Author |
Topic  |
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 16:06:00
|
MatsT skrev: "Om jag skall komma med ett råd istället så är det att inte ta så himla allvarligt på färgning i förstärkare, den är minimal i förhållande till den som finns i högtalarna. Mitt råd är alltså att satsa krutet på högtalare i första hand."
Agreed!
----------
Som ett PS. vill jag notera att jag inte använde orden helt ofärgande ovan, vilket det känns som det tolkats in. |
Edited by - shifts on 2009/12/08 16:26:04 |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 16:24:18
|
Sceptic skrev: "Så inte ens det välrenommerade Halcro (som jag har för mig är F/E testat) passerade helt utan anmärkning? Betraktas en transparent Denon receiver som lika bra som Halcrosteget eller är det olika grader av transparens? Vore intressant att veta. Finns den här listan tillgänglig för icke medlemmar?"
Stämmer, har faktiskt det numret hemma. En sagolikt snygg, och vad det verkar, välbyggd pjäs. En av de snyggaste förstärkare jag sett på bild. Den testade var modellen dm68. Den passerade inte obemärkt, utan den gick lätt att detektera i blindtest. Färgningen på signalen var inte stor enligt testen, men gick att peka ut med hög konfidens i alla fall.
Distributören var själva med och bekräftade resultatet av den testen faktiskt. De fick med en text med lite möjliga förklaringar på det i tidningen också. Rätt bra tycker jag.
Det betyder ju inte att Halcro dm68 är en dålig förstärkare. Den kan dock sägas vara det utifrån LTS perspektiv om hur de vill att en bra förstärkare ska vara. Människor har olika syn på vad de anser utgör en bra förstärkare. Inget konstigt alls tycker jag och helt som det ska vara.
Jag tycker verkligen inte detta ska bli en pajkastningstråd. Ser ingen anledning till att det ska bli det. Inte heller ser jag en anledning till att det blir en LTS-tråd. Men nu när ämnet är igång kan jag ju försöka svara på lite av sånt som dykt upp och ge min syn på det hela. Det är så hiskeligt infekterat detta ämne att jag alltid tycker det är lite obehagligt när det kommer upp. Men då jag är en rätt lugn person och jag hoppas folk har en sådan bild av mig från forumet, så kör jag ändå. Ni kan ju få säga stopp. :)
Det jag gillar med deras testförfarande och som talar väldigt mycket för det, är just att så få förstärkare (de är väl de apparater som enklast låter sig F/E-lyssnas, det blir svårt med signalkällor) som passerar obemärkta. Vad jag vet är det som sagt bara en de inte lyckats detektera på något sätt #8211; Bryston 14B SST. Resultaten gäller endast i deras uppställning givetivs. Med andra förutsättningar och med annat låtval kanske den hade gått att detektera. Eller andra apparater att passera obemärkta, så klart. Men det ger en bra indikation tycker jag.
Denons recievers har gott rykte, eller i alla fall vissa modeller, men de har inte heller passerat obemärkta genom F/E-lyssning vad jag vet. Dessutom brukar det vara förstegsdelen det är tal om, inte DAC och förstärkaredelen.
Någon frågade hur testande och lyssnandet går till och det finns beskrivet på deras hemsida (FAQ-delen): http://www.lts.a.se/ |
Edited by - shifts on 2009/12/08 16:25:29 |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 16:34:58
|
Tack shifts, är inte ute efter någon pajkastning men det som gör det svårt att för mig köpa F/E testerna är att en Denon/Nad kan anses mer neutral/transparent än förstärkare som jag tycker spelar musik betydligt mycket bättre. Inget fel på Bryston dock  |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 16:49:47
|
Alla förstärkare låter likadant. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 16:53:25
|
Don#180;t feed the trolls
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 17:02:28
|
Micke Y: Jag hoppas det inte var riktat till mig. :( |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 17:52:22
|
Ett bra och sansat inlägg shifts...., det föregående alltså .
Allt snack om troll och andra meningslösa komentarer gagnar ju knappast debattten, eller hur?
PG |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 18:06:29
|
Jag instämmer, trevligt med resonerande inlägg som det shifts gjorde. Även om jag är skeptisk till nyttan med F/E-test förstår jag varför det är så lockande för många och jag tycker dessutom att det är bra att de görs. Utfallet är alltid intressant men samtidigt kanske inte så lätt att tolka som det kan tyckas men tolkningen är fri och jag tycker inte man skall döma ut vare sig förespråkare eller skeptiker.
Vill man grunda sina inköp på dessa tester är det naturligtvis fritt fram men man mår inte illa av att prova lite alternativ också för att få lite koppling mellan egna upplevelser och andras tester i vilken form de än gjorts.
Jag är ju själv lite Quad-nisse och det var faktiskt Quad 405 som först marknadsfördes som "helt transparent" eller som "en tråd med förstärkning". Jag råkar ha en sådan som jag moddat lite och det blev bättre så den blev väl mer transparent då.  |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 01:22:31
|
quote: Har lite svårt för det här "vi och dem"-tänket.
Men det blir lätt så och det är inte konstigt. Läser man på olika forum så finns det allt ifrån folk som är helt övertygade om att Hifi måste vara dyrt för att kunna låta bra, till sådana som är lika övertygade om det motsatta dvs det behöver inte kosta skjortan för att låta bra och dem personerna brukar ofta vara anhängare av Ino och LTS. Och ofta så brukar just kablar skapa "vi och dem" Problemet är att båda sidors mest extrema har gått över i något som jag brukar kalla för talibanisk fanatism. För egen del så har jag svårt för båda lägrens fanatiker och anser nog att hobbyn har gått över i något annat när man ska banka in ens egen "tro" i varenda skalle som säger det motsatta mot ens egen "djupa övertygelse". quote:
Neutralt enligt LTS åsikt är väl inte trams? Tycker du din egen åsikt ska kallas trams Svejk?
Problemet ligger väl i att för en del så är neutralt enligt LTS = en absolut sanning, men verkligheten är en annan då vi upplever ljud på olika sätt och jag kan inte säga att Svejks åsikt om neutralt är mer fel eller rätt då det handlar om hur HAN upplever ett ljud som neutralt eller icke.
quote: Tycker inte det går att reka något "neutralt" eftersom det är helt individuellt från person till person.
Något som jag tycker är neutralt kanske du tycker väger över åt ena eller andra hållet.
+1
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 11:41:26
|
quote: Läser man på olika forum så finns det allt ifrån folk som är helt övertygade om att Hifi måste vara dyrt för att kunna låta bra, till sådana som är lika övertygade om det motsatta dvs det behöver inte kosta skjortan för att låta bra och dem personerna brukar ofta vara anhängare av Ino och LTS.
Byt ut "behöver" mot "får absolut inte" så kommer du närmare sanningen. De personer du pratar om skriker ju högt om det handlar om något dyrare (bättre) än en Denon receiver eller en Ekk kabel  Däremot håller jag med om att HiFi inte behöver kosta extrema summor för att låta bra - en högtalare för 200k behöver inte nödvändigtvis vara bättre än en för 70k och en kabel behöver absolut inte kosta som en ny bil för att vara bra  |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 17:21:46
|
quote: De personer du pratar om skriker ju högt om det handlar om något dyrare (bättre) än en Denon receiver eller en Ekk kabel
I fallet EKK så hndlar det snarare om att det är en mätmässigt tillfredställande kabel, därav oviljan att lägga ut förmögenheter på dyra kablar som inte kan påvisas vara mindre signalpåverkande. Om man tror att transparens i kablar blir konsekvent bättre med ökat pris bör man nog fundera på varför alla dyrkablar är milsvida från varandra i konstruktion. Sen är ju naturligtvis objektivt bättre och subjektivt bättre två skilda saker. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Topic  |
|