HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ebay-säljarens marknad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/09/16 :  20:20:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har under den senaste veckan letat runt lite på Ebay och har återigen kunnat konstatera att det inte är direkt det bästa stället att leta på om man vill göra "klipp" som köpare.

På grejer som kostar £70-400 nya (säg SEK 1000-5000) så är det väldigt vanligt att slutpriset på auktionerna bara hamnar 25-30% under nypriset (observera nu att jag menar grejer som fortfarande går att köpa i butik).
25% är väl rätt ok på något som kostar 20 000 kr men man sparar ju inte mycket pengar på något som kostar 2000 kr; samtidigt som man ju tar en risk genom att köpa begagnat (ingen garanti etc; nog så viktigt på elektronik och liknande).

Själv läger jag nog hellre lite extra pengar (och ibland är det faktiskt frågan om just lite) bara för att få "peace of mind"...

Är det någon mer som noterat samma sak? Eller letar jag bara efter "fel" saker?
(i det här fallet var det effektpedaler till gitarr jag var på jakt efter).

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/09/16 :  21:56:45  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Den enda hi-fi jag köpt utanför Sverige ångrar jag. Ett par hörlurar från USA, som blev dyr tullavgift på. Och annan pryl från England som egentligen var rätt onödigt så här i eftertanke.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/09/16 :  22:22:43  Show Profile Send mace a Private Message
Jag köpte precis en DVD från Amazon.co.uk för £10 inkl. frakt
På ebay vill de flesta ha över £10 och sedan frakt på det. De flesta som är till salu på ebay är ju iofs nya och oöppnade, men ändå.

Annars köper jag mest grejor som ligger på 20-30% av nypriset

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/09/17 :  10:34:09  Show Profile Send Njord a Private Message
Jag tror att du har letat på "fel" Ebay. Fynden gör man ofta på andra marknader än den engelska eller amerikanska. Tyska Ebay är en guldgruva.

Många känner sig obekväma pga språket. Inget problem. Det finns skapliga översättningsprogram. De flesta kan hygglig engelska så att man kan kommunicera.

Observera att det inte duger att kryssa för rutan för Europa eller Worldwide. Du måste gå in på respektive lands Ebay för att söka. De flesta länder med en större befolkning tänker inte på att sälja sin vara utanför det egna landet. Men skickar man ett mail (på engelska) och frågar om det går bra att skicka till Sverige så brukar det ordna sig. Enligt min erfarenhet så är tyskar smidigast och pålitligast att ha att göra med.

Ibland är det också så att vissa märken är lättare/svårare att finna i olika länder. Grundtipset är ju förstås att det är lättare att hitta en produkt i sitt hemland, men inte alltid. T.ex så är det lättare att hitta en engelsk förstärkare som Myryad i Frankrike än i sitt hemland. Den är helt enkelt populärare där.

På kul gjorde jag en liten koll på hur många CD-skivor det finns till försäljning just nu. Siffrorna anger samtliga, både auktioner och direktköp.

USA: 1.411 482
Tyskland: 1.372 433
England: 999.700
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/09/18 :  00:04:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Jag tror att du har letat på "fel" Ebay. Fynden gör man ofta på andra marknader än den engelska eller amerikanska. Tyska Ebay är en guldgruva.

Fast fördelen med engelska Ebay är ju att frakten inte blir så dyr för mig. Jag köpte min skivspelare via Ebay (letade länge) och då visade det sig att killen som sålde skulle åka förbi den del av London där jag bor ett par dagar senare så jag fick den till och med levererad

Fast att leta på tyska Ebay är nog ett bra tips; visserligen ställer ju kontakterna till det en del på saker med fasta stickkontakter ("väggbulor" etc) men jag har ju ett drös adaptrar.

Vad jag inte riktigt förstår är vilka det är som är villig att betala så mycket för en begagnad pryl? Den enda förklaringen jag kan komma på är att de blir så inställda på att vinna auktionen att de glömmer bort att kolla på vad grejen kostar ny i butik...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/09/18 :  16:22:22  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kolla igen. Jag får ofta saker skickade från Tyskland för mindre än det kostar att skicka dem inom Sverige.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/09/25 :  15:50:10  Show Profile Send 24U a Private Message
Tycker inte man behöver gå till e-bay. Kolla in blocket. Ex v plasmaTV. Man begär efter vad TVn kostade ny och vill inte ta in att utvecklingen gått framåt sista 2 åren samtidigt som priserna typ halverats. Så betala ca 6-8.000 för en 2 år gammal 50-tums plasma, när den nya jag köpte kostade 7.800:- och är bättre än den beggade?... Tror inte det. Nu är det ju köparens marknad alltid, så länge det finns folk/köpare som inte läser på ex v bara genom att öppna prisjakt och det går att sälja på ovan sätt, finns ju ingen anledning att pruta som säljare. Men köparens marknad är det lik förbaskat även om köparen är så okunnig att man häpnar... Det är det som kallas en produkts sanna värde. Om det finns köpare på begagnatmarknaden, menar jag...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/09/28 :  22:10:18  Show Profile Send MaZ a Private Message
Tyska eBay är sjukt bra som sagt, UK och USA är ett skämt i jämförelse. I Tyskland finns det mängder med eBay-shoppar som håller mycket konkurrenskraftiga priser.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/09/29 :  10:14:51  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag köpte mina Monitor Audiio silver 7 i för 1750 på svenska tradeera.
Ett fynd tycker jag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000