Author |
Topic  |
|
JanErik
Member

106 Posts |
Posted - 2009/05/02 : 11:00:15
|
Först får jag ursäkta om dethär kanske hör hemma i "Bildreportage"-avdelningarna, men sätter den nu hit ändå...
Hittade en sådan på bostadsområdets sopflak, rätt så robust grej, väger säkert 15 kg. Har inte ännu kopplat in den och har ingen högtalare jag vågar koppla till den (möjligen nån PC-speaker). Fanns trevägs högtalare med 8" bas också från samma tillverkare men jag lät dem ligga.

Innandömet, bara TO3-kapslar i utgångsstegen. Ska man kunna gissa på typ 100 W per kanal? Ska man tro det är klass AB med tanke på att det finns några trimpotar på förstärkarkorten?

Glättningskondensatorer stora som Red Bull-burkar...
Nu är frågan, är det nån som vet mera om denna relik? Google ger inte direkt några ledtrådar när man söker på märket Odissei. Linjeingångarna har DIN-kontakter, antar att man i nåt skede övergett dem för RCA - kan man gissa att den är från senare delen av 80-talet?
För övrigt är det inte potentiometrar i kontrollerna utan det är rotary encoders med resistorer.
Bilderna i större format: http://users.abo.fi/jskata/ryssamp1-stor.jpg http://users.abo.fi/jskata/ryssamp2-stor.jpg http://users.abo.fi/jskata/ryssamp3-stor.jpg http://users.abo.fi/jskata/ryssamp4-stor.jpg
Har tänkt bygga om den med RCA-kontakter och skyddsjorda den. Antagligen hamnar jag att byta alla lytar. |
Edited by - JanErik on 2009/05/02 11:06:22 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/05/02 : 12:15:17
|
Jag tycker nog du ska låta den vara orörd. Inte för att den lär bli värd några stora pengar men ändå. Det här är ju annars ett bevis för att det gjordes "tung" HiFi i Sovjetunionen också. Synd du inte plockade högtalarna också ... |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2009/05/02 : 12:31:24
|
Jag fick träffar på ett tyskt hifi-forum med lite mer info om märket när jag sökte på "Odissej" (sista bokstaven är ett "j", kan ev. också transkriberas med "y" eller "ij" i det här fallet)
http://www.hifi-forum.de/viewthread-84-12870-11.html
Verkar som om det var ett märke som var i produktion rätt länge.
|
 |
|
JanErik
Member

106 Posts |
Posted - 2009/05/02 : 12:43:57
|
Högtalarna var i såpass dåligt skick att de inte var nåt att ha, såg dessutom ut att vara gjorde i typ 1cm tjock spånskiva. Har inte heller rum för dem, de var verkligt skrymmande. Och flaket är tömt nu.
Fick tolkat texten på baksidan nu, tillverkad i kievska radiofabriken enligt S.P. Korolevas design (?). Pris 350 rubel! Långa texten uppmanar till att dra ur nätkontakten innan locket öppnas.
På första sidan i tyska tråden finns en likadan, 2*80 W tydligen. |
Edited by - JanErik on 2009/05/02 12:48:20 |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2009/05/02 : 17:26:41
|
"enligt S.P. Korolevas design"
Jag skulle snarare vilja säga Pioneer,s design.Verkar vara ett försök till märkesintrång skulle jag tro. Vilket om jag inte är helt fel ute, inte var så väldigt sällsynt inom Östblocket.Men väldigt kul att se oavsett detta.MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2009/05/02 17:27:30 |
 |
|
JanErik
Member

106 Posts |
Posted - 2009/05/02 : 18:55:17
|
Har prövat koppla in den nu med signal och högtalare, men den är helt tyst på båda kanalerna. Nätdelen verkar i alla fall vara så långt iskick att det kommer knappa 50 V på vardera av de stora kondensatorerna. |
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 10:13:04
|
Jag håller inte med det som whiskyman skriver om vanligt med märkesintrång. Sovjet hade en hel hoper av hifitillverkare förr i tiden och DIY'andet var avsevärt vanligare där än här. Man tillverkade mycket själv som ibland blev till serietillverkning. Jag har sett och ibland hört saker därifrån som överraskat både i kvalité och utförande. Det mesta är också väldigt gediget och tungt. Finns skräp åxå naturligtvis, som på alla andra ställen.
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 17:36:57
|
Nej jag hade endast min misstanke om detta som grund till det jag skrev. Misstanken grundade jag dock på att många saker som jag sett för en del år sedan verkat vara av denna art.
Men jag tycker ändå att designen är påfallande lik den tillverkare som jag skrev, men det kan ju dock vara som så att det bara är jag som tycker detta så...
Märkväl Linnar, jag har inte talat om bristande kvalitet.mvh Kristofer |
 |
|
delight
Member

94 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 18:46:30
|
Man kan nog skrapa fram flera dussin apparater som liknar just denna. Det handlar nog mer om designkultur än om plagiat. Ryssarna vill väl designa precis som sina stöddiga bröder utanför Sovjet.
|
 |
|
JanErik
Member

106 Posts |
Posted - 2009/05/09 : 15:33:43
|
Nu har jag identifierat några fel på förstärkaren. I slutsteget verkar det åtminstone vara dålig kontakt i reläen som växlar högtalarutgångar. Ger bättre kontakt på ena paret men ingetdera fungerar riktigt bra. Antar att man borde kunna öppna dem och putsa kontakterna. Annars kommer det skapligt bra ljud när man kopplar signalen direkt till slutsteget (ingången mellan terminalerna).
Men försteget är det nåt fel på, volymen är väldigt låg och det börjar klippa snabbt. Kanske torkade elektrolyter?
Verkar som matningen till slutsteget är reglerad till ca +-35 V, är det verkligen nödvändigt? |
Edited by - JanErik on 2009/05/09 15:34:36 |
 |
|
JanErik
Member

106 Posts |
Posted - 2009/05/10 : 16:19:14
|
Reläkontakterna putsade, gjorde enorm skillnad. Finns bra med effekt i slutsteget. Har hittat en bränd transistor i ingångssteget (plåtburken uppe till höger på tredje bilden). KT815, västerländsk ekvivalent BD139.
Fortfarande ingen framgång med resten av försteget. |
 |
|
JanErik
Member

106 Posts |
Posted - 2009/05/12 : 22:18:04
|
Slutligen fått ljud också genom försteget, visade sig att man måste sätta två byglar i ingången mellan högtalarterminalerna. Saknas antagligen nån plug som ska sitta där. Enda som måste fixas då är volymkontrollen och transistorn i "ingångssteget" (kan det vara RIAA-steg? Mikrofonförstärkare? Iaf tänkt att förstärka väldigt svaga signaler).
Lustiga var att det kom lite ljud igenom fast signalen från försteget inte ens var kopplad till slutsteget, signalen gick bara parallellt med ingångsledarna under slutstegets kretskort och till kontakten bakpå, måste vara hög ingångsimpedans. |
Edited by - JanErik on 2009/05/12 22:29:21 |
 |
|
|
Topic  |
|