas påverkar sammstämmigheten mellan olika element.
osov...
Det är en hel del inställningar man kan ge sig på, ser man till kominationer så är det en stor mängd, men precis som allt annat så bör man ha en uppfattning om vilket håll man ska gå för att nå det man vill ha, vilka parametrar är viktiga för att åstakomma "just detta".
Det tar lite tid, i mitt fall ungefär 2 år, att börja förstå hur det hänger ihop och hur det påverkar i verkligheten. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Topic  |
|