Author |
Topic  |
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/04/25 : 15:32:41
|
Har äntligen fått mina d'feldt 5or och har nu kört dessa i några timmar. Är helt förbluffad över hur bra det låter. Rent löjligt till pengarna.
Nu är det så att burkarna spelar bara ca 60hz enligt tillverkaren. (något djupare i verkligheten dock) Tanken var att komplettera med en st aktiv sub. Basen ska helst vara liten. Kunna stå hyfsat nära en och ändå ge en bra bas. Gärna spela neråt 30hz men gör den bara 35hz funkar det också. Den behöver inte kunna spela monster högt även om det inte är en nackdel. Den ska hänga med rätt bra i svängarna och inte sacka efter.
Vad ska man titta efter? Prisklass max 4k helst runt 2-3k kan kanske öka budget något om det är en bas som är ruskigt bra
De basar jag tittat på hittills är monindal s1 från audipro och en beggad velodyne eller dylikt.
Beggat går med andra ord bra också
Så slunga iväg alla tipps ni kan komma på
|
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/04/25 : 15:45:42
|
Har inte NuForce nån liten subbas?
http://www.nuforce-icon.com/Product-W1.htm
Edit: Kanske var i klenaste laget? |
ombud för Intelligent Sound |
Edited by - räven on 2009/04/25 15:50:19 |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/04/25 : 16:10:50
|
Såg väldigt snygg ut den basen. Men frågan är om det räcker som du säger? Basen i monitorerna är endast 5tum men de spelar nog runt 50hz uppskattningsvis som det är nu och då kanske den basen inte tillför så mkt. Det enda jag egentligen behöver är utfyllnad neråt då de spelar fullt tillräckligt med bas i det området de klarar av |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2009/04/25 : 20:28:32
|
H&M testade en liten Mirage sub för något nummer sedan. De hade bara gott att säga och den låg prismässigt runt 4-5 tusen om jag inte minns helt galet...
Den skulle jag kolla in.  |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/04/25 : 23:45:36
|
ahhh det var ett mkt bra tipps. Ser onekligen fin ut. Det som oroar mig är kommer man kunna nöja sig med denna? Eller kommer man sitta å önska något mer djupbas?
Har tittat lite på velodyne microvee verkar sjukt nice men prislappen är ju väldigt hög
Kanske det blir lättare om man inte har så väldigt stora krav på storleken?
Någon som hört mirages lilla bas? |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 17:59:20
|
Väldigt förtjust i Rel Quake. Har haft en och kan nog tänka med en eller två till stereon. Kostar iofs ca 6kkr ny men en begagnad borde var ett enligt mig ett mycket bra köp. M J Acustic har en snarlik sub som har en liknande spec till något billigare nypris,tror jag.
mvh
|
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 22:32:43
|
"Väldigt förtjust i Rel Quake" Tänkte faktiskt lovorda denna lilla sub själv om den inte varit lite väl högt upp i prisklass. Grymt fin sub dock. Har spelat på i många år nu och låter lika trevligt än. Gör definitivt inte bort sej varken till musik eller hembio. Den står nu i ett ganska litet rum men borde klara av ett normalt rum vid normal volym. Med en bra sub räcker det till och med att köra med lite lägre volym och få samma upplevelse fast bättre.
"Kostar iofs ca 6kkr ny men en begagnad borde var ett enligt mig ett mycket bra köp" Frågan är ju vem som vill bli av med sin när man väl har den =)
Ska man köra högt så är det storlek som gäller. Det går aldrig att kompensera med watt. Mer än 100W blir bara akademiskt i en liten sub då inget litet element klarar mer än så.
Detta är en händig liten sida för att räkna ut hur högt man kan spela. Glöm inte att resultatet är i 2pi. http://www.baudline.com/erik/bass/xmaxer.html |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 06:15:13
|
Ursäkta OT men min Sunfire True Subwoofer tuffar på rätt bra för att vara liten. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 06:30:45
|
Jag har en Velodyne SPL-800r till mina Elac 310.2 Jet. Tycker den är helt grym. |
No hay banda!! |
 |
|
modernman
Member

278 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 10:40:08
|
Med budget på 4kkr är det nog beggat som är det bästa alternativet. Jonasz skriver om Mirage sub. Läste det testen också, verkade väldigt intressant! Dock saknades högnivåingångar. |
 |
|
modernman
Member

278 Posts |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 11:21:39
|
Kan annars tipsa om Final Sound S110. Nedåtriktad 8" med basreflex. Snabb, snärtig bas med bra djup! Fyller upp mitt 60 kvadrat stora rum rätt bra utan att den jobbar ihjäl sig.
Finns högnivå, lågnivå och en massa annnat jox på den... Kostar 5 papp ny, men du kan säkert hitta demo-ex billigare (prova Lefflers i Norrköping).
Väldans musikalisk och svängig sub! Värt att titta närmare på...
Valde mellan S110 och Minivee när jag köpte och Miniveen tyckte jag inte hade samma sväng och rytm, däremot går Miniveen djupare och kan spela aningens högre. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 11:29:04
|
Tack för alla bra tipps
Som modernman föreslår. Audio pro acebass 2 kan det vara något?
Har fått ett bra erbjudande på en sådan + cash emellan på min amplifix och är väldigt sugen.
Hur spelar den? Den är inte så stor heller |
 |
|
niklasmagnus
Member

457 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 21:00:19
|
Någon som testat Rel T3? Verkar smart att kunna köra både högpass och LEF samtidigt. |
 |
|
grushog
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 21:49:39
|
Slår ett slag för MJ Acoustics PRO 50 MkII. Både hög och lågnivå precis som REL.
|
 |
|
niklasmagnus
Member

457 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 22:49:21
|
Hur blir det med distorsionen när man kryper lådorna och tycker in största möjliga element som dessutom lyckas spela ner till ca 20Hz (MJ Acoustics PRO 50 MkII)?
|
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2009/04/28 : 00:33:30
|
"Jag har en Velodyne SPL-800r till mina Elac 310.2 Jet. Tycker den är helt grym."
Jag också! Har faktiskt två stycken (svarta) men använder bara den ena eftersom den är grymmare än jag trodde. Ska faktiskt sälja av en för 4000 kr. :) |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/04/28 : 10:16:23
|
Kan inte begripa hur man kan vilja göra sig av med en subwoofer om man har två, om det inte är ett plats- eller pengaproblem. |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2009/04/28 : 14:55:16
|
Kände bara att det räckte med EN eftersom den är så bra! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/04/28 : 21:33:17
|
Men två är i nästan samtliga fall bättre ;)
Men bra att det låter bra! Det är ju, faktiskt, det absolut viktigaste. |
 |
|
Nenni
Starting Member
18 Posts |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 08:52:11
|
Tack för tråd. Jag behöver en subwoofer till mina Monitor Audio Silver 7i. Letar på begagnade marknaden. Måste det vara samma fabrikat ? M.A.s Subwofer är otroligt dyra !!!!!!
|
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 23:40:30
|
Jaha kanske ska uppdatera? Nu har jag köpt en liten baslåda. Eller liten och liten det blev en stor sådan. Vet inte om jag ska behålla eller ej. Vad blev det då? En infinity beta sw12 tror jag den heter. En stor bas med en 12tummare och 500w slutsteg och då rabos eller vad det heter. Har inte fått micken till den ännu så jag har bara precis testat den i normalt läge. Och visst flyttar den luft. Men det spelar inte jätte djupt och den tål inte att spelas så högt som jag hoppats och den känns något slö. Men jag får kanske lägga lite mer tid på att testa den och kanske placera den mer rätt. Som det var nu körde jag den stående ovanpå min stora baslåda och det var kanske inte optimalt. Sen blir man kanske lite kräsen då den stora lådan har en 15tums bas och flyttar mer luft och den spelar dessutom ner till 18hz utan problem:p
Vad gav jag då? Jo 2500kr för den i mkt bra skick:p Borde väll vara ett okej pris? |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 09:34:40
|
Placering av sub är A och O. En bra sub kan låta uselt vid "fel" placering... Men det har du ju säkert redan koll på! 
Med RABOS och uppmätning kommer det att bli rätt stor skillnad skulle jag tro...
Annars är ju grundtipset att ställa suben vid lyssningsposition och sedan spela en låt med djup bas. Gå sedan runt i rummet och lyssna var basen låter som bäst. Där det låter bäst ska du ställa suben, sedan blir det kanon (oftast)!  |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 21:16:17
|
Jaha nu är det nya grejor på g haha. Det visade sig att den nya basen inte spelade som den skulle. För här om dagen när jag skulle spela så vart den död. Efter lite pillande fick jag den att spela men väldigt lågt. Så jag gick tillbax idag. De kollade den och erbjöd sig att fixa eller så kunde jag få välja något annat. Så jag fick låna hem en st rel r-205.
Har spelat ett tag nu. Den låter ju grymt bra. Djup ren snabb bas. MEN den lämnar inte mkt till tryck. Ska prova att placera om basen och se om det kan bli bättre. Denna bas får jag ge 1500 emellan för. Asså 4kkr sammanlagt. Någon som har någon erfarenhet av denna bas? |
 |
|
Topic  |
|