HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är våra främsta företrädare 56+?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/07 :  12:42:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Eftersom min äldste son inte skriver här på forumet så kan jag berätta om vad han hade att spela på i sitt rum. När han var 14år 1989 så spelade han på ett par stora tvåvägs högtalar av märket JBL och dom var aktivt delade. Två skivspelare hade han också, en Thoren 124 och en från Sony TTS 3000. CD spelare fanns också i hans rum, en TEAC 6000. Det tråkiga är att han nu idag inte är det minsta ljudintresserad. Men det är väl som med bagarens barn, det är svårt att bjuda dom på kakor.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/03/07 :  21:13:37  Show Profile Send JonasY a Private Message
Det intressanta är att det aldrig har konsumerats så mycket musik som nu. Kanske just det som är problemet? Ju enklare det blir att konsumera desto lägre krav ställs på kvaliteten. Det skall ju fan till att låta bra om det skall vara värt att baxa en dyr vaxskiva från affären, men är musiken gratis (vilket den anses vara idag) kan man ju ta att det skramlar lite

Tror dock att mängden ljud/hembiointresserade idag är fler än tidigare, och att betalningsviljan är bättre. Sålunda kommer det inte gå någon nöd på våra handlare. Ja, förutom skivbutikerna då, de kommer inte finnas kvar länge till.

Själv flinar jag mest åt mina polare när de ser min anläggning, och vice versa "Vad i hela helsifyr är DET DÄR?" *pekar på en rörförstärkare*

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2009/03/07 21:14:10
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/07 :  21:38:00  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det skall ju fan till att låta bra om det skall vara värt att baxa en dyr vaxskiva från affären
Var köper man vaxskivor, det där låter spännande. Vad jag vet så slutade man att gravera på vax runt 1950.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/03/07 :  23:04:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
När jag var 14 (1972) var det musikåtergivningsvacuum hemma. Brorsan hade flyttat hemifrån och tagit med sig grammofonen. Det var en Dux allt i ett med högtalare i locket som var hans så det är inte mycket att säga om. Jag fick liv i en gammal rörradio som hjälpligt kunde återge Radio Luxemburg. Och så SR P3 förstås ur hemmets transistorradio. Det dröjde nästan fem år innan det kom en vettig stereo i huset. Och det det var då som intresset började. Stereon bestod av en begegnad Kenwood-receiver (köpt av en medlem här på HiFi-forum f ö), grammofonen var en Technics SL23 (hette den väl?) samt ett par Ortofon-högtalare som jag glömt modellbeteckningen på (båda köpta på rekommendation av samma medlem här på HF).

Vid 14 nöjde jag mig med att höra vad som kom ut ur högtalarna. Hur det lät var oväsentligt. Kunde emellertid uppskatta bra ljud hemma hos kompisar vars fäder - jo just det 56+:arna - hade investerat i lite bättre grejor.

Upplever även att grabbens kompisar - som i och för sig är runt 20-årsstrecket nu - uppskattar det relativ bra ljudet vi kan erbjuda här. Samtidigt har en del av mina gamla kompisar kvar samma grejor som de hade i studentrummer 1980. Om man bortser från att kasettdäcket ersatts av en CD/DVD-spelare.

Jag är övertygad om att det alltid kommer att finnas en del människor som är måna om att den musik de lyssnar på ska låta så bra som möjligt. Jag tror att den andelen kommer att vara ganska konstant över tiden men att teknikutvecklingen naturligtvis kommer att förändra hur musiken lagras och spelas upp.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/03/07 23:12:09
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/03/08 :  18:15:38  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Min första stereo fick jag som födelsedagspresent. En Philips låda.
Locket bestod av 2 högtalare som täckte över en skivspelare. Ville man lyssna tog man av dessa högtalare, placerade de vid sidan av lådan som egentligen var en skivspelare (automat) och förstärkare.
Man satte då 5-6 LPs på stången i mitten på skivspelaren höjde volymen till max och Deep Purple avlöste Led Zeppelin som avlöste Black Sabbath.... Beatles, Rolling Stones, Doors, Hemdrix alla i original utgåvor. Tyvärr var skivspelaren utrustad med pickup som tydligen svarvade sönder dessa rariteter....

Edited by - bibi50 on 2009/03/08 18:16:15
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/08 :  18:33:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Datorer, mp3 osv, men utan rätt "tillbehör" blir det ändå inget bra.

När jag var 14 (1987) så hade jag en Dual CS-505 mkIV kopplade till en Hitachi bergsprängare med inbyggd CD (min första).

Nu när jag är 35+ (36+ inom kort) så får jag väl fortsätta att vara en konservativ stereoist.

Dock tänker jag inte vänta 20 år innan nästa större investering

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2009/03/08 18:41:43
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/03/08 :  21:00:00  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message
Känns skönt att inte tillhöra normen =). Jag 20 år gammal avskyr allt vad uppspelning från mobilen att göra... Vinyl ligger varmast om hjärtat. Första spelaren var då jag spelade på pappas Marantz 2225 med en Akai skivspelare, kärleken till Marantz har inte försvunnit sedan dess!

Egna första spelaren var en enkel kassettradio som senare byttes till en ministereo. Nuförtiden är det Luxman lv104u och rauna leiror som gäller.. Får dock erkänna att en dator även driver stereon via en DAC.

//Andreas

Ps. Än är dock inte hoppet ute, 2008 var det året det såldes mest vinyl sedan 1991! ds.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2009/03/08 :  21:32:10  Show Profile Send coldcut a Private Message
Sommaren när jag fyllde 14-15 jobbade och slet jag ihop till den här:

Ja inte bara den, utan hela stapeln.

Till det spelade ett par Kef C60. Allt fortfarande i bra skick och fullt fungerande faktiskt.

Edited by - coldcut on 2009/03/08 21:32:52
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000