HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högt. på vägg, basport fram/bak/frekv.-linjäritet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/21 :  19:52:59  Show Profile Send huzze a Private Message
Är tidigt ute med mina uppgraderingstankar för högtalarna i "studion". Funderar på B&W 686 eller 685.

Den mindre modellen påminner mycket om mina CM1 i bestyckning, med basreflex bakåt. Den större modellen går lite lägre i basen, men är samtidigt lite större, även om den skillnaden är marginell. Här är dock basporten framåt. Båda modellerna är gjorda för att kunna hängas på vägg och det medföljer skumproppar till båda, men nu till frågan och här får alla flumma fritt:

Vad är att föredra? Basreflexporten bakåt, för att få mer monitorljud eller framåt och få en annan klangkaraktär? Låt även väggens material spela in, om det är yttervägg i betong eller innervägg av gips.

Självklart vet jag att jag ska lyssna på dem och helst med de förutsättningar jag har hemma, men lite funderingar och teorier är ju kul på vägen dit.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2009/03/28 19:18:39

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/03/24 :  20:49:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Ingen som har några teorier att spåna om?

Eller vad säger DIY-folket?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/03/24 :  21:31:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ställ dina CM1 mot väggen, dvs. testa.

Vad är det som säger att du får mer monitorljud genom att täppa till en portavstämd högtalare?

Närhet till bakvägg ger dig bättre basstöd eftersom högtalaren slipper stråla 2pi under baffelsteget, men om detta är bättre eller sämre, tja?

Tror inte materialet har ngn direkt påverkan på klangbilden, en gipsvägg kan dämpa bättre med det är långt ner i frekevens, så frågan är om någon av dessa burkar triggar dessa frekvenser.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/03/24 :  22:11:15  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Vad är det som säger att du får mer monitorljud genom att täppa till en portavstämd högtalare?
Tänkte; mindre basstöd/fylligt ljud->mer "monitor".

Sen är frågan, vad kan tänkas bli bäst, port bakåt eller framåt i samma konstruktion? Högtalare mot bakvägg eller stående fritt blir då olika faktorer, kan det vara olika att föredra eller har det ingen betydelse för örats uppfattning? Portar brukar väl vara avstämda runt 50Hz för stativare?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/25 :  11:34:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Monitorljud för mig betyder rak frekvensgång och litet eller inget egenljud.

Ska man använda "vanliga" högtalare som monitorer för mixning och inspelning ska man tänka till lite grann.

har själv provat att mixa med ett par B&W 603 och det blev inte alls bra. Det lät bra på 603'orna, men på alla andra anläggningar lät det riktigt skumt...

Om jag vore du skulle jag kika på studiomonitorer som är gjorda för den här typen av ljudhantering.

Monitorljud behöver inte betyda blodfattigt och noll bas, det handlar om att det som spelas in ska spelas upp utan att högtalaren i sig tillför något. Sen kan man tycka att det är tråkigt, men det är så man måste arbeta för att det ska kunna fungera i fler anläggningar än den man mixar i är min erfarenhet iaf. Litet tips i all välmening!

För att svara på din fråga:

Jag skulle kika på högtalare med port framåt.
Konstruktören har inte satt porten på högtalaren för syns skull och den påverkar ljudet. Täpper man igen porten så ändrar man ljudet och en grundläggande del i konstruktionen. Risken är att du får väldigt lite eller ingen bas kvar med så små stativare.

Det kan även bli så att ljudet kommer kännas mer färgat och burkigt om man nitar upp högtalarna på väggen, men det beror på många faktorer och inte bara högtalaren.

Med port framåt kan högtalaren fortfarande andas som det är tänkt och du får kvar basen. Däremot kan tänkas att en väggmontering ger ett duktigt baststöd och tilltäppningen av porten inte har någon betydelse, men det där måste man nog prova sig fram till.

Som jag ser det finns två alternativ med den lösning du tänkt:

1. Ingen/väldigt lite bas pga att porten täpps till/inte kan andas ordentligt.
2. För mycket bas och väldigt "boomig" bas pga väggstödet. Med andra ord en puckel högre upp i basregistret som gör att ljudet låter extremt färgat.

Vill du ha högtalarna på/mot väggen, kika på konstruktioner som är gjorda för just att sitta mot vägg, eller ännu hellre, köp monitorer för mixning som är gjorda för ändamålet. Väggmontering av högtalare som är tänkta att stå på stativ en 20-50cm ut i rummet är mest en inredningsteknisk lösning som inte har mycket med välljud att göra...

Lycka till och se till att testa ordentligt hemma innan du bestämmer dig!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/25 :  13:42:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Basporten spelar bara frekvenser omkring 40 Hz grovt sett. Har för mig att om skillnade i löptid från reflexen och direktljudet är mindre än 1/16 väglängd adders 90-95% i fas viket gör at porten får dubbel verkan. Med dessa antaganden kommer basporten att stråla i 2 pi om högtlaren är högst 50 cm från bakvägg. Det som upplevs som basigare är alltså frekvenser över basreflexavstämningen. På så sätt att högtlaren "tror" att baffeln är större än den är. 80 Hz blir 25 cm och 160 Hz 12,5 cm. Mesta av basen och djupet i röster ligger mellan ca 60 och 150 Hz...så det är därför det upplevs som basigare närmare bakvägg.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/03/25 :  14:11:26  Show Profile Send huzze a Private Message
OcA: Så att vara inlyssnad på ett par högtalare ändå kan spöka till en mixning? B&W som dessutom finns i många studios är väl inte direkt det första man tänker på när man säger studiomonitor.

Intressanta kommentarer angående väggupphängning där PetterPersson instämmer i att det blir en förstärkning i ett olämpligt frekvensregister.

Tack för kommentarerna, nu blev det lite fler aspekter att tänka på innan öronen ska kopplas på

EDIT: Sär skrivning

Edited by - huzze on 2009/03/25 14:12:11
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/25 :  14:53:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Intressant tråd med intressanta svar... Om jag får "låna" ämnet lite och hoppas jag inte är alltför off-topic , hur bör man tänka man kring till exempel dessa två högtalare, den ena (Canton Chrono 502) är tänkt att vara på stativ (jag tänker ca 30-40 cm från bakvägg) och den andra (501) uppenbarligen att hängas på vägg.

Lämpligen vore ju att båda är konstruerade för att vara så frekvensraka som möjligt i den tänkta position där de troligen hamnar. Eller tänker jag fel? Är, som i detta fall, chrono 501 "hopplöst" fall och det kommer ändå upplevas som basförstärkt pga närheten till bakvägg...?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/03/28 :  19:13:46  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja vi kör väl vidare även med g_g's fråga.

Den "grunda" Canton-burken är väl tänkt för surround och då kanske en höjning i 100-200Hz inte spelar någon roll? Det är ju mest effekter och dagens maskiner med autokalibrering kompenserar kanske för höjningen?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/03/28 :  19:22:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Väggen kan ju räknas med i konstruktionen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/03/28 :  21:11:19  Show Profile Send huzze a Private Message
Sant...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/28 :  22:43:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Den "grunda" Canton-burken är väl tänkt för surround

Jag har fått för mig att den är tänkt som även fronthögtalare i ett system. Spec ner till 40 hz (501, den grunda) och 33 hz (502, stativaren), skillnaden blir ännu mindre om man ser på samma modeller i GLE-serien.

Som sagt jag ville inte kapa din tråd huzze. Jag bara hade funderingar kring det att du nämnde om det här med att hänga högtalare på vägg - och om det alltid är "kört" när man gör det, eller om det finns konstruktioner som tar det med i beräkningen....?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/03/28 :  23:01:56  Show Profile Send huzze a Private Message
Tråden är inte kapad, den lever vidare...

Var det inte Svalander som fällde in sina element i väggen? Stoooooooor baffel

De angivna specarna är det -10dB?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000