HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äntligen börjar vi se slutet för cd-skivan!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2009/11/26 :  08:25:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://news.linn.co.uk/news/2009/11/digital-streaming-marks-the-end-of-an-era-for-linn-cd-players.php

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/11/26 :  08:50:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
CD-spelarn åkte ut för två år sen. Ingen idé att satsa på sånt mer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/11/26 :  10:30:14  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Känns sorgligt på något sätt. Verkligheten blir bara mer och mer abstrakt

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/26 :  10:38:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror inte att CD skivan är slut. Det här är bara ett sätt att få igång produktionen av nya häftiga prylar eftersom vi här på forumet redan har våra CD-spelare. Hur lång tid tar det innan philips kompaktkassett försvinner från vår jord.

Edited by - gcs on 2009/11/26 10:39:28
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/26 :  10:56:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hur hade det gått på DIY-mässan utan CD-spelare....att släpa med egna vinyler är ju inte helt praktiskt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/11/26 :  15:33:36  Show Profile Send millenniumking a Private Message
CD skivan kommer aldrig att försvinna. Men när alla andra tror att den gjort det kommer jag att vara där och köpa upp alla godbitar till bra priser. Precis som jag gjort med LP skivor sen de försvann från butikerna i början av 90-talet. När LP formatet mer eller mindre förklarades heldött i början av 90-talet köpte jag den kompletta ordinarie KISS katalogen på vinyl för sammanlagt 100 kr. Bra pris för över 20 plattor i strålande skick.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/26 :  15:37:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
När man äntligen fått ett perfekt förpackat ljud ...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2009/11/26 :  17:04:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Streamad musik ar har for att stanna, inga begransningar som cd,n.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2580 Posts

Posted - 2009/11/26 :  17:31:38  Show Profile Send esl a Private Message
Måste försvara hårdavurmedier#8230;
CD och LP har uppenbara fördelar före streamad musik och det är själva hårdvaran i sig.
Du håller i ett fodral lägger i skivan läser på fodralet, kanske tittar vilka musiker det är, när den är inspelad, producent, inspelningsplats#8230;. Kyrka, live, jazzklub, nefertiti, albert hall, betlehem (tänker på världens bästa julskiva) ,man ser också låttexten!!!

Streamar man kan m an naturligtvis googla runt#8230; men varför?
Att ha skivan i handen med bilder på musiker, kort från inspelningen, man ser att aha låt 4 är ju DEN låten, med den balla bassisten zap så hör man på låt 4.

Att höra Julio Iglesisas mala på streamat i bakgrunden anonymt är inte riktigt min grejj.
Självklart är LP´n helt överlägsen då fodralet ger andra möjligheter än CD pga formatet.

Minns ni DubbelLP´n från ELO?
Man öppnade fodralet och där låg en pappersmodell som man vek ihop till ett rymdskepp!!!
Har mycket svårt att vika ett fräckt rymdskepp från en skiva som ligger på en USB sticka från polaren#8230;.

Nästa stora grejj är att kunna gå fram till hyllan med plattor och se den bekanta "ryggen" på en platta och tänka JAA just det DEN är ju grym!
Eller åå den var det längesedan jag hörde.

5-0 till det fysiska formatet!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/11/26 :  17:52:43  Show Profile Send svejk a Private Message
Hos mig kommer den överleva. Faran med streamad musik är Zappandet, numera tittar vi inte på televisionapparaten vi zappar. Tycker synd om den unga I-pod generationen, 20 000 komprimerade låtar runt halsen ständigt på jakt efter något bättre.

Tror min generation hade det bättre, vi kom hem med en nogrant vald platta satt ner och kollade konvulutet lyssnade på varje låt, tekniken var långsam vi hängde med.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/11/26 :  18:03:44  Show Profile Send Porta a Private Message
Hos mig är CD-spelaren bortplockad och ersatt av en Squeezebox. Fast vinylspelaren står kvar.
Kan överhuvudtaget inte se charmen med CD även om jag fortfarande köper en del som förstås rippas direkt och sedan förpassas utom synhåll. Den dag det finns vettiga nedladdningstjänster som är lagliga så kommer jag att hoppa på direkt.
LP är en helt annan grej, där är det kul att hålla i fodralet och läsa.

Och nej, jag streamar inte Julio Iglesias anonymt i bakgrunden.

Det där med zappandet kan jag iofs hålla med om, kan bli lite frustreande ibland.
Samtidigt kan det vara lite kul att se var associationerna bär hän efter en stunds lyssnande.

6-5 till streaming

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/11/26 :  18:19:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
CD och LP har uppenbara fördelar före streamad musik och det är själva hårdvaran i sig.
Du håller i ett fodral lägger i skivan läser på fodralet, kanske tittar vilka musiker det är, när den är inspelad, producent, inspelningsplats#8230;. Kyrka, live, jazzklub, nefertiti, albert hall, betlehem (tänker på världens bästa julskiva) ,man ser också låttexten!!!
Hos mig har spelaren direktlänk till www.allmusic.com - mycket enklare! Inte högvis med skivfodral överallt som det blev förr. Nu dammar man bara av skivhyllan nån gång varannan månad eller så.

LP har jag ju iofs tillgängligt, skillnaden är att det oftast är bättre ljud på dessa än vad CDn brukar prestera. CD bör läggas in på hårddisk, då brukar den vinna ljudmässigt. Det är min erfarenhet i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/11/26 :  18:26:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
CD:n kommer inte att dö i brådrasket, det finns för många fysiska cd-skivor ute i hemmen.

Det kommer att finnas massvis med cd-skivor, på andrahandsmarknaden, så ha lite is i magen, det kommer att finnas en hel del fina high-end-spelare till rimligt pris på marknaden inom en närstående framtid och då finns det många möjligheter att för en rimlig penning avlyssna sina cd-skiver på bra grejor.

Köpte själv en fin cd-spelare förra veckan, till ett hyfsat pris, och som jag verkligen gillar, den ska ja ha till att lyssna på skivor när lusten faller in .

Likaså vinyl, lite krångligt, men kul, går att tweaka i all oändlighet, men det är en del av tjusningen .

Men, även jag kommer att börja med den nya tekniken, varför?

För att det är kul , och låter bra.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2009/11/26 :  18:29:17  Show Profile Send bula44 a Private Message
Hej! Håller med esl!
Härligt med omslag och då särskilt på vinyl.
Och så är det ju skönt att veta att inget format slår eller kommer att slå ut vinylen!

/bula44
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/11/26 :  19:11:37  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Jag lyssnar endast på CD och LP, kommmer inte att göra annat heller, har inte ens brända skivor.

Det är bra med fel köp, det är bra att inte allt är lätt och smidigt. Saker har en förmåga att förlora värde när det finns för mycket av det.

/Bakåtsträvare som kör en 240 och känner mig ödmjuk inför livet.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/11/26 :  19:18:47  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag håller med i att en skiva utan ett fysiskt omslag inte är mycket att hänga i julgranen. Halva nöjet är ju att bläddra i bookleten, eller ännu hellre, studera det fantastiska konvolutet på en LP. Jag ser personligen inte charmen av att kika på skivinfo på datorskärmen. Praktiskt, helt klart, men att lyssna på skivor är för mig också en fysisk sensation.

Jag är dock ingen komplett bakåtsträvare. Jag streamar faktiskt en del bakgrundsmusik från Spotify lite då och då.

Edited by - millenniumking on 2009/11/26 19:19:57
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2009/11/26 :  19:19:18  Show Profile Send Telarc a Private Message
Skulle gärna slippa CD-spelaren, konvoluten kan man ja alltid ha liggande i en mapp och plocka fram under lyssning. Sen är det ju rätt så najs att ha en IPhone eller annan typ av "fjärr" där man kan se skivan i displayfönstret. Det är ju noll känsla kring CD-skivor och plastkonvoluten så de är ju bara skönt att slippa se skiten Vinyl däremot är känsla det, inga problem med att displaya klassiska vinylskivor i vardagsrummet. De som besvärar mig är att jag då måste rippa mina >1000 cd-skivor. Fan det måste ju handla om några timmars arbete per dag under minst ett halvårs tid?? Tror aldrig jag orkar ta mig för den uppgiften... Önskar ja hade rippat varje gång jag köpt en ny skiva så jag hade sluppit sitta med en övermäktig uppgift
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:57:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
Telarc: jag rippade och FLACade 650 CD på två veckor, jag jobbar hemifrån och kunde mata skivor oftare. Min rutin vara att rippa en hög skivor, låt säga 10-15 st. och sedan komprimera alla i klump när jag drog ut på lunch eller handlade. Eller om man gick ut en kväll t ex. Nu är ju lagringsutrymme och NAS billiga så du behöver inte en komprimera dina skivor om du inte vill. 650 CD FLACade med 0,6 får lätt plats på 250 GB. När du väl har gjort det kommer du inte att ångra dig. Mina CD ligger i mjuka plastfodral i en flyttkartong i skrubben. Skönt. Nu ska jag gallra ut 2-3 lådor LP också.

Ett tips till: gå in i gråzonen och ladda med FLAC av dina skivor via torrents. Du har ju skivan och har rätt att kopiera den. Vuze funkar bra, lägg till "flac" i sökningen.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2009/11/26 21:09:07
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/11/26 :  21:27:15  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Lyssnar på John Lee Hooker....Flac via usb....låter extremt bra...saknar inte cd ett dugg!! Tråkigt nog har jag inte ens lust att vända lp-skivor. Det låter för bra helt enkelt!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2009/11/26 21:28:34
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/11/27 :  04:53:00  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag ser CD bara som en bärare av info då det inte fanns något bättre. Idag finns det i stort sett inga andra skivaffärer än OK på många ställen.
Vad är fördelen med att en viss CD-skivas upplaga är slut? Kommer i en ny remastrad utgåva där man vill ha originalet?
Så mycket enklare om det fanns allt att ladda ner och man kunde välja vilken version man ville köpa. Idag är ju NAS och hemmaservrar billiga och rätt så driftsäkra så mängden lagring bör inte vara något problem. Sen att kunna nå sin skivsamling ifrån sovrum, kök, uterum etc och inte bara hyllan i vardagsrummet är också ett stort plus. Vill man så kan man ju lägga till en miljöaspekt då skivor är plast och skall fraktas.
Mina barn kommer säkert skrämma rådjur med mina skivor i framtiden och inte sakna att vara tvunga att byta skivor i nån apparat för att kunna lyssna på musik.
Det enda är att nätverksspelarna ännu inte är riktigt mogna men dom blir ju hela tiden fler.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/11/27 :  07:58:32  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Även om CD inte ligger lika nära mig om hjärtat som vinyl, men som musikfantast och skivsamlare så blir jag lika orolig och småsur varje gång det hintas om att "CD-skivan är död" (extra irriterande är det när det kommer från snåljåpar som aldrig betalar för musik, som på något sätt använder det som argument för rättfärdiga sitt eget tjuvande).

Jag kommer aldrig att köpa datafiler, den dagen som CD'n dödförklaras på riktigt (tvivlar dock på att det kommer att hända än på mycket länge) så blir jag nostalgisk och stänger in mig med mina gamla skivor och börjar blunda för ny musik.
Eller - det kanske inte behövs, kanske kombinationen av nerladdningsbara/streamade filer och vinyl (mums) blir det sätt som morgondagens artister/bolag använder för att sälja sin musik?

Varför gillar jag då CD-skivor?
Tjaa, förutom att samla på och ställa in i en hylla (hur man kan lägga in musiken i datorn och sedan gömma undan askarna är för mig helt obegripligt) så tycker jag att det är ganska smidigt att ha med i bilen (har ca. 20 brända skivor i bilen och tar med mig enstaka original-CD ibland)
De är lagom enkla att spela hemma - titta i hyllan "Vad är jag sugen på nu då, åhh den tar vi". I med skivan i spelaren och så rockar det!
Jag lägger oftast in nya CD i datorn, så vill jag bränna några låtar på en blandskiva och ta med i bilen så är det snabbt gjort.
Bärbart då?
Jag lyssnar en del på min gamla MiniDisc när jag är på jobbet och då är det ju realtidsinspelning på det gamla hederliga sättet som gäller, inget stort problem.
Men jag tror nog att jag ska köpa mig en mediaspelare av något slag snart (I-pod?) så då kommer musiksamlingen på datorn väl till pass.

Det ska vara lite pyssel att lyssna på musik, har man 50000 låtar ett par musklick bort (och utan omslag, texthäfte osv.) så tappar lyssnandet mycket av sin charm.
Och - om man har musik som största intresse så måste väl skivorna få ta lite plats?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2009/11/27 11:18:02
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/11/27 :  08:58:29  Show Profile Send modernman a Private Message
Jag måste hålla med de föregående talarna om att ett fysiskt format är väldigt trevligt. Dels för ens egen del men också för den skapande artisten som får en dimension till att uttrycka sig på. Däremot tycker jag att CD-skivan känns lite överflödig då man med vinylen får en så mycket bättre visuell upplevelse och med de digitala filerna en bättre mobilitet.
Det finns ju väldigt många sätt att utnyttja den digitala tekniken, tex när man köper nya vax så följer det ibland med en kod till någon nedladdningssida. Eller som då jag köpte Wilcos nya platta fick med en CD också. Bättre att få rippa själv då det än så länge inte finns tillräckligt bra nedladdningsmöjligheter...eller finns det?

Men som också sagts så tror jag inte heller att CD:n kommer att försvinna. Det kommer i.s.f. ta väldigt lång tid.
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2009/11/27 :  09:53:33  Show Profile Send Telarc a Private Message
Tack för tipsen Zombie!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/11/27 :  10:45:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
CD-skivan är definitivt inte död, långt ifrån. Den kommer att leva många år till för de som föredrar ett fysiskt format framför filer.

quote:
har man 50000 låtar ett par musklick bort (och utan omslag, texthäfte osv.) så tappar lyssnandet mycket av sin charm.

Helt riktigt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2009/11/27 12:52:01
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/27 :  14:20:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag lyssnade på noga utvalda 78-varvare i lördags ...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/11/27 :  14:32:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag lyssnade på noga utvalda 78-varvare i lördags ...

Ah, det är faktiskt riktigt häftigt! I vintras gjorde jag detsamma hemma hos vår USA-distributör som hade en av sina anläggningar specialuppställd för 78-varvare. (Och rullband...) Det var helt igenom Tim De Paravicinis elektronik och även högtalare.

Att lyssna på Jazz inspelad på 30-talet på den anläggningen var som att åka med i en tidsmaskin. Fantastiskt roligt och intressant.

Den känslan tycker jag uteblir i det helt könlösa CD-formatet och då går det för min del precis lika bra med en dator för att lyssna av digitala format. Att man kan avlyssna högupplösta digitala format den vägen gör bara saken bättre.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000