HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg köpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/22 :  13:01:09  Show Profile Send dwain a Private Message
Är lite sugen på ett stort pa-steg att driva min stora 15 tummare med. Frågan är bara vilket som är bäst. Ett steg som lämnar 2x1200w 4ohm eller ett som går att brygga och som lämnar runt 2400w eller vad det blir? Tanken var att köra en baslåda till att börja med kanske kompletera med en till i framtiden. Vad blir bäst att brygga eller köpa ett starkare steg men som bara driver 4ohm och endast köra ena kanalen?

Ge gärna bra förslag på billiga steg fläktkylt eller vanligt spela ingen roll.
Tanken var att bygga om steget å göra det fläktlöst:p

Minst 1000w 4ohm önskas

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/03/22 :  13:20:02  Show Profile Send shifts a Private Message
Ett vanligt förslag som går att brygga är i så fall Behringer EP2500.
Lämnar bryggat 2400 W i 4 Ohm. Går enligt rykte bra att modda fläkten
på för att få den tyst.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/22 :  16:34:17  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja funderingarna går kring antingen ett sådant eller ett ep4000 som lämnar precis 4000w 4ohm.
Sen finns t.amp också skillnade mellan t.amp och behringer är ju att t.amp väger 23 kilo å behringer 16kg. Nu vet jag inte om det betyder kvalite men jag vill gärna tro att lite extra vikt gör någon nytta i form av större ringkärne eller vad som kan tänkas sitta i
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/24 :  18:33:57  Show Profile Send dwain a Private Message
Inga mer tipps eller funderingar?

Det steget jag har idag. Är ett inkel. Det ska enligt specen lämna 2x175w rms 8ohm 2x300wrms 4ohm. 2ohm vill det inte befatta sig med som jag har förstått det. Detta kör jag bryggat med min bas som är på 4ohm. Detta ger ju en 2x2ohms belastning på slutsteget vilket det inte riktigt gillar. Spelar gör det och ganska högt men utan någon vidare kontroll på saker och ting. Sen verkar nätdelen i detta steg vara väldigt klen då lysdioden som indikerar att den är igång blinkar i takt till musiken.

Tanken var att få något som ger bra mkt mer effekt och drivning.

Ja just det budget är max 4000kr redan där är det nästan lite mkt pengar på något som mest är en chansning om det låter bättre eller ej
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/03/25 :  08:34:24  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett begagnat QSC PLX 2402 - 2,4kW bryggat 4Ohm.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/25 :  08:42:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Har kört ett av mina Mackie M1400 bryggat med två stycken 8 ohms Peerless XLS 10" lådor... Funkade hur bra som helst och fick luften i vardagsrummet att dallra!
De stegen jag har funkar dessutom riktigt bra i låga impedanser, inte alltid fallet med PA-grejer.

PA-stegen gör inte bort sig som rena hifi-steg heller... De klarar mer än att bara driva subbar.

Ett begat Mackie 1400 får du ge mellan 3-4000 spänn för, de tillverkas tyvärr itne längre. Fördel nr två är att det finns filter för sub inbyggt i steget, samt subsonic filter, osv osv... Gå gärna in på Mackies hemsida och kika.

Annars är QSC ett utmärkt val som borgar för hög kvalitet och stabil effekt.

T amp har jag ett också, S-100, och det fungerar utmärkt att driva lite mindre högtalare (driver mina surround-högtalare med ett sånt). Inget effektmonster ("bara" 200 watt 8 ohm bryggat...), men billigt och överraskande bra ljud!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/25 :  09:12:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ett begagnat QSC PLX 2402 - 2,4kW bryggat 4Ohm.

Kör med ett sådant till min sub i bryggat läge o med 4 ohmslast
Det fungerar helt utan problem fast fläkten/luftkanalen bör moddas.

När jag rev ur pappen som utgjorde kanalen så sänktes nivån en del.
Nästa blev att koppla fläkten via en ställbar vägbula, matar fläkten med 4 volt vilket gör den helt tyst o kylningen räcker mer än väl.
Steget blir annars ganska varmt om man spelar på lite högre volym.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/03/25 :  10:17:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kylsystemet ar dimensionerat for lang mkt tuffare bruk an vad vi hemmalyssnare utsatter stegen for, en form av sakerhetstankande fran tillverkarens sida kan man saga, dimensionerat for worst case, liksom allt annat i denna typ av steg.

Kraven pa driftsakerhet ar mkt hoga och i dessa sammanhang ar flaktljudet ovidkommande, en ej viktig egenskap i sammanhanget mao.

Likval finns dar en tysta flaktar for eftermontage/utbyte till PLX och RMX serierna, kanske fler, nar man avser anvanda dem i studios etc.

Dessa flaktar ska ha samma flodeskapacitet men avsevart lagre ljudniva, aven pa hogvarv.

Jag har aldrig lyckats fa flaktarna att varva upp, trotts vad jag anser vara tuffa drifsforhallanden, varma dagar och hog uteffekt under langa perioder, fast med rimliga impedanser iofs, jag undrar vad som kravs for att systemet ska ga igang ordentligt egentligen :)

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/03/25 :  16:17:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag är djupt troende på QSC.
Har själv ett RMX1450 och det låter väldigt bra. Kraftfullt (det är väntat), detaljerat, stabilt, dynamiskt och oansträngt. Trevligt steg helt enkelt. Jag vill gärna ha fler. Man blir lätt beroende.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/25 :  18:26:56  Show Profile Send dwain a Private Message
Grymt bra tipps det där.
Tanken var ett steg som jag aldrig behöver oroa mig för ska bottna.

Baslådan lär ju aldrig tåla den typen av effekt. Egentligen är basen bara specad 400wrms å 1000w peak. Men jag vill inte sitta där med ett steg som indikerar klipp när man kör utan det ska vara överdrivet.

Får nog ta en liten funderare på det hela.
Just nu har jag en amplifix som jag faktiskt skulle kunna sälja. Denna är inte alls dålig men samtidigt så känner jag att med dagens el-sparande pappa kör så ska stärkaren vara avstängd och det är ingen hemlighet skiten tar 3 timmar innan den låter ok. Innan dess så låter den i mina öron riktigt dåligt.
Kanske är det då bättre å satsa på mitt inkel steg till topparna då jag tycker det låter grymt bra i mellanregister diskant. Och sen köra ett stort steg i bottnen och så fixa ett försteg som är bra.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/03/26 :  08:20:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
PA-stegen gör inte bort sig som rena hifi-steg heller... De klarar mer än att bara driva subbar.

Kunde inte halla med mer, jag har aldrig anvant dessa steg enbart som rena sub steg svida jag inte hade fler steg sa att jag aven kunde kora toppar pa dem ocksa, vilket jag nu har, jag fattade sa starkt tycke for dem sa jag kopte mig 3st (PLX 2402).

Men smaken ar olika och det som passar mig behover inte vara bra for nagon annan.

om du kanner for att undersoka QSC lite nrmare sa ar har ett par lankar till tillverkarens hemsida :

http://qscaudio.com/

Langst ner pa denna sida (nedan) finner du en film som heter "building legends", den kan vara ganska underhallande, speceillt provningen av stegen :)

http://qscaudio.com/media/

OBS! kolla igenom vad som finns att tillga begagnat, exempelvis pa blocket och vendolin om du ar intresserad av denna typ av steg.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/03/27 :  10:36:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Nu vet jag inte om det betyder kvalite men jag vill gärna tro att lite extra vikt gör någon nytta i form av större ringkärne eller vad som kan tänkas sitta." Nej vikt betyder inte kvalitet inom PAbranschen. Man använder sig inte av ringkärnor numera åtminstone, utan nu är det switchande steg eftersom de har högre verkningsgrad och att man därigenom inte behöver lika mycket kylning.

Sedan så tycker jag att QSC testandet var nog något av det fånigaste jag sett när de skulle testa om steget klarar skott.

Men det är ju endast vad jag tycker andra tycker väl att det var häftigtMvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/03/27 :  10:43:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är mycket pga just den switchande tekniken som jag anser att PAsteg inte kan tävla mot rena hifisteg när det gäller ljudkvalitet.Men nu verkar det dock komma bättre switchande steg inom hifin så möjligheten finns ju att tekniken kan komma att bli i klass med klass A, och AB men där tycker jag inte att man är ännu, men fortfarande endast mitt tyckande som inte delas av en del andra. MvhKristofer

Edit rättade ett litet stavfel.

Edited by - whiskyman on 2009/03/27 17:28:09
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/03/27 :  11:22:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Självklart helt okej whiskyman, det är tur att vi alla tycker olika, det är det som gör vårt intresse kul och intressant, man behöver nog som jag ser det ta del av andras uppfattningar och åsikter för att få perspektiv och reflektion på sina egna diton.

Här är en ytterliggare en åsikt i ämnet :
http://media.qscaudio.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2679&p=10434&hilit=fan+speed#p10434

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/27 :  15:13:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Ingen som sett/gjort kubmätningar på PA-steg? Inte för att det behöver vara någon garant för välljud, men vore skojigt att se.

Har fotfarande inte fått någon feedback på mitt mail till Hifi&Musik angående ett test av PA mot hifi-steg... Undrar vad de tvekar om?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/03/27 :  17:31:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja Martinsson vi känner ju varandra. mvhKristofer
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/27 :  18:41:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ingen som sett/gjort kubmätningar på PA-steg? Inte för att det behöver vara någon garant för välljud, men vore skojigt att se.

Har fotfarande inte fått någon feedback på mitt mail till Hifi&Musik angående ett test av PA mot hifi-steg... Undrar vad de tvekar om

QSC Plx dubblar i stort sätt hela vägen ner (2ohm) o fyrdubblar vid bryggning.
Men hur det klarar +- fas o hur många amperé det hystar ur sig vet jag inte.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/03/28 :  08:32:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har fotfarande inte fått någon feedback på mitt mail till Hifi&Musik angående ett test av PA mot hifi-steg... Undrar vad de tvekar om?
Annonsintäkter?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/28 :  11:20:18  Show Profile Send dwain a Private Message
Kul med så mkt respons i tråden

Jag har sakta men säkert börja spana på marknaden efter beggade rejäla pa-steg från både mackie och qsc. Känns som att man lär få mer kvalite om man köper ett lite mer välkänt märke.
Nu ska jag inte ha steget för något direkt finlir utan ska bara spela riktigt högt och få en drivning av min 15tums baslåda som heter duga.

Antingen börjar jag bli paranoid eller så är mitt steg knasigt. Så fort det har varit avstängt är det precis som att det förlorar all kraft. Högt kan man spela men basen fladdrar mest och det blir inte så mkt bas. Detta brukar dock försvinna efter ett tags spelande. Igår så körde jag som vanligt högt och hörde att basen lät inget vidare alls inget tryck alls så att säga. Clip dioderna lös ej trotts att jag spelade så mkt det gick. Det var högt men samtidigt väldigt lite bas. Jag är van vid att det går att spela så att golvet går i vågor på mitt lilla rum. Det roliga är att då hade ändå steget stått igång över natten. Provade och mäta kondingarna då den ena såg lite konstig ut. Men de verkade mäta fint. 68 respektive 69volt och så gick det klart upp och ner med någon volt. Greppar inte varför steget ibland bara tappar kraft på det viset? Detta verkar inte hända när man kör den i stereoläge med vanliga högtalare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000