HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vart är espresson på väg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts

Posted - 2009/08/04 :  16:41:00  Show Profile Send alpinist a Private Message
Var i Göteborg i våras och tänkte att nu är det läge för lite
kvalitets-espresso! Knallade in på två hak med hög svansföring
när det gäller kaffe (inga namn...) men döm om min förvåning
om inte espresson på båda ställena hade en väldigt syrlig snudd på sur eftersmak! Som satt i länge också! Har inte träffat
på det på andra ställen, så frågan är om det är en ny trend?

Hur vill ni ha er espresso?

Min referensespresso serveras annars i Köpenhamn, i den lilla
vinylbutiken/caféet som passande nog heter Kaffe & Vinyl på Skydebanegade 4 (Vesterbro)! Mycket fyllig smak och ingen surhet på slutet!

Tremolo junkie!

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/04 :  18:24:47  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag gillar oftast espresson lite rund i smaken. Favoritbönor just nu Mauro De luxe och Isola från Johan och Nyström.

För lite busigare tillfällen den lite rökigare bourbon jungle också från Johan och Nyström

Edit: alltså... jag gillar inte heller alltför syrlig eller "sur" espresso...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/08/04 18:30:20
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2009/08/04 :  18:37:15  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Har kommit hem från semester i mitt andra hemland och har upptäckt att espresson är mycket godare där nere och kostar tre eller fyra gånger mindre än här i Sverige. Till min förvåning smakar espresson i Kroatien inte alls lika gott som i Bosnien. Har varit på flera olika ställen i Kroatien och bara på ett ställe med Gaggia apparat och Franck kaffe som mals på plats smakar det gott. Själv gillar jag kort espresso med lagom mycket tjock skum och socker. En klunk så är man klar. Det ska absuolut inte vara besk eller syrlig.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts

Posted - 2009/08/05 :  08:45:24  Show Profile Send alpinist a Private Message
Skönt att höra att det är fler som är på samma våglängd!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/05 :  10:06:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag läste "Vart är Expressen på väg?" och ville förslå att man kan ju köpa Aftonbladet istället ....

Hur som helst, åk till USA och drick motellens frukostkaffe en månad så smakar till och med Gevalia riktigt bra sen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/08/05 :  10:25:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det där med att ta fram syran i espresso var en trend som tack och lov inte fick fäste. Det är enkelt att låta syran i espresso få överhanden. Det svåra är att få den där perfekta balansen mellan smakerna.

Jag är på samma blad som övriga, mer balans och mindre "show off". Gärna krafitga smaker.

Just nu har jag Musettis krav/eko-kaffe i hoppern. Kanske inte det "bästa" jag druckit men det funkar fint som "all round"-kaffe. Jag varierar kaffe väldigt mycket och favoriterna kommer och går.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2009/08/05 :  11:04:03  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag provar också lite olika sorter med jämna mellanrum, men jag återkommer alltid till Johan & Nyströms La Bomba.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2009/08/05 11:04:24
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/08/05 :  11:10:48  Show Profile Send MaZ a Private Message
Ner i min mage! ;)

Nejdå, för att vara seriös så tycker jag man kan dela in espressobarer i tre olika fack
1. de onämnbara
2. Franska
3. Italienska

1. omfattar de som serverar "Espresso" typ Waynes Coffe, och liknande ställen. Massa fin utrustning men noll koll.

2. Baristan är viktigare än kaffet.

3. Kaffet är Kung, Drottning och hela jävla hovet. Läget är kanske inte alltid det bästa och lokalen kanske skulle behöva lite pengar spenderade men kaffet är GRYMT.

Tyvärr så verkar allt fler ställen fastna i myten om kaffet och att man behöver veta så sjukt mycket om det och att allt går att mäta och lösa med teknik. Ser hellre massor med kärlek och känsla hos baristan och att denna går på smaken. För det är ju det som är viktigt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000