Author |
Topic  |
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 13:52:23
|
quote: Hade denna influensa varit en av vanliga så hade vi varit drabbade för länge sedan
Anledningen till att den inte följer det vanliga mönstret är att den kommer från fel håll. Influensa sprids betydligt snabbare under vintehalvåret så vi hade tur i och med att den dök upp under sommaren (i ex. Australien hade de inte samma tur). Den vanliga influensan är ju också på väg, helt enligt den vanliga tidtabellen. Men nu kommer ju vintern så det kommer med alla sannolikhet en andra våg under den närmsta månaderna.
Dessutom HAR många varit rätt hårt drabbade. Här i London var det väldigt hög sjukfrånvaro på sina håll när det var som värst, trots att det var sommar.
|
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 14:46:10
|
...och förutom London:
Var just i USA och där trodde jag de "kommit längre" med både sjukdomsfall och vaccination men de ska börja vaccinera där nu.
Här i Sverige är det inte många som avlidit och jag har inte sett några rapporter om att barn blivit allvarligt sjuka eller avlidit.
Varje år dör många barn och vuxna i den vanliga influensan men de har alla i princip något allvarligt tillstånd innan de får flunsan som gör att de tippas över kanten. Det enda som inte är typiskt för "grisen" är att friska ligger risigare till än vanligt.
I USA dog i alla fall 11 barn förra veckan av influensan. I USA har 43 barn avlidit sen pandemin startade.
edit: Förstår dock helt klart folks funderingar över vaccination eller ej då ju vaccinet snabbt tagits fram... |
Edited by - Roq on 2009/10/21 14:47:19 |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 20:23:22
|
Jag har tagit vaccineringen idag och jag tar den varje år. Detta pga. av dels att jag tillhör riskgruppen och dels för att jag reser ganska mycket. I Hong Kong dit jag ska i början av november har dom temperaturkameror med folk i vita rockar på flygplatsen och om någon har feber så blir det inspärrning direkt och karantän i minst 3 dagar. Det har dom haft sedan. Sedan blir det mässa i Kina med en massa folk som man kommer i närkontakt med och sedan tillbaka till Hongkong. Flygplatser, flyg, mässor osv. Det är ingen högoddsare om man åker på influensan eller ej och jag är inte den som vill ha den själv och heller inte den som vill sprida den vidare.
Oftast får jag inga som helst biverkningar av vaccineringen, men det händer att jag får feber någon dag och det har jag en liten släng av nu - 38 grader, men det är lindrigt mot vad det kan bli av en körare av influensan. Enligt senaste forskning så ska man inte ta febernedsättande medicin utan låta febern vara då vaccineringen tar bättre än om man försöker dämpa den.
Den förra pandemin Hongkonginfluensan i slutet av 60-talet däckade mig i nästan en månad och den gången kände jag efterverkningar i nästan ett halvår efteråt. Smak och luktsinne försvann helt och allt smakade och luktade jord.
Jag läste för något år sedan en bok om Spanska sjukan som började likadant som den här och dom första fallen som upptäcktes var i södra USA på våren och sommaren och den var då inte så aggresiv precis som den här. Sedan på vintern brakade helvetet loss och den spreds över jorden med minst 50 miljoner döda, då viruset hade förändrats sedan dom första fallen tidigare det året. Dom som drabbades hårdast var unga människor mellan 20 och 30 år alltså dom som hade starkast imunförsvar och det var just kroppens eget imunförsvar som tog livet av dom.
Om den här blir likadan vet vi ju inte ännu och det får vi väl inte hoppas, men jag chansar inte då det ju inte går att ångra sig när och om den brakar igång.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2009/10/21 20:28:25 |
 |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2009/10/23 : 16:34:15
|
Jag kommer förmodligen inte att ta någon spruta. Beror delvis på att jag inte har något direkt förtroende för sjukvården.
Men om man som Martinsson är äggallergiker kan man helt enkelt inte ta den oavsett vilja eller ej eftersom det kan finnas kvar delar av ägg i substansen som sprutas in. MvhKristofer |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/10/23 : 17:01:24
|
quote:
Hade denna influensa varit en av vanliga så hade vi varit drabbade för länge sedan nä jag tycker att det luktar mygel på långt håll influensan dök upp lägligt nu när krisen är här och medicin företagen utnyttjar situationen.
Konspirations teori tyck vad du vill men nått skumt är det nästan alla vinter influenser kommer från Asien då reagerar ingen skulle detta vara en riktig panademi skulle det vara ett helt annat förlopp.
anders /Bubbel
Jag är nog inne på Anders linje. Det jag läst om "spanskan" beskriver ett annat förlopp. Problemet med "spanskan" är att det som hände soldaterna under "De Stora Kriget" var hemligt. Det betraktades som spioneri att tala om att, och hur många, soldater som dog i spanskan. Men dom gjorde det, det vet vi idag. Och de liknar inte "svininfluensan".
Detta borde utredas av avdelningen för psykologisk försvar.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/10/23 17:03:20 |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/10/23 : 18:30:25
|
Själv har jag inte ännu tagit beslut ifall jag ska vaccinera mig eller inte. Jag väntar mer information av dem jag litar på. |
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2009/10/23 : 20:38:41
|
Tiomersal(etylkvicksliver): Förbjöds i Sverige 1 juni 2009. Ämnet togs bort från barnvaccinationerna (!) under tidigare delen av 90-talet. Squalene: Karolinska institutet har bland annat funnit att ämnet givit en form av reumatism i djurförsök, The Polish Academy of Sciences har visat att ämnet kan katastrofalt skada nervsystem och hjärna. Polysorbat 80: Giftig att inandas och ger lungskador. Fosfater...
NEJ TACK!
Vaccintillverkaren GlaxoSmithKline har begärt och fått ansvarsimmunitet!
|
Edited by - Peter S on 2009/10/23 20:45:56 |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/10/23 : 20:49:25
|
Nix! |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2009/10/24 : 16:39:39
|
quote: Påstående:
Vaccinet innehåller kvicksilver. Kvicksilver lagras i kroppen och kan ge upphov till neurologiska skador. Vi vet inte något om dessa effekter.
Svar:
Påståendet har en gnutta sanning i sig, men långt ifrån hur det egentligen ser ut. Influensavaccinet innehåller ämnet tiomersal som fungerar som konserveringsmedel. Tiomersal är en kvicksilver-förening som i kroppen bryts ned till etylkvicksilver som lämnar kroppen förhållandevis snabbt, även om en liten del stannar kvar under längre tid i kroppen.
Tiomersal används i vaccin för att förhindra bakterietillväxt då vaccinet kommer i förpackningar som innehåller flera doser. Denna typ av konserveringsmedel har använts sedan femtiotalet och har använts i storleksordningen miljarder doser. Både Värdshälsoorganisationen WHO och Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMEA) har studerat användandet och inte hittat något som skulle tyda på negativ inverkan. Läs mer om tiomersal och dess användning här.
Det finns högljudda organisationer som har hävdat, och fortsätter hävda, att tiomersal orsakar autism. Det finns dock inga belägg för att det skulle vara fallet, inga kopplingar mellan tiomersal och autism finns. Det bör också påpekas att mängden kvicksilver som finns i en dos Pandremix motsvarar den mängd man får i sig genom maten på några dagar. Relevant är även att gränsvärdet för kvicksilver i en burk barnmat är fyra gånger högre halt kvicksilver än vad Pandremix innehåller per dos. Läs mer om tiomersal och kvicksilver här.
Slutligen, det finns en klar poäng med att använda konserveringsmedel i vaccin. Som exempel; 1928 vaccinerades barn mot difteri, i det här specifika fallet var det 21 barn som vaccinerades via en påbörjad behållare (utan något konserveringsmedel). En vecka senare hade 12 stycken av dessa barn dött av, vad som senare slogs fast, injiceringen av levande stafylokocker i deras blodomlopp.
|
Edited by - Jorma on 2009/10/24 16:40:34 |
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
|
Jamo
Member

724 Posts |
Posted - 2009/10/24 : 21:39:29
|
Uppfriskande med lite influensakrig. Det ska bli intressant att se vem som hittar de vassaste argumenten. |
Hälsningar Jamo |
 |
|
MaZ
Member

142 Posts |
Posted - 2009/10/24 : 21:55:46
|
Kan man kolla om man haft svininfluensa? |
 |
|
HiFiHåkan
Member

73 Posts |
Posted - 2009/10/26 : 12:20:19
|
Jag tycker inte att man ska vaccinera sig mot saker i onödan. Vaccin som ger livslång immunitet (dom som man får i skolan) är helt ok och bra sätt att få bort allvarliga sjukdomar ur samhället. Men att vaccinera sig mot säsongssjukdomar och därigenom få skydd för just det årets influensa men likväl löpa lika stor risk att åka på influensan nästa år om man inte vaccinerar sig mot den versionen också tycker jag verkar dumt. Bättre är i så fall att låta kroppen bygga upp det naturliga immunförsvaret mot influensan och med tiden bli riktigt motståndskraftig. (Självklart så är det en annan sak om man tillhör en riskgrupp, men nu pratar jag generellt om friska människor som ska tåla en influensa)
Sen hyser jag allmän skepsis mot hysterivaccinering mot en sjukdom som än så länge har lägre dödlighet än den vanliga influensan (även om det är en annan grupp som drabbas (unga) enligt vissa källor).
Sen att Sverige, i och med pandemiklassificeringen, blev tvingade att köpa vaccin åt hela befolkningen pga avtal som slöts under fågelinfluensahysterin gör ju inte saken bättre. Officielt brukar man säga att Sverige har förtur till vaccinen, men att det också är ett tvång brukar man utelämna av någon anledning.
Nej jag litar på att min kropp klarar av det mesta och jag försöker hjälpa den genom att tillföra allsidig mat och motion. |
 |
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
Posted - 2009/10/26 : 13:10:58
|
För den som är mindre lugn inför en eventuell influensa är grundtipset att ta en matsked kokosfett i maten varje dag. Influensaviruset skyddar sig mot kroppens immunförsvar genom ett lager av fett. Detta fett reagerar tillsammans med just kokosfett och löses upp. Då kan kroppens egna immunförsvar med stor sannolikhet ta kol på det. Skulle man ändå få influensa fungerar kolodialt silver som dödande mot viruset.
Anledningen att Baxter krävt "immunitet" är att detta vaccin inte har provats ut på samma noggranna sätt som mediciner normalt görs på. Det är alltså fortfarande i utvecklingsstadiet.
Det har sedan urlänge funnit vaccinationsalternativ utan kvicksilver. Åtminstonde jag funderar en aningen mer gång än en inför tanken att injicera kvicksilver direkt i blodet...
Använd sunt förnuft:
- Tvätta händer ofta och speciellt innan du äter - Nys i armvecket - Undvik att peta i ögon och näsa |
[green]It's all about the music![/green] |
Edited by - Patrik on 2009/10/26 13:14:21 |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2009/10/26 : 17:49:33
|
Patrik,
Vaccineringen ges inte intravenöst. Den sprutas in i en muskel och får inte hamna rakt i blodomloppet.
Påstående: Att få sjukdomen är en mer naturlig, och mer effektiv, lösning än att ta vaccin. Svar: Förutom det faktum att upplevelsen av smittsamma sjukdomar (och deras följdverkningar) knappast kan klassas som önskvärda ska man ha i åtanke att det inte är någon skillnad för immunförsvaret att få ett vaccin eller att få en sjukdom. Att bli immuniserad med vaccin triggar samma effekt i immunförsvaret, d.v.s. kroppen lär sig bekämpa viruset i fråga.
Man kan säga att vaccinering är exakt samma som #8221;naturlig#8221; smitta, men med den bonusen att man slipper bli sjuk och alla risker som det kan innebära.
Påstående: Vaccinet är framhastat och otestat. Man vet inte vad det har för effekt på folk.
Svar:
Först och främst, vaccinet är testat. Prototypvaccinet är testat på cirka 9000 personer, det slutgiltiga vaccinet på färre. Men vad man ska tänka på är att det här vaccinet och dess framtagning inte skiljer sig nämnvärt från framtagandet av vaccin mot säsongsinfluensan. Vaccinets grund är fortfarande densamma, vad som är nytt är själva delen som ska få immunförsvaret att reagera och göra oss, förhoppningsvis, immuna mot influensan.
|
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2009/10/26 : 19:48:51
|
Vitamin-D skall vara bra förebyggande. 2000IE pr dag. |
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2009/10/26 : 19:57:18
|
Jorma: Det finns en hel del att läsa på nätet om Sqalenet. Bl.a finns det mistanker om att det kan trigga autoimmun-sjukdomer (immunförsvaret angripar egna kroppen). Det har varit tumult om någre soldater som fick det i Irak och som sedan haft olika besvår. Orkar inte leta upp källor nu bara.. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2009/10/26 : 21:06:18
|
Med tanke på vilken hysteri och vilken enorm propaganda det är i media om detta så måste det finnas stora ekonomiska intressen av att hålla oss människor rädda och styrda av känslor. Det är väl bättre att få svinet nu, medans det är snällt, och ha ett bra starkt försvar den dagen det muterar och blir argt. Ett vaccin ger aldrig lika bra och långvarit skydd som en vecka i sängen. Det luktar "profithungrigt" om denna våg av propaganda som medierna överöser oss med. |
 |
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2009/10/26 : 21:43:44
|
Undrar jag om inte jag har svininfluensan, feber sen 4 dagar djup torrhosta och ont i kroppen.....
Anledningen till att ta denna vaccination som är gratis (ok den är betald redan genom skattemedel) är att de flesta inte har någon motståndskraft mot denna och därmed kommer att göra många människor väldigt sjuka bland annat era barn, släktingar och vänner!!!!
När ni som väljer att inte ta vaccinet blir sjuka, ska ni ha samma rätt att få sjukersättning, vård etc?
Att med hänvisning till att det är någon som tjänar pengar på detta spela med er hälsa (och kanske era barns) och er ekonomi och hindra ytterligare spridning genom att inte ta detta är för mig obegripligt.
Edit: hittade en bra artikel.....http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6020862.ab |
Edited by - Pettersson on 2009/10/26 21:52:20 |
 |
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
Topic  |
|