HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Upphovsrätt på köpt konst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2009/05/10 :  17:52:41  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Om jag köper en tavla på ett galleri av en känd eller okänd konstnär, äger jag då rätten till denna tavla?

Kan jag då ta foton på min tavla och sälja som vyxort ( tex)

Eller är det konstnären som fortsätter att äga upphovsrätten till det konstverk jag köpt?

www.akkelisaudio.com

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/10 :  17:58:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.regeringen.se/content/1/c4/26/85/146cffc2.pdf

Kanske kan ge något

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/05/10 :  18:01:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Konstnären har upphovsrätten.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/05/10 :  18:25:11  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Varje gång ett konstverk säljs vidare har konstnären eller arvingarna rätt till en ersättning på fem procent av försäljningsvärdet. Ersättningen som heter droit de suite gäller under konstnärens livstid och 70 år därefter.

Sjukt tycker jag! Sålt är sålt, möjligtvis att konstnären får lite varje gång tavlan säljs, men arvingarna... i upp till 70 år

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2009/05/10 :  18:34:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Och du tror att det där bara gäller konst (tiden allltså)? Det är konstigt hur mycket pengar en del döda artister tjänar...

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2009/05/10 :  19:42:07  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Nå men det var väl inte så illa, om jag då gör affisher av mina köpta konstverk som jag säljer för 1500 kr/st så skall konstnären har 75 kr/såld affish. Om konstnären är död få rman leta rätt på dennes barn så att dom kan få sina pengar. Redovosas såklart också till skattemyndigheten så att det inte cirkulerar svarta pengar. Om jag då gör detta inom företaget, Akkelis Audio, så borde jag ju kunna räkna ersättnignen til konstnären/barnen som en kostnad. Då bör jag kanske få ett kvitto av konstnären till min bokföring. Det börjar bli krångligt detta.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2009/05/10 :  19:52:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu har du missförstått saken helt. Den ersättningen som mace citerar gäller ifall du säljer orginalverket vidare på visst sätt.
Du får inte börja mångfaldiga verket på eget bevåg och sälja dessa kopior. Ska du göra det så måste det till ett avtal med konstnären som reglerar vad som gäller, annars begår du upphovsrättsintrång.

Jag föreslår intensivt studium av 1960:729.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/05/10 :  20:30:45  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Nej, du får inte mångfaldiga och tjäna pengar på någon annans verk. Inte fotografera av en målning i olja och sedan producera posters att sälja, lika lite som att trycka upp ett gäng Stig Larsson böcker och sälja eller snickra ihop en exakt stolskopia av Bruno Mahtsson och sedan sälja som Bruno Mahtsson.

Ganska självklart i mina ögon.

Skapa ditt eget konstverk så är du helt fri med kommersialisering och prissättning.

Artphotography
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/10 :  21:11:25  Show Profile Send B-200 a Private Message
Intressant frågeställning. Jag anser att om konstnären sålt verket har han även sålt rättigheterna till dem också. Men misstänker att konstnären fortfarande har rätten konstigt nog.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2009/05/10 :  21:25:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Jag anser att om konstnären sålt verket har han även sålt rättigheterna till dem också.

Det kan du förstås anse, men det ändrar inte på faktum.
quote:
Men misstänker att konstnären fortfarande har rätten konstigt nog.

Det är ingenting att misstänka. Akkelis tilltänkta förfarande står solklart i strid med svensk lag om inget annat tydligt framgår av avtal eller liknande.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/05/11 :  08:37:44  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Intressant frågeställning. Jag anser att om konstnären sålt verket har han även sålt rättigheterna till dem också. Men misstänker att konstnären fortfarande har rätten konstigt nog.

så du anser att vid varje tillfälle du köper en CD skiva med musik så har du köpt rättigheterna för den musiken Eller varje bok du köpt så har du rättigheterna för den texten

Fantastiskt hur olika vi tänker....

Artphotography
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/05/11 :  09:56:22  Show Profile Send Roq a Private Message
Det är kanske tänkandet bakom royaltyfria bilder som smittar av sig på övriga genrer?

Traditionellt så säljer t.ex. en fotograf bilder för att användas till ett överenskommet ändamål. Ska bilderna användas för någonting utöver detta är det ny förhandling med fotografen som gäller.

På sista tiden har iStockPhoto och liknande firmor blivit vanligare och där fungerar det på just det sättet som du tänker Akkelis, d.v.s har man köpt bilden får man använda bilden (nästan) hur som helst.

Edited by - Roq on 2009/05/11 09:56:59
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/11 :  09:57:38  Show Profile Send B-200 a Private Message
Nej inte cd skiva, vem har sagt det? Bok, nej inte det heller..

Läs aldrig mina inlägg mellan raderna det blir så sjukt tråkigt då.
Jag bara delger mina tankar kring konstverk, visst böcker och cd skivor kan också ses som konst men de var när de skapades redan till för att bli massivt distribuerade. Det finns tryckfirmor osv för böcker och skivor, medan en monet inte var meningen att bli mer än ett exemplar. Visst det förekommer idag en massa tryck av kända konstnärer men så var det inte från början.

Skillnad mellan böcker cd mot konst = konstverk var från början ämnade att vara 1 exemplar. Böcker och cd = miljoner ex.

Men visst jag föstår hur ni menar och ni har rätt i att cd och böcker också är konst och att jag vet att konstnären HAR rätt till "sitt" verk, trots han sålt det. Tycker jag att det borde vara så, nej jag tycker delad äganderätt mellan köpare och skapare.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/05/11 :  10:45:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dan du som kan

Var lägger man gränsen för konst, man kan ju skapa precis vad som helst o kalla det konst.
Man sätter väl inte copyright på grejen man har skapat ??

*Nyfis hur det fungerar*

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/11 :  10:53:50  Show Profile Send B-200 a Private Message
konst är lika svårt att def. som kultur. ALLT är konst och kultur. Där har vi problem också i Sverige. För inte så länge sedan fick flera videokonstverk sluta att upphöra kommersiellt på visningar osv för att konstnären vägrade att betala avgift för de delar denne hade lånat från filmer/musik. Denne ansåg att det var konst och skall inte avgiftsbeläggas så som man gör med STIM pengar osv. Skall kultur definieras av lagen, skall konst göra det? då betyder det att lagstiftare skapar en mall över vad som är ok. Och där börjar det bli illa för min del.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/05/11 :  10:56:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ujuj
Är det så illa ??

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2009/05/11 :  11:02:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Vad då illa?

Huruvida något anses vara konst har INGENTING att göra med om något är upphovsrättsligt skyddat eller ej. Kravet för upphovsrättsligt skydd är sk verkshöjd och i det begreppet ingår inte kvalitet. Några (c)-märken har inte heller med saken att göra, det spelar ingen roll om man sätter dit dem eller ej ur ett upphovsrättsligt perspektiv.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/05/11 :  11:11:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag visste inte att man var tvungen att betala STIM o be om lov om man bara plockade mindre snuttar.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/11 :  11:16:55  Show Profile Send B-200 a Private Message
om det skall visas på offentliga ställen måste man betala har jag för mig.

Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2009/05/11 :  11:21:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det beror ju på vad du gör. Man har ju rätt att citera ur offentliggjorda verk så länge det görs enligt s k god sed. I detta ingår knappast ovanstående förfarande.

Om man kunde ta snuttar hursomhelst så skulle ju ringsignalsförsäljare kunna låta bli att betala ett jota och ändå tjäna pengar på andras verk. Likadant så kan man enligt det resonemanget använda musik fritt i t ex tv-serier om man inte använder längre bitar, vilket man ofta inte gör...

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/05/11 :  12:13:57  Show Profile Send Joda a Private Message
"Man sätter väl inte copyright på grejen man har skapat ??"
"Några (c)-märken har inte heller med saken att göra"

Eftersom "copyright" inte finns i sverige så har det inte så mycket med någonting att göra.

"© Copyright

Ofta markeras upphovsmannens skydd genom att använda symbolen för copyright - ©. Om ett verk uppfyller kraven på originalitet och särprägel skyddas dock verket automatiskt, även om det saknar en ©-symbol. En användning av ©-symbolen skapar alltså inte upphovsrätt och i Sverige saknar symbolen rättslig betydelse. ©-symbolen kan dock fungera avskräckande vid en eventuell otillåten användning av det skyddade verket."

http://www.prv.se/Immaterialratt/Upphovsratt/

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2009/05/11 :  12:21:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det var ju det jag skrev, att det saknar betydelse om man sätter dit märket vill säga.

Edit: Nu är ju copyright just upphovsrätt, så att påstå att det inte finns är inte riktigt korrekt.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2009/05/11 :  12:42:15  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
hmmm, 70 år efter konstnärens död, gäller "droit de suite" sedan är det fritt fram, har jag fattat rätt? Så att göra vykort med Mona Lisa och sälja kan jag göra utan att ha problem med upphovsrättslagen?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2009/05/11 :  15:04:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Akkelis, vad är det du håller på och utreder? Skall du gå ifrån HiFi-handel till konsthandel?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/05/11 :  15:56:22  Show Profile Send MaZ a Private Message
quote:

Om man kunde ta snuttar hursomhelst så skulle ju ringsignalsförsäljare kunna låta bli att betala ett jota och ändå tjäna pengar på andras verk. Likadant så kan man enligt det resonemanget använda musik fritt i t ex tv-serier om man inte använder längre bitar, vilket man ofta inte gör...

Var det inte exakt det som hände i fallet med "Crazy Frog"?
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/05/11 :  16:46:36  Show Profile Send Maruder a Private Message
MaZ: Jopp, precis. "Britt-Erik" kallade sig originalskaparen för i alla fall 10 år sen, kanske var nån innan h*n också...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000