HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är våra främsta företrädare 56+?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2009/03/06 :  13:23:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
http://www.aftonbladet.se/pryl/article4570756.ab

Känns lite som en fråga om kapital också, eller? Hur stora inkomster har en 14-22 åring kontra en på 35+? Man får mycket musik för pengarna med Mp3 och datorn så där kan man ju förstå en ungdom. Vad man kan undra är hur dagens 14-22 åringar konsumerar musik vid 35+. Sker det en gradvis utveckling som styr mot stereon och vardagsrummet med åldern?

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/06 :  13:31:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Så jag som är ung (nästan...) och lyssnar på hårdrock via stereon är så ute man kan vara
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/03/06 :  13:48:52  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag som arbetar med ungdomar känner igen det som beskrivs i artikeln. De flesta ungdomar jag träffar är helt ointresserade av Hi-Fi/stereo, de lyssnar hellre via mobilen (och då helst via telefonens inbyggda "högtalare") eller via datorn.

Glädjande nog verkar min grabb (snart 8 år) föredra välljud via pappas anläggning när han ska spela sina skivor med Amy Diamond, Kiss, ZZ Top, Sahara Hotnights mm mm

Det är ganska lustigt att många av ungdomarna (8 - 14 år) i vårt område är ruskigt imponerade av min grabbs anläggning som består av en gammal Philips receiver fr. 1980, ett par hembyggda kvartsvågspipor med Biltema 4 tums koaxialer, en Radionette aktiv sub med 8 tums element och en Denver dvd-spelare.
Men de är som sagt vana vid att lyssna på mobiltelefonen och/eller datorn.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/06 :  14:04:34  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har inte "stereo" blivit hemmabio istället, dvs en ljudanläggning som används för annat än bara musik? Jag vet inte hur undersökningen är gjord men om de frågar "hur lyssnar du på musik?" så missar de alla som ändå använder stereon hemma, fast till bio. Här kanske tom live-dvd:er gömmer sig också.

Dvs intresset för att ha en anläggning hemma kanske inte har minskat så alarmerande som de vill göra gällande. Har inte annars det rena Hifi-intresset alltid varit en marginalföreteelse som intresse och endast berört ett fåtal?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/03/06 14:05:23
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/06 :  16:58:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad lyssnade vi på när vi var 14 år? Jag hade en rätt taskig kassettbandspelare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/03/06 :  17:44:01  Show Profile Send lennartj a Private Message
14 år? Fortfarande rörbestyckad mono-rullbandare, det mesta inspelat från radions 10-i-topp.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/06 :  18:00:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag lyssnade på monoskivor för stereo var inte uppfunnet ännu. Ljudet från kristall pickupen avlyssnades via en Telefunken bordsradio med hela fem högtalare, tre frammåt och två små på vardera sida av apparaten.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/03/06 :  18:04:17  Show Profile Send linnar a Private Message
14 år var jag 1965.
Jag hade faktiskt byggt mina första kvartvågspipor!
"Stereon" var en Luxor rörbestyckad radio. Det gungade på rätt rejält.
Hade också en Philips rullbandspelare.
Jag spelade in med hög stämma "Vad F-N GÖR DU I MITT RUM". Sedan kopplade
jag en kontakt till dörren som satte på bandspelaren om någon öppnade
dörren. Jag missade bara den lilla detaljen att farsan faktiskt också kunde
öppna dörrar......

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2009/03/06 :  18:17:00  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
14 - Philips rullbandare kommer inte ihåg modellen, men den var stående, vilket inte var så vanligt på den tiden anno 1969.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/03/06 :  18:26:00  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag lyssnade på en plastskivspelare från Philips med förstärkare och högtalare inbyggda. Det var EPs och singlar, dvs. 45varvare, för hela slanten. Det mesta var från Tio-i-topp eller skivor man hört från Klas Burlings Pop63 (eller var det fortfarande Rock63?).

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/03/06 :  18:45:23  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
14 år?

Oj, det var 1977 och då bestod familjens anläggning av en Radionette receiver, Ferguson skivspelare, Akai kasettdäck och fyra st. Fergusson högtalare.

Mycke musik bidde de'

Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/03/06 :  19:06:09  Show Profile Send fischen08 a Private Message
Hehe... när jag var 14 år (1999), gick Hassan (P3) och Metallica varmt där hemma!
Kvällen till ära tänkte jag bära en av mina favorit tröjor.. http://www.kapitalist.nu/bilder/77-200707120307aftonbladet.jpg

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2009/03/06 :  19:52:33  Show Profile Send jonasz a Private Message
En sån här var min första stereo. Innan detta hade jag fuskat med min mors rullbandare men det var bara barnprogram och Martin Ljung på de banden...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2009/03/06 :  23:22:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Är det en generationsfråga? Eller en utvecklingsfråga? Eller en biprodukt av gratis-musik samhället? 8000 låtar i skivformat kräver lite utrymme och kostar en ordentlig summa. Men konverterat till mp3 fixar vilken bärbar musikspelare som helst alla 8k låtarna - dessutom "gratis". Inte undra på att en skolungdom med synnerligen begränsad budget ser det klara alternativet där. Som dessutom får tillfälle att ha senaste prylen att glassa med inför polarna. Jag hade själv gjort det om man var *harkel* ungdom fortfarande.

Här på forumet är vi ju lite lätt färgade av intresset så att säga, men hur ser det egentligen ut hemma hos "medelsvensson"? Jag kunde egentligen bara komma på min mormor som ända känning som inte hade någon form av stereo i hemmet. Alla andra har någon form av musikåtergivning hemma som kan klassas in som stereo.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/07 :  00:08:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Min mormor hade inte någon stereo och ingen radio heller. Men min mamma har radio men ingen stereå. Men det gör inget för hon hör ändå i alla fall bara på ett öra och med det örat hör hon också dåligt.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/07 :  02:23:02  Show Profile Send dwain a Private Message
När jag var 14? Ja då hade jag ett par jamo j256 (tror jag det var) en högtalare med en 15 tums bas en dome mellanregister och dubbla diskanter. Dessa spelade inte bara högt utan riktigt trevligt och med en stor portion spelglädje. Ångrar lite att dessa såldes. Till dessa en realistic stärkare på 2x120w 8ohm. Sen hade jag säkert ett helt släp med andra konstiga högtalare jag och min polare knåpade ihop dock aldrig några som lät bra
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2009/03/07 :  02:54:51  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag är 56+ snart 57 och när jag var 14 år 1966 spelade jag på en hembyggd steroanläggning bestående av min egna hembyggda "hardewired" transistorförstärkare som var byggd på en spånplatta med kopparspikar som kontaktpunkter. 2 x 3 watt batterimatat.
Högtalarna var bredbandselement som var plockade ur gamla rörradioapparater. Höger och vänsterkanal var helt olika element och
det fanns inte mer beräkning bakom det hela än att det skulle bli ljud ur vardera kanalen

Jag tror nog att ljudet från farsans grammofonmöbel från 50-talet lät bätre, men det gick jsg imnte med om på den tiden.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/07 :  08:28:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
När jag var 14 spelade jag på en rullbandare med inbyggd högtalare och "magiskt öga". Brorsan hade en radio, en Luxor, och där kunde vi ta in radio Luxemburg, kvällstoppen och tio i topp. De bästa låtarna spelade vi in på band. Dt var mono naturligtvis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/03/07 08:30:41
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/03/07 :  10:01:58  Show Profile Send Lech a Private Message
Fantastisk tråd
Min far "skruvade ihop" några rör ( gud vet vad ) och jag var lyrisk. ( 1965 )
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/03/07 :  10:11:40  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
När vi nu pratar om vår (min) ungdom som var på 70-talet, är det någon här inne som saknar SR's "stereotest"?

-Ljudet kommer nu från en plats till höger i rummet...

Edited by - CarlssonH on 2009/03/07 10:12:11
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/03/07 :  10:15:43  Show Profile Send lennartj a Private Message
Minns soundchecken innan uvertyren på ett Chalmersspex vid den tiden: "Min röst ska nu komma från en obehaglig plats i rummet".

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/07 :  10:37:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror iallafall inte att vad 14-åringar gör idag kommer att sätta trenden för framtidens musiklyssnande.
Ingen sitter väl och lyssnar på musik idag från en kassettbandspelare med en inbyggd högtalare i mono?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/03/07 :  11:19:53  Show Profile Send svejk a Private Message
En fråga vi inbitna nördar bör ställa oss, hur skall vi föra budskapet om hobbyn vidare ?

Hade själv en Grundlig radiomöbel med bandare och grammofon som första anläggning. När jag var 16 kom min första stereo in i pojkrummet Philips Fergusson o noname högtalare denna anläggning är den bästa jag haft! Ingen anläggning efter denna har skänkt så stor glädje som detta Broddman paket för 1595 spänn.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/03/07 :  11:26:22  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag tror att det resurser och inte vilja som styr, min sambos dotter har fått mina gamla grejor och blev jätteglad, hon lyssnar nästan dagligen nu.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts

Posted - 2009/03/07 :  11:45:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Var 14år 75 jag hade mer stereo än alla mina kamrater jag hade fått grannens Dynaco anläggning när han bytte upp sig till en japansk transistor historia. Min farfar hjälpte till att bygga en snygg låda till philips bredbandare till detta fanns en philips 1225 med plastplint och en stor rörradio som hade kopplats in.

Det mest underlig är att idag förstår jag inte varför jag hade en skivspelare jag hade väl en fyra-fem skivor totalt och var hänvisad till radio som ofta var inställd på Luxenburg när jag väl började tjäna pengar fanns det annat som drog i en tror att det var vin, kvinnor och sång .

Jag tror att det är en naturlig utveckling att man köper bättre saker allt efter som ens intresse ökar det är precis som bearwik skriver en resursfråga. Sen ser vi via mässor att tillverkarna är på gång med alla varianter av streamade medier de ser säkert ljust på framtiden.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/03/07 :  12:40:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
MIn första stereo var Quad 33/303/Conossieur med SME 3009/KEF Coda högtalare, då var jag 15.(Pryade på Svalanders när jag var 14, så jag var redan smittad.) Har inte sett bakåt sedan dess, tycker det är synd om dagens unga som inte fattar vad bra ljud gör för musiken. Men dom har väl en massa annan skit att köpa för pengarna sina.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000