HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äntligen börjar vi se slutet för cd-skivan!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/12/03 :  12:05:05  Show Profile Send MatsT a Private Message
När jag skrev "Utvecklingen går inte bara framåt" så syftade jag förstås inte så mycket på hårvaruutvecklingen utan mer på vad de som styr spakarna gör. Det finns bättre möjligheter än nånsin att göra bra inspelnigar men tyvärr alltför få som gör det.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/03 :  12:18:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
När jag skrev "Utvecklingen går inte bara framåt" så syftade jag förstås inte så mycket på hårvaruutvecklingen utan mer på vad de som styr spakarna gör. Det finns bättre möjligheter än nånsin att göra bra inspelnigar men tyvärr alltför få som gör det.

Precis!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/12/03 :  12:23:09  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Nu var det ju inte vinyl den här tråden handlade om... men jag undrar en sak:
Varför talar de flesta om vinyl i ord som "de gamla godingarna" och "man kan ju hitta mycket billigt på loppis" osv.?
Visst det är ju två bra grejor med vinyl, men som jag ser det så är det nya skivor som är intressantast - ville bara påminna om att nästan alla nya titlar ges ut på vinyl nuförtiden

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2009/12/03 12:23:45
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2009/12/03 :  18:10:41  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Precis!
Exakt!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2009/12/03 :  18:20:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har du varit och fotat i mitt gamla musikrum,Huzze?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/12/03 :  18:23:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ja, det var vad jag hade i åtanke också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/03 :  18:35:44  Show Profile Send huzze a Private Message
Björn-Ola: Det blev lite askar över när jag bytte till CD-fickor
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/12/03 :  19:00:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
Länge leve CD-skivan, it will never die!!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2009/12/09 :  11:16:22  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag har haft många trevliga stunder med Cd-skivor och LP-skivor och jag körde länge ett parallelt spår där jag även körde MP3-or (128kbit/s)från datorn kopplat till stereon från ett sunkigt ljudkort. Dessa kunde givetvis inte mäta sig varken kvalitéts-mässigt eller känslomässigt med att spela från en bra CD-skiva. Däremot var det smidigt att byta mellan olika låtar, artister samt hitta ny musik att lyssna på. Jag har/hade en CD-samling på över 1000 skivor men lyssnade kanske på 100 utav dessa och oftast var det väl bara ett tjugotal som snurrade frekvent i spelaren. Anledningen var inte bara en massa felköp utan att steget till att hämta skivan i samlingen, öppna fodralet, lägga den i spelaren för att spela en låt och sedan byta skiva igen var för jobbigt. :)

Tiden har gått och mycket vatten har flutit under broarna. Idag har jag all musik inlagd på en NAS som står på 24/7 med 7Ws förbrukning. Denna är sedan kopplad till mitt nätverk där jag kör ett antal Squeezeboxar samt datorer som ständigt kan accessa all musik. Antingen kör jag synkat och kan då få samma musik i hela huset eller separat om man vill lyssna på någon musik i ett separat rum. I lyssningsrummet har jag kompleterat med separat DAC vilket gör att det ljudmässigt låter minst lika bra som en CD. Musiken är inlagd med omslag och jag kan själv välja att spela hela album, en viss artist, genre, årtal etc etc. Det finns egentligen inga begränsingar här. Jag kan snabbt få ny information om den aktuella artisten, tex om de släppt en ny skiva, jag kan läsa om artistens biografi, diskografi etc vilket är betydligt mer värt än att bara läsa texten i CD-konvulutet. Jag kan få upp texten i realtid likt en karaoke vilket ger mig inom om vad som sjungs när. Kort sagt, allt som var min våta dröm ang. smidighet med musikuppspelning har jag nu fått till verklighet. Visst kan man ibland missa den högtidsstund det är att sitta ner och lyssna på En skiva men det är ju bara till att lägga bort fjärrkontrollen.

En annan fördel är att man inte behöver ha 1000-skivor i vardagsrummet och inte riskera att de repas av barnen.

Jag tror i mångt och mycket att de som förespråkar CDn är de som är stolta över sin skivsamling och känner att den är unik och något som är deras eget. Jag kände i alla fall så tidigare men när kompisar på en eftermiddag från scratch kunde få ihop tusentals okomprimerade skivor med omslag, texter etc från en lånad extern hårddisk så var inte längre min dyra skivsamling så unik. De där dyrgriparna man hade var plötsligt allmän egendom (om än inte alltid laglig). Det är surt när man själv lagt ner 100.000kr+ på sin skivsamling men detta är den nya tiden. Idag kan man lagligt lyssna på typ alla musik lagligt via Spotify och andra musiktjänster.

Jag är fortfarande stolt över min musiksamling men dagen är förbi när jag står och väljer bland skivorna i CD-hyllan.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/12/09 :  12:59:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tycker att en stor del av charmen med musiklyssning är just att välja i sin fysiska samling och titta på omslag, bläddra i booklets etc. Det vill jag inte göra framför datorn i första hand. Även jag lyssnar dock en hel del vid datorn/från datorfiler, men vill inte vara utan den fysiska skivsamlingen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/12/09 :  13:01:05  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Något som är en dyrgrip på CD eller LP känns ju sällan som en lika "dyr grip" om man laddat hem den.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/09 :  17:56:05  Show Profile Send huzze a Private Message
I will never surrender!! (to the dark side of cyberspace)
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2009/12/09 :  19:52:25  Show Profile Send nikwal a Private Message
Och jag som allvarligt trodde att dvd-audio skulle slå lite mera än det gjorde och här sitter man och för över alla cd-skivor till flac på hårddisk istället för att spela i nån eventuell framtida mediaspelare. och den nuvarande cowon'en
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/12/10 :  20:42:56  Show Profile Send poppen a Private Message
Det finns ju Blu spec cd i Japan, En hel del t.o.m.. De har funnits där i över ett år. Jag har sett dem med egna ögon.

Men varför rippa din musik en gång till då försämras ju resultatet ?

Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2009/12/11 :  21:53:53  Show Profile Send nikwal a Private Message
Intressant format det där. iomed att det ska vara kompatibelt så kanske det slår lite bättre då. För slutet för cd-skivan kommer nog inte på ett tag som det verkar tycker jag. Jag hade förresten nåt program som räknade om vaw cd data till dvd audio genom nån typ av inte vet jag, interpolering osv, det tog en jäävla tid iaf nån timme minst på en halvsnabb dator. och då får jag in ca två cd skivor på en 4.7g dvd.Men om det gör nån nytta är väl tveksamt iofs, lite kanske.
Om att rippa så man man väl komma överens om att alla inte är överens hehe.

Edited by - nikwal on 2009/12/11 21:54:45
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000