Author |
Topic  |
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 15:35:12
|
quote: Den känslan tycker jag uteblir i det helt könlösa CD-formatet
Ja det kan jag hålla med om och då även när 78 varavare är överförda till vinyl. Det är en ritual när man lägger på en 78 varvare. Man ska byta pickup och att sedan höra bruset från schellacken. Sedan tycker ju jag också att musik från datorn eller t.o.m ett inspelat band är tämligen könlöst. Men modernt inspelad musik från en CD är okej för mig. DVD är inte kul eftersom det är så många moment man ska gå igenom innan man äntligen hör den inspelade musiken. |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 16:14:15
|
quote: Även om CD inte ligger lika nära mig om hjärtat som vinyl, men som musikfantast och skivsamlare så blir jag lika orolig och småsur varje gång det hintas om att "CD-skivan är död" (extra irriterande är det när det kommer från snåljåpar som aldrig betalar för musik, som på något sätt använder det som argument för rättfärdiga sitt eget tjuvande).
Precis som dig Opethic är jag en inbiten samlare. Någon gen från stenåldern som lever kvar hos vissa antagligen! 
Just det här med samlandet fungerar inte utan att köpa en rent fysisk produkt. Jag skulle aldrig någonsin kunna ladda ner en sällsynt kanadensisk thrash platta som jag verkligen vill ha. En stor del av nöjet är ju att hitta den på t.ex. EBay eller en i en obskyr skivbutik i Aten och bestämma sig för hur mycket man är villig att punga ut för den.
Så jag håller med Opethic: Jag kommer aldrig att betala för en datafil. Den fysiska produkten är lika viktig som musiken. Däremot förstår jag mycket väl att de som inte har den här (ofta näst intill fanatiska) samlar-instinkten skulle vilja kunna ladda ner filer mot betalning eftersom de har en lite annan inriktning på sitt lyssnande. Vilket förstås också är helt okej. |
Edited by - millenniumking on 2009/11/27 16:15:00 |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 17:20:16
|
*Iakttager, läser och funderar. Undrar hur jag skulle tycka om att sitta i ett lila-aktigt ljussken i från en monitor, medans jag planerar en egen playlist istället för att spisa ett konstnärligt verk med låtval i rätt ordning som ett konstverk i totalt beckmörker förutom kanske varma skenet/spraket från öppna spisen. Kanske är en åldersfråga? Eller också bygger det på musikalitet att höra en artist (vi pratar inte lättuggad och lättspydd populärmusik) komponera ett album med låtarnas egen inbördes taktkänsla och ta del av "tänket" bakom ett album. Den dag jag vill ha hissmusik eller nolldynamiklåtar från ett poppigt varuhus hemma hos mig, skaffar jag det som diskuteras här. Så länge jag älskar musik och musikers kunnande, tänker jag spela skivor på vinyl, CD eller vilket media som helst, bara det är/finns ett tänk/process/musikalisk estetik bakom. Så kom fasen inte å säg att albumet är dött. Det dör då konsumenten inte längre är musikalisk....* |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 17:48:47
|
CD-formatet könlöst? Hur då? Håller jag definitivt inte med om. Datorfiler däremot... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 21:39:42
|
Tycker musiken är det väsentliga. Jag håller helt med om att datafiler är könlöst också så sett, men det gör min musik mycket mer lättillgänglig. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 21:47:09
|
Förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra. Jag spelar enbart från datorn (och en och en annan vinyl) men spelar i princip alltid album, dvs i "tänkt" ordning. Däremot slipper jag hålla reda på ett cirkulärt föremål, gå fram till stereon för att ändra album samt får ett bättre ljud från datorn (särskilt med tanke price/performance-ratio). Dessutom ett antal andra fördelar som statistik och möjlighet till smidig backup av skivsamlingen.
Hemma hos mina föräldrar har det aldrig spelats så mycket (varierad) musik som efter jag gav dem en Squeezebox. Plötsligt använder min tom min morsa stereon, och jag har hört rykten om att syrran (hon är 20) lyssnar på klassisk musik efter jobbet - helt otänktbart när vi använde cd-spelaren.
Att digital uppspelning skulle skänka mindre glädje, kan jag inte förstå. Min erfarenhet är ju precis tvärtom!
Edit: I min värld är det mest könlösa som finns en dammsamlande cd-skiva. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2009/11/27 21:48:27 |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 22:07:35
|
quote: Ah, det är faktiskt riktigt häftigt! I vintras gjorde jag detsamma hemma hos vår USA-distributör som hade en av sina anläggningar specialuppställd för 78-varvare. (Och rullband...) Det var helt igenom Tim De Paravicinis elektronik och även högtalare.
Att lyssna på Jazz inspelad på 30-talet på den anläggningen var som att åka med i en tidsmaskin. Fantastiskt roligt och intressant.
Den känslan tycker jag uteblir i det helt könlösa CD-formatet
Cd-formatet löser trots allt sin uppgift bättre än vinylen, dvs förmedla det som finns på fonogrammet så oförvanskat som möjligt. Resten är subjektivt.. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 22:08:30
|
Att bläddra bland skivor på burken är helt värdelöst i mitt tycke. Om man letar efter något specifikt och vet vad det heter är det väl bra, men annars tycker jag att det är undermåligt. Det är ungefär samma sak som att läsa en tegelstensbok på datorskärmen, med andra ord inte alls lustigt.
Är man som en del och förvarar skivorna i stora högar överallt utan system så förstår jag att det blir bättre att stoppa in det i burken. Nu har jag förvisso skivorna på datorn också, så det är inte särskilt svårt att sätta upp något om jag skulle vilja. Någon sådan vilja har dock ännu inte infunnit sig...
Edit: Satte in lite luft. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 22:09:56
|
quote: I min värld är det mest könlösa som finns en dammsamlande cd-skiva.
Hur är det med böcker? Om man har många dammsamlande böcker är det också "könlöst"? Hur många av er skulle vilja ha elektroniska böcker i sin hylla i form av små sticks. För min del är jag säker på att jag vill hellre ha några hundra dammiga böcker(med omslag)eller skivor i min hylla. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 22:11:48
|
quote: Hur många av er skulle vilja ha elektroniska böcker i sin hylla i form av små sticks.
Se mitt inlägg ovan.  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 22:48:40
|
quote: Se mitt inlägg ovan.
Ja det var ju synd att jag inte läste din replik innan. Jag satt ju och skrev på min egen som är daterad en minut efter din. Hade jag vetat om det så hade jag naturligtvis inte skrivit något. |
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2009/12/02 : 17:22:51
|
Jag tycker inte att det blir samma känsla om man har en playlist, jag gillar att sitta och kika i fodralen på cd skivorna. Det är en härlig känsla att lägga på en cd/lp skiva och luta sig tillbaka i sweetspot ! :)
|
[i][purple]
|
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2009/12/02 : 18:04:59
|
Skivorna blir väl bara dammiga hemma hos folk som inte lyssnar på dem?  |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2009/12/02 : 18:41:40
|
Själv uppskattar jag att slippa trampa på alla cd-fodral som alltid låg utspridda överallt i musikrummet. Numera kan jag visa upp rummet för folk utan att skämmas. Helt omöjligt på cd-tiden. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
llerk
Member

1014 Posts |
Posted - 2009/12/02 : 19:39:53
|
quote: Själv uppskattar jag att slippa trampa på alla cd-fodral som alltid låg utspridda överallt i musikrummet.
Har du inte ordning/reda i ditt musikrum   |
"don´t care as long it´s krell" |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2009/12/02 : 19:44:12
|
quote: Själv uppskattar jag att slippa trampa på alla cd-fodral som alltid låg utspridda överallt i musikrummet.
Arghhhhh 
CD skivor ska inte ligga på golvet utan vara prydligt ordnade i lämplig ordning... efter bokstav eller efter genre/stil ordning som hemma hos mig!   |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/12/02 : 23:38:35
|
Hos mig med. På hårddisken.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 01:02:46
|
Äntligen börjar vi se slutet för cd-skivan!Och skulle det vara bra, varför i så fall? Ps. Personligen så är jag ganska övertygad om att den kommer finnas kvar ett bra tag till. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 07:41:41
|
CD-skivorna lär nog hänga med ett tag till men CD-spelarna är väl på uttåg? Jag hoppas att det kommer lite fler streamer-lösningar som innehåller en CCD/DVD/Blueray-nånting så att man kan använda både minnesbaserad avspelning och dito från någon form av disk.
Väl medveten om att det finns fördelar med avspelning från HD eller ännu hellre RAM så spjärnar jag emot och föredrar att spela med klockmodifierad CD-spelare så länge det går. Det fysiska formatet är mycket mer tilltalande i användarhänseende tycker jag och särskilt trevligt är det att spela vinyl. Jag offrar gärna lite ljudkvalitet för att få njutningen som fysiska medium ger men det finns ju gränser förstås och i valet mellan en medioker CD-spelare och en streamer så väljer jag nog det senare.
Jag inhandlade 2 dussin LP-skivor för en struntsumma i helgen och det är en stor njutning bara att botanisera bland skivorna efter en sådan shoppingrunda och efter att ha hört en inspening av Rimsky Korsakov's Scheherezade på en RCA Victor från 1960 så var det näst intill omöjligt att lyssna på modern studioproducerad CD efter det. Utvecklingen går inte bara framåt.  |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 08:24:12
|
Rubriken var ju lite provocerande från min sida, men jag hoppas att alla förstår att den inte är allvarligt menad. Själv lär jag fortsätta att köpa cd-skivor, men jag rippar dom och stoppar sedan undan dom på ett säkert ställe.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 08:26:58
|
quote: efter att ha hört en inspening av Rimsky Korsakov's Scheherezade på en RCA Victor från 1960 så var det näst intill omöjligt att lyssna på modern studioproducerad CD efter det. Utvecklingen går inte bara framåt.
Håller med. I samband med Uppsalaträffen så var vi ett gäng som hälsade på hos Eliot och han har ju mängders mängder med såna skivor, gamla Decca, Living Stereo osv. När man hör den sortens inspelningar är det oundvikligt att man reflekterar över vad som hänt med ljudåtergivningen under de gångna decennierna. Jag har själv oftast ett spår inspelat 1958 med mig när jag vill testa. Det är med Buddy Holly och taget i en stor studio med alla musiker samtidigt. Folk frågar i princip ALLTID: "Vad var det?" och kommenterar den fina inspelningen. En del tappar hakan fullständigt när de får veta att det är från 1958. Över 50 år gammal och överträffar i ljudkvalitet 95% av vad som produceras idag.   |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/03 08:29:08 |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 09:30:12
|
 |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 10:34:09
|
quote: millenniumking: ... en lite annan inriktning på sitt lyssnande. Vilket förstås också är helt okej.
Ja tack tack... För att det är OK alltså ... 
Jag tycker ni alla har rätt! 
För det mesta ser jag CD/datafil/LP osv, endast som en bärare av ljudinformation. Dvs när kvaliten uppnår tllräckliga krav är det sen betydelselöst vilken informationsbärare man använt sig av.
Ibland slår det mig hur annorlunda jag letar och väljer musik när jag står och ögnar i CD-hyllan jämfört med när jag endast har en lång radda med artistnamn i bokstavsordning på dataskärmen. Jag skulle vilja påstå att jag, rent statistiskt, lyssnar på annan musik när jag väljer ut den på det andra sättet.
När jag tar fram LP-skivorna (länge sen nu) så måste jag medge att deras rent fysiska format överglänser CDn, så länge vi inte pratar förvaringen då ...  Det är lite av en högtidsstund att gå igenom ett antal vinyler, men det är nästan 100% nostalgi, och inte mycket annat som har med musikalitet eller kvalitét att göra. (Jag har inte så speciellt fantastiska vinylskivor ... ) |
Edited by - Mickel-mackel on 2009/12/03 10:35:05 |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 11:14:51
|
quote: efter att ha hört en inspening av Rimsky Korsakov's Scheherezade på en RCA Victor från 1960 så var det näst intill omöjligt att lyssna på modern studioproducerad CD efter det. Utvecklingen går inte bara framåt.
Jo, visst gör den det, det utvecklas kontinuerligt mera högupplösta format.
quote: Håller med. I samband med Uppsalaträffen så var vi ett gäng som hälsade på hos Eliot och han har ju mängders mängder med såna skivor, gamla Decca, Living Stereo osv. När man hör den sortens inspelningar är det oundvikligt att man reflekterar över vad som hänt med ljudåtergivningen under de gångna decennierna. Jag har själv oftast ett spår inspelat 1958 med mig när jag vill testa. Det är med Buddy Holly och taget i en stor studio med alla musiker samtidigt. Folk frågar i princip ALLTID: "Vad var det?" och kommenterar den fina inspelningen. En del tappar hakan fullständigt när de får veta att det är från 1958. Över 50 år gammal och överträffar i ljudkvalitet 95% av vad som produceras idag.
Det är ju inte cd-formatets fel, det är ju pga all komprimering som finns på det mesta utgivna idag. Två skilda saker! |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
amon
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 11:46:33
|
Med tanke pa att tillverkare av CD spelare utvecklar nya tekniska ideer, exempelvis Meridian 808.2 som tydligen ska ha lost problemet med ringning pa transienter, sa finns det uppenbarligen en tro pa CDns framtida existens.
LP skivor ar val som hobby roligast pa tva satt. Det ar ju kul att hitta den dar skivan som man sokt efter, komma hem tvatta den och sen lagga den pa tallriken satta sig ned och uppleva att bara skiten kom bort sa var den i riktigt bra skick. Men ocksa att byta pickup, arm, verk, kablar eller riaasteg och kanna det som att man far ateruppleva skivsamlingen.
For datorer ska fa ta over musikspelandet i mitt hem kravs att de tillfor nagot mer, det villsaga hogre upplosning an CD skivan.
Arne |
Ljud ingen tyst hobby! |
 |
|
Topic  |
|