HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bladelius VS Naim
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/05/03 :  13:36:15  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hallo :)

Jag sitter som det kankse syns idag på kombon bladelius gondul m + ymer

jag funderar på, ev testa på naim,

skulle vilja veta vad ni ev kan dela med er av för intryck av dessa båda märken och dess produkter mot varandra

högtalare av idag är energy veritas 2.4 men ska väl bytas mot nått ännu roligare framöver skulle jag gissa på :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/05/04 :  22:14:35  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag tycker Naim spelar analytiskt men på ett musikaliskt sätt. Bra på att skilja ut vad som pågår i musiken och med bra "hålla intresset uppe"-faktor. Sen har Naim fantastiskt fin service om något inte fungerar.
Bladelius har jag bara hört Gondul level 3 och det var helt klart en bra spelare.

Edited by - Snutten on 2009/05/04 22:15:29
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/05/05 :  08:49:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle tro att skillnaderna mellan dessa märken är mycket liten. Om du är ute efter ett annat ljud kanske andra åtgärder ger större effekt t. ex. akustiken.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/05/05 :  10:23:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om du inte upplever något problem så tycker jag inte att du ska fundera på det. Kostnaden blir väldigt stor och skillnaden minimal.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/05/05 :  15:07:42  Show Profile Send Twilighter a Private Message
aha vad bra :)

då kan ja hålla mig till bladde ett tag till då :P

byta högtalare är väl nästa sak tror jag isf

--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/05/05 :  18:40:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om du funderar på att byta högtalare så är min rekommendation att du kollar upp QRS för här hos mig har jag svårt att hitta något som jag tycker låter bättre, samt i ett senare skede kanske även testar Transparent som kablage.

Jag tycker nog egentligen inte att Naim spelar inom samma division som Bladelius, men det är ju dock endast min smak och tyckande.mvhKristofer
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2009/05/05 :  23:10:15  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
byta högtalare är väl nästa sak tror jag isf

Kan bli dyrt om du söker samma ljud karaktär men ännu bättre.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/05/06 :  00:03:26  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag har lyssnat på gondul m och ymer tillsammans med quad 2905. Bland det bästa jag hört. Kan vara värt ett försök om du är ute efter nya högtalare.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/05/06 :  16:40:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej jag lyssnade på just Quad men det var dock ESL 989 innan det blev just QRS. Anledningen var mest att jag inte tyckte att basregistret riktigt hängde med vilket jag sällan tycker att det gör hos elektrostater.

Samt att de ju kräver ett större rum än vad jag haft. Annars så är det ju helt klart mycket bra högtalare även det om det kan vara till hjälp.

Men vid tillfället var det Quad som elektronik så det säger ju dock knappast något kom jag på nu mer än att Quad ju också är mycket bra men elektrostater viket ger sitt ljud som inte alltid tilltalar alla.mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/05/06 16:45:11
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/05/06 :  21:17:35  Show Profile Send -AG- a Private Message
Vad menar du med "hängde med"? Det är väl just det Quad gör bra, dvs ingen låda och basen hänger verkligen med. Men den kan ju i vissa sammanhang upplevas lite tunn, så i den meningen kanske den inte hänger med. Med rätt rum, ordentligt förstärkeri (som tex Ymer) så tycker iaf jag att det är svårslaget. Har även lyssnad med Vitus förstärkeri och det låt inte oväntat också kanon. Den nya serien 2905 kan dessutom spela lite högre än 989 och har lite bättre botten. Få högtalare är ju som bekant bäst på allt, så det beror ju på vad man värdesätter. Jag skulle nog inte i det boende jag har idag överväga Quad, de tar upp för stor plats i rummet. Hade jag ett dedikerat lyssningsrum (och viljan att spendera pengarna) så tror jag att det skulle bli Quad.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/05/06 :  21:55:23  Show Profile Send Twilighter a Private Message
jag har i fantasin funderat på

focal electra BE 1037
Wisdom audio NS27

von schweikert VR4SRmk2 ( de kan ju uppgraderas till VR5SE status för dyr transportkonstnad:P:P)

kanske B&W 802D audovector Si6 Sikanske qrs supernova elite

med de 2 förstnämnda behöver maninte lockas till biamp heller:P

--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/05/07 :  10:45:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Va!!??

Inga Tannoy'r?? Prestige serien är grym.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/05/07 :  17:26:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Precis det jag skriver.Dvs basen som är en subwoofer tycker jag inte hänger med i tidsdomänen. Där tycker jag att andra högtalare spelar bättre. Det blir lite som att man har en separat bas som spelar. Nu var dock detta hos Radiolagret 2001, men det är det som jag tycker är fallet med både sattelit-subwoofer konstruktioner och i detta fallet.

Men detta är ju endast vad jag tycker och som du kanske vet så anser jag ju QRS Supernova som bättre än även långt dyrare högtalare. Men oavsett så kommer jag inte att svara på vilka högtalare som jag hört test mot så det skall du inte fråga. För jag har hört rätt så många olika som varit dyrare än Supernovorna under de år som jag varit ute på mässor samt besökt handlare osv. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/05/07 17:31:48
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/05/08 :  12:47:10  Show Profile Send -AG- a Private Message
Vädligt olikt min upplevelse som är precis den motsatta (vad gäller Quad). Jag tycker att dessa citat beskriver det hela rätt så bra.

"In the lowest frequency range, something quite remarkable happens. With dynamic drivers, bass response needs space and thus time to build up. Listened to from very close up, a dynamic loudspeaker system often lacks bass. The large membrane of the ESL however can very easy build up enough air pressure to make liquid bass possible from such a position. Bass tones are created with unbelievable ease, without any boom or exaggeration whatsoever. Integration of bass, middle and treble is unique and completely time-coherent. The usable extension to roughly 40Hz is more than enough for most music. The most incredible virtue of the 2905 is cohesion. Bass and treble are almost one. The liquidity of both ranges is equal. The bass is - well, just lower."

http://www.6moons.com/audioreviews/quad2/2905.html

eller

"Manufacturing high quality audio products for more than seventy years is an achievement in itself; even more remarkable is the level of dedication to it's electrostatic loudspeakers that Quad has maintained. The Quad ESL-2905 is their present flagship loudspeaker, representing the ultimate expression of the remarkable technological innovations introduced fifty years ago by Quad's founder, Peter Walker. By driving its panels with time-delayed concentric rings, the ESL-2905 generates a near-spherical wave front originating from a virtual point located behind the loudspeaker. This achieves wider dispersion than most other panels, extremely low distortion and a bass response that could turn a moving-coil loudspeaker green with envy. The 2905 provides an unforgettable listening experience."

http://www.eisa.eu/eisa/awards/2007-2008

eller

"Ayone that 'knows' what Quads sounds like will be disarmed from the very moment the bass kicks in, so be warned... Read my lips: the Quad ESL-2905 delivers real bass, as no full-range ESL I've ever heard as done before. And that includes some with four time the radiating area"

"I have to say that this is the finest speaker on the planet"

Ken Kessler Hifi News

Ang QRS Supernova så är det säkert en bra högtalare, men jag har inte hört den så jag kan inte uttala mig. Jag har dock lyssnat till andra QRS som varit trevliga bekantskaper.
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/05/08 :  12:57:15  Show Profile Send -AG- a Private Message
Däremot kan jag hålla med om att andra elektrostater har problem med basintegreringen, speciellt då hybrider med dynamiska baselement.

Edited by - -AG- on 2009/05/08 13:16:31
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/05/08 :  13:44:05  Show Profile Send Twilighter a Private Message
quad går fetbort pga av de inte förmår vräka på med manglande hårdrock eller synth/ebm osv :P

--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/05/08 :  15:53:49  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag tycker att det funkar aldeles utmärkt :P :D
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/05/08 :  19:02:55  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Däremot kan jag hålla med om att andra elektrostater har problem med basintegreringen, speciellt då hybrider med dynamiska baselement.

De enda elektrostater jag hört som haft problem med integreringen är hybrider, aldrig full range ´stats eller paneler typ Magneplanarer. Kopplar man däremot till en sub till ovan nämnda kan det däremot bli problem att få den att hänga med.

quote:
Precis det jag skriver.Dvs basen som är en subwoofer tycker jag inte hänger med i tidsdomänen.

De här Quad:arna hade alltså en subwoofer inkopplad? Om det var fallet kan jag förstå vad du menar, annars låter det mer konstigt

Vad gäller Bladelius vs. Naim skulle jag behålla Bladeliusprylarna.

Edited by - Sceptic on 2009/05/08 19:15:41
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/05/08 :  19:05:11  Show Profile Send Twilighter a Private Message
förvandlades tråden bladde vs naim till elektrostater för/emot :P ?

--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/05/08 :  21:38:43  Show Profile Send -AG- a Private Message
För eller mot vet jag inte. Bara ett par påståenden som inte stämmer med verkligheten. Tyckte att det var värt att påpeka.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2009/05/08 :  23:03:06  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Kan bli dyrt om du söker samma ljud karaktär men ännu bättre.

Ställer samma fråga igen men med ett ? Tråden verkar bli en av de där alla räknar upp alla högtalare som man själv gillar, frågan är väl snarare vad är det som du vill ändra på i din anlägning eller förbättra? Elektroniken är kompetent som du har och högtalarna är också riktigt bra och är en av marknadens mest prisvärda så om vill du ha samma karaktär men ännu bättre så är det bara att öppna plånboken rejält som jag ser det. En del av högtalarna du räknat upp har ju ganska rejält skillda karaktärer.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/05/08 :  23:51:11  Show Profile Send Twilighter a Private Message
tja man kan säga att utgå från det man har, och ha ett uns varmare nån fiber mer kött utan att detaljeringsgraden blir sämre.

skulle som sagt inte ha så mkt emot testa på focal electra Be1037 tror den skulle tillföra för mig ett lyft om man utgår från vad man hört andra iaf:)

utöver det tror jag lite professionel rumsakstuikreglering skulle vara på sinplats, då jag har oerhört naket och kalt rum

--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/05/09 :  08:01:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
utöver det tror jag lite professionel rumsakstuikreglering skulle vara på sinplats, då jag har oerhört naket och kalt rum
Ja då är det ju där pengarna gör någon nytta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/05/09 :  10:03:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag hade inte heller funderat på elektronikbyte i ditt ställe. Att tänka på angående Supernovorna, är ju att de brukar demas med just Ymer och jag gissar att under utvecklingsarbetet så var det aldrig långt till Bladelius elektronik.

Hand i handske.

Artphotography
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/05/09 :  12:17:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej jag vet med mig att jag stack ut genom att inte tycka att Quadelektrostater passade ihop med den musik som jag testade mot, samt att det här var en del år sedan.

Det var ju de facto efter Quad som jag valde QRS Saturnus. Men det var ju även som så att det var Quad förutom då givetvis QRS Saturnus som kom närmast det ljud som jag då eftersträvade.

Och nej jag tycker inte ens att det är lönt att låna hem Naim utan jag skulle snarare tro att du får ut mer genom att låna hem och prova andra högtalare som jag skrev tidigare.

Med risk för upprepning.

MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/05/12 :  13:10:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Bara ett par påståenden som inte stämmer med verkligheten."

Detta tycker jag är väl starka ord.Nu får du ge dig, bara för att man inte delar din uppfattning om hur det skall låta eller anser att Quad elektrostater är det bästa som finns så tycker jag inte att du skall sätta dig på höga hästar och säga att andras åsikter och smak inte stämmer eller är fel.Hälsning Kristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000