Author |
Topic  |
|
manji
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 22:06:30
|
Vi bor i ett hus med stjärnnät i form av 2xcat 5e och antennkabel fördraget i flexslang.
Förstärkaren står i stjärnans mitt, och jag skulle vilja använda antennkabeln till ett av uttagen, terminera den med RCA-don i båda ändar och använda som lågnivåkabel till en subwoofer. Går det eller riskerar man att paja något alternativt få kraftigt försämrad signal?
Alternativet är förstås att ersätta antennkabeln med lågnivåkablage, men det vore ju trevligast att slippa det mtp hur fullt det är i flexslangen.
Antennkabeln är RG59, 75 ohm.
Tack! |
Edited by - manji on 2009/03/08 10:20:36 |
|
ILLY
HiFitraktör

1325 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 22:41:42
|
Tja, med tanke på att de flesta försteg har ett serimotstånd på ingången, på minst någon eller några tusen ohm, så borde ju inte 75 extra spela någon större roll. Rent spontant, alltså. Fast jag kan ha missat någon väsentlig parameter.
Det skadar inte att testa! Blir det skräp, så får du väl plocka loss kontakterna igen och använda kabeln till något annat. Jag tycker helt klart det är värt ett försök.
edit: glömde visst ett ord. |
Militant cyklist. |
Edited by - ILLY on 2009/03/07 22:42:38 |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 16:06:54
|
Dom där 75 ohmen existerar nog inte mellan 20 Hz - 20 kHz. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 16:31:38
|
Jag misstänker att Manji menar att impedansen är 75 Ohm (precis som den ska vara för en antennkabel); det är som bekant inte samma sak som motståndet (som borde ligga på någon ohm).
De flesta koaxiala signalkablar har en impedans på 50-90 Ohm så 75 ohm är inget konstigt (standarden för digial överföring inom hifi är ju för övrigt också 75 ohm).
Det finns alltså inga tekniska skäl till varför det inte skulle fungera.
|
 |
|
ILLY
HiFitraktör

1325 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 16:46:46
|
Som en sidoparentes var vi på en liten kurs med jobbet i fredags, där jag bl a fick lära mig att en av de vanligaste orsakerna till instabila profibusnät (industriell fältbusstandard) är att folk drar FÖR KORTA kablar mellan apparaterna. Vet inte om detta har någon väsentlig betydelse inom hifi, där man ju oftast försöker minimera kabellängder. I profibusnät får dock en kabel aldrig vara under 1,5 meter, då det skapar problem med reflektioner. Men som ni tidigare nämnt, så handlar ju hifi om andra typer av signaler, frekvenser och våglängder. |
Militant cyklist. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 17:29:06
|
Hur fungerar det? Uttnyttjar man förlusterna i kabeln som "dämpsats"? Annars verkar det lite märkligt, det normala är ju att reflektioner inte är ett problem så länge kretsen är mycket mindre än våglängden.
Kanske ska förtydliga mitt svar ovan lite, poängen med mitt svar var alltså att det inte är någon direkt teknisk skillnad m.a.p impedansen mellan en antennkabel och en "finkabel" köpt i en hifi-butik (eftersom signalkablar oftast är koaxiala, tvinnade kablar har impedansen på flera hundra ohm).
|
 |
|
ILLY
HiFitraktör

1325 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 09:24:16
|
Vet inte säkert, men jag antar att det är något åt det hållet. Jag tar för givet (eller hoppas) att killen på Siemens support har skaplig koll på vad han pratar om.
Deras standardsvar när de kom ut till en strulig anläggning, var iaf "Dra om kablarna, dom är för korta" och sedan brukade dom inte höra mer från kunden.
Här är iaf data för den aktuella kabeln: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/05579602.pdf |
Militant cyklist. |
 |
|
|
Topic  |
|