Author |
Topic  |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
    
10180 Posts |
|
MaZ
Member
   
142 Posts |
Posted - 2009/06/04 : 18:59:45
|
Här i Göteborg är det så hårt komprimerat att det "hackar" ibland i låtarna, klart kass. Dessutom är det väldigt sällan det ens är stereo när man lyssnar i bilen, måste vara närapå perfekta förhållanden för att det skall bli det.. |
 |
|
f95toli
Member
    
4209 Posts |
Posted - 2009/06/04 : 19:19:25
|
Det är tydligen rätt ofta som de värsta problemen helt enkelt beror på materialet som skivbolagen skickar till radiostationerna. Många gånger så görs ju speciella "radio edits" av en låt som -eftersom skivbolagen vill att det ska låta högt- komprimeras (med mera, komprimering är långt ifrån det enda "trick" man kan använda i en "loudness maxmimizer") låten hårdare än CD-versionen.
Dessa versioner kan i sig låta OK (eller i alla fall inte rent illa), men problemet är ju att alla radiostationer i sin tur har sin "ljudidentitet" vilket ju -naturligtvis- ofta innebär att de ska låta högre än alla andra. Så allt som spelas går igenom en ny kedja med kompressorer etc.
Det finns ett kapitel om detta i Bob Katz bok "Mastering Audio" som är skrivet av en ljudingenjör hos ett av de bolag som utvecklar utrustningen för radiostationerna, enligt honom så är deras utrustning menad för "normalt" mastrad musik, dvs. inte de versioner som skivbolagen själva tar fram. Vad som händer är alltså att hårt komprimerad (m.m.) musik komprimeras ännu mer vilket då leder till klippning etc. Så, slutsatsen i det nämnda kapitlet är att många av de värsta exemplen beror på ren okunskap hos skivbolagen (och då ofta inte hos de som mastrar utan hos A&R folket som ska godkänna de versioner som skickas ut).

Edit: Tittade i ovan nämnda kapitel och kan inte låta bli att citera lite (kapitlet är skrivet av Robert Orban och Frank Forti).
quote: What these radio mixes should not have is fast digital limiting and clipping, Leave the short-term envelopes unsquashed. Let the broadcast processor do its work. The result will be just as loud on-air as hypercompressed material, but will have far more punch, clarity and life
I boken finns för övrigt exempel på hur vågformen ser ut före och efter en "broadcast processor", det finns inte mycket lite dynamik kvar (vilket ju är syftet) men normalt ska det alltså inte klippa om man inte matar den med "pre-distorted material" (författarnas egen beskrivning på radio-mixarna).
|
Edited by - f95toli on 2009/06/04 23:04:39 |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
    
10180 Posts |
Posted - 2009/06/04 : 23:55:40
|
och ändå får man dra ner volymen när låten är slut och radiopratarna börjar hålla låda igen  |
 |
|
f95toli
Member
    
4209 Posts |
Posted - 2009/06/05 : 00:31:30
|
Jo, det är ju samma fenomen som reklamen på TV...
Jag var rätt cynisk vad gäller ljud på skivor redan innan jag läste "Mastering Audio" men en del av det Katz beskriver är faktiskt rätt extremt; ex. situationer där någon från skivbolagens A&R bokstavligen sitter med när skivan mastras och försöker förmå den som mastrar att öka medelvolymen långt över vad som är bra. Tydligen håller en del A&R folk reda på medelvolymen (RMS) hos olika "hits" och vill försäkra sig om att den egna "produkten" har högre medelvolym än konkurrenterna. Enligt Katz försöker många som mastrar att protestera, men särskilt de som driver egna företag har ju inget större val om de vill ha klienter. Fast enligt vad jag läst på annat håll så verkar det värsta vara över; med lite tur så har "The loudness race" peakat och nu verkar det gå åt andra hållet
"Mastering Audio" handlar för övrigt "egentligen" om hur man mastrar skivor (Katz är rätt känd som "audiofil" mastrings-ingenjör för bland annat Chesky), skräckhistoriererna får man så att säga på köpet.
|
 |
|
|
Topic  |
|